رواية في شرع الهوى (كاملة جميع الفصول) حصربا عبر دليل الروايات بقلم اسراء مالك
رواية في شرع الهوى الفصل التاسع عشر 19
بسم الله الرحمن الرحيم
في شرع الهوي البارت 19
عم الصمت والزهول علي المكان
بعد ما خرجت نهله
خطاب ،ليلي اكيد ماما متقصدش ،اكيد من زعلها عليكي
ليلي،،،،،،
خطاب،ليلي متسكتيش كدا ،والله اكيد في حاجه غلط
ليلي ،بتوهان
روح لها ،متسبهاش لوحدها
خطاب وهو يمسك يدها، هنروح كلنا ،اكيد مش هسيبك
تاليا،علي فكره ليلي ليها بيت اب ،سبها هي هتروح معانا احنا ،علي فكره مامتك يا ليلي كلامها عدو،اني معاكي اوي
خطاب بعص،بية ،
وانتي مالك ،الحكايه مش نقصاكي اصلا
ومتدخليش بينا
ليلي هتروح معايا
ثم التفت إلي ليلي
صح يا لولو مش كدا
أحرجت تاليا من كلامه الهجو،مي
وتركتهم وخرجت وهي تبكي
ليلي،بصلابه،خطاب أنا والله ما هروح معاكم فريح نفسك ،ممكن تروح تشوف ماما ،علشان اكيد محتجاك دلوقتي ،انا عارفه انها تقصد حاجه بالي قالته ،انا اكتر واحد عارفها
أنا مش زعلانه على كلامها،علي قد زعلي عليها وانا عارفه قلبها بيتق،طع دلوقتي
بس انا هريحها ولو مش عايزه تشوفني ،مش هخليها تشوفي تاني
خطاب ،انتي بتقولي ايه بقا عايزه تسيبينا ،يا ليلي
ليلي،خطاب أنا هدبر نفسي ،لو ليه خاطر عندك روح اطمن عليها ،متخفش عليا روح بالله عليك
احتضنها خطاب وقبل رأسها ثم غادر لعله يلحق بنهله
خرج من المستشفى يتلفت لعله يجدها
وقعت عينه عليها تجلس في حديقة المستشفى
فذهب اليها وجدها تبكي بحرقه
خطاب ،يعني هي غاليه عليكي اهو ،يبقا ليه تقولي الكلام دا
نهله،ببكاء،غصب عني،بنتي شقيت كتير والمصا،يب مش بتلاحق عليها ،لازم تعيش عيشه كويسه ،من حقها تعيش كبنت مهران البنا ،زي ما إخواتها عايشنها وتتمتع بخيره
هو اكيد مش هيسبها صح
خطاب ،، وانتي تعرفي ليلي بتنفز كلام حد اصلا
نهله،وهي تنهض،لازم تنفذ المره دي ،علشان حياتها تتصلح ،امشي تعاله وصلني ،هنروح ابوك لازم نشوفه
خطاب ،يا ماما
نهله ،لو بتحب ليلي يا ابني لازم نسبها علشان تستريح ،امشي
ثم ذهبوا تحت اعتراض كبير منه
في المستشفى
كان يمر مهران ليرا تاليا تجلس وهي تبكي
مهران بفزع،بتبكي ليه ليلي جر لها حاجه،ما تنطقي
تاليا،لا يا بابا ليلي كويسه بس مامتها جت وقالت إنها مش عيزاها تروح معاها ومشيت
مهران، بتعجب ،حقيقي دا حصل ،وانتي بتعيطي مش عايزه ليلي تروح معانا يعني
تاليا،لا يا بابا أنا عايزه ليلي تيجي معانا جدا ،وفرحانة كمان أنها هتعيش معانا
مهران ،طب يعني انتي بتبكي ليه دلوقتي
تاليا،ها لا لا،اصلا أنا صعبانا عليا ليلي بس
ماشي تعالي نشفوها
دخلو الاوضه فوجدوها فارغه
مهران،هي راحت فين
تاليا،مش عارفه ،حتي قريبها دا مشي ومن قبله والدتها
هتكون راحت فين يعني
مهران،طبعا ،وانا هستغرب ليه ما هي جينات العند وراثه وكمان غباء،
تعالي نشوفها فين
كانت تخرج من المستشفى ،وهي تشعر بالدوار،لا لا لن تصبح عبء علي أحد ،ستدير حياتها بمفردها
لمحها حازم الذي كان يتحدث في الهاتف
استغرب وجودها بمفرها فذهب اليها
حازم،انتي رايحة فين كدا لوحدك
ليلي وهي تتخطاه
ملكش دعوه ،متحشرش نفسك في حياه الناس
حازم،خدي هنا عمي قال انك هتروحي معاه ،بطلي عند
ليلي،انا مش هروح مع حد ،ومحدش ممكن يجبرني على حاجه
حازم وهو يلمح عمه يأتي من بعيد
حازم،ليلي عمي جي علينا لو سمحتي ،متعنديش،معاه
متخليش آخرته تكون على ايدك
ليلي، اخرته،انت تقصد ايه
حازم،عمي مريض قلب ،وحالته صعبه جدا ،دا حتي هيخرج معاش مبكر ،بلاش عند معاه علشان متجبش أجل الراجل وتكوني انتي السبب
ليلي ،انت بتقول ايه
حازم ،وهو كله فهمه بطئ النهارده
اتي عليهم مهران
انتي كنتي رايحه فين كدا ممكن افهم
حازم ،دي كانت لسه بدور عليك ،دي حتي لسه سأله عليك وكانت عايزه تروح،مش صح يا بنت عمي
نظرت إليه ليلي بمعني ،،انا يا ابنل،،،
مهران،هنروح دلوقتي ثم امسك يدها
ها جاهزه يا بنتي
أشارت ليلي بتوهان ،بالموافقه
ثم اتتي اليهم تاليا وغادرو جميعا
استقام حازم متباهي بنفسه
ربنا يقدرنا على فعل الخير والله
كانت طول الطريق تفكر لماذا لم تعترض لماذا خافت عليه ماذا رأت منه حتي تحزن لكونه مريضا
كيف اصبحت بهذا الضعف
ليلي في نفسها
،،ليس ضعفا ولكن الخصم كان أبي،،،،،،،
وصلو أمام الڤيلا
نزلوا جميعا من العربيه
امسك مهران يد ليلي
اهلا بيكي في بيت ابوكي
ليلي،شكرا
مهران،علي فكره انتي ليكي اخ اسمه اسر هو لسه ميعرفش ،فمش عارف رد فعله ايه ،
تاليا،انا قولتلها عليه يا بابا،،حمد لله على السلامه ،يا ليلي ،اخيرا حد في البيت دا هيكون بيفهمني ،واووووو
دخلو جميعا
كانت ليلي تتلفت الي المكان ورقي وحداثه اثاثه
كانت تشعر أنها لا تنتمي الي هذا المكان هذا ليس بيتها
أفاقت من شرودها علي صوت اسر
اسر،اخيرا حد جه أنا برن عليكم من بدري ومحدش بيرد،،،،،،
هو احنا عندنا ضيوف
مهران،اسر ،دي ليلي،،،،،اختك تعاله سلم عليها
اسر،مييين،اااأه قصدك زي اختي يا حج، هو انتي صحبت تاليا ، تلقيها هي الي عورتك كدا
مهران ،،اسر افهم دي ليلي مهران البنا اختك،،،هي من ام تانيا ،، وهتعيش معانا هنا
اسر،يا ررراجل،انت متجوز علي ماما ،طب ماما تعرف
ولا نستر عليك بقا
مهران ،احترم نفسك يا حيو.ان ،الظاهر أن الكل هنا عايز تربيه ،سلم علي اختك وبعدين تخرص وتفهم الموضوع
اسر بسخريه،،ازيك يا اختي عامله ايه يا اختي وحشاني جدا فينك من زمان
ليلي،في ايه يالا ما تز بط كدا وانت زي الشحط
وتكلم زي الرجاله أنا ليلي وانت اسر خلصنا
وانتي يا بنتي أنا عايزه استريح في مكان ولا هتنوموني ف اوضه الجنايني
تاليا ،في اوض كتير ،بس النهارده ،هتنامي معايا ، تعالي
اسر ،هي دي بنت ولا عبده موته. ومالي خفت ليه كدا منها
ليلا
اتت رنا وظلت متجاهله مهران وذهبت الي غرفه ابنتها
دخلت فوجدت ليلي بمفردها نائمه
همت لتخرج ولكن سمعت صوت ليلي
ليلي،في حاجه يا دكتوره
رنا ،لا ابدا جيت اطمن عليكي ،الدواء دا تخديه مرتين في اليوم ،حاسه بأي اثار جانبيه
ليلي بسخرية ، ما مرات الابهات طلعوا حنينين اهو ،واخدين سمعه تمام انتم
رنا، لا الظاهر بقيتي تمام
للامانه
أنا مكنتش متقبله الفكره ابدا ، بس بعدين قولت انتي ملكيش ذنب في الحكايه دي ، وبعدين الي عملتيه مع تاليا دا جميل كبير جدا والصراحة علاكي في نظري
ليلي، تاليا غير أنها اختي،بس أنا متعود تش اشوف حد محتاج مساعده و اتخلى عنه. يا ريت تقربي من بنتك شويه علشان تلجأ لك انتي اول حد
رنا،ان شاء الله
أنا عايزه اعرفك أن دا بيت ابوكي ، تعاملي عادي فيه من غير حرج
دخلت عليهم تاليا
ايه دا انتي جيتي يا ماما
رنا ،كنتي فين
تاليا،مع ابنت بيحقق بقاله ساعة اساله وزن نقصله شنب امير كراره ،وبكدا أنا اقتنعت
ابغي اعترف والله
بس مش لقيا حاجه اعترف عليها
مستريحش الي لما قولته نام وانا هجوزك امونه
رنا بتعجب ،مين امونه دي
نظرت تاليا الي ليلي ثم انف،جرو من الضحك
تاليا ،ادي يا ستي الي أنا فيه، اهلي نرم اصلا اقلش علي مين انا
ليلي، لا دا الواحد شكله هيسف جامد
رنا،وهي تقوم,اه شكلكم اتلميتو علي بعض ،ليلي متنسيش تاخدي الدوا أنا رايحه انام
تاليا، ها منمتيش ليه ولا البجامه مش مريحه
ليلي، حاولت انام بس مش عارفه ،عمري ما غيرت فرشتي
،و مستريحش غير في هدومي
تاليا ، عموما انا عملت اوردر ليكي لكل حاجه ممكن تحتاجيها من براند ممتازة ومنستش الطرح طبعا
ليلي،الغي كل دا ،انا بس عايزه تلفون علشان اكلم خطاب ،يجبلي تلفوني وحجاتي
تاليا،اولا أنا مش هلغي حاجه ،ثانيا انتي تكلمي اي حد الا المت،خلف دا
ليلي ،بت متغلطيش فيه ،وبعدين متزعليش منه هو كان متعصب علشاني اكيد مش قصده أنه يضايقك
تاليا، اممممم ،انتم شكلكم بتحبو بعض بقا
ليلي:هوا بالنسبالي my favorite person
تاليا، يعني انتم مرتبطين ،ونويين علي جواز
ولاصداقه
ليلي بضحك ، لا دا انتي هبت منك علي الاخر
أنا ياحبيبتي ولا بصاحب ولا برتبط ،البها،يم بس هي الي بتتربط
تاليا ،امال انتم ايه
ليلي، اخويا ،خطاب اخويا في الرضاعة مامته الله يرحمها خدتنى اول 3شهور هو كان أكبر مني 10شهور
وتربينا مع بعض غير أنه جدع وطيب اوي
تاليا بفرحه،بجد اخوكي،ايه دا يعني اخويا أنا كمان
ليلي،لا مش اخوكى بقي اخويا أنا بس من غير اخواتي ،لكن لو هوا كان مكانى من ام بنات ،البنات والولاده بقيو اخواته تمام
تاليا،فكرتكم صحاب
ليلي، فعلا أنا وهو صحاب جدا علشان هو اخويا
لكن غير كدا مفيش حاجه اسمها أصحاب
تاليا ، ازاي لا طبعا في صداقه
ليلي، ربنا الي قال كدا ولا متخذات اخدان دا اخلاق النساء المحترمه
هتقوليلي ليه علشان ربنا أدرى بالقلوب ،ممكن البنت تتعلق بالولد وهو معتبرها أخته فينكسر قلبها أو العكس ،فا ليه من الاول،ولو الاتنين مفيش حاجه بينهم الناس الي حوليهم ممكن تفهم غلط وتسوأ سمعت البنت فليه من الاول
ربنا بيقول ولا تخضعن بالقول مينفعش البنت او الست تهزر مع حد ،اي حد مش محرم، مينفعش حد ياخد عليها ويبقا عادي ،لا مش عادي طبعا، في حدود مع اي حد .
البنت او الست الي في حدود مبتتعدهاش مبتبقاش قفل وكئيبه ،لا دي بتبقى غاليه و محفوظه محدش يقدر يرفع عينه فيها ولا يتكلم عليها
تاليا،بجد أنا اول مره اسمع كلام زي كدا
ليلي،ياااااه تعالي كل يوم الندوه التعليميه مفتوحه مجانا
في غرفة مهران
دخل الغرفه فوجد رنا تجمع اشياها
مهران ،انتي بتعملي اي واخدة الحاجات دي فين
رنا ،مهران أنا مش عايزه اتكلم معاك اوكي ومش عايزه اتخانق
مهران ،اتخانقي ،بس متتجهلنيش كدا ،عايز تسيبي الاوضه دا انت عمرك ما عملتيها ،والله أنا معرف أنها بنتي غير من كام يوم ،وخفت من رد فعلك دا
رنا، انت فاهم الي أنا فيه انت كنت متجوز غير ي كنت مع واحدا غيري، أنا مش قادره استوعب وكمان مخلف منها ،انت اكيد شفتها ها ايه محنتش لايام زمان
مهران،اولا الست متجوزه فمينفعش تقولي عليها كدا
ثانيا ،انا من يوم ما شفتك مشفتش ست غيرك ولا محبيتش في الدنيا غيرك ، لاخر يوم في عمري ،لحد ما امو.ت
رنا، بعد الشر عليك يا حبيبي
مهران،وعايزه تسيبي حبيبك وتروحي فين
ثم أمسك يدها
ويظن اني قد أميل لغيرِهِ ،إني وقلبي باسمه مكتوب
أنا ما شربت الحب الا مره والكل بعده كاسه مسكوب
صلو علي النبي
•تابع الفصل التالي "رواية في شرع الهوى" اضغط على اسم الرواية