رواية حكاية حب (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم فيولا عماد
رواية حكاية حب الفصل العشرون 20
جاسم و يدخل ل بيت يبان مجهور من الخارج و اجلس زينة علي أحد الكرسي متراكم عليها التراب و الحشرات :عايزة تعرفي عني كل حاجه ؟
هزت راسها بايجاب
جاسم بحزن :انا طفل زي اي طفل عاشت مع امي وأبوي لحد سن 9 سنين امي كانت ست جميلة جدا و من عيلة متوسطة بس كان متفككة و لذلك امي كانت محتاج حد يديها الحب و ابوي كان من عائلة الاسواني اكبر عائلات القاهرة و كان ظابط كبير و بحسب شغلة دائما سفر و مهمات و بعيد عن البيت و بابا سافر ف يوم و امي كان ليها علاقات كتير برجالة و ده اللي فهمته لما كبرت كنت دائما قاعد مع عمي غسان و امي سوما بابا نسي ملف مهم تبع المأمورية اللي مسافر عشانه رجع ياخده شاف مراته ف س*ريره مع راجل غريب مفكرش و مترددش ثانية و جاب بنزين لف بيه الشقة و فتح أنابيب الغاز بتاعت الشقة و بعود كبريت واحد انتهت حياة ثلاث اشخاص بسبب الحب الحب اللي اتحرمت منه الزوجة و الحب اللي ضاع من زوج لما شاف مراته عارفة يعني اي ام ابوكي بعد م عرفت بالحكاية تاخدك المستشفي تعملك تحليل DNA الموضوع صعب علي اي حد و الذات طفل متعداش ال 10 سنين سمع كلام عن اول ست ف حياته واللي هي أمه الخيانة و أبوه القاتل و الكلام اللي ف الرايحة و الجاية تتذل بيه ولما نسيت و عمي مستحملش كلام أمه اللي بقا خلني مريض نفسي خدني انا وامي يوما وسافرنا انجلترا 11 سنة اتعالجت و حبيت بنت معايا ف الكمبوند اللي كنت عايش فيه وف الاخر رجعت من كليتي وكان يوم عيد ميلاده و اشوفها ف س*رير مع حد تاني عوزة اي من طفل و شاب عاش حياته ف خيانة أمه و حبيبته لحد م نزلت مصر يوم وفاة جدتي و كده السر أدفن معاه لانه الوحيدة اللي كانت تعرف بعدي انا وعمي و امي سوما و عوزني احب و اقول كلام حلو عوزاني اتخدع للمرة التالتة ف حياتي اه عارف ان انتي مش زيهم بس مش هقدر بالسهولة دي مش هتقدري تتعيشي مع غيرتي و خوفي انا بتعايش مع نفسي بصعوبة انا اه حبيتك بس انا مستهالكيش تعرفي الشقة اللي احنا فيها دي دي الشقة اللي اتولدت فيها و نفسه اللي انتهت حياة ثلاث اشخاص هنا كل م بعجب ب بنت اول م خطبتك و جيت عندكم حيت هنا فكرت ف خيانة امي ل ابوي عشان محبكيش و توجعني سامحيني
زينة بدموع علي حالته:انت تستاهل كل خير و ده ربنا كتبه وانا مش عوزة حاجة غيرك وانا مش زيهم والله انا عارفة ممكن تكون سمعت الكلام ده من غيري بس و غلاوتك انا غيرهم وانا بحبك ومش فارق معايا كل ده هنبدا من جديد هنجيب كشكول جديد وكأننا اتولدنا و ده اول يوم لينا من كره و شر و تفكير يوجع قلوبنا و عقولنا نبدا حكاية كلها حب ❤️
جاسم بحب و دموع : انا بحبك و اوعدك اني هتغير للاحسن
زينة بحب:وانا كمان و أكملت و تخرج من حضنه ... كفاية كده احنا اتاخرنا و بابا هيزعق
جاسم بحب:متخافيش قبل م نخرج سوا قولتلةا أن هخدك و نخرج و يمكن نتأخر بس يلا عشان متتاخريش اكتر من كده
و اوصلها جاسم لبيتها بكل حب
_______________
في صباح يوم جديد
احمد :يبقا كلم جاسم و عائلته عشان عاوز نتكلم ف موضوع مهم
مالك :حاضر
احمد :وانتي يحبيبتي كلمي زينة صاحبتك و عائلتها عشان برضو عوزهم ف موضوع مهم
فتون ببتسامة:حاضر
فاطمة ببتسامة:مالك
مالك :نعم؟
فاطمة :الكلية مطلعة زي رحلة م
مالك:مفيش خروج من غيري عوزانا نطلع كلنا معنديش مشكلة لكن واحدك لا و مفيش نقاش
فاطمة تركت الاكل و غادرت بحزن و زعل
فتون بزعل:لية كده يمالك ؟
مالك : معلش ي فتون بس هي عارفة كويس اوي انا مش موافق ليه ف رجاءا مش عوز كلام ف الموضوع ده بعد اذنكم
فتون بسرعة:استنا يمالك
مالك بحب:نعم
فتون :انا مش قصدي ادخل ا
مالك بحب:انا عارف بس صدقيني انا مش عاوز اخسرها هي نفسها عارفة أن اللي بتطلبوا انا مش موافق عليه يلا اشوفك بليل خالي بالك من نفسك
____________
فتون :طب متزعليش بقا
فاطمة بزعل:مش زعلانة انا عوزة أخرج كل اصحابي بيخرجوا لوحدهم مش مع أهلهم ي فتون ماعدا انا مالك اول بس م اقولوا اسافر يقول لا و يتهرب عشان مفتحش النقاش معاه
فتون بحب:طب ليه ؟
فاطمة بحزن:لأن والد مالك مات في حادث سير بالعربية و ماما و بابا برضو ماتوا حادث سير يعني كان بابا مالك ماشي و طلعوا عليه ناس و نفس الكلام ل اهلي و هو بيخاف جدا علينا نطلع برة لوحدانا بس انا كبرت
فتون بحب:أن شاء الله هتتحل ربنا يرحمهم يحبيبتي يلا بقا نكلم البت زينة عشان نجتمع بليل سوا كلنا
فاطمة بحب:يلا
______________
في المساء
احمد بترحيب:انا كنت جمعتكم النهاردة ل سبب و أن هو انا و الد زينة قررنا قرر مهم جدا اتفضل ي محمد
محمد والد زينة : ************
مالك و جاسم :لا طبعا
•تابع الفصل التالي "رواية حكاية حب" اضغط على اسم الرواية