Ads by Google X

رواية في شرع الهوى الفصل السابع عشر 17 - بقلم اسراء مالك

الصفحة الرئيسية

 رواية في شرع الهوى (كاملة جميع الفصول) حصربا عبر دليل الروايات بقلم اسراء مالك

رواية في شرع الهوى الفصل السابع عشر 17

بسم الله الرحمن الرحيم
في شرع الهوي
 البارت ١٧
صلو علي النبي

احمد،امال ايه الحنيه الي نزلت عليهم كدا ،وعزمنا علي الغدا كمان
ساره،عادي ،اهلي وعزمنا،ايه الغريبه في كدا 
احمد،الغريبه أن اختك كانت منعا.ني اروح البيت عندكم وممشيه كلمتها عليهم ،متقلش بيت ابوها وبتتحكم فيه

ساره ،طب متخليني ساكته ،ومقلبش عليك وافكرك هي منعت تروح ليه

احمد ،ايه انتي هتصدقيها وتكدبيني انا،مقولت هي فهمت غلط ،انا كنت فكرها انتي لما دخلت المطبخ ،وبعدين هي سكتت يعني ،دي قلبت حلت الشوربه عليا سل،ختني بنت الجز،مه

ساره ،بس بقا ،والله أنا معرفا صبرا علي كل دا ليه

احمد ،بسماجه،علشان  أنا بحبك يا ساره ،ويا ستي ما علينا المسامح كريم ،اخلصي بقا هنتاخر. ثم خرج

ساره،يا رب العالمين اصلح حالنا يا رب

في بيت ليلي

حسن ،انا عايز افهم انتم ليه عملتو كدا
خطاب ، الدكتور قال لازم تشم هواء وتخرج شويه الر.قده مش كويسه يا حج ،وبهمس،وبعدين رجع ايام زمان  مع نونة شويه

حسن،ولاا انت عرفت نونه ازاي
خطاب، يوووه ما انت كنت ياما بتقول لها زمان كتير
بس انت الي نسيت ،طب لها الحق تزعل منك 

حسن ، دا انت مركز معانا بقا يا ابن الك

خطاب ،عيب عيب تشتم نفسك علشان واحد زي
نهله ،خلاص يا حج، عاصم مستني تحت ومعاه تاكس،

 حسن ،الا انت ليه يا ليلي موصلتيناش
ليلي،الميكروباص في الورشه
نهله ،طب انتم متجتوش معانا ليه

ليلي مع خطاب ،،ونبقا عازول
 حسن،انتم صح انتم طابقين علي نفسنا اصلا ،انا هودي حبيبتي الجنينه ،وانتم معاقبين خليكم هنا
ضحك الجميع ثم غادر حسن ونهله

 ليلي،وهي تضرب كتفه  
كله تمام
خطاب ،وهو ممسك كتفه تمام ،بس خفي ايدك شويه 
بعد فتره
كانو يجتمعوا علي السفره 
ساره بتعجب،يعني هي حبكت يخرجو النهارده ،طب يخلوها يوم تاني

ليلي،عادي يا ساره ما اخواتك موجودين اهو

سمعو طرق الباب وذهب خطاب ليفتح
خطاب ،تأخرتِ ليه يا سلمى الاكل هايبرد 
سلمي،انا جيت علشان ليلي هي الي عزماني مش انت أنا مخصماك عل
قطعت كلامها عندما رأت احمد وساره موجودين
ليلي،ازيك يا نكش  وحشتيني يا بنتي اقعدي متتكسفيش

سلمي وهي عينها علي احمد
،ازيكم يا جماعه
ساره ،ازيك يا سلمي  عامله ايه  ،وخطاب عامل معاكي ايه
خطاب ،لا احنا هنتجوز خلاص ،هو أنا هلاقي احسن من سلمي ،مش كدا يا احمد

احمد بتوتر ،اه فعلا يا زين ما اخترت
ليلي،خطاب أنا ليه حاسه الجو بقي متوتر كدا ،متشغل السماعه وضبطنا كدا

ساره بعدم فهم،سماعه ايه يا ليلي الي هيشغلها هو دا وقتو 

ليلي،يا بت استني على رزقك  ،هننبسط كلنا

خطاب ،ها يا جماعه تسمعو ايه ،لا استنو هسمعكم حاجه هتعجبكم
جحظت عين احمد وسلمي عندما سمعو صوت محادثه لهم
وهو يقول لها كلام الحب المعسول وبعد  ذلك يعدها بأن 
 يطلق ساره وسوف يتزوج بها ،بعد جمع المال الكافي من ساره وخطاب   وسرد بعض الخطط لجمع المال منهم 
،
خطاب،وهو يمسك بيد سلمي بعنف،
هو انتي كنتي فاكرا هتضحكي عليا يا بت ،انا اقدر افضحك بمكالمتك معاه وصورك الي بعتاها ليه ،بس أنا عندي ضمير ومعايا اخوات بنات ومش هعمل كدا وكفايا اني اخت فلوسي منكم وزياده كمان  ،انا لو شفت وشك صدفه ،متعرفيش هعمل فيكي ايه ،
اخرجي بره

اقترب أحمد من ساره التي ظلت مصدومه مما سمعت ولم تقل شي
احمد، ساره انتي هتصدقي الهبل دا اكيد مت،فبرك  اخواتك بيكر.هوني  وعايزين يخ،ربو ما بنا
امسك يدها 
تعالي نروح بتنا  وهفهمك
لم تتحرك

ساره ،انا كنت عارفه انك بتكلم ستات ،وعارفه انك بتستغلني ،وبتكرهني في اختي واهلي  واخد منهم فلوس واديك وقول يا بت استحملي يمكن يتعدل

بس انا بستحمل ليه واعيش مع واحد زيك ليه واضيع عمري معاك ليه  انت اذ،ي ولازم تطلع من حياتي ،انا اخترت غلط ولازم اصلح الغلط دا 
طلقني
احمد بعص،بيه، طلاق ايه يا روح امك ،امشي معايا احسن لك  واخذ يسحبها من كتفيها
امسك خطاب يده
انت مش هتخرج بيها  ،انت الي هتغو.ر  من حياتنا 
أفلت احمد يد خطاب نظرا لضخامة جسمه
ساره ،سبني،بقلك طلقني،يا حيو،ان يا وا.طى
هج،م عليه ليضر.بها 
انتي ،بتشـ.تميني يا بنت ال*** والله لاخ،لص عليكي
ذهبت إليه ليلي وخطاب ليخلصوها منه 
ولكن توقفؤ فجأة
عندما دفع احمد ليلي بع،نف في زاويه العمود  الحجري الذي يقع بمنتصف الصاله
وقعت ليلي فا،قده للوعي وامتلات طرحتها البيضاء بالد،م

عندما رآها احمد ،فز،ع واخد يركض نحو الباب للسلم فا.صتدم بـ تاليا
تاليا،لو سمحت دا بيت ليلي مهران
از.احها عن طريقه
احمد ،غو،ري هو أنا ناقصك
تاليا،والله لاقول لـ ليلي عليك يا حي،وان ، ااااه يا ذراعي

سمعت صوت صر.يخ يأتي من أعلي
جحظت عينيها  ،عندما رأت خطاب يحمل ليلي وهي فاقده للو.عي وأثر الد،ماء عليها
تاليا،،بف،زع،ليلي،جرالها ايه 
خطاب ،اوعي يا ستي البنت ،بت،موت 
ذهبت تاليا مسرعا تفتح باب سيارتها
اركبو بسرعه أنا هوديها المستشفي
ذهبوا جميعا الي المشفى
هرول الممرضين ليحملو ليلي منهم ويسعفوها فهم يعرفون تاليا ابنته الدكتوره رنا مديره المستشفى

كانت رنا تمر علي بعض غرف المرضى 
حين رأت ابنتها وهي تبكي وتذهب وراء هذه الحاله

ذهبت اليها
رنا،تاليا في ايه ومين دي ،انتي عملتي حادثة ولا ايه

تاليا بدموع،ماما ارجوكي تلحقها وهبقى أقولك كل حاجه بعدين
رنا،تمام اهدي وانا هشوفها 
ذهبت رنا لكي تسعفها 
فوجدت الجر،ح ليس عميقا لكن سبب لها الاغماء لقربه من أنسجة. المخ

قامت بعملها واطمئنت أن ليس هناك ار.تجاج بالمخ 
  
ثم خرجت لهم
ساره ،طمنينا يا دكتوره ليلي كويسه
رنا،اطمنو  اثر الخبطـ.ة كان سطحي واحنا قمنا باللازم ،ومفيش اي حاجه ،هي أغمي عليها  بس دا رد فعل طبيعي للمخ ،متقلقوش عليها شويه وهتفوق

أمسكت بيد ابنتها
تعالي يا تاليا عايزاكي
ذهبت الي مكتبها

رنا،ممكن تحكيلي  انت ايه علاقتك بالناس دي ،فهميني انت عملتي حاد.ثه ،ولا شفتيهم في الطريق ولا ايه بس واضح انك بتعرفيها ،وبتـ.بكي عليها كمان

تاليا، ممكن بعدين  يا ماما
رنا بعصبـ.ية ،وهو انتي مخبيه عليا ايه يا بنت انتي

دخلت عليهم الممرضة 
دكتوره عايزينك في غرفة ،113

رنا ،تمام  ،
متتحر.كيش من هنا لحد ما اجيلك
وتركتها وخرجت

حاولت تاليا الاتصال علي أبيها ولكن لم يجيب
فاتصلت علي حازم

حازم ،الو ،نعم يا تاليا

تاليا ،حازم بابا معاك
حازم ،لا ،انا في اجازه ،لو تفتكري
تاليا، طب،ممكن تيجي المستشفي بتاعت ماما علشان مش عارفه اعمل ايه
حازم، ليه ايه الي حصل
قصت عليه ما حدث
حازم ،انا جاي
،،،،،،،،
خرجت تاليا 
رأت خطاب وهو ياخذ ساره في حضنه ويحاول تهد.أتها

جلست أمامهم وكان ظاهر عليها التوتر

ساره وهي تنظر إليها
هي مين البنت دي يا خطاب

نظر اليها كانت کالملا.ك  كانت عينيها تملؤها الد.موع علي حال اختها
كم أراد أن يخفف عنها

،ساره ،انت يا عم سرحان في ايه
خطاب ،ها، لا ابدا دي اخت ليلي ،وتقريبا المستشفي دي بتاعتهم

ساره، يا راجل ،ازاي ....وبغيره، وبعدين اختها ازي هي ليها اخوات غيري ،انا رايحه اطمن عليها
ودخلت الغرفه
قام خطاب ليجلس أمام تاليا

خطاب، شكراً يا انسه علي الي عملتيه مع ليلي
 بس مش شايفه،ان تجبيها هنا ممكن الدنيا تبوظ

تاليا بدموع، انت بتقول ايه ،انا خايفه عليها اوي ، وكمان هي اتظلمـ.ت جدا،ولازم حقها يرجع لازم بابا يجبها معانا البيت ويعتر.ف بيها 
انتم من غير ما تعرفوني ساعدتوني ووقفتو جمبي 
مش عايزني اقف جنبها 

خطاب ،طب ممكن متعيطيش، وكل حاجه وليها حل الحمدلله ليلي بخير ،وبعدين أنا من اول ما شفتك وانتي بتعيـ.طي انتي طلعتي كئيبه اوي علي فكره

تاليا ،علي فكره انا بحب الضحك جدا بس مش عارفه ،نصيبك كدا معايا كل ما تشفني

خطاب ،لا لا متقوليش اني وشي وحش عليكي ،  دا انا الكل متفائل بوشي ،
بس اوعي تقولي ادري يا وجه البرص انت  

تاليا بابتسامه ، لا مش هقول كدا ، أنا كنت عايزه اشكرك علي  الي انت عملته معايا وتور.ط نفسك كدا،الظاهر أن ليلي غاليه عليك علشان تيجي معاها

خطاب ، أنا مش عايز اخـ.ضك ،وقولك أن دي ابسط طلعه لينا احنا ياما عملنا بلا.وي ،وبعدين ليلي غلاوتها كبيره اوي عندي

تاليا،اممممم
في الداخل 
كانت ساره تجلس أمام ليلي

حاولت أن تفيق ولكن الم في رأسها كان مسيطر 
ساره بلهفه ، ليلي،يا حبيبتي حاسه بايه طمنيني عليكي
ليلي بضعف،ااااه ايه الصداع دا

ساره ،وهي تبكي،سامحيني يا ليلي أنا السبب ،فوقي  واضر.بيني بالجز.مة  عادي ، علي الي كنت بعمله والي حصل لك بسببي
نظرت إليها ليلي بعين شبه مغمضة 
هو دا اثر الخبطه ولا ايه  مالك يا بت
وبعدين اوعي تقولي أن الواد السنتـ.يح جوزك لأعلم . عليه ،والله بس اقوم وهعمل منه دواسه للمكرباص ،اااااه. يا دماغي
ساره وهي تحتضنها
ساره،سلامتك يا حبيبتي،إن شاء الله هو و اللي خلفو.ه انتي اعملي محـ.ضر واسجـ.نيه وانا هـ.اشهد معاكي ،ليلي أنا أول ما شفتك سا.يحه في د،مك ،خفت لتسبيني،انا اكتشفت اني بحبك اوي ويمكن اكتر من خطاب

دخل عليهم خطاب وتاليا
خطاب بصياح،اهلي دول وصحاب ولمه ،انتم بتعملوا معايا كدا ليه يا اخونا ،
هو أنا في الفرح والا.حضان دي منسي،ولما تكون في مـ.ـصيبه شرف و أنس
ليلي،ولاا دماغي مصدعه ،وانت داخل بزفه

خطاب ،وهو يحتضنهم، أخوااااتي 
علي فكره والواد احمد دا  ،هيتكتب في تاريخه أنه علم علي الاسطي ميشو. الي معلمه علي الكل

ليلي،انت بتسخني زياده ،طب وحيات أمه افوق بس،ااااااه،انا حاسه  الصداع بيزيد

تاليا، بلهفه ،سلامتك يا ليلي، هنادي مامي بسرعه 

خطاب بتعجب،مامي ،خدي بس هي الدكتوره دي تبقا مامي
تاليا ،اه ،متخفش دي شاطره اوي

ليلي،هو أنا هنا في المستشفى بتاعكم
تاليا ،اه أنا جبتك

همت ليلي بترك السرير ولكن اختل توازنها 
أسرعت ساره إليها
ساره، ليلي مش وقت عند انتي تعبانه ،خليهم يطمنو عليكي الاول
ليلي ،وهي تمسك رأسها ،
لا أنا عايزه أمشي
قاطع حديثهم دخول حازم
حازم بلهفه،ليلي ايه الي حصلك ,مين عمل فيكي كد

تاليا،حازم لازم تخدلها حقها من المتـ.خلف الي عمل كدا 

حازم، ورب الكعبه ،لهسـ.ففه التراب 
هو مش عارف انتي بنت مين 
المهم دلوقتي الدكتور قال أي

تاليا،هي كويسه الحمدلله ،بس ماما قالت هيكون في آثار جانبه 

استغرب من صمتها ومن نظرتها له 

اقترب منها
حازم ،انتي ساكته ليه ،قوليلي مين الي عمل كدا و،،،،

ليلي بغضب ،وانت مالك ،ليه جيت اصلا ،وبعدين أنا اقدر اجيب حقي مش عايزه حاجه من حد

حازم ،بنفس الغضب ، ايه انتي مفيش حاجه هدا.كي راقده في المستشفى ،بردو بتقاو.حي ،لعلمك أنا بقوم بشغلي  ،وبسألك لانه شغلي وأتهد.ي شويه، كل ما اشوفك في مشاكل ،انتي المفروض اخدك تحر.ي اصلا

زاد التعب عليها وامسكت رأسها ولم تستطيع مجادلته
خطاب وهو يذهب إليها ليمسك يدها
خطاب ،ليلي اهدي شويه ،الجر.ح هيتفتح،
وحضرتك اتكلم بأسلوب كويس معاها ،هي مش متهمه عندك علشان تعلي صوتك عليها

شعر بالغيره من هذا الشاب الذي يمسك يدها ،من يكون ،وهي لما لا تبعده

حازم ،انت مين انت كمان علشان تتكلم اوعي تكون الي عملت فيها كدا
ساره ،لا مش هو،انا هقولك يا باشا 
دخلت رنا عليهم 
رنا،ليه الزحمه دي عند المريضة ، عايزه اطمن عليها من فضلكم برا
حازم
انت جيت أمتي وليه
حازم، معلش يا دكتوره،احنا هنكمل كلمنا برا وانتي اطمني عليها
ثم خرجوا جميعا لابد أنهم يخفون عنها أمر  ما
نظرت إلي ليلي المغمضه عينيها

قامت بفحصها  والاطمئنان عليها
في الخارج
حازم ،يعني جوزك هو الي عمل كدا
ساره،ايوه  اعمل فيه الي يرضيك وجيب حق ليلي منه دا كان هيمو.تها
تركهم حازم ،ليتحدث في الهاتف 
خطاب،ساره روحي ابوكي زمانه جي ،احنا حتي الموبايلات نسيناها ،روحي طمني هم  وانا هشوف ليلي اجيبها واجي 
ساره ،ماشي أنا هروح لهم  ،خلي بالك منها 
ودعته ورحلت

اتي اليهم حازم ،
أنا كلمتهم وهم هيجبوه
وكمان كلمت عمي يجي يشوف ليلي و يشوف اخر الي بيحصل دا ايه 
جاء صوتها من خلفهم
رنا،إيه علاقتها بعمك

 •تابع الفصل التالي "رواية في شرع الهوى" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent