Ads by Google X

رواية صغيرة الثلاث الفصل الثاني و العشرون 22 - بقلم نونا رامي

الصفحة الرئيسية

 رواية صغيرة الثلاث (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم نونا رامي

رواية صغيرة الثلاث الفصل الثاني و العشرون 22

صغيرة الثلاث
الفصل الثاني و العشرين
نظر كنان لها قائلا بدون تفكير :
_طب ما تتجوزيني واخلى انا بالى منك ؟
نظرت له ساندرا بصدمه قائله بتلعثم:
_ا اايه اا ن 
ابتسم بهدوء قائلا وهو يطمأنها من تلك الحاله :
_بس اهدى ، الموضوع مش مستاهل كل ده 
تنفست بصوت مرتفع وهى تحاول أن تضبط انفعالاتها بتوتر فهى اول مرة تتعرض لتلك المواقف ليقول هو بهدوء و رزانه:
_هكلم باباكى و اخواتك بكرة فى فرح سليم 
توترت بشده و ارتفعت دقات قلبها كالطبول  قائله وهي تمسك حقيبتها وتنهض  :
_اا أنا لازم امشي الوقت أتأخر
ابتسم ابتسامته المُهلكه قائلا :
_تعالي هوصلك
نفت برأسها قائله :
_لا لا ، مش هينفع انا نروح لوحدى ، هوقف تاكسي
أومأ لها بهدوء لا يريد أن يوترها اكثر من ذالك قائلا :
_تمام علي راحتك تعالي اوقفلك تاكسي
اومأت له وهى تمشي بجانبه تتفحص ملامح وجهه الوسيمه الرجوليه بدئا من أنفه الحاد و عينيه الواسعه المغلفه بغيمه كثيفه من الرموش و شفتيه الرفيعه و حاجبيه الكثيفان وشعره الاسود الغزير و بشرته الحنطيه و جسده الرياضي التي تميز بطول فارع مثل اخوانها لتفيق علي صوته :
_يلا يا ساندرا اركبى
اومأت وهى تدخل فى السيارة ليقول هو بأبتسامته الهادئه المعتادة :
_توصلي بالسلامه 
ابتسمت له بخجل لينطلق السائق نحو القصر
____________________
اتي صباح اليوم الجديد و قد كان المنزل مليئ بالكثير من التحضيرات وصوت الاغاني يمليئ القصر ببهجه كبيره 
يوسف وهو يدخل لغرفه سليم  قائلا بسعاده وصراخ:
_انهارده فرحى يا جدعان و عايز كله يبقي تمام
سليم بضحكه تملئها السعاده:
_وهتجوز ، هتجووز
سيف بضحك وهو يُجهز بذلته  :
_مش هتعقلو ابدا 
يوسف بضحك واستفزاز وهو يعلم أنه يكره ذالك الاسم بشده:
_عقبالك يا سوفه
تهجمت ملامح سيف بشر لينظر له يوسف برعب مصطنع قائلا:
_هه دا انا بقول ل سليم 
ركض سيف نحوه وهو يمسك فى يده حزام بنطاله ليصرخ يوسف بفزع وهو يدفع سليم و يركض فى الغرفه :
_لااا إلا الحزام ميبقاش هزارك تقيل
سيف وهو يركض خلفه ثم ضرب بالحزام فى الهواء جعله يصدر صوتا مرعبا :
_انا هوريك يا خفيف الظل
سليم وهو ينهض من على الأرض يسب يوسف بصوت عالى :
_ايه يا بغل انت عايز اروح للبت سليم
 يوسف وهو يقف على الطاوله قائلا برعب :
_سيف يا حبيبي ميبقاش خلقك ضيق 
وجهه سيف الحزام نحوه بعنف ليقفز يوسف بسرعه من على الطاوله قائلا وهو ينظر لمكان ضربه الحزام على الطاوله التى كانت ستصيبه :
_ربنا على المفترى 
نظر له سيف بشر :
_اثبت يلاا 
ركض يوسف بسرعه للخارج قائلا بصراخ مضحك:
_طوور هايج من عنبر سبعه 
سيف بصراخ و غضب مصطنع:
_وحياه امي لاوريك هتروح مني فين 
يوسف وهو يخرج رأسه من خلف الباب قائلا وهو يضع يده فى خصرة:
_مش عاجبك طلقني
انفجر سليم ضاحكا لينظر له سيف لبهرهه ثم انفجر ضاحكا هو الاخر على أفعال أخيه الصبيانيه المحببه لقلبه ليقترب من سليم ثم عانقه بحنان قائلا بحب شديد :
_الف مبروك يا حبيب اخوك ربنا يتمملك على خير 
بادله سليم العناق بحب شديد ليدخل يوسف قائلا بصراخ وهو يتوجه نحوهم يدفس نفسه بين زراعيهم :
_خياانه
شددو علي عناق بعضهم بحب فى منظر رائع يسر النظر 
_____________________
رحمه بصراخ:
_ماشي يا ملاك الكلب أنا هوريكي 
ملاك برعب وهى تختبئ خلف ساندرا :
_طب اعملك ايه طلبت الشوز و الاوردر قالو هيوصل بكرة
رحمه وهى تشوح بيديها قائله بتشنج :
_لا نبغه يا بت ما شاء أنا هعمل بيه ايه انهارده صحيح دا حيالله انهارده الفرح احنا نخليه بكرة البسه فى عزاكى إن شاء الله 
شهيده بضحك :
_قلبك ابيض يا معلم مكانتش جزمه اللى تعمل فيكو كده 
نظرت لهم ساندرا بضحك ثم فتحت هاتفها لتختار أحد الاغاني ثم ضغطت عليها لينطلق صوت عالي جدا  وصاخب فى الغرفه لتنتفض الفتيات بفزع لتقول رحمه بفزع:
_كانت نقصاكى انتى كمان 
شهيده بسعاده :
_والنبي انتى اللى فيهم بس ايه الاغنيه دى هاتى التليفون دا انا اللى هشغل  اغنيه علي زوقي
أعطتها ساندرا الهاتف بأبتسامه لتبحث سعيده عن أغنيتها ثم ضغطت عليها ليصدر صوتها العالي جدا فى الغرفه :
_بهواياا انتى قاعده معايا عنيكى ليا مرايا يا جمااال مرايه العين 
رحمه بصراخ وحماس:
_خليكى لو هتمشي اناديكى انتى ليا أنا ليكى احنا الاتنين قاطعيييين
صرخن الفتيات بضحك وهم يتمايلن مع الاغنيه بسعاده شديده و هم يصرخون معها بجنون وفرحه عارمه 
___________________
أتى المساء وتجهز الجميع لحفل الزفاف بأفضل ما لديهم 
سليم وهو يطرق باب الغرفه بحماس شديد و نفاذ صبر :
_شهيده ، حبيبي انا هدخل
تنفست بصوت عالي وتوتر لتفتح ساندرا الباب بأبتسامه واسعه قائله :
_الف مبروك يا حبيبى
انحنى يعانقها بحب شديد ثم قبل رأسها بحنان قائلا :
_الله يبارك فيكى يا قلبي ، طالعه احلى من القمر 
ابتسمت له بسعاده وحب ثم مدت يدها تعدل رابطه العنق الخاصه ببذلته بأهتمام :
_ادخلها هى جوه 
خطف قبله سريعه من وجنتها قبل أن يتوجه للداخل يبحث عنها بأنظارة بتلهف شديد ما أن وقع نظره عليها حتى فتح فمه بأنبهار شديد من كتله الجمال القابعه أمامه ليستفيق على صوتها قائله بحب :
_الله شكلك جميل اوى 
نظر لها بعشق جارف قائلا :
_و أيُّ جمالٍ بعد عَيناڪِ يُذكر
ابتسمت له بحب شديد قائله :
_لطيور على أشكالها تقع، وأنا وأنت حلوين
انحنى مقبلا رأسها قبله عميقه ثم أخذ كفها بين كفه متوجها للاسفل و ما إن هبطو حتى صفق الجميع بقوه و انطلقت صفافير يوسف بحماس لتبتسم شهيده بسعاده و انبهار لتنطلق صوت موسيقي كارتون سيندريلا فى أحد افلام اميرات ديزني ليقول سليم و يمد كفه لشهيده بأبتسامه :
_تقبلي بالرقصه دى ، اميرتى الجميله
أدمعت عينيها بسعادة شديده وصدمه لتومأ له بسرعه وهى تضع كفها بين كفه ليضمها هو بحب بجسده وهم يتمايلون على الموسيقى بتناغم
____________________
كنان وهو يقبل رأس ملاك بحنان :
_زى القمر 
ابتسمت له بحب شديد قائله وهى تعانقه :
_ربنا يخليك ليا يا حبيبي 
قبل أعلى رأسها مرة أخرى بحنان  قائلا وهو يحاوطها بين زراعيه:
_و يخليكي ليا يا روح اخوكى وحياته كلها 
سيف وهو يقترب منهم قائلا بأبتسامه صفراء :
_نورت 
كنان بأبتسامه مستفزه :
_دا نورك
جز سيف على أسنانه قائلا  بأبتسامه مزيفه لم تصل لعينيه :
_ كنت عايزك في موضوع مهم
كنان بأبتسامه لم تقل اصفرار عن خاصه سيف :
_واللى هو 
سيف وهو ينظر لملاك بعشق:
_ملاك 
كنان وهو يقف أمام ملاك مخبئاً ايها خلفه قائلا بأبتسامه ثليجيه و استفزاز:
_مبدئيا كده اسمها اسيل
تجاهله سيف قائلا :
_عايز اتجوزها
رفع كنان حاجبه قائلا بسخريه :
_و يا ترا عايزها سبايسي ولا عادى 
جز سيف على أسنانه وهو يحاول أن لا يلكمه حتى لا يفسد فرحه أخيه قائلا بأسفزاز : 
_لا متتعبش نفسك أنا عايزها زى ما هى 
نظر له كنان نظره ثليجيه قائلا :
_طلبك مرفوض
اهتز جسد ملاك خلفه بصدمه 
ليبتسم سيف ابتسامه شيطانيه قائلا بتحدى:
_مرفوض مقبول أنا كده كده هاخدها برضاك أو غصب عنك 
كنان بتحدى وشرار:
_هات اخرك 
______________
يوسف وهو يقف بجوار رحمه قائلا بعبث :
_يا مساء البطاطس على إلى قلبي في حبه غاطس
رحمه وهى تبادله بغمزه عابثه :
_مساء الجمدان علي اللي عامل في قلبي قلبان
ساندرا بضحك شديد:
_سواقين تكاتك رسمي 
انطلقت ضحكات يوسف الرجوليه قائلا وهو يحاوط كلا من رحمه و ساندرا تحت زراعيه بحب :
_ احلى بنوتين فى الدنيا 
ابتسمت كلا منهن بحب لتقول ساندرا وهى تقبل وجنته :
_هروح اقعد مع بابا 
أومأ لها بحب وحنان لتنسحب هى حتى تعطيهم مساحتهم الخاصه ليقول يوسف لرحمه بحب:
_زى السُكر 
ابتسمت له بحب قائله :
_مش هنتجوز بقا 
يوسف وهو يصطنع التفكير: 
_ايه دا هو انا مقولتلكيش
رحمه وهى تعقد حاجبيها بتعجب :
_على ايه
يوسف بأبتسامه عاشقه :
_اصل أنا كلمت خالي و هنكتب كتابنا انهارده مع سليم وقولتله انك موافقه و هو وافق 
اتسعت عينيها بصدمه ثم اندفعت تعانقه بحب شديد قائله:
_عليا الطلاق بحبك يا جدع

  •تابع الفصل التالي "رواية صغيرة الثلاث" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent