رواية في شرع الهوى (كاملة جميع الفصول) حصربا عبر دليل الروايات بقلم اسراء مالك
رواية في شرع الهوى الفصل السادس عشر 16
بسم الله الرحمن الرحيم
في شرع الهوي البارت ١٦
صلو علي النبي
تاليا،بابا،
بابا،لو عرف حاجه زي كدا ممكن يقت،ـلني ،حتي لو مق،ـتلنيش هنزل من نظره ،هعمل ايه ،هم ازاي يعملوا معايه كدا أنا عملتلكو ايه بس وظلت تبكي بقـ.هر
كيف العمل
في منزل ليلي
كان يمسك مبلغ من المال
خطاب،اه يا ولاد الك،،،،والله لاخليكو تلفؤ حولين نفسكم
سمع صوت ليلي في الخارج
نهله،انتي اتاخرتي ليه هو مفيش د،م
ليلي،والله أنا بخير متقلقيش بس كانت معايه مصلحه وجيت
نهله ،علي فكره ابوكي بعت الظرف دا فيه فلوس ليكي
ليلي،انا مش فهمه هو الحج حسن بعتهم من اوضه النوم يعني
نهله ،ليلي بلاش استعباط
ليلي،ما هو أنا مليش اب غيره علشان تقولي ابوكي
علي العموم هاتيه وانا هىرجعهم أنا مش عايزه حاجه منه
نهله،برحتك، تتعشي
ليلي، لا اكلت بره ،روحي انتي نامي يا حبيبتي ،وانا شويه وهنام
دخلت نهله الغرفه،وجلست ليلي في الصاله لترتاح قليلا اليوم كان متعبا جدا ،وهذه الفتاه ليست كما ظنت أنها بريئه كالاطفال
جلس خطاب بجانبها
ليلي،في ايه مالك مش عوايدكم يعني
خطاب ،مفيش ،بس كنت عايز اقولك حاجه
ليلي،اممممم
خطاب،أنا آسف على كل حاجه
ليلي،مالك يالا أنت سخن
خطاب،انا اسف اني وافقت تنزلي تشتغلي ،وانا خفت من المشاكل ،و اني حملتك فوق طاقتك ،انا اسف اني مكنتش سند ليكي ،واسف اني مصدقتكيش مع انك كنتي عايزه مصلحتي
انتي احسن اخت في الدنيا
ليلي،ليه كل دا
انت فيك ايه وبعدين انت احسن اخ في المجره اصلا ،انت مش فاكر احنا كنا عصا.به زمان وكل المص،ايب كنا مع بعض وجودك في حياتي اكبر داعم ليه
وبعدين أنا مشتغلتش إجبار ،انا الي صممت ومخدتش بكلامكم ،ف انت بتلوم نفسك ليه دلوقتي
خطاب،،انتي كان معاكي حق في سلمي
وقص عليها ما حدث
ليلي بصدمه،بقا البت نكش يطلع منها دا كله ،و الولا .السنتيح المعف.ن دا يخطط كدا
خطاب ،بس لا دا انا هعلمعهم الادب ،،بس الي قلقني البت ساره لما تعرف ،هي ممكن تيجي معاه بعد ما تعرف
ليلي، معرفش هي طول عمرها بتحب العند يعني خاف تعرف
خطاب ،سيبك انتي أنا من دلوقتي هصرف علي البيت الحج سالم زودلي مرتبي بعد ما عملتله دعايه علي social media واردات الوكاله زادت راح هو عملي دعايه اني بعرف اسوق ،وكذا مكان عايزين اسوق لهم وربك يكرم
ليلي ،ما شاءالله بقينا أغنية اهو،انا لما احتاج حاجه هقولك
أنا رايحه انام
صباحا في الموقف
دخلت تاليا المكرباص
ليلي،ايه دا انا قلت هتكسلي تيجي النهارده
تاليا وهي ترتمي بين احضان ليلي
تاليا بدموع،ليلي أنا في مص،يبه ومش عارفه اعمل ايه
ليلي،في ايه
تاليا ،أنا مصاحبه شله كنت بعتبرهم اخواتي بس هم خا.نوني
ليلي،عملو ايه
تاليا،هم اقنعوني اروح السخنه معاهم يوم وانا من غبا.ئي وافقت ومقلتش لبابا وماما ،فهم كانو مركبين كاميرا في الأوضه وانا بغير ،ودلوقتي واحد فيهم بيبتـ.زني اروح معاه الشقه والا هينشر الصور
أنا مش عارفه بقلك ليه بس انا خايفه اوي ومش عارفه اعمل ايه
ليلي،انتي طبعا عارفه انك غلطانه ومش هكلمك دلوقتي ،ان شاء الله هتلاقي حل
قوليلي اسم والواد دا وعنوانه وسبيها علي الله
بس انتي مقلتيش لخطيبك ليه يعني
تاليا ،حازم،ابعد ما يكون عني
أنا عارفه أنه مش بيطقني ولو عرف حاجه زي دي رد فعله هيبقا شديد وانا مش ناقصه
ليلي،امممممم
خلاص اهدي كل حاجه هتبقى كويسه
والكلب دا لازم يتربى ما هو من امن العقاب اسي الادب واحنا هنعلمه الادب
يا معين يارب
بعد فتره
ليلي،بص يا حماده عايزاك تقف هنا رادار وانت شفت شكله اي حركة ليه تبلغني ماشي
عاصم،متخافيش ،يااه اخيرا هحقق احلامي وهبقا المحقق كونان
ليلي ،اهو عد الجمايل،انا همشي وانت عيش
في منزل ليلي
طرقت باب خطاب
ليلي،انت صاحي يا بوب
خطاب ،تعالي كان عندي شغل بخلصه علي اللاب الاول
ليلي بترقب،عندنا طلعه
خطاب ترك ما كان يفعل واخذ يصفق
ايوه بقا والله وهيعود زمن الشقاوه تاني
هنعمل مصيبه ايه المره دي ،ومين الضح،يه
ليلي،بص هو اختي وقعه في مشكله كدا ومحتجالك معايا
خطاب ،ساره
ليلي، لا تاليا مهران معايا ولا
خطاب ،معاكي طبعا بس من أمتي عندك اخوات غيرنا ،لا،انا هبتدي اغير
ليلي،شششش اسمع بقا انت في عيال اخدو صور كدا ليها
خطاب بتكمله،والمفروض أننا نجبهم منهم مع قرصت ودن
لزوم الادب
ليلي وهي تضرب كتفه ،الله عليك
احبك وانت فهمني
خطاب، كل دا تسخين وادعي ربك يعين
ثاني يوم
اتصل عاصم بليلى
بقلك في واحده كدا طلعت عنده وانا صورتها وبعتهالك
ليلي،تمام
التفت إلي تاليا الجاليه جانبها بتوتر
ليلي،تعرفي صحبت الصوره
تاليا،ايوه،دي كانت صحبتي وكانت معاهم
ليلي ،كله هياخد نصيبه ،تمام
أنزلي انتي ورحلهم واحنا وراكي متقلقيش
تاليا ،انا خايفه اوي
خطاب ،متخافيش يا انسه والله ما حد هيقدر يضرك فيهم ،احنا معاكي اهو وربنا معاكي خليكي جدعه زي اختك
تاليا ،شكرا يا استاذ خطاب علي وقفتكم معايا
أنا نازله
تركتهم
ليلي بغمزه،ايه
خطاب،ايه مالك
ليلي،بس عنيك بطلع قلوب ليه
خطاب بتوتر، مش بينا نلحق البت
في الشقه
ريم بضحك ،بس ضر.به معلم كدا هتيجي وميبقاش حد احسن من حد
ياسين ،دماغ شغاله مش بتنام ،بس سيبك انت وحشاني ريم ريم بدلع،بجد
سمعوا لصوت الجرس
ريم،مين هايجي دلوقتي
ذهب ياسين ليفتح الباب صدم عندما رأى تاليا
تاليا ، مالك مصدوم ليه ،انا جيت اهو زي ما طلبت
ياسين ،بانتصار،اهلا بيكي ادخلي
تاليا،وريم كمان هنا بعد ما اتفقوا عليا أنا مشفتش او.طى من كدا الصراحه
ريم ،تاليا يا حبيبتي متعشيش الدور بقا انت جيا هنا بمزاجك
عموما انا ماشيا اسبكم بقا علي راحتكم
فتحت الباب وهمت بالرحيل
صوت صرخه مكتوم
عندما امسكتها ليلي ووضعت ماديتها علي رقبتها
ليلي،رايحه فيك يا حلوة مش تدفعي حسابك الاول
هم ياسين أن يدافع عنها فلم يشعر بنفسه الا وهو ملقى علي الارض اثر صا،عق كهربي يمسك به خطاب
بعد فتره
كانو قد قيدو.هم بالحبال
جمع خطاب كلا من اللاب توب والهواتف
خطاب ،الحقي دا عليه بلاوي بس طبعا مش هينفع تشوفها نظرا للاداب العامه
ليلي،اخلص بقا مستعجلين المكان الن،جس دا طابق علي نفسي
ياسين ،انتم مش عارفين أنا مين انا هوديكم في داهيه
ليلي،ششششش بلاش صداع يا حماده علشان متعصبش عليك وتندم
انت الي نسيت مين هيا تاليا مهران بنت اللواء مهران البنا
الي بإشارة منه يوديك وراء الشمس
دي بقا قرصه ودن مني ولكمته علي وجهه
تاليا خدي حقك منهم ومن البت الصفره دي
تاليا،انا قر.فانه منكم ومن نفسي اني كنت مصدقا كم كدا انتم كل،اب
وأخذت تضر.بهم بخفه
ليلي بممل،هو دا ضر،ب انت بتهزري
والضر.ب كدا وصـ.فعتهم كلاهما
اصل انا مبحبش الخيا.نه
خطاب ،خلاص خلتهم حتت حديد ملهمش لزمه
أما بقا صور البيه والهانم والفديوهات التانيه هتفضل معانا
معلش بقا حرص ولا تخو.ن وخلي لسان حد ينطق وانا اخليكم ترند لسنه كامله
ياسين بتراجع ،تاليا الموضوع انتهي احنا كنا بتهزر وعمري ما كنت ها،ذيكي ابدا مش مسحتو صورك خليهم يمسحو الباقي بليز
ريم ،كفايا كدا يا تاليا مش انتي اخدتي حقك بلاش فضاي،ح بقا
ليلي، جبتم واراء يعني ،خلاص صعبتم عليا
مش هننشر حاجه ،الا بقا لو قليتو عقلكم
يالا يا شباب
خطاب،استني يا لولو أنا كان نفسي في حاجه كدا
ثم لكم ياسين لكـ.مه جعلته يد،مي ونفض يده
عالم عر،ه جاتكم الا.رف
و ثم غادرو
وركبو المكرباص
عانقت تاليا ليلي علي حين غرة
تاليا،انا مش مصدقة أنا بقا في حياتي أخت سوبر هيرو زيك أنا بحبك اوي
ليلي،خلاص همو،ت مخن،وقه وانتي طيبه اوى لازم تبقي حريصه اكتر من كدا
خطاب،احم احم ،ايه مفيش حاجه لسوبر مان ،طاب
ابتسمت تاليا
ليلي يترقب،في حاجه يا حماده
خطاب بتراجع،لا ابدا سلامتك
تاليا،بس انتي ليه ساعدتيني مع ان يعني
قاطعتها ليلي
بصي أنا متعودتش حد يكون محتجني ومسعدوش ،يمكن بحط نفسي مكانه اني هكون اتمننا حد يساعدني، بس يا ستي امال اختي هعمل معاها ايه ،لازم اكون في ظهرك
ثم تحركوا
أوصلتها الي بيتها زُهلت ليلي برقي المكان وحداثة بيتهم
تاليا ،تعالي معايا دا بيتك يا ليلي بردو
ليلي،بابتسامه،حببتي أنا ليا بيتي ومليش بيت تاني انزلي دلوقتي وابقي كلميني طمنيني عليكي
في الطريق
خطاب ،ايه زعلانه
ليلي،من ايه
خطاب،يعني مكنش نفسك تبقي معاهم في العز دا
ليلي بابتسامه ،انت تعرف عني اني بتاعت مظاهر
أنا الحمدلله ربنا كرمني بيكم أنتم اكبر نعمه عندي
خطاب ،حبيبتي.. ،هنعمل ايه مع ساره دلوقتي
ليلي،،،
صلو على النبي
•تابع الفصل التالي "رواية في شرع الهوى" اضغط على اسم الرواية