Ads by Google X

رواية عهد رحيم "زواج تحت النظر" الفصل العشرون والاخير 20 - بقلم ديدا الشهاوي

الصفحة الرئيسية

 رواية عهد رحيم "زواج تحت النظر" (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ديدا الشهاوي

رواية عهد رحيم "زواج تحت النظر" الفصل العشرون 20



عند ريم
 ساعات تفصلها  عن حياه غريبه عنها  لم تختارها بقلبها ولكن حكمت عقلها المره دي ان يتولي اختياراتها 
ريم  وهي في غرفه الفندق اللي مقيم حفله الزفاف البسيطه   هي واصحابها  المقربين  ومعاها بنات الميكاب ارتست اللي بيجهزوها  للحفله التعيسه دي ..الباب خبط ودخل ابوها

والد ريم..سبونا لوحدنا يابنات مع عروستي الحلوه
ريم  ..حضنت والدها  وهي بتعيط  كانه هو الملجأ الوحيد والفرصه الاخيره لها
والد ريم..حضن وشها بأيده  بنتي الحلوه  عرفه سعادتها فين  وواثق  انها بتختار صح..ولو غلطنا لازم نصلح أخطأنا...وكمان لازم نغفر ونتعلم ديما نسامح..ريم حبي نفسك انك تسعديها  عشان تقدري تحبي اللي حوليك
ريم...بعياط  انا بحبك اوي يابابا هفتقدك اوي  انا محتاجلك ديما وباست ايده  وباس والدها جبينها  وايدها  وخرج

ودخلو البنات  وقاموا بتجهزيها  من ميكاب وشعر واصبحت زي البدر في تمامه واخيرا  لبست فستان زفافها  كان فستان اسطوري بمعني الكلمه  ولكن لم يسعدها ..وعندها شعور كانها اول مره تلبس فستان ابيض  ولم تخوض التجربه دي من قبل __احساس غريب لم تفهمه 
استعدت  وكانت في انتظار والدها  ليسلمها لعريسها ولاء زي ماهو المتعارف ليها 
خبط عليها..شخص  كانت ملامحه  قريبه ليها ولكن لم تتذكره 
_عروستنا  جهزت
=اه تمام جاهزه
_طب معايا حضرتك علي اوضه  استلام  العريس لعروسته 
=حاضر...واستسلمت  ريم مع الشخص  وادخلها غرفه  وهي عيونها  مليانه دموع .وكانت متاكده انها مش دموع فرح دي دموع وجع وحسره  علي فراق حبيبها 

وبدأ الشخص يشرحلها برتوكول استلام العريس لعروسته
_حضرتك  هتقفي ضهرك لباب  ووشك لشباك   ادام الكاميرات 
=تمام .. فهي لم تستغرب وظنت انها من بروتكول  الاعراس في القاعه

وصلوا  ادهم ورحيم لغرفه  علاء صاحبهم  وخبطوا   وعلاء فتحلهم
واول ما رحيم دخل اتصدم...د من اللي شافه 
رحيم.. علاء....... فجاءه انصدم لاقي عروسه منتظره عريسها  وانسحب علاءوادهم( علاء هو منظم الحفله  فدي مهنته  من زمان وصاحب ادهم ورحيم)
 وقفلوا الباب والتفت رحيم مش فاهم حاجه ..
زي ماريم مش فاهمه حاجه..كانت متوقعه ان ولاء اللي هيدخل  بس حست بروح ملت المكان روح عرفها من زمان وريحه برفيوم هي بتحبه كتير..التفت ريم عشان تشوف مين اللي دخل واحيا روحهامن جديد..
رحيم....ريم 
ريم..رحيم 
ريم ورحيم في حاله صدمه وذهول__ وفجاءه انعزلوا عن الدنيا 
خطواتهم  وهما بيقربوا لبعض كانت بتقرب قلوبهم معاهم
رحيم وهو مش مصدق انه شاف ريم تاني ونفس الاحساس كان لريم..انفاسهم بقت قريبه  وكانها  بتتوحد من جديد وفجأه  ..نسيوا كل حاجه وحضنوا بعض بكل قوه وشده وكانه بيخبيها بين ضلوعه ويعلن لها انه مش هيتخلي عنهامره تانيه. تعالت انفاسهم  ودقات قلوبهم كأنها نغمات فرح ترقص قلوبهم
رحيم .. وهو في حضن ريم...ااااااه ... ااااه  ياحب عمري 
ريم..وهي مش عاوزه  تفارق حضنه  بموووت من غيرك. والاتنين دموعهم  غطت وشهم  وهنا انتبهه  رحيم انه ايه اللي بيحصل .وسالها  هو اي اللي بيحصل

في خبطه الباب.... وفجاءه انفتح الباب ...
ولاء .... هاااي يامان جاي عند عروستي ليه يامان 
رحيم. مش عارف يرد وانتبه ان ادهم وعلاء مش موجودين ..وبدأ يندهه علي ادهم 
ولاء ...رحيم خلي بالك من اختي ريم..حطها في عينك .. المره دي لو حصلها حاجه انا اللي هقفلك فاهم
رحيم..مبسوط بس مش فاهم ولا ريم عارفه حاجه بس بتضحك  خلاص اتحررت وبقت مع حب عمرها  
ولاء ..عن اذنكم. اشوفكم  تحت..وخرج واقفل عليهم الباب 
الاتنين بصوا  لبعض وحضنوا بعض مره تانيه في اشتياق وفرحه واكتر تمسك ببعض

 تعالوا ننزل ___القاعه... عند المعازيم

قاعه اسطوريه..ومعازيم كتيرماليه  القاعه  منتظرين  العروسه والعريس ..بس الواضح  ان كلهم عارفين مين العرسان الا العرسان نفسهم
انطفات الاضواء. الا أضواء  خافته متسلطه  علي كوشه العرسان.وشاشات عرض كبيره   في كل مكان
وموسيقى  استقبال العرسان في كل مكان ومع علوها  كانت العاب الليزر والدخان  تبدأ  لقدوم العرسان..اخيرااا 
رحيم مع ريم ماشين  مبسوطين ودخلين  القاعه  مش شايفين  حاجه الا الاضواء الخافته اللي بتنور ليهم  الطريق و اللي بتظهر الكوشه..وباقي القاعه   ضلمه مش شايفين حاجه ..وقفوا مش عارفين هيعملوا اي

.وفجاءه  ظهر ادهم وولاء علي شاشات العرض  اللي في كل مكان
ادهم...حبيبي رحيم  مبروك   اكيد مستغرب و   اكيد مش زعلان مننا وشاور علي ولاء عشان عاملنا كل دا ...عشان تكون هنا دلوقتي 
ولاء...ريري اختي وحبيبتي وصحبتي 
ادهم.. ايه ياعم جوزها ياعم واقف  وهنا رحيم تعالت ضحكاته
ولاء.. ريم كان لازم اربي رحيم واعرفه  قيمتك  وانه  ممكن يخسرك في اي وقت لو محفظش عليكي__ اكيد مسمحاني ..ريم بتسمع  وهي مبسوطه  وارسلت له قبله اخويه  في الهوا 

رحيم..ووريم  مبسوطين ومستغربين للي بيسمعوه  وأكمل ولاء كلامه من خلال الشاشات
ولاء..رحيم رغم اللي شوفته منك وايدك التقيله وشاور علي عينه اللي اتبهدلت معاه__  بس مبسوط اني شوفتك واتعرفت عليك وبقيت جوز اختي بجد
وواصل ادهم كلامه....
ادهم..كل اللي حصل دا من تخطيط  ماما وحماتك وهنا الاضواء كلها اشتغلت  وهنا ريم  صوتت  بفرحه لما شافت القاعه  مليانه  علي ماكانت متوقعه.. ووالدها ووالدتها  وحماتها  كريمه واخوات رحيم قاعدين في اول التربيزات 
ورحيم  صفق ليهم من شده فرحه...

وبدات الشاشات  تعرض  احداث  خطه  الحموات من اتفاقات
وخناقات  في النادي والضرب اللي خده ولاء من رحيم والقاعه كانت بتترج من ضحكات المعازيم  علي ولاء
 كانت  كل حاجه متسجله  حتي خط*ف ولاء__  وهنا ريم بصت لرحيم  بغضب مصطنع وهو يشاور ليهاعشان خاطره تسامحه فضحكت وحضنته بفرحه بتعلن له انها مسمحاه

