رواية عهد القاسم (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم فرح القصاص
رواية عهد القاسم الفصل السابع 7
عهد بتبصله بصدمه: انت بتقول اي؟
قاسم: بقول اللي سمعتي كنت عند كرم بتعملي اي؟
عهد: قاسم انت بتشك فيا!؟؟؟
قاسم: انا شفتك بعيني ودي بتخبطي علي باب بيته وهو فتح
عهد بتوتر: اييي!!
قاسم بعصبيه: هو اي الي اي كنتي بتعملي عنده اي؟
عهد بدموع: انا اصلا مخرجتش من البيت يقاسم والدليل ان كنت فعلا بشرب و جوعت ف عملتلي اكل وكلت
قاسم: طيب كدبتي من الاول لي؟؟
عهد: عشان مبحبش اول اني باكل بليل
قاسم بشك: يعني ده الي حصل؟
عهد: ايوا ولو مش مصدقني عندك الخدم تحت
قاسم: ماشي يعهد هصدقك
عهد: تمام انا هروح انام
قاسم بيمسكها من دراعها بيرجعها لي تاني ويقربها منه
قاسم: بس لو عرفت انك بتكدبي عليا والي انا شفتها دي انتي صدقيني هتشوفي حد غير قاسم الي انتي تعرفيه خالص
عهد بتبلع ريقها بصعوبه وتبصله يخوف من نظراته
قاسم: وشك اصفر كدا لي؟ خايفه من اي
عهد بتوتر: ا. ا. انا!! و. وبعدين هخاف من اي
قاسم: لتكوني بتكدبي؟
عهد: هكدب عليك لي لو ده حصل هقولك
وبيقاطعهم عياط ميسان
عهد: ميسان وبتسحب دراعها من ايدو وبتروح ليها
قاسم بياخد نفس عميق وبتفكير: لي تكدبي عليا يعهد
*****************************
كرم بإبتسامة عريضه: واخيرا يالؤي واخيرا
لؤي: اخيرا اي يبني فهمني من الصبح عمال تقول واخيرا
كرم بضحك: واخيرا يالؤي هبقا رجل اعمال وصاحب شركه وعندي قصر
لؤي بدون فهم: ده الي هو ازاي؟ ولا ده حلم يعني؟
كرم: لا مش حلم
لؤي: اومال اي انا مش فاهم
كرم: هقولك ازاي... وبيحكيله
لؤي: يبن ال**** انت جتلك الفكره دي ازاي؟
كرم: اطلع منها بأي مصلحه لو مش هي يبقا القصر والشركه وهي اختارت القصر والشركه وجابت كمان عليهم التوقيع بتاعهم
لؤي: انت ازاي دماغك جبتك لي كدا.. ده انت كنت غبي هوب مره بقيت بالذكاء ده
كرم: هسامحك علي كلمه غبي دي لان معاك حق كنت معمي وغرقان في حبها مكنتش شايف قدامي بس دلوقتي فوقت خلاص
لؤي: يعني بقيت مليونير دلوقتي
كرم: فاضل حاجه بسيطه وهيكون كدا تمام اوي واخد حقي كامل
لؤي: حق اي تاني يبني كفايه كدا عشان متخسرش كل حاجه
كرم: لايمكن اتنازل عن دي
لؤي: و اي هي بقا؟
كرم: اصبر وهتعرف كل حاجه بصبر.. اصبر
لؤي: انا بدات اخاف منك
كرم: مش انت الي تخاف يالؤي.. هما المفروض الي يخافو
****************************
عهد كانت نايمه علي السرير وبتفكر
عهد: انا لي مقولتلوش الحقيقه.. لو عرف هيفكر في حاجه بينا ومش هيصدقني تاني.. لا انا لازم اقوله الحقيقه
وبتتقلب الجنب التاني بتلاقي باصص ليها
عهد: انت صحيت؟
قاسم: كنتي عايزه تقولي حاجه
عهد بتقوم بتعدل نفسها
عهد: بصراحه ايوا
قاسم هو كمان بيقوم
قاسم: سامعك قولي
عهد بإرتباك: قاسم.. هو انا فعلا كنت.. وبيقاطعهم خبط الباب
قاسم بيقوم يفتح
الخادمه: استاذ قاسم الاستاذه ألين وصلت
قاسم بفرحه: يعني هي تحت دلوقتي؟
الخادمه: ايوا
قاسم: طيب روحي انتي
الخادمه: بس...
قاسم: بس اي؟
الخادمه: بس في شخص معاها
قاسم بستغراب: هو مين؟
الخادمه: معرفش والله
قاسم: طيب انا نازل روحي انتي
عهد: مين الي وصل؟
قاسم: ألين قومي اجهزي بسرعه عشان ننزلها.. وبيدخل ياخد شاور
عهد: يتري مين ألين دي بقا؟
:-
قاسم وعهد كانو نزلين
قاسم بفرحه: ألين وبياخدها بالحضن
عهد عنيها بتوسع وتبصله جامد
قاسم بيتجاهلها
ألين بدموع: وحشتيني اوي يقاسم
قاسم: وانتي اكتر يالينو
عهد: لينو؟؟ وبتروح لعندهم بغيرهه وبتبعد ألين عن قاسم
ألين بعصبيه: انتي ازاي تشديني بالطريقة دي؟؟
عهد بغيره وعصبيه: وانتي ازاي تحضني جوزي كدا ولا اهلك مربوكيش؟؟
قاسم: عهد
عهد: اسكت انت عشان حسابك جي
الين: قاسم هو في اي ومين دي
عهد: انا مراته يحبيبتي انتي ال مين
ألين بستغراب: مراته؟؟ وتنظر لي قاسم
قاسم: اهدي ياالين انا هفهمها
عهد بتتعصب اكتر؛ انت كمان خايف علي مشاعرها وكمان بتقولها كدا قدامي امشي انا بقا مليش لازمه
قاسم بيبصلها جامد: عهههد
عهد: هو كل متكلم تبصلي اوي وتقولي عهد.. في ايي
الين: انا هقولك في اي.. انا اخته
عهد بصدمه: اخته؟ وتبص لي قاسم
قاسم بإبتسامة ويهزلها راسه بمعني(ايوا)
•تابع الفصل التالي "رواية عهد القاسم" اضغط على اسم الرواية