رواية اسيرة عائلة القناوي كاملة بقلم يوستينا سامي عبر مدونة دليل الروايات
رواية اسيرة عائلة القناوي الفصل الحادي و الثلاثون 31
31
في معرض مراد القناوي ☺️
كان واقف بيستقبل الناس في المعرض بتاعه هو بيرحب بيهم كمان وكانوا مذهولين بصوره
ساندي / الناس كلها مبهوره بشغلك انا مش فاهمه انت ازاي اتاخرت جدا انك تاخد خطوه المعرض دي
مراد مسك ايديها وبسها وقالها / وعمري ما كنت هاخدها لولاكي يا ساندي ، ربنا يخليكي ليا بجد
ساندي قربت منه و باسته من خده و حضنته لكن بعدت عنه اول ما سمعت صوت عاصي اللي كان واقف مبتسم و بيقول/ يااه ده انتوا سبتوا الناس اللي معزومه ومركزين في حاجات تانيه خالص
مراد بس الناحيه الثانيه و عمل نفسه ما سمعوش وقال / ساندي انا رايح اشوف الناس ولما تخلصي ابقي تعالي
عاصي قرب ناحيته ومسك دراعه وقاله / هتمشي وهسيب اخوك الكبير وهو بيتكلم ولا ايه ، مالك يا مراد انا قلت كله هيقلب عليا ما عدا انت
مراد بصله بتريقة / وانت لما اخذت القرار انك تفرقنا رجعتلي ، وبعدين زعلان ليه اني مش برد عليك ما انا ياما حاولت اوصلك واكلمك وانت مكنتش بترد عليا ولا هو حلال ليك وحرام عليا
وسابه مراد وراح يرحب بضيوفه في المعرض و قربت ساندي من عاصي وقالتله / سوري يا عاصي مراد مش عايزه يتكلم في اي حاجه حصلت زمان وارجوك بلاش تفتح الذكريات دي علشان هو بيتعب اوي
عاصي بصلها من من فوق لتحت بقرف / انتي مش هتقوليلس انا اتكلم مع اخويا اقوله ايه وخليكي في حالك احسنلك
وسابها وخرج من المعرض وراح الشركه اللي بقى هو اللي يتابعها بعد ما مراد قرر يبعد تماما عن شغله و يركز في موهبته وشغل الخاص ،و زين كمان رجع امريكا
_____________________________________________
في دبي 🔥
في اوضة رهف دخلت وبتبص علي السرير لكن اتفاجات انه اسر لسه نايم
قربت من السرير و باسته من خده بحب / قوم بقي هتفضل نايم لحد امتى ، البنات كلهم نزلوا
اسر و هو بيفتح عينيه / ده اي الصباح الفل ده ، مالك بعيدة كدة ما تقربي هاتي بوسة او اي حاجة
رهف بكسوف / الله ما انا بوستك من خدك والله . قوم و انا هعملك حتى فطار هتاكل صوابعك وراه
اسر شدها من ايديها و نيمها علي السرير و مسك ايديها بتحكم / و مين قالك اني عايز افطر ، حد يشوف القمر ده قدامه و يفكر في اكل برضو
رهف بكسوف / اسر الشركة كدة انت هتتاخر وحياتي قوم بقي
اسر / وحياتك عندي انا ما هقووم
ولسه بيقرب منها اتفاجاه بالباب اتفتح ودخلت تماره وهي بتقول / اوعي تكوني نمتي يا رهف و سبتيني
ولكن لفت وشها بسرعه باحراج لما لقت اسر منغير تيشرت وقالت باحراج / انا اسفه والله ما كنتش اعرف انك هنا افتكرتك رحت الشغل
اسر هو بيبعد عن رهف وبيقولها من تحت ضرسه / لا عادي حصل خير
واخد الفوطة و راح الحمام و هو بيقول / استغفر الله العظيم يا رب من ده بيت
رهف قعدت تضحك جامد وقربت من تماره واخدتها في حضنها وقالتلها / يخرب بيت فقرك اسر هيشد في شعره منك دايما بتقطعي عليه بس بصراحه بتيجي في مواعيد مناسبه
تمارا باحراج / والله ما كنت اقصد افتكرته نزل وبعدين احسن عشان يتسرعوا في موضوع الشقه بتاعتكم
اوعي يا شيخة
وخرجت عمرها من الاوضه وراهم بدا تجهز هدوم اسر علشان يروح شغله
طبعا كلكم مستغربين اللي بيحصل 🔥🔥
ولكن اسر سافر دبي معاهم و متجوز هو ورهف من اقل من شهر ، ولان رهف كانت خايفه على البنات صممت ان تقعد معاهم فتره لحد ما تلاقي شقه قريبه جدا منهم
______________________________________________
في الجامعة
نور كانت قاعدة علي اللاب توب بتاعها وبتذاكر ولقيت حسن قرب وماسك في ايدي وكوبايتين نسكافيه وقالها / كوبايتك يا باشا عشان تعرفي اني ما بنساكيش ابدا
نور ابتسمت / لا واضح لو سكر زياده هنزعل خد بالك ، بس كويس انك جيت يا دكتور حسن لاني كان عندي مشكله كبيره جدا في السلايد دي مش فاهمه فيها اي حاجه
حسن مسك ايديها بحب و اتنهد /في مشكله وانا موجود طب ده كلام ، وريني يا ستي
ومسك اللاب وبدا يشرحلها الجزء دوت ولكن قطع الشرح لما لقى خاتم في ايديها وقالها / تصدقي الخاتم ده بشوفها على طول في ايدك بس ما اعرفش بتاع ايه بس بصراحه شكله غريب قوي
نور بصت على الخاتم ولقيت نفسها تلقائي بتحط ايديها الثانيه عليه بتخبيه وبتقول بهدوء / عادي خاتم عزيز عليا حاولت اسيبه كتير بس مش بعرف
حسن ابتسم وقالها / هو من والدك او والدتك ولا ايه انا اسف طبعا لو كنت قلبت عليك المواجع
نور بصيتله بالم / سيبك منه يا حسن ايه رايك لو نخلي الخطوبة اخر الاسبوع ده
حسن بفرحة مسك ايديها وقالها / اخيرا يا نور طبعا موافق احنا هنعمله في اكبر مكان وكمان ..
نور قطعته في الكلام / لا انا هعمله في البيت هرتاح كده اكتر .. ها موافق
حسن باس ايديها بحب / طبعا موافق يا قلب حسن
يلا نكمل شرح يا ستي
عايزه اعرف رايكم في تصرف نور تفتكروا ده صح
وهل موافقين انها تتجوز اللي اسمه حسن دوت بصراحه
انا مش نازلي من زور 🤦
____________________________________________
في المعرض 🤭
ساندي قربت من مراد و حطت ايديها على كتفه / خلاص ماشي ما تزعلش نفسك
مراد بعت ايديها عنه وقالها / ساندي انا بحبك اوي زي اختي والحركات اللي انت بتعمليها دي انا مش متقبلها ومش هوافق بيها فبلاش علشان ما نخسرش بعض
وبعد مراد وسابها وساندي كانت واقفه مغلوله وقالت في سرها / مسيرك تجيلي ما انت مش هتلاقي غيري ماشي
يا مراد ماشي
وطلع مراد بره المعرض عشان يشرب سيجاره ولكن بيتفاجئ برقم بيكلمه واول ما رد سمع صوتها هي ملك
ملك برقتها المعتادة / يا رب ما اكونش بعطلك يا فنان
انا مكلماك اصبح عليك واقولك الف مبروك على المعرض
مراد حط ايده على وشه الفرح / يااه يا ملك صوتك وحشني اوي ، لا انتي كلك على بعضك وحشتيني قوي ..
ليه ما جيتيش كان نفسي اشوفك و اخدك في حضني
ملك بتوتر / مراد وبعدين معاك مش احنا اتفقنا نبقي اصحاب ، ما تندمنيش علي الاتصال ده عشان خاطري
مراد ابتسم بوجع / اهاا صحاب صح اتفقنا على كده طب
ما جيتيش ليه يا صاحبتي علشان تباركيلي
ملك / هاجيلك بس انت عارف ان شغلي واخد كل وقتي
ما انا الدكتور ملك برده عيب عليك ، اه صح نور هتتخطب لدكتور معاها في الجامعه اسمه حسن هتيجي الخطوبه يا مراد
مراد ابتسم بتريقة وقالها/ والله العظيم عندها حق انا لو منها اشوف حياتي برده هاجي ما جيش ليه يعني
ملك بفرحه / وانا هستناك وهبعتلك الميعاد خد بالك من نفسك يا مراد والف مبروك انا هقفل بقى عشان عندي شغل
مراد وهو بيتنهد بتعب / طبعا لو قلتلك خليك معايا شويه يعني هترفضي ، ده انا ما صدقت اسمع صوتك
ملك بفرحه / هكلمك تاني والله انت كمان بتوحشني قوي خلي بالك من نفسك عشان خاطري سلام يا ميمو
وقفل التليفون معاه ومراد بص للسما و رفع ايده و هو بيدعي / والنبي يارب نفسي البت دي تبقي من نصيبي بقي حنن قلبها عليا بقي
ملك وهي في مكتبها قفلت التليفون وحطت ايديها على قلبها بسرعه وقالت / طب انت بتدق ليه دلوقتي جامد كده ما احنا اللي اخترنا البعد ، يا لو تعرف انا بحبك قد ايه .. افففف بقي
_____________________________________________
في المطبخ
رهف كانت بتجهزله الفطار لكن لقته حضنها من ضهرها و دفن راسه في رقبتها/ طب والنبي ده اسمه كلام ، تبقي حلالي و مش عارف اقرب منك بسبب العصابة اللي عندك دي
رهف / امم قدرك بقي ، قولي صحيح عامل اي في الشغل مع كريم عارف لو زعلته هخاصمك
اسر بعد عنها بخنقة/ يادي كريم اللي طالعلي في البخت ده انا نفسي تحبيني ربع ما انتي بتحبيه
رهف بلهفة باسته من خده / بحبك اووي اووي والله انا اساسا مقدرش اتخيل حياتي منغيرك يا اسر
بس كريم جديد في شغل الشركات دوت عشان كده قلقانة عليه
اسر ابتسم و مسك خدها بحب / يا خلاسي علي الرقة يا ناس ، هو في حد رقيق اوي كدة انا بهزر معاكي ...ما تجيبي بوسة من بتاعة الافلام دي بالله عليكي
رهف ضحكت ووطت راسها و قالته / طب بص وراك كدة
بص اسر وراه بو لقي تماره لثاني مره واقفه بتضحك بس معاها المره دي سجى اختها الصغيره وبتقول / على فكره انت اللي خارج بره حدود اوضتك ده مطبخ و متاح للجميع
فجاه قربت منه سجي و هي حاطة ايديها في وسطها وقالت / وعلى فكره بقى اللي بتعمله دوت عيب ده في اوضه النوم مش هنا
اسر قرب منها و باسها من اخدها وقالها / حتى انتي يا اوزعه بتديني نصايح .. يا خرابي علي العسل
عموما انا هاخد الساندوتش وهنزل لاني تاخرت على الشغل سلام عليكم
وسابهم اسر ونزل راح شغله ...
______________________________________________
وبعد ما نزل اسر دخلت بسرعه البلكونه عشان تكلم كريم تطمن عليه انه صحي و راح شغل ولا لا
في شقة كريم في دبي 🤪🔥
كريم وهو بيتمطع على السرير وبيحاول يفتح عينه / ايوه يا حبيبتي صحيت خلاص انت بجى ايه اخبارك طمنيني عليكي
رهف / لا ما تقلقش انا تمام والبنات كلهم كويسين كمان امال فين جميله هنا بكلمها من امبارح مش بترد عليا
كريم ضحك وبص جابنه على السرير لقه جميله نايمه برقتها المعتاده وشعرها كله على وشها ابتسم بحب وقرب منها وبدا يشيل شعرها وبيتامل ملامحها وقال وهو بيتنهد / اهي جدامي بسم الله ما شاء الله زي القمر وهي نايمه
رهف و هي بتضحك / يا عم يا عم بقالكم شهرين متجوزين ومع ذلك لسه بتحبها غريبه الصراحه
كريم ضحك / طب اجفلي بجى عشان اصحيها تعملي الوكل قبل ما اروح الشغل يلا سلام
وقفل الكريم تليفون في وش اخته وبدا يبص علي جميلة بحب و قرب منها و شدها لحضنه و قال / طب انا دلوجت اصحيكي و لا انام جمبيكي يا بت الناس
جميله وهي بدات تفتح عيونها ابتسمت اول ما شافت كريم واخدها في حضنه وقالت / هو انت صحيت يا حبيبي
كريم وهو بيبوسها من خدنا / ايوه يا اختي صحيت جومي بجى اعملي الوكل عشان اتاخرت جوي على الشركه يلا قومي بكفايه دلع عاد
جميلة / اممم طب لو قلتلك اني والله ما قادرة اقوم خالص هتزعل مني بقي
كريم ابتسم وقالها / لا هعملك اني الفطور ومش هتاخر
و لسه هيقوم من السرير رجع و بصلها بخبث و قالها / بجولك ايه ما تجيبي بوسه اكده بما انك بتصحي زي الجمر
جميله قربت منه وباسيته ولفت ايديها علي رقبته بحب / صباح القمر علي احلي عيون عسلي يا ناس ، علفكره بقي انا كنت بختبرك و نجحت .. ثواني و تلاقي الوكل چاهز يا كبير
وقامت جميله بسرعة من على السرير وراحت تجهزله الفطار وصحت والدتها كمان و قعدوا هما الثلاثه يفطروا مع بعض
______________________________________________
بليل في فيلا عاصي
اول ما دخل الفيلا قربت فاطمه منه وحضنته وقالت / معقول تتاخر كل ده في الشغل امال لو مكنش فرحنا الاسبوع الجاي
عاصي اتنهد وقالها / عادي هتاخر برده اوعي يا فاطمه انا مش قادر اناهد مع حد هي امك فين
فاطمه / عادي بتعملك الاكل كالعاده يعني هي عارفه انك بتحب تاكل من ايديها بعد ما مامتك اتوفت
عاصي بصلها بوجع وبغل واضح جدا في عينيه وفاطمه اتوترت قوي قالتله / انا اسفه وما اقصدش ان انا افكرك انا قصدي يعني انك بتحب الطبيخ البيتي و ..
عاصي بغل / قوليها اني مش عايزه اكل انا هطلع انام وما تجيش ورايا يا فاطمه
ودخل عاصي اوضته او اللي كانت اوضته هو ونور وقرب فتح الدولاب اللي كان محطوط فيه هدومها اللي هو كان جايبهالها / هفضل لحد امتى باخد حاجه من هدومك واحضنها قبل ما انام عشان احس بيكي جنبي ، هفضل لحد امتى اتعذب برغم اني استحق كل اللي بيحصلي
وقعد عاصي على السرير ونام وغمض عيني وقال / كلهم بعدوا عني ، حتى انتي يا حاجه انصاف موتي وسبتني لوحدي
و حط ايده علي وشه و بدا يعيط / الدنيا ضاقت عليا قوي يما وما بقتش سايعاني خايف اخذ الخطوه اللي في دماغي اموت كافر كمان .. ساعديني ياما
وفجاه الباب اتفتح على عاصي واتفاجئ اول ما شاف ؟؟🤦
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية اسيرة عائلة القناوي) اسم الرواية