رواية ذاكرة القلب كاملة بقلم نجمة براقة عبر مدونة دليل الروايات
رواية ذاكرة القلب الفصل الرابع 4
الدكتور: ايه الادويه دي
معتصم: دي ادويه كتبهالي الدكتور لاني كنت بعاني من الصداع في الفترة اللي فاتت
الدكتور: صداع ايه يافندم ( يضيف باستفهام) انت روحت لدكتور إيه
معتصم: دكتور مخ واعصاب
الدكتور يرمي الدوا في سلة القمامه: ده مش دكتور مخ واعصاب ده دكتور بيطريه ، ده لو عاوز يضرك مكنش كتبهالك
معتصم يعتدل: ليه مالها الادويه دي
( في مكان قريب من ڤيلا معتصم )
قصي: استلم الصور؟!
احمد: لسه
قصي: طيب خلي بالك اول ما يستلمها بلغني
احمد: اوكي
قصي: اها
احمد بعد وقت دام في الصمت: ساكت ليه
قصي يتنهد بعمق: بفكر ازاي بنت زي حبيبه ممكن تتحدي ابوها ، ده ممكن يحبـ، ـسها وميخلهاش تطلع من اوضتها
احمد: امال انت كنت بتعمل ايه كل الفتره اللي فاتت دي ، مش قولنا تخليها تثق فيك ومتقدرش تعيش من غيرك
قصي: اه
احمد: طيب خايف من ايه ، ولا شايف انها مش ممكن تعمل كده عشانك
قصي: مش بأيدها ، الموضوع صعب عليها ، دي عمرها ما خرجت من البيت ولا اتكلمت مع حد ، هتجيب منين الشجاعة اللي تخليها تتحداه ، دي حتي لو اتحدته مش هتقدر تهرب بعد كده
احمد: تهرب الاول مش لازم تتحداه وجه لوجه
قصي: وهتهرب ازاي انت ناسي انه هيرفدنا انا وباقي الحرس مجرد ما يشوف الصوره ، مش هتعرف تهرب لوحدها
احمد: امممم
قصي: ايه
احمد: مش مريحني
قصي: ليه
احمد: يعني
قصي: اتكلم علي طول يا احمد انا مش ناقصك
احمد: يعني مش عارف ازاي هتقدر تقتـ، ـلها وانت بتفكر كده ، شكلك نسيت اللي احنا بقالنا سنين بنحاول نوصله
قصي: طيب اسكوت ، انا مش بقول كده علشان صعبانه عليه ، انا بس مش عارف ازاي هتقدر تهرب لو انا مكنتش موجود
احمد: يمكن
قصي بضجر: انت بقيت رخم وانا مش طايقك ( اضاف اثناء نهوضه) راجع الشغل
احمد: طيب ما لو الموضوع كده تاخدها وتهربو من دلوقتي ، ليه تستنا لغيت ما معتصم يرجع
قصي: من غير ما تتحداه عشاني؟!
احمد: تتحداه في التليفون زي ما امك عملت ، مش بدل ما نطر نلغي الخطه كلها ، متنساش ان ابوها هيبتدي يقلب عليك البلد وهيكون من المستحيل توصلها تاني
قصي: انت شايف كده
احمد: اه
قصي : طيب ولوقتها هوديها فين
احمد: انا اقدر ادبرلك مكان
قصي: لو كان كده ماشي ، يلا روح وانا هجيبها واكلمك ، بس مش لازم تشوفك
احمد: ليه
قصي: مش عاوزها تقلق
احمد: تقلق؟!
قصي: اه ، مااالك
احمد: مفيش ( اضاف وهو ينهض ويتقدم اليه خطوه) بس هقولك حاجه علشان متعتبش عليه بعدين
قصي:
احمد: لو مقـ، ـتلتهاش انا هقـ، ـتلها بنفسي ماشي يا ايمن
قصي يتنهد بضيق: احمد انت بقيت مستفز وبتضايقني كتير يلا امشي
احمد: ماشي يا ايمن ، ولا خليها قصي لغيت ما تثبت انك ايمن ابن هدي اللي معتصم قـ، ـتلها علشان بنته اللي انت بتحبها
قصي بغيظ: بقولك امشي!!!
احمد يربت علي كتفه: ماشي
« في المطار»
طلع معتصم من المطار يجري وهو بيبص لصوره اللي وصلته وبيفكر في كلام الدكتور اللي قالهوله عن الادويه دي واللي قصي هو اللي دله علي الدكتور اللي كتبهالو ، وعن الحاجات اللي كانت بتحصل معاه من اول ظهوره في حياتهم ف بيتصل بيه عشان يرد عليه فوراً
قصي: معتصم باشا ، رجعت مصر امتي
معتصم: انت مين !!
قصي بمكر: انا قصي خدام سعادتك
معتصم يهتف بغضب: بقولك انت مين
قصي: انا مين ، انا مين ، مش عارف الحقيقه بس بتسأل ليه
معتصم بغضب: انت عاوز مننا ايه!! مالك ببنتي ، ايمن باعتك صح
قصي بمكر: ايمن ، لا مش ايمن اللي باعتني لان انا نفسي ايمن ، مفاجأة صح
معتصم بصدمه: ايمن!!! ازاي ايمن ، امال مين قصي
قصي: هو ده اللي همك ومش همك وجودي مع بنتك دلوقتي
معتصم بغضب: لو بنتي جرالها حاجه هقـ، ـتلك يا ايمن
قصي: لو لحقتني بقا ، انا دلوقتي هاخدها ونمشي ههههههه وهبعتلك جثـ، ـتها من غير قلب
#حبيبه
طلعت في الجنينة وبقيت ادور عليه في كل مكان لغيت ما لقيته ورا البيت واقف عند الباب الخلفي لجنينه وبيتكلم في التليفون ولما شافني قفل و وقف في انتظاري لغيت ما وصلت
حبيبه بإبتسامة: صباح الخير
قصي: صباح النور
حبيبه بإبتسامة: وحشتني
قصي: وانتي كمان ، نمتي كويس؟!
حبيبه: اه ، بتعمل ايه هنا
قصي يحيطها بذراعيه: اممم بجهز مكان
حبيبه: مكان ايه
قصي: مكان نهرب فيه
حبيبه تبتعد عنه : نهرب!!
قصي: اه مش ده اتفاقنا
حبيبه: اه بس انت قولت نشوف راي بابا الاول
قصي: ما انا فكرت ولقيت انه لو رفض هيمشيني وانتي مش هتقدري تهربي لوحدك
حبيبه : تصدق صح
قصي: طيب ايه موافقه
حبيبه:
قصي: مالك
حبيبه بتوتر: انا خايفه
قصي: خايفه من ايه
حبيبه: من بابا ، اكيد مش هيسيبنا لو هربنا ، وكمان ازاي ههرب واسيبه
قصي: بس انتي قولتي انك بتحبيني ومستعده تهربي معايا
حبيبه: اه قولت ، بس بابا هيعمل ايه لوحده
قصي: طيب وانا
حبيبه: انت ايه
قصي: مش خايفه تسيبيني
حبيبه تطوق خصره وتريح رأسها علي صدره: عمري ما هسيبك انا بحبك قوي يا قصي بس خايفه شويه
قصي: الحب والخوف مينفعوش مع بعض ، انتي لو فضلتي تفكري في الخوف عمرنا ما هنقدر نكون مع بعض
حبيبه: طيب وبابا ، هو كمان بيحبني وبيعمل كده عشاني ازاي هسيبه لوحده
قصي يبعدها عنه: مش هتسيبيه انتي هترجعيلو تاني لما يوافق
حبيبه: ولو موافقش
قصي: هيوافق علشان بيحبك ، وعلشان هو مش اناني زي ولاد الست التانيه
حبيبه:
قصي: اللي بيحب حد بيتمناله يكون سعيد واكيد باباكي بيحبك ولا ايه
حبيبه: صح ، بس افرض متجوزناش زي الست اللي بتقول عنها
قصي: انتي مش بتثقي فيه؟!
حبيبه: بثق فيك اكتر من نفسي
قصي: يبقي متخافيش ، طالما قولتلك هنتجوز يبقا هنتجوز
حبيبه تبتسم: ماشي
قصي: طيب يلا بينا؟!
حبيبي: دلوقتي
قصي: اه
حبيبه:
قصي: في ايه تاني
حبيبه تبتسم: مفيش ، هروح اجيب هدومي
قصي: متجبيش حاجه علي كده
حبيبه: اجيب غيار واحد طيب
قصي: لا انا هجيبلك يلا بابا يمكن يوصل في اي وقت
حبيبه بإبتسامة: ماشي يلا
مسك ايدي واتجهنا ناحية الباب ف اتفاجئنا ب بصوت بابا وهو بينادي عليه بعلو صوته وباين ان في كارثه حصلت ولما جيت ارجع علشان اشوف في إيه قصي شدني علشان نخرج من الباب الخلفي ، كان في حاجه غريبه انا مش فهماها علشان كده حاولت اوقف علشان افهم منه لكنه مدنيش فرصه وشدني تاني ناحية الباب
حبيبه: في ايه
قصي: مفيش ، مش قولنا هنهرب
حبيبه: اه بس بابا بيزعق ليه
قصي : مش وقته يلا ( قالها وهو يشد يدها لتوقفه)
حبيبه: طيب استني نشوف ماله
قصي بغضب: مش وقته بقولك يلا
حبيبه تنتفض بخفوف: في ايه يا قصي
قصي يبتسم ابتسامه ظاهريه: مفيش انا بس خايف منقدرش نهرب يلا ، ولا انتي مش عاوزاني
حبيبه:
قصي يقبل شفتيها سريعآ: يلا بقا
حبيبه:
قصي: يلا!!!!
معتصم يأتي ركض: حبيبه!!!
حبيبه تنظر اليه بصدمه قبل ان تتراجع خلف ظهر قصي: بابا!!
قصي يخرج مسد، سه ويصوبه نحوه: خليك مكانك
معتصم: حبيبه!! تعالي حبيبتي ده عاوز يقـ، ـتلك اوعي تصدقيه
حبيبه برجفه : لا قصي بيحبني واحنا هنتجوز
قصي: برافو حبيبتي ، اطلعي وانا جاي وراكي
معتصم: لا يا حبيبه اووعي!!
قصي : توعا ليه، انا بحبها وهي بتحبني ولا عندك شك في كده ياعمي
معتصم بغضب: مبتحبكش انت ضحكت عليها ، الا بنتي يا ايمن وديني هقـ، ـتلك لو مسيت شعرها منها
حبيبه: ايمن مين
قصي: ايمن مين ياعمي حضرتك نسيت اسمي ، انا قصي .. يلا يا حبيبتي اطلعي
معتصم يتقدم: انت حسابك معايا انا مش هي
حبيبه: في ايه ياقصي
قصي يمسك يدها: مفيش حبيبتي باباكي مش عارف بيقول ايه وبيتهياله حاجات غريبه ، يلا بينا
اجتمع باقي الحرس اليهم: في ايه باشا
معتصم مشير اليه : اقــ، ـتلوه فوراً اقتـ ،ـلوه ( قالها لينظرو الي قصي باستفهام)
: في ايه ياقصي باشا
قصي: مفيش بس انتو عارفين هو الفتره دي بيتهياله حاجات غريبه ، ودلوقتي عاوز يقتل بنته علشان كده ماسكله المسدس ، خدوه
حبيبه بخفوت: بس هو مش عاوز يقـ، ـتلني
معتصم يتقدم نحوه بغضب: انت بتقول ايه يا حيو، ان ( قالها ليسرع الحرس بمسكه يشد نفسه بغضب) سيبوني!!! هقـ،، تلكم كلكم ، سيبوني
قصي: برافو يا شباب ودوه جوه قوام وانا هجيب حبيبه وجاي
: تمام يا باشا
معتصم: سببوني!!! لا يا حبيبه اوعي تصدقيه ده عاوز يقـ، ـتلك ، حبيبه!!! ( اخذوه لداخل ليستدير قصي اليها)
قصي: يلا بسرعة قبل ما يفهمو
حبيبه تتراجع للخلف: انت مين!!
قصي يحاول مسك يدها: مش وقته ده يلا
حبيبه تبعد يدها: انت قولتلهم ليه انه عاوز يقـ، ـتلني
قصي: علشان يمسكوه ونعرف نهرب
حبيبه:
قصي يمسك يدها: يلا حبيبتي
حبيبه تشد يدها منه : انت مين
قصي : انا قصي
حبيبه بدموع: انت عاوز تقـ، ـتلني بجد
قصي: لا لا ، اقتـ، ـلك ليه ، يلا يا حبيبه مش وقته
حبيبه بدموع: طيب بابا جه يزعق ليه قبل ما يفهم
قصي:
حبيبه بدموع: انت مين
قصي يزدرد ما في حلقه بتوتر: انا قصي
حبيبه بدموع: كداب ، انت صح عاوز تموتني ( قالتها ليرا احمد يقترب من خلفها بحذر)
قصي تلمع دموعه: اه انا عاوز امو، تك ، زي ما ابوكي مو، ت امي ( قالها ليسرع أحمد بمسكها و وضع يده علي فمها ف تأن وتحاول الافلات منه وهي تنظر لقصي الذي يقف محله ولا يتحرك لنجدتها)
أحمد: يلا!!!!!
زعق فيه علشان يتحرك وفورا مسك رجليه وخدوني هما الاتنين علي العربيه وقصي هو اللي ساق والتاني كان ماسكني وحاطط ايده علي بوقي وكل الطريق وانا بحاول افلت نفسي منه وانا ببص لقصي اللي بيبصلي من مراية العربيه علشان يلحقني ، لكن يلحقني ازاي وهو اللي عاوز يقـ، ـتلني وطلع بيخطط لده من الاول..
طول الوقت ببصله وشايفه التحول اللى حصله فجأه وكأني بأحلم مش مصدقه اللي بيحصل وان الشخص اللي مفروض هو حمايتي هو اللي عاوز يأذيني..
كانت حيرتي صدمتي فيه اكبر من خوفي منه بكتير ، مكنتش فاهمه هو عمل معايا كده ليه ، وبابا قـ، ـتل امه ازاي ، اسأله كتير كانت في دماغي ولكن كنت هموت قبل ما اعرف اجابتها..
لما وصلنا بيت في مكان بعيد اللي معاه شدني من دراعي ورماني جوه وخرج مسدس علشان يضربني بيه ولكن قصي زق ايده قبل ما يضرب وده خلاه انفعل وبقا يزعق
احمد: حوشتني ليه!!! مش عاوزها تمو، ت صح!! فكرك هسيبها تعـ، ـيش بعد ما مسكنها
قصي: هتمو، ت وانا اللي همو، تها بايدي ، بس لازم ابوها دمه ينشف الاول وهي تفهم هتمو، ت ليه
احمد: ابوها دمه نشف مش لسه هينشف ، وهي دلوقتي حالا هنقولها ( يتقدم اليها لتسحف للخلف بخوف ليميل اليها ويرمقها بسخط) ابوكي يا حلوه علشان ينقذك من الموت قـ، ـتل امي وخد قلبها ليكي انتي ، يعني انتي عايشه دلوقتي بقلب امي
حبيبه برجفه: مش ممكن انت بتكدب ، انا اصلا قلبي زي ماهو متغيرش
احمد: انتي قلبك كان تقريبا واقف وعيشتي اكتر من شهر علي الاجهزة وفوقتي لقيتي نفسك اتكتبلك عمر جديد بقلب امي ، ابوكي ضحك عليها وقــ، ـتلها وياريت دفنها لا ده رماها زي ما هنر، ميكي بالظبط ( قالها قبل ان يقبض علي شعرها ويرفعها وهي تصرخ ليسرع قصي بابعاده)
قصي يعيدها خلف ظهره: بس بقا ، كفايه
احمد بغضب: انا اللي بس ، ( يضيف بانفعال) انا كنت عارف انك هترجع في كلامك
قصي يصرخ بوجهه: مش هرجع في كلامي ، قولتلك هقـ، ـتلها بس لازم ابوها يتعذ، ب الاول
حبيبه ببكاء: قصي
قصي ينظر اليها ودموعه عالقه بطرف عينه: مسميش قصي اسمي ايمن ( اضاف بعد ان استدار إليها) والست اللي حكيتلك عنها قبل كده تكون امي وانا ابنها اللي كان في الجيش ، كنتي عاوزه تعرفي حصل ايه بعد ما سابتنا؟! هقولك
حبيبه ببكاء: مش ممكن انتو بتكدبو عليه
قصي: لا مش بنكدب ، ابوكي ضحك علي امي عشان ينقذك انتي ، حرمنا منها علشان انتي تعيشي ، عشان للأسف دونآ عن كل الناس ملقوش قلب يناسبك غير قلبها هي
حبيبه ببكاء: لا لا ، انا بابا قالي ركبولي دعمات مغيروش قلبي ، انتو بتكدبو عليه
احمد بغضب: ابوكي اللي كداب ، قال كده علشان متحسيش بالحزن ، بس احنا دلوقتي هنوجع قلبه عليكي ( يمد يده ب المسدس لقصي) اتفضل ولا اخلص انا
حبيبه تنظر لقصي برجفه وهو يثبت نظره الي المسدس: هتقتلني يا قصي ؟!
احمد: ما تمسك !!!
قصي ينظر اليه : قولتلك مش دلوقتي ، بعدين
احمد: لا دلوقتي ، دلوقتي يا ايمن
قصي يمسكه ويأخذه بعيدآ: بقولك مش دلوقتي
احمد: امال امتي ، لما ابوها يوصلها ، ولا انت بتماطل علشان متموتش
قصي: لا هتمو، ت بس نتـ، ـعب اعصاب ابوها الاول
احمد: اعصاب ابوها تعب من وقت ما انت ظهرت في حياته مش لسه هتتعب ، اقتـ، ـلها وخد تار امنا
قصي: قولتلك مش دلوقتي وانتها الكلام
احمد: انت بتماطل يا ايمن البنت دي مش هتعيش وحتي لو عاشت عمرك ما هتقدر تجوزها ، خلينا نقـ، ـتلها علشان امك ترتاح في قبرها
قصي : اخرس خالص ، تقدر تخرس ، مش عايز اسمع حسك ، انا امتي قولت اني عاوز اتجوزها ، البنت هتمو، ت بس لما ابوها يتعذب الاول ويترجانا نسيبها
احمد:
قصي: امشي
احمد: ماشي يا ايمن هنشوف ( قالها وذهب ليعود قصي لحبيبه وظل واقف امامها وهي تبكي)
حبيبه ببكاء: هتمو، تني يا قصي ، ده انا محبتش ولا اطمنت لحد غيرك ، هتقتلني بعد ما وثقت فيك
قصي: انتي حبتيني بقلب امي ، امي اللي ماتت بعد ما وثقت في ابوكي
حبيبه ببكاء: بس انا مكنتش اعرف والله ما اعرف
قصي: عارف ، وعارف انك ملكيش ذنب بس امي كمان مكنتش تعرف ولا كان ليها ذنب
حبيبه ببكاء: طيب ومقتلـ، ـتنيش ليه ، ليه ضحكت عليه ، ليه قولت انك بتحبني
قصي تلمع دموعه: كنت عاوز اعمل زي ما ابوكي عمل مع امي بالظبط ، لكن في فرق بيني وبينه ، ابوك من اول لحظه كان بيكدب وماشفقش عليها لحظه واحده ، بس انا حبيتك ، للأسف يعني ، لكن مهما احبك مش هحبك قد ما حبيت امي
حبيبه بدموع: بتحبني وهتقـ، ـتلني؟! هو ده الحب في نظركم انت وبابا ، واحد يحرمني من كل حاجه والتاني هيقـ، ـتلني ، حب ايه ده
قصي:
حبيبه ببكاء: طيب اقتـ، ـلني يلا ، مستني ايه
قصي : مش دلوقتي ، بس هقـ، ـتلك علي كل حال
#قصي
مشيت من عندها وهي ثانيه واحده كانت بتفصلني عن الانهيار قدامها..
مشيت وانا بسأل نفسي ازاي هقدر اقتـ، ـلها وهي ملهاش ذنب وكمان بتحبني و وثقت فيه واعتبرتني طوق نجاه ليها..
ازاي هقـ، ـتلها وهي عايشه بقلب امي ، قلب امي اللي بينبض جواها وحبتني بيه من اول ثانيه شافتني فيها .
وازاي افهم احمد اني مش قادر وتأجيلي ده بسبب عجزي..
وازاي اخليه يشوف الحكاية من وجهة نظري وبقلبي انا
« خارج المنزل»
احمد: ها
قصي ينظر اليه بعيون داميه: مش قادر يا أحمد ، مش هقدر اموتها
احمد: خلاص سيبني انا اموتها
قصي: لا ولا انت ، هي ملهاش ذنب
احمد: ولا امك كان ليها ذنب
قصي: ماشي بس مينفعش ناخدها بذنب ابوها ، انا ممكن اقـ، ـتل ابوها
أحمد: لا هي يا ايمن . ومتنساش انك انت صاحب الفكره من زمان ، انت اللي قولت اننا هناخد حق امنا منها هي
قصي بدموع: صح قولت بس مش قادر والله ما قادر
أحمد: ليه مش قادر ليييه!! حبيت بنت الراجل اللي قتل امك وحرمنا منها علشان هي تعيش
قصي: هي عايشه بقلب امك ، اللي بينبض في صدرها ده قلب امنا ازاي هنـ، ـقتلها
احمد:
قصي: عشان خاطري يا أحمد اصرف نظر ، ونقـ، ـتل ابوها هو اللي قـ، ـتل امنا ، الحق بيقول كده
أحمد: لأ يا ايمن ، محدش هيمو، ت غيرها ، ولو هتحاول تمنعني اقتـ، ـلني ، علشان طول مافيه النفس مش هسيبها عايشه ( قالها واستدار بمسد، سه ليمسك به قصي بيد مرتجفه)
قصي بدموع: استنا
أحمد: الكلام انتها هقـ، ـتلها يعني هقـ، ـتلها
قصي ياخذ منه المسد، س وينطقها بصعوبه: لا مش هتـ، ـقتلها ، انا اللي هقتلها
أحمد: دلوقتي
قصي بصوت مختنق: دلوقتي ( قالها وتقدم لداخل ليتبعه أحمد)
يتبع….
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية ذاكرة القلب ) اسم الرواية