رواية غرام كاملة بقلم زهراء الربيع عبر مدونة دليل الروايات
رواية غرام الفصل السابع 7
غرام بابتسامه…ابننا يا عمري مش انا حامل
بدر بصلها باستغراب مش فاهم تقصد ايه بالي بتقوله وسحر كانت هتقع من طولها قالت…حامل…حامل ازاي يا بدر
غرام بصتلها باستفزاز وقالت…هو ايه الي ازاي هو انا متجوزه راجل ولا رجل كنبه واحده متجوزه طبيعي تكون حامل وبصت لبدر وقالت…مبروك يا قلبي
سحر اتنرفزت جدا شدت بدر عليها وقالت بعصبيه…يعني ايه الكلام ده بقى ها انت مش قولتلي انكم عايشيين اخوات
بدر مسح على وشو بضيق ونفاذ صبر وقال….وانتي مصدقه كلامها يعني دي رجعت البيت من تلت ايام الدكتوره عرفت انها حامل في تلت ايام متشغلي مخك يا سحر وبص لغرام بغيظ وقال….كفايه عليا مجنونه واحده
غرام مبتسمه ولا كانو بيقول فيها شعر قالت…مقبوله منك يا حبيبي بس ده مش جنان ولا بهزر انا فعلا حامل وبصت لسحر وقالت….اولا يا سحر انا حامل من تلت شهور مش من تلت ايام يعني من قبل ما ادخل المصحه ومرضتش اقول لبدر قلت يعرف لما اخرج علشان يفرح اكتر وثانيا بقى هو اي حاجه بدر يقولها تصدقيها على طول في راجل يكون متجوز واحده في جمالي سنه كامله وعايشين اخوات واحده في ذكائك تصدق الكلام ده بردو
سحر بصدمه ..يعني ايه يعني بيضحك عليا يعني انتي كنتي عارفه انكم متجوزين
غرام بضحكه خفيفه…طبعا يا حببتي عارفه امال هيتجوزني من غير ما اعرف بس انتي الي غلطانه بتصدقي بسرعه يعني انا مثلا ديما يقولي يا حببتي انتي الوحيده في قلبي سحر دي جواز بزنس مصلحه يعني اروح اصدقو على طول لا طبعا الرجاله ملهاش امان
بدر كان واقف هيتجنن من كلامها بس بيحاول يسيطر على نفسو وسحر قربت منو وقالت بدموع انا غلطانه اني صدقتك وقلعت الدبله ورمتها في وشو وجريت على فوق تلم هدومها
بدر كان باصص لغرام بغيظ وغضب ولسه هيتكلم غرام قالت …قديمه قوي رميت الدبله دي .. يلاخدت الشر وراحت ولا يهمك يا عمري
بدر اتقدم عليها بطريقه ترعب وقال انتي…
بس غرام قاطعتو وقالت بسرعه….عن اذنك يا ماما صفاء هطلع ارتاح علشان دايخه وطلعت بسرعه تحت نظرات بدر المصدوم منها حرفيا
بدر ضم ايديه بغضب وحاول يهدى وياخد نفس وكان طالع ورا سحر بس امه مسكت ايده وقالت…استنى يا بدر مراتك حامل فعلا انت كنت معرفها انكو متجوزين
بدر خد نفس بضيق وقال وهو بيحاول يكون هادي…انتي كمان هتصدقي الجنان ده يا ماما عن ازنك هطلع لسحر اراضيها ونتكلم بعدين وطلع ورا سحر على اوضتها
بدر اول ما طلع لقا باب اوضة سحر مفتوح دخل لقاها بتلم هدومها في الشنطه بسرعه وبتبكي وفي قمة التوتر
بدر اتنهد بضيق وقال..بتعملي ايه يا سحر
سحر بصتلو بغضب وقالت….اكيد شايف بعمل ايه وابتسمت بسخريه وقالت انهرده قلت لبابا يبعتلي حاجتي مع السواق كنت فاكره اني هفضل كتير على ما اعرف حقيقتك
بدر قال بضيق…انا مش فاهم اذاي بتكدبيني وبتصدقي غرام وانتي عارفه انها تعبانه ومش مسؤله عن كلامها
بقلمي… زهرة الربيع
سحر قربت عليه وقالت بغضب…لا يا استاذ كلامها مش كلام واحده مجنونه ابدا ده انا الي مجنونه لأني صدقتك هي معاها حق ازاي أمنتلك أصلا
بدر قال بنرفزه…انا مش فاهم ايه الي يخليكي تصدقي كلامها اصلا مفيش سبب واحد يخليكي تصدقي الهبل ده
سحر بصت في عنيه بتحدي وقالت…لا فيه …فيه اسباب واولهم عنيك يا بدر انا اكتر واحده بتفهمك من عنيك ومش محتاجه اسباب اكتر وكملت بدموع ..عنيك بشوف فيهم نظره ليها مش بشوفها ليا او لاي بنت غيري حتى نظرتك ليها لما مسكت ايدك او حتي وهي بتتكلم غير لما بتبصلي انا حاسه الي قالتو كلو صح كلامها بنسبالي مقنع اكتر من كلامك
مسحت دموعها وشدت الشنطه وكانت هتنزل بدر مسكها من دراعها وقال….تفكيرك كلو غلط صدقيني يا سحر انا بجد بحتاج لوجودك ومقدرش على بعدك انتي الي مهونه عليا حياتي انا برتاح وانتي جمبي و
سحر ابتسمت وسط دموعها وقالت…قلت كلام كتير يا بدر ومقدرتش تقولها مقدرتش تقولي بحبك عمرك ما قولتها وانا كنت ديما اسأل نفسي ليه مقولتهاش ابدا وارجع اققول معلش مانتي عارفه بدر مبيعرفش يعبر بس لا ااموضوع مش كده كل الحكايه انك عمرك ما حبتني زي ما قولت بترتاح معايا وانا مش ناقصني حاجه علشان اكملك الي ينقصك من غرام واكون دوا لجروحك انا انسانه مش مرهم فولتريين يا بدر
قالت كلامها ونزلت بسرعه من غير حتى ما تديه فرصه يتكلم نزلت سلمت على خالتها وطلعت بقلب مكسور والدموع على خدها
عصام كان جاي لبدر وشافها خارجه منهاره جري وراها وقال…سحر فيه ايه مالك اتخانقتي مع بدر ولا ايه
سحر بصتلو بدموع وقالت…ممكن توصلني يا عصام مش قادره اسوق
عصام رد بسرعه طبعا اتفضلي وطلعت معاه وهي مجروحه جدا وفضلت طول الطريق سرحانه ومش بتتكلم خالص
عصام زعل عليها جدا حاول يخليها تتكلم قال…احم ..انا عارف اني مينفعش ادخل بس كل شيئ وله حل مفيش حاجه تستاهل كل الحزن ده
سحر اتنهدت بحزن وقالت…لا فيه ..فيه حجات كتير تستاهل الحزن وياريت حتى الحزن بيحلها انت بس الي مجربتش يا عصام ..مجربتش تدي كل مشاعرك لانسان ويديها لحد غيرك احساس صعب اوي
عصام اتنهد وقال… اكيد صعب بس مش مستحيل يا سحر والانسان ربنا اكرمه بنعمه النسيان وبكره تنسي اي وجع وتعيشي الحياه الي تستاهليها
سحر بصتلو وقالت…بدر بيحبها مش كده يا عصام
عصام اتوتر وقال وهو مركذ عل الطريق…تقصدي مين
سحر بحزن…قصدي غرام بيحبها
عصام بارتباك..ليه هو قلك حاجه يعني انا مش عارف بتسألي ليه
سحر بصت قدامها وقالت بحزن شديد…خلاص يا عصام مش مهم انا فهمت كل حاجه
بعد شويه صغيرين وصلت بيتها ونزلت وقالت…شكرا يا عصام واه قول لصاحبك اني مش هخلي بابا يلغي العقود معاه تاني فمفيش داعي يجي يضحك عليا بكلمتين شغلو هيفضل ماشي وربنا يوفقو ومشيت بسرعه وعصام كان باصص لطيفها بحزن شديد
في القصر كان بدر رايح جاي بغضب بيحاول يهدى قبل ما يدخل عند غرام حاسس انو هيتجنن من الغيظ من حركاتها اخد نفس وحاول يكون هادي ودخل لقاها نايمه على السرير بهدوء
بدر وقف قدامها وقال بعصبيه…قومي يا هانم مفيش داعي للتمثيل عارف انك صاحيه
بقلمي…زهرة الربيع
غرام قعدت وبصتلو بحده وقالت بغضب… اللهم طولك يا روح عايز ايه
بدر ابتسم بسخريه وقال…اممم دلوقتي عايز ايه ومسدره الوش الخشب ومش طيقالي كلمه ومن شويه يا حبيبي يا عمري وبتسرحي بالبنت اهي طفشت ارتاحي
غرام بصتلو بقرف وقالت….وايه الي يريحني في ان حببت القلب تطفش ولا تموت حتى اوكنش بغير عليك وانا مش واخده بالي ما ان شاله تولعو انتو التنين
بدر مسكها من دراعها بغضب وقال..ولما انتي مش بتغيري ومش هامك انا او هيه عملتي الفيلم ده ليه ها
غرام نفضت ايده بغضب وقالت.. انا مش عامله افلام انا قولت الحقيقه
بدر قال بعصبيه…بت انتي اتعدلي وردي كويس وشدها من وسطها بقوه وقال… وبعدين يا حلوه لو نفسك تبقي حامل قولي دي ساهله اوي
غرام فكت ايده بصعوبه وقالت بحده…اولا جسمي ده لو هحرقه مش هتلمسو الموت اهون عليا من ان ايدك الوسخه دي تلمسني ثانيا بقى انا قولت كده علشانك علشان محدش يبصلك بصه مش تمام الحق عليا
بدر بصلها بضيق وقال… اممم علشاني… ودا الي هو ازاي بقى
غرام بصتلو باستفزاز وقالت…زي ما سمعت يعني هو عادي لما الناس تعرف ان مراتك حامل من غيرك
بدر ضغط على دراعها بقوه وقال بعصبيه. …يا غرام متختبريش صبري احسنلك
غرام بصتلو بتحدي وقالت…انا بقول الحقيقه وبس انا حامل فعلا بس مش منك من جوزي حامل من عماد
بدر برق بصدمه واتحولت ملامحو لغضب اعمى ووووو
يتبع….
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية غرام ) اسم الرواية