رواية احلام طفله (كاملةجميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم علا
رواية احلام طفله الفصل الثامن عشر 18
فهد : بصدمه ..ليان .
ليان : اتخضت من وقوفه وراها ومن شكله اكتر ..في ايه يا فهد ..مالك ..
فهد : انقلب وشه .وبعصبيه ..مين اللي كنتي بتتكلمي معاه .ويخلص ايه عشان ميكونش في شاهد ..
ليان : ده الموظف بتاعي في شركه ..وكنت بتكلم علي اوراق ..
فهد : لا والله اوراق برده .ومسكها بعصبيه اكبر ..بقولك قولي الحقيقه ..
ليان : حقيقه ايه يا فهد انا مش فاهمه حاجه ..
فهد : حقيقه انك انتي اللي بعتي حد يقتل ابوكي ..مش كده ..فعلا ازاي مفكرتش فيها ..أن انتي الوحيده اللي شفتيه محدش شافه غيرك .وانا وامير كنا برا ..ازاي كنت غبي عشان مفكرتش أن انتي اللي ورا كل ده ..
ليان : ببكاء ..انت بتقول ايه يا فهد ..انا اقتل بابا انت اتجننت ..
فهد : اه فعلا اتجننت .بس تصدقي عمري ما جيتي في بالي ثانيه ..ثانيه واحده ماجتيش في بالي ..بالعكس دا لو حد قالي كنت قتلته .. دا انا وصلت اني شكيت في ابويا واخويا واختي ..بس انتي ولا لحظه شكيت فيكي ولا دماغي فكرة فيها حتي ..يمكن عشان كنت اعمي.بس الحق عليا لاني لو فكرت ثانيه فيكي كنت لقيت الاجابه ..
ليان : والله انا مش عارفه انت بتقول ايه ..بس اقسم بالله انا مظلومه ..ازاي يعني هستفيد ايه ..دا ابويا ..يا فهد ابويا ..ازاي يجيلك الظن بيا كده ..
فهد : تقدري تقوليلي .ايه الكلام اللي قولتيه من شويه ..
ليان : حاضر .ده موظف عندي .كلمني علي اوراق .صفقه بتاعه شركه الجروب اللي يملكها كريم ..وانا قطعتها .وقولتله يحرق جميع الملفات عشان ميكونش ليله حاجه عندي ..بس هي دي كل الحكايه والله .وفتحت الفون بتعها . وورته الشات مابنهم وكمان كلمها هي واخته عن الصفقه ...ها صدقتني دلوقتي ..
فهد : انب نفسه جدا لسوء الظن ..وتسرعه ..انا اسف يا ليان ..بجد اسف بس اعزريني انا... انا مضغوط جدا الفتره ديه ..
ليان : انا عمري ما ازعل منك ابدا بس ليه شاكك في كل حد فينا كده احنا كلنا اهل يا فهد ..
فهد : اتنهد بتعب ...اللي قتل عمي واحد مننا يا ليان بس مين مش عارف .
ليان ؛ ازاي يعني ..ممكن يكون ظنك بس انما هو مش واحد مننا خالص ..
فهد : فكره المجرم اللي دخل علينا وضربك في فيله اسكندريه ...
ليان : اه ماله ..مش ده اتحبس وطلع شريك بابا ..
فهد : لا مش هو.... هو اه ممكن يكون معاهم .بس مش هو اللي مقصود .لان محمود قالي أنه شافه بيتكلم معانا وكان معانا في الفيله وهو اللي فتحله وسهله دخوله ..بس الكارثه أنه اتقتل وانا اللي شلت اليله ..واحد دلوقتي بدور على دليل برائتي ..
ليان : يا خبر اسود ..ليه .طب وانت مالك ..
فهد : لانه كلمني وقالي اجيله .عشان اوريه صور أفراد عائلتي وهو يطلعه منهم ..بس عقبال ما رحت كان مات مقتول ..ومراته شهدت ضدي .اني انا اللي قتلته .واختفت بعدها ...لازم اجيبها هي الوحيده اللي هخرجني من الكارثه ديه ..يااما القي المجرم اللي في وسطينا ..
ليان : فهد انا هسعدك ..
فهد : لا انتي تخرجي برا الحكايه ديه نهائي ..انا اصلا غلطان اني قولتلك ..بس تعبت من الكتمان مبقتش قادر اتحمل ..
ليان : بالعكس انا اكتر واحد ممكن اسعدك .لان لو في حد هنا .هقدر اعرفه لاني بدخل كل الغرف عادي ..محدش بيقولي حاجه ..ومش هيشكه ..
فهد : فعلا .كلامك صح ..بس في حاجه عاوز اقولهالك .أن مش واحد بس اللي مشترك في الجريمه ديه ..في يااما ست وراجل والاتنين من هنا .يا اما راجل وعاوز يفهمني انها ست عشان يبعد الشك عنه ..
ليان : بردو ديه هنعرفها ..بس في حاجه انت مخبيه عني ..
فهد : لا ابدا مفيش .هي حاجه كده شاكك فيها لو طلع هو اقسم بربي اني هخليه يتمنا الموت ارحمله من اللي عمله فيه ..بس خالي بالك يا ليو ..واوعي تخافي ابدا خليكي زي ماانتي واثقه في نفسك ..
ليان : متخافش عليا . وبعدين ازاي اخاف وانت معانا هنا ..بس انت ليه شكيت في الكل حتي اختك معاده انا ..
فهد : اتوتر ..ايه لا ابدا لانك طيبه وده ابوكي يعني .هتعملي كده في ابوكي ..
ليان : لا والله .. دلوقتي .هتعملي كده في ابوكي ..امال ايه اللي من شويه ..قتلتي ابوكي .لو كنت فكرت مره كنت لقيت الاجابه ايجابه ايه يا فهد ..هااا ..
فهد : هههه ..خلاص ميبقاش قلبك اسود بقا ..
ليان : فهد هو انت صحيح مقولتليش علي البنت اللي بتحبها حاجه .عملت ايه معاها ..
فهد : بصلها وجواه تردد كبير من أنه يقولها ولا ميتسرعش .عشان ممكن تكون بتعتبره اخوها مش اكتر ..
لا لسه مقولتلهاش حاجه. .خايف اقولها اخسرها..
ليان : ليه بس التردد بتاعك ده يسيطر عليك اتغلب على خوفك.وصارحها .علي الاقل اه هتتعب وتحزن احسن ما تتعلق بيها اكتر ومتعرفش .ترجع ..
فهد : بصلها بحب ..لا خلاص مفيش رجوع حتي لو رفضتني مش هقدر احب ولا اشوف غيرها ..
ليان : للدرجه ديه بتحبها ..طب انا اعرفها ..قولي وانا اسعدك ..
فهد: صدقيني مش هينفع لازم انا اللي اتقدم للخطوه ديه بنفسي ..بس سيبك من ده دلوقتي ..المهم انك تشوفيلي كل واحد بيعمل ايه مين بيتكلم مع مين اكتر ..والاهم تشوفيلي شنطه حريمي هي شيك سوده وفيها شريطه ....و........و.....تمام كده فهمتي ..
ليان : عيب عليك ده انا هشرفك ..
بس ميعرفوش أن زينب كانت واقفه برا وسمعت كل حاجه ...
زينب : بقا كده ..طب والله لقلب عليكم الدنيا ..
***************************?بقلمي فاطمه محمد سعيد ??
صباح يوم جديد ..علي الجميع ..وبدأت ليان في خطتها مع فهد ..
في احدي شواطئ مرسى علم ..واقف يوسف ويارا وامير واسيل ..
يارا: يالا بينا نلعب استغمايه ..البحر جميل ومفيش حد معانا علي الشاطئ ..
يوسف : استغمايه ..واخد بنت اختي معايه ..
يارا : بقا كده طب شوف بقا بنت اختك هتعمل ايه ..وطلعت تجري وراه .وهو بيضحك عليها وبيجري منها .علي الشاطئ ..
امير : اتنين مجانين ..ومسك ايد اسيل ومشي معاها علي الشط ..حبيبي عامل ايه دلوقتي . لسه تعبانه بردو ..
اسيل : حاطه راسها على كتفه ..لا بالعكس احسن كتير .ممكن يكون برد مش اكتر ..
امير : اه برد .ماشي هعديها المرادي ..
اسيل : ههههههههههه ..فضحي طول عمرك ..لقوا يوسف جي يجري عليهم ..ويارا وراه ..
يوسف : اه يا عم الرومنسي .بقا انت قاعد تحب وتتكلم ..وانا مديني بنت اختك ..
امير : ههااا.مش هتكبره ابدا .. وبعدين لو هي بنت اختي ..فأنت عيل زيها ..
يارا : بقا كده ..ماشي طب خده بقا ..بصت لاسيل . الاتنين في نفس اللحظه كأنه حدفوهم في الميه وطلعه يجروا. .
يوسف وامير : اااااه يا ولاد اللذينه ..وقامه وطلعه وراهم ..
**************************?بقلمي فاطمه محمد سعيد ??
في مكان شغل ساره ..قاعده بتشتغل ومش واخد بالها بعبد الرحمن ..اللي واقف قصدها ..قرب منها وخبط علي المكتب بصوبعه ..
عبد الرحمن : ممكن لو سمحت تنتهي خطيبتي .رفعت راسها لقته عبد الرحمن.
ساره : لو سمحت يا دكتور ..ده مكان شغل ..بعد ازنك .
عبد الرحمن : طب لو قولتلك عشان خاطري. .وانا عارف خاطري عندك ..قامت بعصبيه وجد الف نحيته ..عب يشاكلها ..لا مش هنا يا ساره استني لما نكون لوحدنا طيب .
ساره : باستغراب ..مش هنا ايه ..انت بتقول ايه ..
عبد الرحمن : مش قومتي عشان تحضنيني ..لاء مهما كان انا ابن ناس مينفعش لا ..استني ننزل حتي من هنا ..
ساره : ابتسمت غصب عنها ..لو سمحت يا عبد الرحمن .امشي من هنا ..
عبد الرحمن : ولو مامشتش ..هتعملي ايه ..
ساره : لو سمحت يا عبد الرحمن امشي .من هنا ..
عبد الرحمن : ماشي .همشي يا ساره بس مش هسيبك ..
ونزل بس مامشيش قعد في العربيه مستنيها .تخلص شغل ..
في مطعم شيك علي البحر في مرسي علم ..قاعدين يوسف ويارا وامير واسيل ..بياكله . ومبسوطين .وبيضحكه ..
امير : ها يا قلبي عجبك المطعم ..
اسيل : جميل اوي .شكرا يا أمير انا معاك بشوف أماكن عمري ما شفتها ..
امير : كل اللي بتتمنيه واقدر عليه هحققهولك ..
يارا : ايه يا عم الرومنسيه ديه .دا انت عمرك ما عملتلي حاجه قولتلك عليها ..
يوسف : وانا روحت فين يا قلبي ..اطلبي وانا هعملك اللي انتي عاوزاه..
يارا: شكرا يا يويو ..
امير : بضحك ..يويو .من اللي بيتمط ده ..
اسيل ويارا : ههههههههههه..
يوسف : لا يا خفيف .مش اللي بيتمط ..من اللي بيضرب في الوش ..وانتي يا هانم ميت مره اقولك متقوليش يويو قدام حد وبذات الواد الرخم ده .
يارا : معلش يا جو ..حلو كده ..ولقت المطعم شغل اغنيه رومنسيه هي بتحبها ..يوسف عشان خاطري قوم ارقص معايه وحياتي. .
يوسف : حاضر ..تعالي يا قلبي ..
امير : واخد ولا اختي معايه ..ايه النصيب ده ...ههههههه.
اسيل قاعده بتضحك وفي شاب قاعد في ترابيزه قصدهم وبيبص علي اسيل بإعجاب شديد .لفت نظرها. .وحتي امير حس بيه بس مرداش يعمل حاجه عشان مينكدش عليهم ..
اسيل : حست بتعب شديد في بطنها .امير انا هروح الحمام وجيه ..
امير : لقا وشها باين عليه التعب ..مالك يا اسيل تعبتي تاني ..
اسيل : لا هو قلم بسيط ...ممكن برد في معدتي ..
امير : طب تحبي اروح معاكي..
اسيل : لا يا قلبي مش هكمل خمس دقائق ..
وبعديها بساعه كان كل واحد واخد عروسته وطالع الجناح بتعهم ..
اسيل : امير انا حاسه بخنقه رهيبه ..عاوزه قعد علي البحر مش عاوزه اقعد في الغرفه ..
امير : حاضر يا قلبي البسي ويالا بينا ..وفعلا لبسه ونزله وهما قاعدين علي البحر وامير حاضنها وماسك ايديها..اسيل شمت ريحه ايس كريم ..
اسيل : ميرو انا عاوزه ايش كريم ..
امير : من عنيا يا قلبي ...خرجها من حضنه. .خليكي هنا وانا دقيقه واحده ويكون عندك الايس كريم. .وسبها ومشي ...
وبعدها بدقائق قليلة ..لقت ايد بتخبي عنيها ..ولقته بيقولها ...انا مين ...؟!!
اسيل : اتنفضت ..وشالت أيده ولفت لقته الشاب اللي كان بيبصلها في المطعم ..انت ازاي تتجرأ وتحط ايدك عليا ..
الشاب : اصلك جميله اوي .. وبعدين مش جوزك سابك ومشي ..ليه خايفه بقا ..
اسيل : انت مجنون .امشي بدل ما اخليه يكسرك هنا .لقته بيبصلخا وبيضحك ..لفت .لاتجاه اللي مشي فيه امير ..وبصوت عالي اميييير..يا امييير .
الشاب : انتي مجنونه ..طب ليه ماتسيبيه ..وجه يمسك ايديها. ...
اسيل : خافت وبعدت عنه وبصوت عالي .. اميييير ..
كان وقتها امير راجع وسمع صوتها جري عليها ومسك الشاب ونزل فيه ضرب ..لحد ما حرس الفندق جريوا عليهم وفكه امير من الواد وبعدوهم عن بعض ..
امير : لف يشوف اسيل. لقاها بتعيط جامد ...وجسمها بيتنفض ...قرب منها لقاها خافت منه وبعدت خطوتين. مالك يا اسيل ..في أي ..
اسيل : يبخوف من رد فعل امير خافت ليكون افتكرها هي اللي كلمته ...والله يا أمير انا كنت قعد زي ما سبتني هو اللي جه والله ..وعيتط زياده من خوفها ..
امير : خدها في حضنه وطبطب عليها ..وانتي خايفه مني ..فاكراني هشك فيكي يا اسيل ..انتي قلبي ..عمري ما هشك فيكي ابدا ..اهدي بس عشان خاطري ..الحيوان ده خوفك كده ..معلش انا اسف اني سبتك لوحدك ..
اسيل : يعني انت مصدقني ..وانا والله ..قاطعها بصباعه علي شفايفها ..
امير : هششششش.بس انا مصدك اوعي ابدا تشكي في ثقتي فيكي ابدا ..وبعدين احمدي ربنا اني سكتك بإشارة من ايدي .بدل ما كنت سكتك بطريقه تانيه ..
اسيل : ابتسمت غصب عنها ..بس يا أمير عيب احنا قدام الناس ..
امير : طب يالا بينا .عشان في كلام كتير ..
***************************?بقلمي فاطمه محمد سعيد ??
بعد ما خلصت ساره .عملها ونزلت .لقت عبد الرحمن مستنيها ..جت تمشي .لقته جري عليها ..
عبد الرحمن : ساره استني عشان خاطري يا ساره ..ويعلو صوته يعني مش هتقفي ..ساره انا بحبببببكككككك..والله بحبببببك ..
ساره : اتصدمه من جرائته .بس فرحت وضحكت غصب عنها بس في لحظه السعاده انتهت علي صوت ضرب نار .
طلقه اضربت علي عبد الرحمن ..وجريت ..وهو وقع قدامها وقدام الناس .....
•تابع الفصل التالي "رواية احلام طفله" اضغط على اسم الرواية