رواية احلام طفله (كاملةجميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم علا
رواية احلام طفله الفصل الثالث عشر 17
وعدي شهرين علي وفاه كامل ..والجميع في حاله حزن ووجع وانكسار ..لانه مكانش بس اب لليان ويوسف بس لاء دا كان اب لكل ولاد العيله ..وكان السند لأخوه وصحبه .وكان الطهر والسند والحنان ..لزوجته خديجه ..
فا حسن وكرم .شغله الشركات وطبعا حسين أن فراق كامل ماثر عليهم .بس وقفين جنب بعض ومعاهم يوسف وامير .. وإبراهيم اشتغل معاهم وشاب شغله ..
وكل واحد منهم بيدير شغله ..
أما فهد بقا عصبي جدا مع الجميع ..معاده خديجه .واميرته الصغيره ..بقا بيشك حتي من نفسه ..
والكل لاحظ تصرفاته اللي مش مفهومه ..بالنسبالهم ..
وعمل زي ما عمه كامل قال .أن الكل يقعد في بيت واحد .
وفعلا الكل قاعد في فيله السيوفي ..
الجميع حول سفره الطعام .
خديجه : فهد انت يا حبيبي بتيجي كل يوم وش الصبح في ايه .مش ترتاح شويه ..
فهد : بحنان .لاكتر ست حسسته انها أمه .أو بمعني اصح الوحيد اللي عملته بحنان بعد فقده أمه ..ارتاح ازاي يا امي ..مش ده شغلي اعمل ايه ..
خديجه : بس انت لازم تاخد راحه انت بقيت عصبي جدا... .وبهمس قريبه منه .وكمان بتعامل اخواتك بعصبيه ليه ..
فهد : قرب ليها .. والله غصب عني ..بس قريب هتعرفي كل حاجه ..
يوسف : هو في ايه ..مالكم بتتكلمه كده ليه عاوزين نسمع ..
خديجه : ههههههههههه ..ملكش دعوه ..ده بيني وبين ابني ..
يوسف : بقا كده بينك وبين ابنك ..ماشي يامرات ابويا ..
خديجه : حكمت دمعها لذكرا زوجها .اللي عمرها مهتنساه ابدا ..بقولك ايه يا يوسف انت وامير ..ماتروحوا اسبوع في اي حته تغيره شويه عن نفسكم ..وكمان عرايسكم ..
يوسف : بصلها ..اسافر .واسيبك هنا لوحدك ..وكمان وفاه بابا ..
خديجه : اه سافر . وبعدين مين قالك اني لوحدي ما بقيت ولادي معايه . وبالنسبة لكامل .فعدي عليه شهر يا قلبي .ومش هتقعد العمر كله حداد على ابوك .اسمع كلامي ..وسافره .يا يوسف وانت يا أمير ..
يوسف : حاضر يا ماما ..
امير : بحب حاضر يا ماما خديجه. ..
وفعلا كل واحد حجز تذاكر السفر ..في اوضه يارا ويوسف
يارا : بتوتر ...يوسف لو زعلان انك تسافر .خلاص بلاها ..انا اصلا مش عاوزه اسيب ماما خديجه وليان ..وكمان عشان عمي ...
يوسف : بحنين وحب ..لا يا قلبي مش زعلان ولاعمري هزعل منك ..هو الموضع اني خايف بس اسيب ماما وليان لوحدهم ..بس طالما الشباب هيعقده معاهم وعمي خلاص انا كده مطمن .. وبعدين انا يوم فرحنا حجزت في مكان كده ..بس الظروف ..فامردتش اقولك عشان اقرب فرصه اوديكي .واهي جت ..
يارا : بفرحه .بجد يا يويو ..فين .هااا..
يوسف : هههههه ..قولتلك مفاجاه . وبعدين انتي بتعملي ايه اي كل الهدوم ديه ..احنا مهاجرين ..
يارا: لا بس مش قولت هنسافر .. وبعدين ديه هدومنا ..
يوسف : هو بس عندي سؤال بسيط كده ..انتي في الاول كنتي بتلبسي بيجامات ..ولما كلمتك علي القمصان اللي في الدولاب ليه مش بتلبسيه ..قولتيلي قصير صح ..
يارا : بتوتر من مغزى قصده ..اه كانوا قصيرين فأجبت مكانهم ..بس طوال ..
يوسف : بجد طب فين انا لحد دلوقتي ما شفتكيش ب قصيره او طويل حتى ..
يارا : لا في .وراحت فتحت الدولاب ..وشاورت بايديها ..اهم .
يوسف : بصدمه ..اي ده ..لا يا قلبي مش قصدي الجلاليب .انا بتكلم علي القمصان ..
يارا : اهااا.اصل انا لقيتهم قصيرين فبعتهم وجبت مكنهم الجلاليب ده ..اي رايك ..دا حتي الواناتهم احلى .مش كده .
يوسف : بتعب منها ..لا يا قلبي .حلوين .انا حتي ماشفتش لون كده .وبمزاح .يارب الصبر من عندك ...
****************************?بقلمي فاطمه محمد سعيد ??
في اوضه امير ..اسيل متجهز شنطهم .وباين عليها الحزن والتعب ..شافها امير وقرب منها بهدوء ..وحضنها براحه وحط وشه في شعرها بيستنشق عبيرها .
امير : بحب وهدوء ..حبيبي زعلان ليه ..مالك ..
اسيل : لا ابدا انا بس حسه بتعب مش اكتر ..
امير : لفها ليه وهي في حضنه وبص في عينيها ..لا انتي زعلانه ..من ايه . هتخبي عليا .
اسيل : اصل ساره .حزينه جدا ..عبد الرحمن كل يوم يروح لها عشان يكلمها ويصالحها .وهي تصده ..
امير : طب ما تصالحه .ليه بتبعد عبد الرحمن بيحبها بجد .لو طالبت عنيه . هيدهلها ..
اسيل : المشكله مش في عبد الرحمن .المشكله في أمه .دي مسحت بكرامتها الارض لما كانت في العزا معانا ..وبدموع وحزن .ساره سمعتها وهي بتهين شرفها ..
امير : خلاص اهدي .بس .انا هتصرف في الموضوع ده.بس ماشفش دموعك ابدا ..ماشي يا ميرو ..
اسيل : ههههههههههه ..حاضر يا قلبي وعقلي وكل حاجه ليا ..بس هو احنا رايحين فين ..
امير : لا ديه بذات مفاجاه ..وبشكل مسرحي ..ممنوع المعرفه غير في الوقت المحدد ..
اسيل : ههههههههههه ..ماشي وانا موافقه المهم اكون معاك ..
امير : قلبي انا .بقولك ايه .هو انتي شفتي كل الهدوم ..
اسيل : اه .ليه بتسال .
امير : ابدا اصل في حاجه مهمه لازم اوريهالك ..
اسيل : فهمت قصده ..لا شكرا انا شفت كل حاجه ..
امير : لا صدقيني ملحقتيش تشوفيها ..
اسيل : لا انا شفتها ..سيبني شويه يا أمير ارحمني .ابوس ايدك ..
امير : هو ايه اللي شوفتيها دي ..اسمعي كلامي . وبعدين ايه ارحمني ديه مش لما انتي ترحميني .وتبطلي تحلوي ..
اسيل : ههههههههههه ..
امير : بعد الضحكه ديه شاليها .لازم اوركي بقيت الحاجات ..
****************************?بقلمي فاطمه محمد سعيد ??
في صباح يوم جديد .كان يوسف وامير سافره بعرايسهم .
في اوضه ليان ..قاعده حزينه .ومش بتكلم حد .دخلت وقتها خديجه ..
خديجه : حبيبت ماما .قاعده لوحدها ليه ..
ليان : اعمل ايه يا ماما .يارا واسيل سفره . وحضرتك بتعدي. مع طنط زينب وانت مش بحبها ..فاهعمل ايه غير اني اقعد لوحدي .
خديجه : يا حبيبتي طب ما تروحي الشركه .انتي بقالك فتره مرحتيش ..او اخرجي غيري عن نفسك شويه ..
ليان : حاضر يا ماما ..حاضر ..انا هلبس واروح الشركه ..
خديجه : ربنا يحفظك ويسعدك.مع ابن الحلال اللي يصونك .يارب ..
ليان : يارب .ماشي يا ماما ..هقوم ..
خديجه : ماشي يا قلبي ..
في مكان ما في فيله السيوفي ...
المجهول : في ايه مالك متوتره كل ما تشوفي فهد .اهدي عشان مايشكش فيكي ..
المجهول 2: فهد بقا عامل زي الوحش الهايج ..بقا بيشك في كل حد .لازم تتصرف .والكل بيسمع كلامه علي الاخر .
المجهول : متقلقيش ..انتي بس لو بطلتي توتر وقلق .هنرتاح .ومش هيشك فينا ..
المجهول 2: انا هموت واعرف انت جايب البرود ده منين ..لازم نتصرف في اقرب فرصة .لازم نقلب الترابيزه عليه ..
المجهول : ازاي ..يعني مش فاهم ..
المجهول 2: هنخليه هو في نظر الكل بدل ماهو بطل اللي بيتحمه فيه .نخليه هو القاتل .اللي يتمهم وقتل كامل السيوفي ..
المجهول : انتي مجنونه لا طبعا احنا كده بنلعب بنار ..ده فهد محدش هيصدق ..
المجهول 2:.واللي يعمل ده واخليه لاطايل لا سما ولا ارض ..
المجهول : لا انا مش معاكي ..انتي عاوز العبي لوحدك ..
المجهول 2: في ايه يا ابراهيم كل ما اقولك حاجه تقولي. لا لا ايه قلبك ضعف بعد كل ده تعب ..
ابراهيم : لا بس سيادك انا قولت نهدد بقتل كامل مش نقتله حقيقي ..عشان غيرتك الشديدة اللي عمياكي من خديجه ..أنه اتجوزها هي ..
زينب : إبراهيم .حاسب علي كلام واديني حسرتها عليه عشان ولا انا ولا هي ..كنت بموت كل يوم وهي في حضنه وبحقد وكره .ده مكاني انا مش هي .وكلما خدته مني لازم احسرها عليه ..
ابراهيم: بس اسمعي مني بلاش فهد احنا كده بنكتب نهايتنا بأيدينا ..يا زينب ..سمعه صوت حد جي ...
زينب : هشششش..وابعد قعد في مكانك ...
ليان : صباح الخير يا عمي ابراهيم ..صباح الخير يا طنط زينب ..
زينب : صباح الخير يا ليان ..
ابراهيم : صباح الخير يا حبيبتي ..تعالي افطري .خرجت وقتها قمر وخديجة من المطبخ ..وحطه بقيت الفطار وكله ..وليان مشيت راحت الشركه وإبراهيم خرج وراها هو كمان وراح الشركه ....
***************************?بقلمي فاطمه محمد سعيد ??
في اكبر فنادق مرسى علم ..في جناح .واقفه يارا في بالكونه الغرفه .وبتشوف المنظر الساحري اللي قدامها ..حاوطها يوسف بدراعه وبسها من دمغها ..هاا عجبك المكان ..
يارا: بسعاده لا تتوصف ..عجبني ..ده انا سعيده اوي ..فرحانه اوي ..مبسوطه اوي ..كان نفسي اجي مرسي علم اوي ده كان حلم بالنسبة ليا ..ولفت ليه وحاوطته بايديها انا مش بحبك ..انا عديت المرحله ديه من زمان انا بعشقك .لا بردو عديتها .مش قادره اوصفلك احساسي اد ايه ..
يوسف : من غير ما تقولي .انا حاسس بي حبيبتي .. وبعدين انا عارف .ليان قالتلي انك تروحي مرسي علم ..
يارا : يا بنت الذينه ما قالتليش ..
يوسف :بخبث . طب انا دلوقتي لو قولتلك تعمليلي حاجه تعمليها ..
يارا : بعيوني ..يا قلبي ..
يوسف : ممكن ترجعي القمصان تاني .والله انا بحبها قصيره ..بس الغز اني اشوفها عليكي مش في الشماعه ..
يارا : مش هتسكت يا يويو .
يوسف : يبقا مابعتيهاش .صح اومت برأسها .. ههههههههههه ..بحبك يا قلبي .
يارا : ههههههههههه ..
في نفس الفندق جناح امير ..
امير : هاا. يا قلبي .حبيتي المكان ..
اسيل : بحبه عشان انت فيه ..بس تعرف اني كان نفسي اجي هنا اوي ..
امير : طب ما انا عارف .
اسيل : ازاي مين اللي عرفك ..
امير : ساره عرفتني ..ولما كلمت يوسف .قالي أن بردو يارا اختي نفسها تيجي هنا بردو ..
اسيل : بحبك يا ميرو ..هتصدقني لو قولتلك اني بحسب عمري من يوم جوزنا بحس وانا معاك اني واحده تانيه بنسا ألمي وتعبي وخوفي وانا معاك ..انا ولا عمري شفت راجل ولا هشوف راجل غيرك ..بحبك يا ميرو.بحبببببك.
امير : ههههههههههه ..وانا بحبك اكتر .
اسيل : بطفوله .لا انا اللي بحبك اكتر ..
امير : مين قالك كده لا .انا بحبك اكتر .بكتير ..
اسيل : لا انا اكتر ..
امير : خلاص يبقا لازم نثبت كلامنا لبعض .وامري لله ..
اسيل : ههههههههههه ..يالا وهو انا هخاف .. ههههههههههه.
****************************?بقلمي فاطمه محمد سعيد ??
في مطعم علي النيل قاعد معتز وشهد ..وبيتكلمه ..
معتز : معلش يا شهد عشان اتاخرنا في حكايه الفرح ..
شهد : لا ابدا يا معتز .انا مش زعلانه بالعكس .ده عمي انا كمان ربنا يرحمه ..
معتز : اللهم امين ...شكرا يا شهد انك متفهمه الأمر ..ها تحبي تشربي ايه ..
شهد : اللي هتشربه ..
معتز : اللي هتشربه ..يالهههوي علي العسل ..
شهد : معتز .بس بقا ..هههه ..
حل المساء ..والجميع حول السفره ...
خديجه : معتز .انت يا حبيبي .لسه مخلصتش الشقه ولا ايه ..
معتز : لا يا ماما خديجه خلصتها .بس هنستنا مده كده يعني كام شهر ..
خديجه : بدهشه مش فاهمه .ازاي خلصتها .وبتقول كمان كام شهر ..
معتز : بص لقمر .. ابدا يا ماما خديجه .انا بس حتي يكون فات مده علي وفاه عمي ..
خديجه: بصت لقمر .خلي ابنك يا قمر يعمل فرحه مش هنقضيها حزن علي طول ..
قمر : ازاي يا خديجه ..ده اخويا لسه ما كملش الشهرين ونص حتي ..
خديجه : قمر .فرحي ابنك يا قمر .. وبعدين زي ما قولت قبل كده لو كان كامل عايش مكنش ردي بالكلام ده .. يالا .يا معتز فرح قلبنا شويه ..وبصت علي فهد عقبالك يا ابني مع بنت الحلال اللي تريح قلبك ...
فهد : بص علي ليان .يارب يا ماما خديجه .يارب ..
خديجه : وانت يا عبدو يا ابني .مفيش اي اخبار تفرحنا ولا ايه ..
عبد الرحمن : بحزن .لا يا ماما خديجه مفيش .
خديجه : بصت لزينب .ليه يا زينب .نفسي تطلعيلي منها عيب واحد ..
زينب : بعصبيه ..في ايه يا خديجه .ابني وانا حره فيه .. وبعدين .انا هستنا لما يتجاوزها وبعدين يعرف إذا كانت بنت ولا ..
الجميع اضايق منها .بس سكته ..
حسن : زينب .خالي بالك من اسلوبك لو سمحتي .. وبعدين البنت محترمه ..والشئ ده يخص ابنك بس .مش انتي ..
زينب : ازاي يعني يخص ابني بس ..لا طبعا ..انا ابني دكتور .اد الدنيا ..مش اخر صبري عليه يتجوزلي وحده معرفش أصلها وفصلها .. وبعدين هو يعرف هي بتعمل ايه دلوقتي ..الله اعلم ..
عبد الرحمن : لو سمحتي يا ماما بالاش الكلام ده ارجوكي .. وبعدين هي اللي مش هتبص في وشي تاني بسبب كلامك معاها ..
زينب : يارب يكون عندها دم وتعمل كده فعلا ..
خديجه : خلاص يا حبيبي روح ومصالحها وقولها أننا نتشرف بيها انها تكون بنت العيله ديه قبل أما تكون مراتك ..
عبد الرحمن: بص لابوه .فأحسن اوم برأسه مواكد كلام خديجه ..شكرا يا ماما خديجه ..ربنا ما يحرمني منك .
زينب : في ايه يا خديجه انتي عايزه تمشي كلامك عليا وعلي وابني ولا ايه ..لا فوقي .انا هنا زيي زيك .فامتعمليش فيها الكبيره العاقله ..
خديجه حست باهانه كبيره ودموعها غصب عنها نزلت ..انا اسفه يا زينب ..انتي فعلا حره في ابنك عن ازنكم. وسبتهم ومشيت ..
حسن :بعصبيه وغضب ايه اللي انتي عملتيه ده .ازاي تكلمي خديجه كده ..
قمر: حسن بس هدي صوتك ..مش كده ..وبثت علي زينب .لينا كلام تاني يا زينب ..وسبتها وطلعت لخديجه ..
والكل طلع اوضه ..
فهد طالع وهو معدي سمع صوت حد بيتكلم .وقف يسمع .
بقولك ايه اسمع اللي قولتلك عليه انهارده تكون كل حاجه خلصت .انا مش بعد التعب ده كله .اضيعه عشان هبل. ...... لا اسمع الي بقولك عليه انهارده تكون مخلص عشان ميكونش في شاهد ..تمام ..وقفلت الفون ولفت ..وكان الصدام الأكبر ..لما لفت وشفها فهد ..
•تابع الفصل التالي "رواية احلام طفله" اضغط على اسم الرواية