Ads by Google X

رواية في شرع الهوى الفصل الاول 1 - بقلم اسراء مالك

الصفحة الرئيسية

 رواية في شرع الهوى (كاملة جميع الفصول) حصربا عبر دليل الروايات بقلم اسراء مالك

رواية في شرع الهوى الفصل الاول 1

في أحد الاحياء الشعبيه شق ظلمات الليل اذان الفجر ونداء الحق الله اكبر 

تستيقظ فتاه في مقتبل العمر قامت بتكاسل تلملم شهرها ثم تقوم وتذهب الي المرحاض لتتوضئ 
شق النور الآفاق قامت بعد أن أدت فرضها واذكارها تدعو ربها أن يعينها علي صعبان الحياه أنهت ارتداء ملابسها الذي لاعلاقه له بالأناث حتي شعرها وضعت عليه شمله .ووضعت لاصق للعينين باللون الاسود لأن عينيها باللون فيروزي مائلا للاخضرار .نظرت إلي المراه نظره رضاء ثم ذهبت الي الخارج لتجد والدتها تقوم بتحضير الافطار.

ليلي ،صباح الخيريا حجه
نهله والدتها،صباح الرضا يا حبيبتي
ليلي وهى تقبل يد والدتها  ،سندوتش علي السريع علشان الحق الورديه من اولها
نهله،ربنا يتوب عليكي من الشغل دا عندك ٢٤سنه نفسي افرح بيكي بقا
ليلي هي تقوم بارتداء حذائها المتهالك ،اسطوانة كل يوم بقا،الفطار يا حجه والقهوه الله يباركلك
نهله ،غلوشي في الكلام برحتك
ليلي ،من البن بتاعي
خطاب وهو يخرج من الغرفه،ايوه من البن الي هي متسورداه من البرازيل
ليلي ،اصطبح علي الصبح انت اش فهمك في القهوه
خطاب ،يابنتي عم منصور العطار ضحك عليكي دا فول سوداني مطحون اصلا
ليلي ،ضحك عليا وانا سكه زيك يا روح امك 
خطاب،الله يرحمها ويسمحها علي اليوم الي رضعتك فيه وبقيتِ اختي

ليلي،اصلها كانت عايزه تحسن النسل ومفيش معاها اولاد
خطاب،نعم وانا اى
نهله، سيبك منها يا ابني هتتاخر علي المدرسه
 ليلي ،قال يعني مدير المدرسه مش مدرس دراسات كحيان
 ‏خطاب ،انا هسكتلك بس علشان بابا وانك هتوصليني
 ‏ليلي، هوصلك بس علشان بابا حسن بس

 ‏قامو بالافطار وخرجت ليلي أولا وجدت سلمي جارتهم أمام الباب
 ‏سلمي ،صباح الخير يا اسطي ميشو هو خطاب صاحي
 ‏ليلي،صباح المحن يا اختي اهو خارج

 ‏خرج خطاب من المنزل وعلي وجهه ابتسامه 

 ‏خطاب ،ميشو انزلي انتي وانا هحصلك
 ‏ليلي بتأفف،متتاخرش ونزلت
 ‏سلمي ،ازيك
 ‏خطاب ،الحمد لله محتاجه حاجه قبل منزل 
 ‏سلمي،والله مكسوفه منك اصل بابا نزل وكنت عايزه طلب ليه وملحقتوش 
 ‏خطاب بسزاجه وضع يده في جيبه واعطاها ١٠٠ جنيه
 ‏سلمي وهي تأخذهم ،تسلملي يا بوب
 ‏خطاب،اي خدمه يا قمر الحق بقا
 ‏سلمي تغمغم في نفسها وهي تغلق الباب،ربنا يكتر من امثالك

 ‏في للاسفل كانت ليلي تتلقى التحيات الصباحيه من الجميع
 فهي تستحوذ علي احترام الجميع ركب خطاب بجانبها في الميكروباص الذي تقوده

 ‏ليلي،ايه قلِبتك في كام المره دي
 ‏خطاب ،ابدا علي فكره اتأخرنا
 ‏ليلي ،برحتك أنا حزرتك من البنت دي اكتر من مره
 ‏خطاب،والله هي كويسه اوي لو تعرفيها هتحبيها اوي
 ليلي،انت حر
 ‏قامت بإيصاله ‚وذهبت الي موقف المنطقه فى المكان المخصص لها وجدت فتي ذو١٦ سنه بانتظارها

 ‏عاصم،صباح الخير يا اسطي مستنيكي من الصبح
 ‏ليلي، اه واحنا العصر يا حماده
 ‏عاصم:مقصدش وبعدين عاصم بلاش حماده اوريكي البطاقه
 ‏ليلي ،فرحان انت بالبطاقة الجديده روق العربيه بدل مأبلعك البطاقه يا حلتها
 ‏عاصم ،حاضر حاضر
 ‏ذهبت ليلي الي الكان المخصص للشاي فوجدت من ينادى عليها
 ‏رامز بلــ.طجي الموقف،صباح الخير علي فتاه الموقف الاوله
 ‏ليلي بغضب،صباح الطين علي دماغك فتاه الموقف الاوله شيفني رقــ.اصه علي الصبح متظبط يااه
 ‏رامز،في ايه أنا قلت أصبح بس
 ‏ليلي،مش عايزه صباح ولا مسا وتركته وذهبت الي المكرباص خصتها.
 ‏رامز ،هتروحي مني فين
*********

 ‏في مكان اخر في منطقه هادئه في منزل علي الطراز الحديث كان ينزل الدرج اللواء مهران البنا ويرتدي ساعته ذات الماركه العالميه
 قال بصوت مرتفع ،رنا يا حبيبتي القهوه من فضلك متأخر
 ‏خرجت رنا من المطبخ تحمل بعض الأطباق 
 ‏رنا، أفطر الاول يا حبيبي
 ‏مهران وهو يقوم بتقبيل راسها،حاضر أفطر علشانك بس
 ‏ثم جلس يتناول بعض الأطعمة
 ‏مهران،تاليا صحيت
 ‏رنا، لا مهوا  دلعك فيها الي هيخليها تسقط في الكليه
 ‏مهران، تسقط ايه مش بنت اللواء مهران البني الي تسقط امال أنا روحت فين،ثم انتي غيرانه علشان بدلعها            وهوا يغمز لها دا. علي اساس اني مبدلعكيش

 ‏رنا بخجل،مش كنت متأخر
 ‏مهران، أنا فعلا متأخر،هو يتناول القهوه، قولي لتاليا تخف علي حازم شويه كلمني بيشتكيلي
 ‏رنا ،ربنا يصبره عليها دي قرايه فتحه ومطلعه عينه، اومال لما يتجوزو
 ‏مهران ،ربنا يهديهم سلام بقا وخرج
 ‏رنا، سبحان الله الي هداك انت بعد كل الي انت كنت فيه
*********
قامت ليلي بأخذ للمكرباص الي وجهته 
ليلي ،لم الاجره يا حماده 
أوقفت للمكرباص في أحد اكمنت الشــرطه
ليلي وهي تقوم بإعطاء الأمين الرخص
الأمين ،ميشو مش عايز مشـاكل الضابط الجديد شادد حيله علينا
ليلي,اه دا هو القمر الي هناك دا الضابط الجديد ،اهو اليوم ابتدأ يحلو  
الأمين: بتقولي ايه
ليلي،ولا حاجه ،وأخذت الرخص منه، ساعه وانت بتتــحقق منهم
الأمين ،مانتي ورقك ملخبط
ليلي،ليه رخص العربيه باسم حسن خطاب ومعايا التوكيل
ورخص السواقه باسم،ليلي مهران البنا

رأيكو⁦⁦♡

 •تابع الفصل التالي "رواية في شرع الهوى" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent