رواية في شرع الهوى (كاملة جميع الفصول) حصربا عبر دليل الروايات بقلم اسراء مالك
رواية في شرع الهوى الفصل العشرون 20
بسم الله الرحمن الرحيم
في شرع الهوى البارت 20
استيقظت علي صداع راهيب والم في رأسها
ليلي، لا حول و لا قوه الا بالله
منك لله يا احمد يا مقشف ،والله بس اشوف وشك لهطلعه كله عليك يا ح،يوان
نظرت إلي النائمه بجوارها
ايه دا مقطوره مقلوبه، بشعرك دا الي زي ،الاسلاك الشاءكه
اخذت قرص مسكن وذهبت الي الحمام
بعد فتره بعد ما انتهت من صلاتها
نزلت لتحضر كوب من القهوه من المطبخ
اخذت تتأمل المكان الوقت ما زال باكرا
ليلي، ايه المطبخ دا قد شقتنا ،لالا مطبخنا مهما كان احسن منه
خرجت تمسك القهوه وتستمتع براحتها
ليلي،شكل الواد خطاب كان عند حق وكنت بشرب فول سوداني مطحون ،دي اكيد تركي ولا عربي مش واخدا بالي
بس رحتها لوحدها تعدل المزاج
مهران، صباح الخير
عامله ايه دلوقتي
ليلي،كويسه
مهران ،ان شاء الله هتبقي احسن ،ثم نظر الي مافي يدها
لا متقليش انك عرفتي اني بشرب قهوه على الريق ،فحبيتي تعمليها زي اي بنت صالحه بتشوف طلبات ابوها
ثم أخذها منها وارتشفها
ليلي، بغلاسه ،،علي فكره أنا كنت عاملها لنفسي
وبعدين انت مينفعش تشرب قهوه اصلا
مهران ،دا انتي طلعالي بقا في كل حاجه
ليلي بتسرع،لا طابعاً ،انا عمري ما كنت ظالمه
مهران بحزن، وانا هحاول اصلح الظلم دا ،عارف انك اتعزبتي كتير بس هحاول اعوضك علي قد مقدر، ربنا بيقبل التوبه يا بنتي
وبعدين مينفعش اشرب قهوه علشان أنا ظالم يعني
ليلي، لا مقصدش
بس يعني علشان قلبك
مهران بتعجب ،ماله قلبي
ليلي،ها لا مفيش أنا هروح اشوف تاليا بعد اذنك
وصعدت
مهران، مش عارف ليه حاسس لحازم في الموضوع
في منزل رافت البنا
علي طاوله الطعام
رافت بعصبيه،لا الكلام دا اكيد فيه حاجه غلط
اكيد عمك مش هيسمح بالنصب الي بيحصل دا
بنت ايه الي هتطلعله بعد العمر دا،لا وكمان سواقه مكرباص
دا الجواب باين من عنوانه اهو
حازم،ببرود،علي فكره بنت اخوك في بيت ابوها دلوقتي
وعمي معترف بيها جدا
رافت ،لا دا اكيد اتج،نن ،،انا مش هسمح ب المهزله دا علي اخر الزمن ،هايحط اسم العيله في الأرض ،ويجيب بنت شوارع الله اعلم كانت بتعمل ايه ويقول عليها بنته
حازم،،،البنت اي بتتكلم عليها دي الكل بيحلف بأخلاقها
واخوك نفسه لو كان ربها مكنش هيربيها احسن من الناس الي عائشه معاهم ،دي في الاخر بنت اخوك فمتجبش سرتها وانت حتي مشفتهاش
رافت، وانت شفتها بقا ،والظاهر أنها ضحكت عليك انت كمان واقنعتك تبقي المحامي بتاعها
وبسخريه،لا واضح اخلاقها العاليه
حازم بغض،ب مكتوم،،
أنا عارف اخرت الحوار دا ايه ،انا رايح شغلي سلام
في فيلا مهران
ليلي بزهول،ايه يا بنتي الحاجات دي كلها انتي اشتريتي المحل كله
تاليا،انا جبتلك لبس لكل المناسبات
بيت خروج سهر سفر سمر
ليلي،ماشي يا قمر
بس مين هيدفع كل دا
تاليا ،انتي ناسيه بباكي مين ولا ايه
ليلي،لا عادي مش ناسيه ،بس برضو مفيش حاجه افتكرها علشان انساها
أنا ابويا الي رباني عمره ما كان في أيده حاجه وا.ستخسرها فيا عمره ما بخل عليا.وخلاني عيني مليانه ،هم وحشوني اوي بابا حسن وحشني جدا
تاليا،مش استاذ خطاب جي دلوقتي ،هيطمنك عليهم دلوقتي
ليلي،استاذ، دا ايه الاحترام دا، أنا هغير لأن فعلا قرب ييجي
في حديقه الفلا
كان يجلس خطاب يتأمل المكان
ما شاء الله جنينه الأرمان دي ولا ايه ،ربنا عوضك يا ميشو
جاءت تاليه من خلفه
دقائق وليلي تنزل تقابلك يا استاذ عن اذنك
خطاب ،ثانيه يا آنسه ،
تاليا،نعم
خطاب ،بصي هو أنا آسف على كلامي معالي امبارح،اصل ليلي غاليه عندي جدا ،فمكنتش شايف قدامي ،معلش جات فيكي انتي
تاليا،امممم هو برغم أن كلامك كان سخيف،
بس يعني ماشي سامحتك يا استاذ خطاب
خطاب ،بصي هو استاذ دي مش بحبها دا حتي العيال بتوع المدرسه كنت بعلقهم لو قالوا كدا
تاليا ،ايه دا انت مدرس مش باين عليك خالص
خطاب ، باين عليه اني فران ولا ايه
تاليا،لا شكلك يدي علي بلوجر المطرقعين دول
يعني بما انك يتعرف في البرمجه
خطاب ،هو فعلا شغلي دلوقتي مرتبط ب السوشيال ميديا
،بس برضو مسموح لك تقولي خطاب عادي
تاليا بابتسامه ،ولو مقولتش هتعمل ايه هتعلـ.قني زي عيال المدرسه
ليلي من خلفهم :حبايب مامي
سيبو لي أنا التعليق دا اختصاصي
خطاب ب تصفير،ايه دا هو السكر غلي ولا الي عِلي علي
فين الاسطي ميشو انتي قت،لتيه ولا ايه
ليلي ،لا متحفظه عليه في الاماناات ،تحب اخرجو لك
خطاب ،لا لا ،انتي حلوه كدا وانتي الليدي ليلى،بس ب اللبس دا هيقولو، سعيده في حياتها و واصله لكل أحلامها
ليلي،اوشعات يا اخويا منهم لله
تاليا ،بضحك،لا دا انتم مشكله ،هسيكم شويه عن اذنكم
وذهبت
خطاب باعجاب،ايه الرقه والجمال دا،قال وانا الي كنت فاكر سلمي نكش انثي، دي اثني الكنغر احلي منها
ادي البنات الي بجد
ليلي،ولااا انت بتعاكس اختي قدامي ،وبعدين اتلم دي مخطوبه
خطاب بفزع،اييييه ،عيني عليكي وعلي بختك يا اما
دا انا خلاص كنت بعملها surprise party و اجبلها الخاتم
ونلم الشمل و يا بخت من وفق راسين ف الحلال ولا إيه
ليلي بممل،اممممم وقصه تيمور و شفيقه دي ابتدأ أمتي اصلا
خطاب ،سبيني مع أحزاني لو سمحتي أنا بنهار دلوقتي
ليلي،قولي ابوك عامل ايه وبعدين انهار براحتك
خطاب ،ان جيتي للحق الحج حسن هو الي منهار ،وانهار علينا بالسو،باب والشتا،يم ومخلاش علشان مجتيش معانا حولنا نهديه من هنا ومن هنا بس هو مستحلفلنا
ليلي،انا هبقي اجي أزوره ،متخلهوش يزعل يا خطاب،ويحاسب علي صحته شويه هو مش ناقص
خطاب وهو يمسك يدها
الصراحه يا ليلي البيت من غيرك وحش جدا ومتعودتش يومي يخلص من غير غلا.ستك ومنقر.تنا مع بعض
:انت مين يا جدع انت وبتعمل ايه هنا ....
صلو على النبي
في شرع الهوى
تكلمة لـ الـ20
انت مين يا جدع انت وبتعمل ايه هنا وازي تمسك اديها كدا
خطاب ،مين عم المستغرب دا
ليلي ،دا اسر اخويا ،حلو مش كدا ،بيقولو لي أنه شبهي أنه زي حته مني
اسر،انتي هتسفي عليا
وبعدين ما جاوبت.نيش مين دا،خلاص زمن السبهلله،انتهي
وبقا ليكي اخ يحكمك
ليلي،ايييه
خطاب ،ليلي الواد لسه صغير،امه اكيد عايزه ،بس الصراحه هو متسرع ويستاهل
اسر،جاوبيني مين دا ازاي تقعدي معاه لوحدك وهو ا
قطع كلامه عندما راي ليلي تقترب منه
اسر:ايه في ايه
اقتربت منه ليلي وعلامات الغض،ب علي وجهها
فأمسكت رقبته تقربه
تفاجأ عندما قبلته من خده
ليلي بابتسامه ،يسلملي الي غيران علي أخته ،لا ابتديت استر.جال يااض
اسر،بجد
ليلي،دا خطاب اخويا في الرضاعة وصاحبي كمان،انت لو طلعت جدع زيه هضمك للفريق
اسر،فريق ايه ،كوره
ليلي، ياااا فكرتني بالذي مضي ،بس دا فريق الأوقات الصعبه
هقولك عليه بعدين
خطاب ،ايه دا انتي سامحتيه وانا الي فاكرك هتعملي معاه السليمه
اسر، اهدي يا بوتاجاز ،انا اصلا خايف منها لوحدي فمش نقصاك
ليلي بسخريه،ليه يا حبيبي دا انا اختك الكبيره والمفروض ادلعك
الضحكه دي يا ناسو كوتي كوتي يا خلاصو وامسكته من خدوده ل تدلله
ذهب حازم الي العمل بعد أن تم استدعا.ئه
طرق ال باب
مهران ،ادخل
دخل حازم ،خير يا فندم طلبتنى وقطعت اجازتي
وهو حصل حاجه
مهران وهو يذهب إليه بابتسامه
لا يا حبيبي بس في سوال مهم عايزك تجاوبني عليه
هو انت شايفني ايه ،اهبل مثلا
حازم بتراجع،العفو يا عمي ليه بتقول كدا
اااااااااه
ارتد للوراء اثر لكمه قويه منه
مهران،وهو يمسك من قميصه
بقا الحق يا عمي بنتك بتموت ،وتعالى ودعها ،وانا من لهفتي اصدقك ،غيبوبة ،،ومفيش امل ،وانت بتضحك عليا أنا عيل زيك يضحك عليه
حازم ،انا غلطان يعني عايز الِم شمل العيلة ، الغايه تبرر الوسيلة
مهران،يا ولااا،بتقول حكم كمان ،وايه حكايه قلبي كمان
انت قولتلها ايه
حازم ،يعني حضرتك فاكر أن هي هتيجي معاك بالساهل
كان لازم اخو،فها عليك علشان ترضـ.خ ل أوامرك
مهران ، انا عاجبني فيك اللغه العربيه بتاعتك المتنبي بيكلمني
حازم ،دا جزاتي يعني ،دا أنا مظبطك اقتباسات شعريه ،تاكل دماغ الدكتوره بيها
ااااااه
اثر لكمه ثانيه من مهران
حازم ،انا وشي في ذمه الله ،حرام عليك والله
مهران،يا حبيبي دا انا فرحان بيك ،ونظرا لمجهوداتك العبقريه ،هبعتك ماموريه وان شاء الله ،هتتن،فخ فيها
حازم بهمس،صحيح اتقي شر من احسنت اليه
مهران ،بتقول حاجه ياض
حازم ، بدعيلك يا حبيبي ،الصراحه الرصا.صة بتاعت المهمه الي فاتت،مكنتش عجباني ،اهو المره دي ممكن تصيب
و استريح من العيله دي
شكرا يا عمي ربنا يقدرك علي فعل الخير،،،،،، زي كدا،،،،،
مساء
كان يجلس الثلاث اخوه في الحديقه وصوت ضحكاتهم يملأ الارجاء
تاليا بضحك،معقول دا حصل
ليلي،اه والله،والوليه اقلها مفيش مكان المكرباص اتملا تقولي ما لو انتي عندك دم وشيفاني ست كبيرا تنزلي وتسبيلي الكرسي وهات بقا الزمن الي مفهوش خير ،ناس معندهاش دم
وانا اقنع فيها أن أنا الي بسوق ،ابدا فضلت ساعه موقفه المكرباص
اسر،ها وعملتلها ايه
ليلي،مفيش واحد نزل وهي ركبت ،وطول الطريق ،تلقح عليا بالكلام وتدعي ،وانا اصبر نفسي وقول ست كبير برضو
،،،،معقول هو دا اسلوبكم في الحوار ،ولاد الشوارع ،بهتو عليكم
وانتي بتحكي انجازتك في التشرد،
التفت الي مصدر الصوت
اسر بهمس،يا نهار مش فايت
،دي شكلها هتولع
وقفت تاليا،عمي اهلا يا عمي ،اكيد حضرتك متعرفش دي مين دي تبقي ا
قطعها رافت،،هتكون مين يعني واحده نصابه تربية شوارع وجايه تسوء سمعتنا ازاي ابوكي يجبها البيت اصلا دي بقت مهزله
قامت ليلي بغضب،
انت مين يا عم انت ، احترم نفسك وانت بتتكلم عني
رافت بسخريه ،عم،لا ما هو واضح
وبجديه قال، اسمي رافت باشا البنا بنسبه لاشكا.لك
ليلي، طب يا رافت باشا ،احترم سنك بدل ما اقل منك
:ليييييلي
وكان هذا صوت مهران الذي جاء للتو هو وحازم
رافت، شايف الاشكال الي انت جايبها ،الاشكال دي مكانها السج،ن
حازم ،بابا في ايه ،ايه الي حصل
نظرت ليلي الي والدها
اعمل حسابك بعد الي هو قاله أنا مش هقعد ثانيه كمان
مهران بعصبية ادخلي جوه انتي وأخواتك يلاااا
لاول مره ليلي تخاف من نبرة أحد
اخذتها تاليا ودخلوا جميعا
رافت ،البنت دي اكيد نصا،به ،ولازم تمشي دلوقتي
مهران بحدة،مش هاتمشي ،دي بنتي وعمري ما هاتخلى عنها فاهم
رافت بسخرية ،اااه بنت حر.ام يعني
مهران،بغضب،رأفتتت احترم نفسك
أنا عمري ما عملت حاجه حرام،،والبنت دي بنتي وامها كانت مراتي ،ولو حد غلطان في الحكايه دي هيبقي أنا
رافت، حتي لو بنتك ،هو انت ربتها تعرف سلوكها ازاي
وتعيشها مع اولادك
مهران، امها ربتها احسن تربيه,بنت بميت راجل وانا اكتر اب فخور ببنته ،و لاخر مره يا رأفت لو عايز تخسر.ني للابد اغـ.لط فيها تاني
رافت،انت بتحـ.طني في مقارنات معاها
مهران، وهحطها هي قصاد الدنيا كلها
دييي بنتي
في مكان آخر كانت ليلي تبتسم وعيونها تلمع عندما سمعت والدها يدافع عنها
الان تشكر فضولها عندما أصرت أن تعرف ما موفق والدها فأطربتها كلماته
صلو ع النبي
^_^ممكن طلب من المتابعين الي من اول الروايه
تقيم الروايه من10
بما انها قربت تخلص ،ولان دي اول روايه ليا اكمل ولا لا
•تابع الفصل التالي "رواية في شرع الهوى" اضغط على اسم الرواية