رواية العشق الممنوع كاملة بقلم مارلي ايهاب عبر مدونة دليل الروايات
رواية العشق الممنوع الجزء (2) الفصل الثامن 8
بدر كان يقف امام عمر وعمرو. وندي والدموع في عيونه
عمر بغل… اية اللي جابك هنا
بدر بدموع… عمو عمر انا معملتش حاجة مش عارف هي ليه قالت كدة بس اقسم بالله انا ما جيت جنبها ولا كلمتها قبل كدة انا معملتش حاجة
عمر بغضب… وهي هتتبلي عليك ليه ان شاء الله
بدر بدموع… اسألها انا مستعد احلف علي المصحف اني معملتش حاجة ولا عمري قربت منها ولا شوفتها
عمر بغضب…. انا مستني ابوك وجدك لو حلفتلي علي ميت مصحف مش هصدقك اطلع بره يلا بره
كانت ندي تبكي. وعمرو يقف ساكت
بدر خرج وكان مكسور اوي و مش عارف يعمل اية ويثبت اذا انه برئ ومعملش حاجه
في الملحق
عمرو بشك… بابا انت ليه مصدق رهف اوي كدة
ان اللي بتقوله صح
عمر بضيق… قصدك اية انت كمان هتوسخ سمعتها وخلاص
عمرو بسخرية… هي خلاص اتوسخت يا بابا مش كلامها اللي هيوسخها بالعكس بدر مش هو اللي عمل كدة بالعكس. ملامحه المكسورة والمصدومة
وقله حيلته دي تثبت انه فعلا معملش حاجه اما بنسبة لرهف هي فكرت صح. انتم قفشتوها وعرفتوا اللي فيها ولما سألتوها مين ده مقدرتش تقول هو مين لقت ان بدر مناسب اوي مدرستهم قصاد بعض فرصة ان يحصل حاجه زي دي كبيرة انه يمشي معها ساكنين جنب بعض حاجات كتير تخليها تقول ان بدر اللي عمل كدة بس انا حاسس انه مظلوم يمكن لو ضغطنا عليها شوية تتكلم ارجوك يابابا اصبر شوية وانا هدخل اتكلم معاها يمكن تتكلم
عمر بكسره… معنديش حاجه اعملها غير اني استني
عمرو طبط علي كتف ابوه وهو حزين علي سمعتهم اللي راحت
………..
في المستشفى كلهم كانوا يقفوا علي باب الغرفة
ينتظرون خروج الدكتور
الدكتور بهدوء…. متقلقوش يا جماعة هو ضغطه ارتفع جدا ومن الواضح ان في ضغوطات نفسية بيمر بيها احنا ظبطنا الضغط ويريت يكون في متابعة دورية ليه علشان الضغط يفضل مظبوط دايما
عمار بحزن… نقدر نشوفه يا دكتور
الدكتور… طبعا تقدروا اتفضلوا
انجي بحدة… محدش يدخل غيري كفاية كدة روحوا حلوا مشاكلكم وبعدين تعالوا تعب بسببكم بما فيه الكفاية وجودكم زي عدمه خلاص كفاية بقي ابعدوا بمشاكلكم و عيالكم كل يوم واحد بمشكلة شكل كل واحد يجيب مصيبة ويجي ووجية لازم يحلها لازم يشوف صرفة لنصيبة اللي جايبنها اتفضلوا انا بس اللي هدخل ليه ولو طلبكم هقولكم
كلهم حطوا راسهم في الارض معها كل الحق في جميع الكلام الذي قالته
دخلت انجي وهي بتحاول تمنع دموعها من النزول علي حالة الارهاق الذي تراها عليه الان
قربت منه ومسكت ايده وقبلت جبهته وقالت بحزن. والدموع تلمع في عيونها… حمدلله علي سلامتك يا وجية
وجية نظر ليها بتعب وقال… هما فين
انجي بدموع… منعتهم انهم يدخلوا كفاية اللي حصلك من وراهم كل واحد يروح يحل مشكلته كفاية عليك كدة
وجية بتعب….. لا يا انجي طول ما احنا عاييشين علي وش الارض ولادنا حتي لو متجوزين ومخلفين احنا هنفضل شايلين همهم و هم ولادهم
انجي بدموع… طيب علشان خاطري بلاش كلام انهارده اما تفوق كدة و تبقي كويس اعمل اللي يريحك
وجية بتعب… انا عايز اخرج يا انجي مش بحب المستشفيات
انجي بدموع…. بس انت لسه تعبان
وجية بتعب.. لا انا كويس انا عايز اخرج
انجي قالت بدموع… حاضر
خرجت بسرعه وقالت بعمار… ابوك عايز يخرج شوف الدكتور هيقول اية
عمار بكسره… حاضر
دخلت انجي مرة تانية وعمار ذهب لدكتور اللي ذهب لوجية
الدكتور بإبتسامة… حمدلله علي سلامتك يا وجية بيه بقي كدة لحقت تزهق مننا وعايز تمشي
وجية بتعب… الله يسلمك انا كويس انا مش بحب افضل بره بيتي كتير عايز اخرج.
الدكتور بإبتسامة… طيب بس توعدني. انك متتحركش. كتير و متجهدش نفسك. وتاخد دواء الضغط بنتظام
وجية بتعب… حاضر
الدكتور.. انا كتبتلك علي خروج وتقدر تخرج. بعد اذنكم
خرج. الدكتور وعمار قال بحزن… حمدلله علي سلامتك يا بابا انا اسف كل اللي حصل بسببي وبسبب ابني
وجية بتعب…. لا يا عمار مشكلكم مشكلتي انا طول ما انا عايش هفضل جنبكم انا عايز اشوف بدر واتكلم معه
عمار بغضب…. متجهدش نفسك عشان واحد واطي زي ده مستهتر
وجية بتعب… بدر معملش كدة يا عمار انا اما فكرت فيها لقيت انه مستحيل يعمل حاجه زي كدة بالعكس بدر يمكن شقي بس مش دي اخلاقه حتي الفيديو ده اكيد ليه تفسير انا لازم اتكلم معه وافهم منه في اية يلا تعالي سندني علشان نمشي
عمار متكلمش وقرب من ابوه وسنده ولكن هو بيفكر في كلامه وحاسس بتشتت كبير جدا يصدق ابنه وابوه ولا عمر وبنته
…………………..
في غرفة رهف كانت تجلس تبكي بشدة
دخل عمرو الغرفة و جلس بجانبها وقال بهدوء… بطلي بكي واتحددي معايا زين
رهف نظرت ليه بخوف… ا. نا
عمرو بحدة… انتي كذابة يا رهف وعارفة اجده
رهف برعب… لا انا مش. كذابة
عمرو بحدة… اسمعيني زين يا بت انتي اللي زيك. يستاهل الجتل يا زفتة انتي ظلمتي شاب معاكي وانا متاكد ان الواد ده معملش حاجه هتنطجي ولا لع متخلنيش اتغابي عليكي. انطقي يا بت مين اللي عمل اجده ويكون في معلومك ان بدر لو اثبت انه معملش حاجه وانتي فضلتي علي موجفك. ابوكي هيجتلك سامعه ولا لع يلا انطجي
رهف برعب وهي بتبكي ابتدت تحكي… مرة وانا كنت بمدرستي وبعد ما خلصت لقيت شاب واقف مع صحابه بيبصلي قوي وبيعكسني مشيت وطنشته ولكن بعد. كدة ابتدا يمشي ورايا ويقولي كلام حلو مش هنكر اني حبيت اللي بيعمله وكلامه ليا وكنت بسيبه يمشي ورايا ويسمعني كلامه لحد ما في يوم بعت ليا ورقة وبيقولي فيها مستنيكي في الحديقة العامة اللي في الكومبوند هنا فضلت افكر اروح اقابله ولا لا بس غصب عني روحت وقبلته وابتدا يقولي قد ايه هو بيحبني وبيعشجني غصب عني حبيته ومبقتش اقدر علي بعده عني يوم ورا يوم ابتدا يقرب مني يحضني يمسك ايدي لغاية ما العلاقة بنا اتطورت وبقينا نتقابل كتير
وحصل اللي حصل
عمرو بغل… كنتم بتتقبلوا فين ومين الزفت ده
رهف ببكاء… هنا في الجنينة
عمرو بصدمة… فين هنا يا جبروتك امتي وازاي
رهف برعب…. بعد ما الكل بينام بتسحب وبروح الجنينة الخلفية اللي مش بيكون فيها حد وهو بيجي يقابلني فيها ولان فيلاتهم جنب الفيلا هنا و يعتبر متلصقة في الفيلا كان بيقدر يجي ويدخل من السور ويقبلني والجنينة الخلفية مكنش فيها كاميرات علشان كدة كنا بنتقابل بقلب جامد
عمرو بغل… انطقي مين الزفت ده
رهف برعب… ابن اللواء يسري
عمرو بصدمة… للواء
رهف هزت راسها بعنف
عمرو مستحملش وصفعها علي وجهها وقال بغضب… جالك قلب يا فا*ج*رة تعملي عملتك السودة و تستغفلي ابوكي وامك ليه كدة اتفو عليكي
وخرج وهي جلست تلطم وتبكي بشدة
عمرو خرج و حكي كل حاجه لعمر و ندي اللي لطمت
ندي ببكاء… يا نصبتي طب عيلة وجية كان ممكن ناخد حقنا و ووجية يجوزهم لكن دول دول مستحيل مستحيل يرضوا يلموا الموضوع مش هيفرق معاهم الشرف من عدمه احنا بنسبة ليهم مجرد حشرات ماشية علي الارض وبعدين سمعتهم مسمعه في الكمبوند كله ليه كدة بس يا رهف حرام عليكي.
عمر حط وشه في الارض وسكت
عمرو قرب منه… هنعمل اية
عمر بدموع وكسره… قولي انت هعمل اتفضحت قدام عيلة وجية اللي مش هقدر اوريهم وشي بعد كدة اما عيلة يسري عيلة فاسدة ومعندهمش رحمة
ولا قلب ومستحيل يلموا الموضوع بالعكس ده ممكن يفضحونا اكتر ويخلوا سيرتنا علي كل لسان
عمرو بحزن…. اول حاجه لازم نعملها اننا نقول لوجية وعيلته ان ابنهم ملهوش علاقة باللي حصل
لسه عمرو هيكمل كلامه الباب خبط
فتح عمرو الباب وشاف الحارس… لوسمحت عايز استاذ عمر ضروري
عمرو نظر لندي وقال… ادخلي انتي جوه
دخلت ندي وعمرو دخل الحارس وقال.. اتفضل
عمر بتعب.. في اية يا فوزي.
فوزي بهدوء… كنت عايز اقولك ان من ساعة كدة وجية بيه تعب و اتنقل علي المستشفى فا كنت بسأل حضرتك يعني التامين دلوقتي يبقي من كل الجاهات علشان لو حصل اي حاجه وهو مش موجود
عمر وعمرو بصدمة…طيب روح انت وانا هاجي وهقولك تعمل اية روح
خرج الحارس وعمر بندم… تعب بسببي وبسبب الكلام اللي قولته
عمرو بحزن.. لازم يعرف وعلشان كمان عمار ميعملش حاجه لابنه
عمر بحزن… طيب انا مش عارف هما في اي مستشفى
عمرو بهدوء… اتصل علي عمار واساله
عمر طلع موبيله واتصل علي عمار مردش عليه
عمرو بهدوء… اتصل تاني
عمر اتصل تاني
وعمار رد بضيق…. نعم
عمر بكسره… عمار انا كنت عايز اقولك. ان بدر معملش حاجه هو مظلوم
عمار بصدمة… تقصد اية بالكلام ده
عمر بكسره حكي ليه كل شئ وهو بيتكلم بكسرة… اسف علي كل اللي سببته انا هسيب المكان وهمشي وهسيب الشغل
عمار صعب عليه الكسره اللي في صوته والقهر…. لا استني بابا جاي في الطريق دلوقتي متخدش خطوة لغاية ما يرجع
عمر بكسره نفس… طيب حمدلله علي سلامته
وقفل الخط وهو يتمني الموت علي انه يتحط في الموقف ده
عمرو بحزن.. معلش يا بابا كله هيعدي
عمر هز راسه بسخرية وكسره
……………………………
في العربية عمار قالهم علي كل شئ وابتسموا علي الاخبار دي
وجية اتنفس بهدوء.. انا قولتلك بدر مستحيل يعمل كده انتم اتسرعتوا
حورية بغضب… بس ميمنعش انه كان واقف مع واحدة زبا*لة وشم*ال وفي وضع زبا*لة
وجية اتعصب وقال بغضب… اخرصي يا بت انتي مسمعش نفسك ولو. فتحتي بؤك معه ولا اتكلمتي اي كلمة معجبتنيش انا هاخد بدر وانجي وهنقعد في بيت لوحدنا وهسبلك البيت علشان ترتاحي و تبطلي اسلوبك الهمجي ده يا همجية
عمار نظر لحورية بغضب وقال….. حورية مسمعش نفسك فاهمة
كلهم سكتوا ومحدش فتح بؤه ولا فكر يتكلم
حتي حورية سكتت بغضب لحد ما وصلوا البيت و طعمار سند والده و دخله البيت
وجية بتعب… نادي بدر يا عمار انا هفضل قاعد علي الكنبة هنا
عمار بحزن…. حاضر يا بابا
طلع عمار اوضة بدر ودخل علي طول واول ما شاف حالته قلبه وجعه جدا
كان ينام علي بطنه علي السرير والدموع تنزل بصمت ما اكثر وجعاً ان تخرج كل الامك بصمت يدبحك. و يقهرك بكسرة شعور الخذلان الخذلان فقط لم يدعمه احد لا يحبه احد كلهم ظلموه واتهمه اتهام بشع كان وجهه احمر من كثرة البكاء. شاف والده يقف امام الباب ولم يهتم لم يهتم ان يمسح دموعه او يوقفها عن النزول
عمار قرب منه ولسه هيحط ايده علي كتفه
بدر بعد عنه بعنف جديد عليه
عمار اتصدم مكنش متوقع او كان مفكر ان الموضوع هيعدي بسرعة وهو هينسي اللي حصل وكلامهم. ليه
بدر مسح دموعه بمنتهي العنف قال بعنف… عايز اية.
عمار بصدمة… عايز اية اية الاسلوب ده
بدر بغضب… اسمع انا مش هدافع عن نفسي كفاية اوي اني عارف اني قدام نفسي اني معملتش حاجة عايز تصدق صدق مش عايز انت حر
عمار اضايق ولكن قاله… انا عرفت انك فعلا معملتش حاجة
بدر بسخرية… بجد مين بقي اللي قالك الحوار ده
عمار بضيق… عمر اتكلم معايا وقال ان بنته قالت الحقيقة وان مش انت اللي عملت كدة
بدر ضحك بسخرية وهو بيجاهد دموعه متنزلش… او او علي الكرم ده مش عارف من كتر الكرم حاسس اني ملك
عمار حاول يكون هادي… بدر يمكن تعاملنا واللي حص
بدر قاطعه بسخرية وقال… لا لا يا عمار بيه انت هتوضح ولا اية لا العيب مش عليكم بصراحة العيب عليا انا تعرف ليه علشان انا غبي اه غبي علشان اتعملت بطيبتي و تلقائيتي علشان حابب اعيش بطبيعتي انا محدش يفرض عليا شخصية انا مش عايزها تعرف انت بذات كنت بنسبة ليا حاجه كبيرة
صوته ابتدا يتحشرج و الدموع تنزل من عينيه
كبيرة قوي كنت اما بزعل من امي او حد بجيلك لانك بتحسسني بنفسي و بقيمتي واللي بيهدر الثقة اللي موجودة فيا كنت بترجعها انت الحضن اللي كنت بترمي فيه وانا شايف امي بتكرهني وشايفاني الفاشل الواطي الزبالة المستهتر كنت بذات في الموقف ده مستني منك انت الوحيد الدعم تقف جنبي تحسسني لو الكل صدق انت لا طول عمرك بتقولي انت الاقرب لقلبي بس طلعت بتكذب كنت بتشفق بس عليا وعلي معاملة امي ليا بس انت طلعت زيها متفرقش حاجه عنها علي فكرة متوجعتش من ضربها ليا قد ما قلبي اتكسر منك انت وضربك ليا انت تعرف وانا شايف نظراتك ليا وضربك ليا اتصدمت حسيت ان مش ه الراجل اللي مفروض ابويا ومصاحبني ودايما هو الداعم القوي مثالي الاعلي انت دمرت كل ده دمرت كل مشاعر ناحيتك حتي صحوبيتنا انتهت وعلاقتنا بيك كاب و ابن انتهت اتفضل اخرج بره
عمار كلام ابنه كان سهام نارية تحرق قلبه كانت الدموع تقف علي جفنه من كلام ابنه اللي كسر قلبه
عمار بدموع… بدر انت فعلا ليك معزة
بدر قاطعه وضحك بسخرية ووجع….. لاااااا يا عمار بيه خلاص كلامك ده مبقاش يفرق معايا بالعكس بقي بنسبة ليا نفاق في نفاق انا مش عايز ابقي زيكم كلكم منافقين دلوقتي اكيد كلكم قاعدين تحت ومستنيني علشان تحققوا وتتكلموا مش ده اللي انت كنت جاي علشانه
صوته علي جدا وقال لدرجة ان كل اللي تحت سمعوا وطلعوا ليه…. تعرف ليه منافقين يا عمار فين انا هقولك كلكم بتكذبوا علي بعض ومش. هممكم بعض عيلة كلها مفككة ريتاج هانم اختي الكبيرة الدكتوره المشهورة طول الوقت مسافرة عمرها ما كلمتني يدوب اذيك وقت ما بتشوفني محدش فيكم بيفكر يقرب مني ليه لاني الفاشل المستهتر اللي مش بيهمه حد فاكرة ياريتاج وقت ما كنت واقع في مشكله وجيت اخد رايك. فيها رغم اني قولتلك انا واقع في مشكلة رغم ذلك تجاهلتني وقولتلي شوف وجية او ماسة علشان انا مش فضيالك فاكرة
وماسة اللي محبوسة دلوقتي طول الوقت كانت بره البيت محدش فيكم فكر يقولها بتروحي. فين بتقبلي مين ايه تفاصيل يومك انهارده وجايين بعد ماحبت مجرم تعاتبوها وتقولولها ليه عملتي كدة
اما وجية بيه الشاب المؤدب والمحترم. اللي ميخرجش منه العيبة الشاطر المتفوق اللي بيروح تدريبته وكلها سنتين تلاته ويبقي ظابط اللي شوفته قبل كدة وانا مسافر. في رحلة. واقف مع بنت و بيشربوا سجاير ده اهو الشاب المحترم اللي مفيش منه اتنين اللي امي طول الوقت تقولي ياريتك زيه ياريتك. بس ربعه هو ده اللي عايزني ابقي زيه
انا بقي الدلوع الفاشل المستهتر. اللي ربنا خلقني بعد ما استكفي اللي دايما بيعمل مشاكل
كانت دموعه تنزل وهو يتحدث ويحاول ان يسيطر علي شهقاته
ودايما بيثير غضب اهله ويضايقهم. اللي الواحد ما يقدرش يعتمد عليه في حاجة
انا بدر اللي الكل بيكرهني علشان تلقائيتي و طيبتي ومشاكستي اللي. الكل. شايفها شقوة. وقله ادب. بس انا عل. شان بحب. كم. بحاول اقرب منكم بطبعتي بقلبي بس مع الاسف انتم مقدرتوش ده خالص محدش قدر دمرتوني وخلتوا ثقتي في نفسي صفر سامعين صفر
اما مدام حورية امي اللي الكل شايف انها ام. جميلة ومربيه عيالها علي اعلي مستوي. بس هي في الحقيقة فاشلة اللي تهمل ولادها و متسألش بيعملوا اية و وبيقابلوا مين وسايبها مداح ولما الغلط يجي يقولك اذا تعمل.كدة دي مستحيل تكون تربيتي انتي اصلا مربتيش
اهو ريتاج خليتها واحدة طموحها عالي. تجي. شهر. و تغيب سنه و ماسة من اهمالك فيها حبيت واحد مجرم ومستعدة انها تسيبكم. كلكم و تهرب معه ووجية بيه راسم ليكم اللي انتم عايزين تشوفوا بس في الحقيقة هو غير اللي انتم. عايزينه.
انا من النهاردة بوعدكم يا جماعة يا حورية هانم همسك الكتاب طول الوقت قدامك. مش هتشقي مش هتكلم مش هخرج. ومش هاخد فلوس يدوب علي المدرسة للبيت ومن البيت للمدرسة خدي كمان رح بدر طلع الاب و الفون بتاعه والتابلت
مسك تلفونه حدفه في الحيطة كسره وكذلك الاب و التابلت مش عايز اي حاجه من الوسائل دي علشان متقوليش حاجه وانه لسه زي ما هو فاشل مستهتر طول الوقت علي التلفون كفاية كدة ولا لسه في حاجه تانية ردوا كفاية ولا لسه مش ده اللي انتم عايزينه. مش. ده. اللي انتم عايزنه اعمله.
وجية دموعه غصب عنه نزلت. عاي حالة حفيدة المكسورة اللي اول مرة يشاهد. كسرته وقهره بالطريقة دي
وكذلك. الجميع حالتهم. لم تقل عن وجية السيدات تبكي. بوجع عليه
وعمار الدموع تلمع فيه.
حورية ولاول مرة ابنها يكشفها قصاد. نفسها لاول مرة تشوف نفسها فعلا انسانة فاشلة لا تصلح ان تكون ام.
بدر بغضب وهو يبكي….. يلا كله. بره مش. عايز اشوف حد. هنا بره. مستنين اية بدموعكم دي هسامح. انا مش. هسامح اي حد اذاني واي حد وصلني للحالة دي بره كلكم بره
لسه حوريةوعمار هيقربوا منه صرخ فيهم. وقال… محدش. فيكم. يقرب مني. وجلس علي الارض وضم. رجليه لصدره وجلس يبكي ويقول. ببكاء. هستري… مش عايز اشوفكم. كفاية بقي تعب نفسي. كفاية كلكم بكرة بلاش نفاق و كذب بره.
كلهم خرجوا معاد. وجية وعمار وحورية
وجية مسح دموعه… روح. انت ومراتك دلوقتي يا عمار
عمارنظر لوالده بدموع وقال… حاضر
ذهبوا الاتنين وحورية كانت تبكي
وجية راح ناحية بدر ومسك. ايديه وجلس بجانبه علي الارض
وجية وهو يحاول ان يمنع دموعه…… بدر
بدر ببكاء… قولتلكم ابعدوا عني ابعدوا عني.
وجية… حبيبي يمكن اللي حصل ده صعب واحنا غلطانين اننا صدقناه وكذبناك بس انا تعبان وانا شايفك. بالحالة دي وانا شايفك. مكسور وتعبان
بدر بدموع…. تعباكم. مش. قد تعبي يا وجية بيه ارجوك انا تعبان ومش قادر اتكلم سبني اوحدي الم نفسي بنفسي ارجوك. سبني علشان خاطر ربنا
وجية هز راسه بدموع وقال.. حاضر حاضر يابدر
خرج وجية من الغرفة اما بدر عض ايده حتي يكتم صرخته من الطلوع بعدما اصبح. في غرفته
…………….
هنا ينتهي البارت ياتري اية رايكم في رد فعل بدر وهل فعلا هو معه حق في كلامه ولا مزود الموضوع عن حده.
وهل بدر هيعمل فعلا اللي قال عليه و هيمحي شخصيته وهياخد الشخصية اللي حورية عايزه عليها
هل بدر هيقدر يتخطي. المحنة دي. بسرعة ويرجع لطبعته. ولا لاء
…..؟………………………..
جماعة التفاعل ضعيف اوي اوي وحتي التعليقات كلها تم وملصقات ومفيش غير كام حد بس هو اللي
بيتفاعل معايا ليه. كلامكم وتوقعتكم بيتشجعني.
ياريت الكل يقول رايه في التعليقات
البارت ده نزل قبل معاده علشان التاني صغير
التنزيل يوم ٢٥ اكتوبر.
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية العشق الممنوع ) اسم الرواية