وهنا ظهر ولاء وادهم في القاعه والكل بيستقبلوهم  بالتصفيق  حتي رحيم وريم
اخيرا ادهم وولاء وقفوا  ادام رحيم وريم فهما الأيدي المدبره  لكل دا
وهنا حضن رحيم اخوه ادهم فهو السبب في اسعاده من جديد  وكانوا الاتنين بيبكوا من شده  سعادتهم واد ايه  بيحبوا بعض 
 رحيم سلم علي ولاء وشده  لحضنه امتنان له  وانه ظلمه كتير وطلب انه يسامحه...
 وولاء سلم علي ريم ..وقبل ايدها 
ريم ...مبسوطه اوي ياولاء ميرسي علي كل حاجه عملتها ليا 
ولاء...مافيش شكر بين الاخوات وباس جبينها

وهنا ..انتبه رحيم  ببكاء امه لسعادته  جري عليها  ونزل علي ايدها باسها..وحضنها  
رحيم..ماما انا بحبك ربنا يخليكي ليا  وباس ايدها
كريمه..مبروك ياحبيبي  الف مبروووك   خلي بالك من عروستك
واتجه رحيم لحماته باس ايدها   وحضن حماه ووعد انه هيحط ريم في عينه
وهنا جات ريم وباست كريمه
ريم..انا بحبك ياماما 
كريمه...وانا بحبك ياقلب ماما  ربنا يحميكوا

وهنا بدأ الدي جي __ المخصص للقاعه يرحب بمعازيم الفرح  والعروسين..معلنين  علي بدايه الحفل الاسطوري
 ودعوا ريم ورحيم  لافتتاح  البيست برقصه سلووو باول اغنيه
  وهنا اقام رحيم ومسك ايد ريم يطلب منها الرقصه. ومشوا للبيست

واول ما ريم سمعت  الاغنيه  بدأت تنطط من فرحتها وحضنت رحيم فهي اغنيتهم المفضله (سيبي روحك وارقصي)وأصحاب ريم ورحيم هاتفواليهم لتشجيعهم فتلك اغنيتهم المفضله ورقصتهم المفضله

وفجاءه  مع سماع بدايه بلاي باك للاغنيه. اصبح  صوت المطرب اوضح..وهنا مع انطلاقه  بدايه الاغنيه  والعاب الليزر والدخان كان دخول مطربهم( محمد عدويه )فهو صديق ادهم ورحيم من زمان  الكل هنا هلل وريم بتتنطط من الفرحه وحضنت رحيم ..
وهنا سلم رحيم علي مطربنا  وبدأ المطرب محمد عدويه في الغناء انطفات الانوار  الا انوار العرسان والمطرب 

ومع الاغنيه..واندماج رحيم وريم  في رقصتهم وانعزلوا  باغنيتهم  و  عن كل الفرح ..ومن براعه رقصتهم  الكل كان مذهول اد اي مندمجين  خطوات واحده وكان شخص واحد اللي بترقص وشاشات العرض تستعرض كل لحظات ريم ورحيم وذكرياتهم  مع الاغنيه فهي سبب لبدايه تعارفهم وذكرياتهم 

فضلوا يرقصوا ويغنوا وفي فتره  الريست لتظبيط  العروسه  مكياجها في اوضتها
كان الماذون  في انتظارهم وتم عقد قرانهم  وانصرف المأذون 
رحيم...انا في حلم ولا علم 
ريم..في علم حبيبي 
رحيم وهو بيقبل ايدها ربنا يخليكي ليا
ريم..ويخليك ليا عمري
وهنا قبل ريم قب*لات  علي شفا*يفها   تعلن اشتيقاءه ليها  وريم كانت تعلن نفس اشتيقاهاا فاصبح زوجها من جديد

وهنا فصلتهم خبطات الباب وانتبه رحيم لاشتيقاءه  فكانت ريم تلتقط أنفاسها بصعوبه وهنا 
رحيم..ادخل
ادهم وولاء دخلوا. وحسوابحرج ان الوقت غير مناسب ورحيم وريم  كان عليهم علامات الاحراج 

ادهم..يلا شباب ..نكمل الفرح 
رحيم...ادهم طب هنروح فين بعد الفرح الشقه مش جاهزه
ادهم شقه اي يااستاذ انت محجوز ليك هنا  افخم جناح ومن هنا لتركيا علي أمريكا  شهر عسل 
وبعد كده احلي شقه  باسمك كامله  من كله  
رحيم...كل دا حصل امتي وليه مش في بيتنا وشقتنا 
ادهم.. كل دا تحت إشراف والدتك واخواتك وحماك وحماتك وانا عبد المأمور اما امتي لما كنت حضرتك فاضي تضرب ولاءوتخطفه

. أما فسحتك  في امريكا  دي من ولاء وهنا بص رحيم لولاء وحضنه  مره تانيه بس بحب اكتر واد اي كان ظلمه  
رحيم...اسف ياولاء علي كل حاجه حصلت مني في حقك وزعلتك
ولاء ..ولايهمك المهم انكم مع بعض ولبعض  واي حاجه تانيه تهون

وهنا إتفاجأت  ريم بحضور فستان زفاف اخر بسيط الحركه ولكن شيك هديه  من كريمه 
وبدلت ريم الفستان  والبنات اصحابها والميكاب ارتست ضبطوا شعرها  وجه رحيم يستدعي ريم ليستكملوا الفرح..البنات خرجوا وسابو رحيم وريم في الاوضه
تصفيره إعجاب من رحيم  لما شاف ريم بالجمال دا
رحيم...مقدرش انا علي الجمال دا بقي القمر كان معايا  وانا مش واخد بالي .مغفل انا
ريم..عشان عبيط..وضحكوا وحضنها  قوي 
رحيم..مش عاوزك تفارقي حضني 
ريم.. عمري ماهفارقه 
هنا.. ولاء خبط وفتح بسرعه الباب انحرج رحيم وريم...
ولاء.. ياعم خلصنا وبعد كده براحتك المهم تسد وهنا هوش رحيم ولاء بالبوكس بهزار وحضنه

 بدأت فقرات الجزء الثاني من الفرح وكان طول الوقت رحيم ماسك ايد ريم وكانه مش مصدق انها معاه وبقوا يتنقلوا بين التربيزات زي الفراشات  وبيرقصوا  مع مطربين الفرح واصحابهم 
 واستمر الفرح للساعات الاولي من الفجر   والكل فرحان وسعيد كانت ليله من ليالي الف ليله وليله 
وهنا انتهي  فرحنا والمعازيم بتمشي  وهما مبسوطين وبيتمنوا لعرسانا السعاده  في حياتهم
وهنا ودع رحيم امه واخواته  وكمان ريم ودعت امها وابوها 
ووصل ادهم رحيم وريم للجناح بتاعهم فكان جناح ملكي  بجد
ادهم.. هنا اقولكم مبروك وهشوفكم بكره علي ميعاد الطياره  خلي بالكم من بعض وسلم علي رحيم وحضنه

عند باب الجناح ولسه هيدخلوا.  رحيم فاجيء ريم وشالها 
ريم..بضحكه رحيم مجنون  بس بحبك
رحيم. روح رحيم وعقله وقلبه انتي ملكه ودخل بيها غرفتهم 

وهنا ريم نزلت ومسكت وشه  بايدها  الناعمه ورحيم يقبل ايدها وتلمس كل ملامح وشه وهي بتبكي ...
ريم..وانت أميري وهتفضل أميري طول عمري حلمي اللي لوكان ضاع  مني  مكنتش هقدر اكمل..وهنا كان رد رحيم علي كلامها فعل مش كلام وقبلها  قبله  الحياه بكل نهم واشتياق وحب وفجاءه الطرحه  وقعت .وريم بتحاول تاخد انفاسها لثواني وهو بيكمل بألتهام  شفا*يفها  وهما بياخدوا نفسهم ثواني 
 ريم.. مجر*م بس بحبك
رحيم ..بقي كده هوريكي المجر*م  هيعمل اي
وخدها لعالمه الخاص .......
 يوم جديد وصباح جديد وحياه جديده لابطالنا. في جناح العروسين كانت ريم نايمه في حضن رحيم فتح  رحيم عيونه ونظر لريم كانت نايمه ببراءه زي الطفله    قبل علي شفايفها  بكل رقه 
فتحت ريم عيونها وهي في حضن رحيم خجلانه من ليله عمرهم  امبارح 
رحيم.. صباح الفل ياقمر
ريم..صباح الفل حبيبي 
رحيم.. وهو بيقبل جبينها...مبروك مدام رحيم المنشاوي☺️☺️☺️

نكمل بكره  الخاتمه  
عقبالكم يابنات كلكم  عاوزه رايكم في التعليق


  •تابع الفصل التالي "رواية عهد رحيم" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent