Ads by Google X

رواية ملتزمه تزوجت من رجل اعمال الفصل الثامن والثلاثون 38 - بقلم جهاد سعيد

الصفحة الرئيسية

 رواية ملتزمه تزوجت من رجل اعمال (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم رضا الله غايتي

رواية ملتزمه تزوجت من رجل اعمال الفصل الثامن والثلاثون 38



انتهي اليوم وبدا يوم جديد. وراحت خديجه. حضرت المحاضرة والنهارده قررت انها تمسك المايك. وتكلم بنات الدفعه كلها. واستاذنت. من العميد. وهو اذن ليها طبعا عارف. مين هي خديجه اكتر الكليه. 

عارفين خديجه واخلاق والتزام خديجه. 

خديجه بابتسامه. السلام عليكم ورحمة الله. 

البنات بفرحه وفي منهم قامو. 

خديجه بالله عليكو ماحد يقوم. انا نفسي كلكو تسمعو. مش هطول صدقوني يمكن. الترم خلاص هيخلص. وممكن مش تشوفوني تاني. استنو يابنات. 

البنات. اتحرجو. راحو قاعدين تاني. واستغربو ليه خديجه بتقول كده. 

خديجه حاسه اني في حاجه هتحصل ليها بس مش عارفه ايه. 

خديجه بابتسامه. النهارده عايزه احيي قصة خبيب بن عدي. الصحابي الوحيد. اللي مات وهو مصلوب. 

سيدنا خبيب بايع الرسول صل الله عليه وسلم في بيعة العقبه وشارك مع الرسول غزواته. المهم. النبي صل الله عليه وسلم. بعت خبيب ومعاه تسعه تاني من الصحابه يروحو يشوفو اخبار مكه. 

خديجه بابتسامه. وكان اميرهم عاصم بن ثابت. الكفار عرفو. اني في ناس من اصحاب محمد. فضلو يدورو عليهم وعرفوهم من البلح لاني.كان من المدينه. بعتو 100رجل. يروحو يقتلو. اصحاب محمد. 

الصحابه شافوهم جريو علي جبل عالي. 

الكفار قالو انزلو. وليكم عندنا وعد اننا مش هنأذيكم. سيدنا عاصم. قال. انا لا اؤمن لوعد مشرك. ابدا. ورفض ينزل. فضلو يحاربوه بالسهام لحد مامات سابعه من اصحاب رسول الله. فضل. ابن الدثنه وخبيب وواحد تالت معاهم. المشركين. قالو ليكو عندنا عهد. فنزلو الصحابه التلاته ولما حسو بغدر. واحد منهم قال هلحق. اصحابي فضل يقاتلهم لحد ماقتلوه. 

وربطو. خبيب وابن الدثنه وبعتوهم مكه. عشان اهل مكه ياخدو تارهم منهم. المشركين كانو بيتنافسو مين هيشتريهم كلهم عايزين ينتقمو منهم.بني الحارث. اخدو. خبيب. عشان ينتقمو منه. 

سيدنا خبيب سلم امره لله. حبسوه. وفي يوم من الايام بنت الحارث داخله عليه لقته بياكل عنب جريت وزاعت الخبر وتقول. والله مافيش عنبه واحده في مكه كلها. اكيد العنب ده من عند الله. 

فضلو يضغطو عليه انهم هيسيبوه بس يترك دين محمد وهو رفض. سامعين يابنات الاسلام. رفض يترك او يسب دينه بكلمه. ثبت علي الدين. مفكرشي في زوجته وعياله اللي سايبهم في المدينه كل همه. رضا الله. 

حبو يضغطو علي اعصابه عرفوه. اني زيد بن الدثنه صاحبه. انقتل. وهو برده ثابت. جبل. من جبال. امة الاسلام. 

زهقو منه. صلبوه قدام الناس كلها وفضلو يرمو عليه بالسهام والسيوف. وواحد منهم يقول ترضي اني يكون محمد مكانك. اتفزع وقال والله ماارضي اكون بين اهلي وعيالي ومحمد اصابته شوكه. 

سفيان ساعتها كان مشرك سقف ايد علي ايد وقال مارايت احدا يحب احدا. كما يحب اصحاب محمد محمدا. 

وانتو يابنات الاسلام ياامة محمد. اتحبون رسول الله. ترضو الكفار. يشمتو في رسول بسببنا. بسبب لبسنا وبسبب اننا بعدنا عن منهج الدين. هما ضحو عشان يوصلو للفردوس الاعلي. فضلو يحاربو لاخر لحظه في حياتهم. عشان عندهم هدف ياامة الاسلام. وانا وانتي مش نفسنا. نكون معاهم. فكرو صح. واشتغلو صح. عشان في الاخرة ماينفعشي الندم. اقول قولي هذا واستغفر الله العظيم لي ولكم. اسفه لو عطلت حد فيكم. السلام عليكم ورحمة الله. 

روحت خديجه بيتها. دخلت بابتسامتها. السلام عليكم ورحمة الله. 

ام باسم. وصحباتها وهما بيبصو علي خديجه باستغراب.وعليكم السلام ورحمة الله. 

ام باسم. روحي غيري ياحبيبتي. 

خديجه قبلت ايديها واستأذنت منهم وطلعت علي فوق. 

صاحبة. ام باسم. هي مين دي. ياصافي. 

ام باسم. دي مرات ابني 

كلهم بصدمه. مرات مين. 

ام باسم. مرات باسم. مالكو. 

شاهي. لا عادي. بس انا مستغربه ازاي ابنك عايش مع دي ياعيني. ده انا خوفت من شكلها. اكيد خنقاه في عيشته. 

ام باسم لسه هترد. اتصدمو من اللي شافوه. 

ياتري شافو ايه. وايه اللي هيحصل لخديجه. وكمان سميه هتتجوز ماجد ولا لا
يتبع.........
بقلم الكاتبه جهاد سعيد محمد 
﴿ إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا﴾

  •تابع فصول الرواية "رواية ملتزمه تزوجت من رجل اعمال" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent