Ads by Google X

رواية عشق ارسلان الفصل الثالث 3 - بقلم حليمه عدادي

الصفحة الرئيسية

 رواية عشق ارسلان (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم حليمه عدادي

رواية عشق ارسلان الفصل الثالث 3

 

الفصل 3

بعد ماخلصوا جولتهم في القرية قعدوا وسط الغابة 
أسيل : لو ماما عرفت إننا روحنا الغابة هتزعل مننا أوي ..

حياة : وهتزعل ليه إحنا بس بنتمشى..

أسيل : حياة المكان عندنا هنا مش أمن زي المكان اللي كنتي فيه ..

سمعوا حد بيصرخ بغضب 
حياة  : تعالي نشوف في إيه في حد هنا ..

أسيل : حياة يلا نمشي إحنا مالناش دعوة ممكن تحصل مشكله ..

حياة : تعالي بس ماتقلقيش هنبص من بعيد ..
 
حاولت أسيل إنها تمنعها لكن حياة أصرت إنها تروح قربوا من المكان شافوا ارسلان بيزعق على الست إياها
حياة : دا الشاب اللي أنقذني أنا هشوف حصل معاه إيه ..
 
أسيل : لا ياحياة يلابينا نمشي إحنا اتأخرنا مالناش دعوة ..

حياة : طب بس نقرب علشان نفهم اللي بيحصل يمكن نقدر نساعده ..

أسيل : قلت لا مشاكلهم يحلوها بينهم ..

حياة مسمعتلهاش وقربت منهم 
أرسلان بغضب : كفاية استغلال بقى كل يوم بتاخذي مبلغ أكبر من اللي قبله المبلغ اللي بتدهوني مبقاش يكفي حتى ثمن الدواء لماما كل مرة بتاخذي الضعف ..

الست : لومش عاجبك مش هاخذ منك الخشب ثاني وابقى إستنى اللي ياخذ من مشوه ..

أرسلان حاول كتم غضبه : إتكلمي إنتي عايزه إيه ..

المرأة : أنا هاخذ المرة دي الضعف ولو رفضت مش هاخذ منك ثاني..

أرسلان : مع السلامة من النهاردة مش هتاخذي حاجة مش عايز أشوف وشك مرة ثانية ..
 
الست : إنت هتندم لما متلاقيش حد يشتري منك ..
 مشيت الست وهو قعد حزين وبيفكر ليه محدش عايز يشتري منه هو مخترش إنه يكون مشوه ضرب إيده على الشجرة بقوة والدم نزل منها ..

حياة جريت لعند أسيل 
حياة : أنا هروحله يمكن أقدر أساعدوا ..

أسيل : أنا مش هسيبك تروحيله يلابينا نمشي من هنا مسكتها من إيدها 
أسيل : ماتقوليش لماما حاجة لأنها هتعصب علينا .. 

حياة ماسمعتش هي قالت إيه لأنها كانت زعلانه عليه لأن قلبها طيب وماتقدرش تشوف حد حزين 
حياة : أنا زعلانه عليه ليه الناس بتحكم على الواحد من شكله ..

                     *********************

يانيس : أنا دورت عليها في كل مكان وملاقتهاش أنا خسرت كل حاجة بسببها ..
بصتله صوفيا وهي بتمثل إنها بتبكي 
صوفيا : علشان خاطري هاتلي بنتي أنا مش عارفه هي فين هي بخير ولالا أكلت ولالا ..

يانيس : لولقتها هقتلها المدير جابلي فرصة علشان أدور عليها هو لسه عايزها أنا هخرج أدور عليها ..
 
 أول ماخرج خذت التلفون وكلمت أمل 
صوفيا : السلام عليكم ياحبيبتي إزيك ..

أمل : بخير الحمدلله إنتي إزيك ..
 
صوفيا : أنا بخير الحمدلله لسه بيدور عليها دا حتى مديره لسه متمسك بيها ..

أمل : ماتقلقيش خالص حياة هنا في أمان أهي عايزه تكلمك ..

حياة بدموع : ماما وحشتيني أوي ..

صوفيا : مالك ياحبيبتي دول هما يومين بس لازم تكوني قوية بابا لسه بيدور عليكي ووقت مايلاقيكي هيجوزك ليه .. 

حياة : تمام ياماما متخافيش عليا أنا مع ماما أمل ..
 
صوفيا : مع السلامه ياحبيبتي خلي بالك على نفسك ..

قفلت التلفون مع مامتها وقعدت وهي حزينة 
أمل : مالك ياحبيبتي ليه الحزن دا كله الزعل ميناسبكيش ..

حياة : ليه بابا مابيحبنيش ..

أسيل : إهدي ياقلبي أنا معاكي وكملت بمزاح وهجلبلك شوكولاته وأنا راجعه من الشغل ..

حياة بفرحة كالأطفال : إنتي بتتكلمي بجد هاتيلي منها كثير .. 

أسيل : شوف البت أول ما جبنا سيرت الشوكولاته نسيت كل حاجة ..
 
أمل : من وهي صغيرة وهي بتحب الشوكولاته بجنون حتى وهي زعلانه ..

أسيل : تمام هجبلك شوكولاته لكن بشرط متخرجيش من البيت وماتروحيش لأي مكان ..

حياة : متعاملنيش زي الأطفال تمام مش هروح في حته .. 

خرجت أسيل وأمها حياة بصت لأثرهم واتكلمت مع نفسها
حياة : أنا آسفة يا أسيل لكن لازم أخرج علشان أساعده صحيح أنا معرفوش لكن أنا عايزه أساعده ..
أنا مقدرش أشوف حد محتاج مساعده ومساعدهوش ..

                   **********************

قعد جنب الخشب محدش عايز يشتريه منه وأمه مبقاش عندها أكل سمع خطوات حد وراه التفت لقاها وراه 
أرسلان : إنتي مين وبتعملي إيه هنا ..

حياة : أنا البنت اللي انقذتها إمبارح ..

أرسلان : عايزه إيه ..

حياة: جيت علشان أشكرك على مساعدتك ليا وكمان عايزه حاجة ثانية .. 

أرسلان : شكرك مقبول حاجة إيه اللي عايزاها ..
  
حياة : أنا هاخذ منك الخشب وأبيعهم إنت بس قلي أبيعهم فين ..

أرسلان : عايزه إيه في المقابل ..

حياة : لما أديك الفلوس جيبلي اللي إنت عايزه .. 

أرسلان : ليه عايزه تعملي كدا باين من لبسك إنك مش محتاجه الفلوس ..

حياة : متسألش كثير بكره إن شاءالله هجيب اللي يشتريه إسمك إيه ..
 
أرسلان : متسأليش عن أي حاجة متخصش الشغل الكل بيقولولي المشوه قولي زيهم ..

حياة : بالمناسبة أنا إسمي حياة وهعرف إسمك عاجلاً أم آجلاً نتقابل بكره في نفس الوقت ..

حياة غادرت المكان نظر لأثرها حمدالله إنه لقى اللي يساعده

أما هي كانت في طريقها وبتفكر إزاي هتلاقي اللي بيشتري الخشب ..

  •تابع الفصل التالي "رواية عشق ارسلان" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent