Ads by Google X

رواية في شرع الهوى الفصل الثاني 2 - بقلم اسراء مالك

الصفحة الرئيسية

 رواية في شرع الهوى (كاملة جميع الفصول) حصربا عبر دليل الروايات بقلم اسراء مالك

رواية في شرع الهوى الفصل الثاني 2

ف شرع الهوى 
الفصل الثاني

 
حازم، ايه يا امين العطله دي 
الامين، لا خلاص يا باشا هتمشي اهو
نظر حازم الي الساءق فاقترب منهم 
حازم ، أنتي بنت ولا رجل
الامين، بنت ميشو يا باشا دي اجدع حد في الموقف
ليلي نظرت اليهم ،تامر بحاجه تانيه يا باشا ،وقامت بالتحرك
بعد فتره سال حازم الامين، مش غريب بنت في الموقف وسط الرجاله
الامين،ميشو بنت جدعه جدا شغاله في الموقف من٦ سنين ولا اجدع راجل محدش يقدر يبصلها ولا يقرب منها والكل عرفنها من الصغير الكبير مش علشان هي صعبه في التعامل ومحدش يقدر يقرب منها ،بس ليها مع الكل جميل
حازم،ايه كل الشِعر دا
الأمين ،والله هي تستاهل اكتر من كدا يا ريت اشوف بناتي زيها و في اخلاقها
نظر له حازم بإعجاب لهذه الفتاه الغريبه
حازم ، طب روح شوف العربيه اللى جايه

حازم في نفسه ،لا وكمان مثقفه "عندما قراء الجمله المكتوبه  علي المكرباص"،لا تسقني ماء الحياه بذُلي ولكن اسقني بالعز كاس الحنظله
حازم، عنتره ابن شداد في زمانه

بعد مرور اليوم كانت نهله تصلي العصر
حسن ،حرما 
نهله :جمعا ربنا يتمم شفاك علي خير
حسن ،ادعي لليلي ربنا يقويها علي التعب والناس الي مش يترحم
نهله، ربنا يحفظها هي الي اختارت التعب دا ياما قلنلها بلاش
حسن ،من يومها وهيا  بتتحمل المسؤلية وبتعرف تجيب حقها بأديها طول عمرى بشوفها هي السند بعد ربنا حتي ابني طالع طيب ومسالم بزياده بعد، تعبي مرضيش يشتغل علي المكرباص علشان بيخاف من المشاكل
وتيجي الي مش بنتي وتقول أنا هشتغل عليه واصرف  علي للبيت ومش هروح الكليه  رغم اعترضنا إلا أن هي نزلت وسدت وعمرها ما قالت علي مشكلها وكانت بتتصرف وانا كل حاجه كانت بتوصلي بس مطمن أنها هتسد ربنا يطمنا عليها

نهله،كل التعب دا كوم ولما بتمسك التلفون علشان تعرف أخبارهم كوم لوحده من يوم ماعرفت ابوها مين وشُغله ايه واللى عمله فيا وهي تحسها وخدا العمر تحدي ودخلا بقلب جامد ومهمهاش حد 

حسن ،انا ابوها اكتر منه هي بنتي اكتر من ساره وخطاب 
لولا تعبي أنا عمري مهخليها تنزل الشارع وتتعب

نهله،ربنا يشفيك يا رب وبراحه علي خطاب الولد مش ذنبه أنه شخصيته طيبه دي نعمه فيه من النفوس بقيت مليانه شر

حسن ،ربنا يهديه 
نهله هي تقوم من مصلاها،انا ريحه اجهز الغدا ،العيال زمانهم علي وصول
حسن ، تسلم ايدك يا قمر يا اغلي ما عندي
نهله ،ربنا يبارك في عمرك يا حبيبي

في أحد الشقق السكنيه كانت تقوم بتحضير الطعام عندما أتاها صوت زوجها

احمد،ساره انتي فين 
ساره ،انا هنا ،ايه جت بدري ليه
احمد ،عادي استأذنت وجيت
ساره، هوا كل يوم غياب واستأذان ايه ،ومفيش مره المرتب كامل ورانا مصاريف
احمد، وانا اعمل ايه اموت نفسي متروحي عند ابوكي واستلفي منه ما اختك شغاله علي المكرباص بتاع ابوكي

ساره، اختك اختك مفيش علي لسانك  غيرها أنا لا ريحه ولا جايه أنا ملزمه منك انت

احمد ، دا الي عندي ،ولا اروح أنا

ساره، اه قول كدا انك عايز تشفها بعد مرفضتك زمان مش بعيد تكون اتجوزتني علشان تكون قريب منها

احمد "في سره" ، وعرفتها لوحدك
ساره،انت بتقول ايه
احمد,بقلك بطلي جنان أنا بحبك انت 
ساره بسذاجه، بجد يا احمد 
احمد، طبعا الفلوس الي هتخديها منهم سلف وانا اول مقبض هردهم
ساره،حاضر هروح لوحدي النهارده بليل 
احمد ،شطره يا حبيبتي كدا تفهميني

وصلت أمام منزلها وقامت بإغلاق المذياع علي انشاد الشيخ ياسين التهامي وتدندن بعض كلماته
صفت المكرباص واغلقته ثم ذهبت في طريقها

الحج سالم"كبير تجار المنطقه"،ليلي يا بنتي ازيك مش تسلمي عليا
ليلي بابتسامه،اهلا يا حج اهو انت الوحيد الي بتناديني بأسمي في المنطقة ومزعلوش  
الحج سالم "بضحك":الله يهديك علي نفسك… ابوكي عامل ايه أنا كنت هزوره النهارده بس مامكنش
ليلي،الحمدلله ربنا يشفيه هبلغه سلامك
الحج سالم،لو عوزتي اي حاجه انتي زي بنتي متتردديش مع اني عارفك مبتطلبيش حاجه من حد
ليلي،فيك الخير يا حج استأذن أنا
صعدت الي شقتها وقامت بفتح الباب
ليلي، يا اهل الدار السلام عليكم 
خرجت امها من الغرفه
نهله ، عليكم السلام حمد لله على السلامه ،يالا علشان ناكل كلنا
ليلي،انا هموت من الجوع البوب هنا ولا لاء
نهله ،في البلكونه من ساعه ما جه
ليلي، امممممم في البلكونه تمام حضري انتي يا حبيبتي وانا هشوفه
ذهبت إليه وجدته يتحدث مع سلمي التي في البلكونه المجاوره
خطاب،ف لولو ولو لوثم لولوولودنا دار سلمي كنت اول من وصل وعن وعن عن ثم عن عن اسأل كل من سار وارتحل

ليلي ، امرؤ القيس كان طيار دليفري وكان بينادي علي سلمي تزق تخيل

خطاب ،ليلي جيتي انتي

سلمي "في سره"ا ،اول مره افرح لما اشوفك رحمتيني من الصداع
سلمي،طب سلام أنا يا بوب اسيبك مع الاسطي ودخلت

ليلي,بقا سلمي نكش تقلها شعر جاهلي دي آخرها ،قلبك بحر
 مالح
خطاب، طلعيها من دماغك يا ليلي هي بنت كويسه انتي شفتي عليها حاجه

ليلي،انا لما اشوف عليها حاجه افىرمىها تحت عجل المِكروباص وبعدين اقولك

خطاب ،اعوذ بالله منك

ليلي، اخر الكلام ابعد عن البنت دي احسن علشان متزعلش

خطاب،ربنا يسهل

خرجت ليتناولو الغداء ثم ذهبت الي غرفتها بعد أن قامت بتغير  ملابسها وأدت فرضها نامت علي السرير ومعها الهاتف لتأتي بصوره قد اخذتها من مواقع التواصل الاجتماعي
وقد وضحت الصوره
ليلي ،الظاهر انك لعنه الماضي يا مهران يا بنا والمستقبل كمان
انتهي الفصل التاني 
صلو علي النبي

رأيكو .⁦⁦♡

 •تابع الفصل التالي "رواية في شرع الهوى" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent