رواية حكاية حب (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم فيولا عماد
رواية حكاية حب الفصل الرابع والعشرون 24
:اي اللي انت بتقولوا ده يجاسم ؟
جاسم:هي دي الحقيقة أنا عارف انك مش مصدقة بس والله ده حصل بعد م مالك مشي انا دخلت الاوضة بتاعت المكتب و لقيت الورق والصور
:جاية حالا
بعد وقت قصير
فتون بسرعة:احكي يجاسم اللي حصل ؟
جاسم بهدوء:بعد خطوبتكم انا اخدت زينة واتكلمنا و سيبتكما صح في الوقت ده حد رن علي مالك و هددوا بيكي
فتون بتذكر:فعلا انا كنت ف الحمام وقت الخطوبة م كانت شغالة و كنت طالعة بس باب الحمام كان مقفول من برة و بعدها بشوي مالك جه وفتح الباب و لما سالته قالي أن لقيني اتاخرت و قلق وجه يشوفني
جاسم:في حد بيهدد مالك بيكم انتي و طنط زينب و فاطمة و مالك عوز يبعدكم عنه عشان محدش يتاذي في حد عوز يمضيه علي تنازل بتاع شركة الهندسة بتاعت جده والد أبوه و كمان ده ورق تنازل فاطمة عن ورثها من امها و كمان ابوها و الشركة بتاعت الهندسه الوحيدة اللي فضلت من عدة الشركات بتاعت والد فاطمة و كمان فاطمة زعلت من معاملة مالك و سالت البيت و مش عارفين نوصلها لأن فونها مغلق و مالك حاليا ف المقابر اعمل اي يفتون ؟
فتون بتوهان :مش عارفه انا مش عارفة اقولك تعمل اي أو أي حاجة
جاسم :انا مش عوز حاجة انا عارف هعمل اي كويس بس لازم فاطمة ترجع و كمان مالك لازم يساعدنا
:اساعدك ف اي انت ازاي تسمح لنفسك تقلب ف مكتبي و بيتي ؟
جاسم:انا سمحت ل نفسي ولا عوزني اشوفك بتكره حبايبك فيك وبتعمل غلط و اسيبك تغرق
مالك بعصبية:انت مالك انت عارف لو حد عرف انكم عرفتوا هيعملوا اي أنا هقولك هيقتلكم كلكم و كمان هينهشوا ف لحمنا
جاسم بغضب:بعد كل ده و عوزني اسكت دا انت اتجننت هات الرقم اللي بيرن عليك
مالك بغضب:مش هتشوفوا ي جاسم
وبعد هنا الاشتباك بين جاسم و مالك
فتون بدموع:بــــــس
و أكملت بخوف..... ساعده ي مالك خلينا نخلص كفاية علينا كده انا وانت لا بنتكلم و لا بطمن عليك ولا اعرف عنك حاجة من يومين كل ده بسبب عنادك و فاطمة كمان مشيت من معاملتك و والدتك اللي مش مبطلة بكي وانت لسه ف اللي ف دماغك حرام عليك ساعدنا عشان نطلع من اللي احنا فيه ده و نعيش زي الناس مرنحين
مالك بغضب:انتي مفكرة لو حد الرقم هيقدر ينقذكم لا دا راجل واصل و مش قليل و يموتكم كلكم دا راجل خطير انتو لو خدتم الرقم مش هتعيشوا مرتاحين زي الناس لا انتو هتموتوا
جاسم :هات بس وانا اوعدك هحميهم بنفسي بس ساعدني نوصل ل راحل ده و يتحبس و نرجع فاطمة و المياه ترجع لمجرياها
مالك بتفكير :تعالوا
_____________
في صباح يوم جديد
:بتعملي اي هنا ؟
فاطمة : التلفزيون و ... و
الاسطي:انتي هتهتي اصبري
و خلع الشبشب و ضرب علي التلفزيون..... اهو كده اشتغل عوزة انهي قناة ؟
فاطمة بسرعة:توم وجيري أو الطبخ
الاسطي: يبقا الطبخ احسن
مصطفي :الفشار اهو و السوداني و لب اي تاني
الاسطي:انت اشتريت دول منين ؟
مصطفي :هي ادتني 50 جنية جبتلها الحاجات دي
الاسطي: طب يلا ندخل احنا
فاطمة:اقعدوا نتفرج علي التلفزيون و نتسلي شوي
الاسطي:الحاجات دي بفلوسك اتسلي براحتك وانا هجبلهم
فاطمة:ليه م اهو ناكل كلنا سوا
مصطفي:احنا اساسا هننزل الشغل اتسلي انتي عادي
الاسطي :اجهزوا عشان نمشي و ذهب لغرفته
فاطمة بصوت واطي:هو زعل مني ؟
مصطفي:هو مش بيحب حد يجيب حاجة البيت مش بفلوسوا
فاطمة :بس انا مكنتش اعرف
محمد:متقلقيش احنا هنجهز و ننزل شغلنا سلام
فاطمة :لو سمحت ممكن تفتح؟
الاسطي:نعم ؟
فاطمة:مكنتش اعرف ان حضرتك ممكن تتدايق لو جبت بفلوسي بس انا معرفش صدقني انا اسفة
الاسطي:ولا يهمك
فاطمة:هو انت اسمك اي؟
الاسطي:ده هيغير حاجة ؟
فاطمة باحراج:بعتذر مكنش لازم ادخل
:اسمي سلطان محمد الدهشوري
فاطمة بصدمة :انت ابن اونكل محمد الدهشوري صاحب شركات الهندسه جروب
سلطان باستغراب:اه والدي
فاطمة بدموع و صدمة:*********
•تابع الفصل التالي "رواية حكاية حب" اضغط على اسم الرواية