Ads by Google X

رواية في شرع الهوى الفصل السابع 7 - بقلم اسراء مالك

الصفحة الرئيسية

 رواية في شرع الهوى (كاملة جميع الفصول) حصربا عبر دليل الروايات بقلم اسراء مالك

رواية في شرع الهوى الفصل السابع 7

: بسم الله الرحمن الرحيم

في شرع الهوى ،البارت ٧

كان ينزل من سيارته الفاخرة أمام مصنعه نظر للوضع بتقيم وحرص شديد الوضع كما هو المعتاد وكل العمال يعرفهم جيدا يدخلون المصنع ويحملون الاقمشه
 
ولكن من هذا رجل بملابس رثاء ينظف العربيات ويركنها في أماكنها يبدو عليه الفقر الشديد

جابر هو ينادي عليه، يا ابني انت
جاءه حازم يهرول،نعم يا بيه
جابر،انت مين وايه الي جابك هنا
حازم،انا عوض يا بيه قريب رضوان السايس الي كان هنا. هو روح البلد علشان حاله وفاه وقلي امسك مكانه
وبحذر قال ،بس انت يا بيه لو معايزنيش  هنا أنا أمشي يا بيه 
جابر نظر له نظرت تمعن أنه نكره لا يعني شي له ولشغله
قال له،خليك لقط رزقك بس مش عايز مشاكل
حازم بلهفه مصطنعة ، ربنا يكرمك يا بيه ،انا خدامك
تركه الاخير وغادر
ذهب حازم ليكمل تنظيف السيارات ويقوم بالتحريات عن قرب

في منزل اللواء مهران البنا

كان يصدع صوت البيانو لمعذوفه عالميه كان اسر يغمض عينيه مستمتع بما يقوم به حتي اتاه صوت تاليا المزعج
تاليا،بس بقا صدعتنا يا بِت هوفن وقوم ذاكر شويه
اسر ،متقولي لنفسك وبعدين أنا لما ادخل المعهد العالي للموسيقى هيبقا دي مذاكرتي
تاليا،احلم احلم بابا مش هيوافق ابداً
اسر،بابا عايزني ضابط طب ازاي وأكمل بحزن،وانا عندي السكر وماشي بالانسلين
اتت رنا وقد سمعتهم،حبيبي مش لازم ضابط المهم كليه محترمه كدا وخلي الموسيقى هوايه محدش هيمنعك عنها 
انت ناسي العيله ووضعها وبعدين السكر مش عقبه 
اسر "بسخريه" مش عقبه خالص
رنا،انا قلتلك التزم بالتمرينات الرياضيه انت الي حابس نفسك في الأوضه ديما  
تاليا: صح يا اسر انت ناسي من سنتين لما كنت مع فريق السله كانت صحتك كويسه اوي
نهض اسر ، محدش فاهمني في البيت دا _ثم غادر
رنا،ربنا يهديه وانتي ايه
تاليا بضحك ،انا عسل زي مامي يا دكتوره يا قمر
رنا،مش بهزر حالك مش عجبني الشله الفاشله الي انتي ملمومه عليهم ابعدي عنهم
تاليا،مامي دول صحابي من ٦سنين يعني المفروض متعوده عليهم
رنا ،انا خايفه عليكي منهم مش مستريحه ابدا
تاليا،اطمني يا حبيبتي انا بخير
رنا، يا رب

في اليوم التالي

كانت تخرج من المنزل لتبدأ يومها 
الحج سالم،ليلي يا بنتي تعالي عايزك
ليلي ،صباحك منور زيك يا حج سالم
سالم،صباح الورد عايزك في خدمه
ليلي، انت توئمر
سالم في طلبيه قماش كنت هوردها لمصنع صغير في ٦ اك ، بس العربيه عطلت توصليهم انتي ولا 
ليلي ،تمام خلي العمال تحملهم واديني العنوان من عيوني
وصلت ليلي العنوان المذكور مصنع ، للملابس الجاهزة
نزلت ليلي لتنادي علي أحد المشرفين
ليلي ، انت يا استاذ الطلبيه دي من وكالة الحج سالم 

نظر لها المشرف نظره خبيثه فهمتها هي جيدا

المشرف، اه دا انتي بنت دا انا شفتك من بعيد قلت راجـ.ل وتطلعي سـ.ت

ليلي، نفس الكلام عندي شفتك من بعيد قلت راجـ.ل وطلعت 
قطعها المشرف بصوت عالي ،دا انتي قلـيله الادب بقا
ليلي ،احترم نفسك بدل ما أنا الي اربيك
استمع لصوت شجارهم  فالتفت اليهم
حازم في نفسه ايه دا هو انتي يخـ.رب بيتك يا شيخه
جحظت عيناه وهو يرا المشرف هم برفع يده علي ليلي فلم يفكر واسرع اليهم 
حازم ،محسن بيه المدير  بعت حد يسال عليك كان عايزك
وانت يا سطي انت قفلت المدخل كدا  وسع عجله
المشرف،كتك القـ،رف انت وهي أنا داخل "وبصوت عالي" هموا نزلوا البضاعه يلاا

أما هي ما زالت في صدمتها أنه هو 
نظر لها نظره الجمـتها عن الحديث

رأيكو

صلؤ علي النبي

 •تابع الفصل التالي "رواية في شرع الهوى" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent