Ads by Google X

رواية غرام الفصل الثامن 8 - بقلم زهراء الربيع

الصفحة الرئيسية

  رواية غرام كاملة بقلم زهراء الربيع عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية غرام الفصل الثامن  8

غرام بصتلو بتحدي وقالت…انا بقول الحقيقه وبس انا حامل بس مش منك حامل من جوزي ..من عماد

بدر برق بصدمه واتحولت ملامحو لغضب اعمى وفجأه مسكها من رقبتها بعصبيه شديده وفضل باصص لها ووشو احمر من الغضب وعنيه بتطق شرار

غرام حاولت تفك ايده بس من غير فايده قالت بخنقه شديده …سبني يا غبي هموووووت

بقلمي…زهرة الربيع

بدر سابها بعنف وغرام قعدت على الارض وبقت تكح ومسكا رقبتها مكان ايده وبدر كان باصص لها بغضب وضامم اديه بعصبيه شديده قال….اخر مره هحذرك يا غرام متختبريش صبري عليكي وسيرة اي راجل غيري متجيش على لسانك وقال بزعيق. فاهمه

غرام اتخضت من صوتو وبدر خد هدوم و اتوجه نا حية الحمام بعصبيه بس وقف مكانو بزهول لما قالت بصوت ضعييف…مجبش سيرة راجل غيرك ..دا على اساس انك حاسب نفسك راجل يعني

بدر بصلها باستغراب شديد من جرأتها وقال…انا مش فاهم اعمل ايه تاني كنت هموتك حالا ولسه لسانك طويل مش فاهم ادفنك مكانك ولا اعمل ايه ودخل الحمام وهو بيزعق بغضب…حاجه تشل

غرام نزلت دموعها بألم وبقت تبكي بصوت مش مسموع حاولت تهدي وقامت ببطأ وراحت تنام بعد شويه بدر طلع لقاها نايمه وضامه رجليها ودموعها على خدها

قرب ايده عايز يمسح دموعها بس بعد ايده واتنهد بضيق وراح نام على الكنبه بحزن شديد

في اليوم التاني بدر قام من النوم بيبص على السرير ملقاش غرام قام بخضه وطلع من الاوضه ولسه هينزل يدور عليها سمعها بتتكلم وتضحك مع والدتو اتنهد براحه ودخل الاوضه تاني خد دش ونزل

بدر اول ما نزل شاف غرام قاعده مع مامتو فضل سارح في ملامحها البريئه ضحكتها الجميله وشعرها المموج الطويل نازل منو خصلات على عيونها الخضره فضل مركذ في كل تفصيله فيها وغرام شافتو وهو باصص لها بصتلو بقرف شديد وودت وشها بعيد عنو

بدر ابتسم وهز راسو بيأس وقال بهدوء صباح الخير يا ماما

صفاء بصتلو وقالت بحب..صباح العسل يا حبيبي عصام مستنيك من بدري في الجنينه ناديلو وتعالو اقعدو معانا شويه والفطار يكون جاهز

بدر بص لغرام الي كانت موديه وشها بعيد عنو وقال ..لا انا هاخد قهوه في الجنينه مش قادر افطر هنفطر انا وعصام في الشركه وخرج من القصر

عصام قام و سلم على بدر وقال ….نموسيتك كحلي يا باشا كل ده نوم

بدر بسخريه…هيه كحلي بشكل

عصام ضحك وقال ..غرام تاني ولا ايه

بدر اتنهد وقال…هيه سحر مقلتلكش الي حصل

عصام اتنهد بحزن وقال…مقالتش حاجه غير انها مش عيزاك ترحلها تاني وقلتلي شغلك هيفضل ماشي فمفيش داعي تروح تصالحها

بدر اتنرفز وقال…البت دي هبله ولا ايه هو انا حاليا محتاج لشغلهم اصلا دا ايه الغباء دا هو انا ناقص اغبيه في حياتي اكتر من كده

عصام قال…لما انت مش محتاج الشغل معاهم امال ايه الحكايه بتحبها مثلا

بدر اتنهد بضيق وقال…مش عارف يا عصام مش عارف انا بس مش قادر ابعد ولا قادر اقرب حتى سحر بتفهمني اوي يا عصام بتفهمني اكتر من امي واكتر من نفسي كمان بتعرف امتا محتاج اتكلم وامتى محتاج ارتاح بتعرف حزني وفرحي بتهتم باقل تفاصيل حياتي بتعرف الي عايزه قبل ما قولو لما بكون معاها بحس اني مش محتاج اشرح اي حاجه بحس بدعم كبير لما بتكون معايا

عصام بصلو بحزن وقال…بس هيه مجروحه اوي يا بدر وكل الي انت بتقولو ده ملوش غير تفسير واحد ان علاقتك بيها مش بتتعدى حدود الصداقه او انك متعود عليها مش اكتر ودي اننانيه يابدر لما اتكون هيه بتجاهد علشان تريحك وانت بتجرحها بالطريقه دي على فكره هيه حاسه انك يعني احم يعني….

بدر قاطعو بسخريه وقال…بحب غرام مش كده …اصلا هيه قالتلي كده قبل ما تمشي بس الي مش راضيه تستوعبو ان انا وغرام مفيش اي طريق ممكن نمشيه سوا الموضوع مستحيل عندك امبارح مثلا قالت قدام الكل انا حامل في تلت شهور من قبل ما ادخل المصحه

عصام بدهشه …حامل…. حامل ازاي

بدر بغيظ شديد…..انا قولت زيك كده وحلفت لسحر اني ملمستهاش مفيش فايده وسحر سابت البيت وهيه بقى قالت ايه دا مش ابنك وانها حامل من الزفت عماد كانت هتجبلي جلطه كنت هخنقها وارتاح

عصام ضحك بشده وقال…يخربيت دماغها دي مستحيل تكون مجنونه دي دماغ متكلفه يا بني

بدر بضيق..شوفت الي انا فيه يعني حامل وفي تلت شهور كمان تلت شهور في مصحه عقليه بتعمل كل اسبوع تحالييل كامله وكلها معايا حفظتهم من كتر ما قرتهم وانا بتابع حالتها وهيه تقولي حامل تفكير يعني من الاخر بتتفنن في مضايقتي والهبله التانيه صدقتها

عصام بحزن…الهبله التانيه مش مشكلتها الحمل هيه فاكره انك بتحبها و

عصام كان هيكمل بس شافو عامل توصيل بيسأل على غرام

بدر وعصام اتقدمو عليه وغرام طلعتلو واخدت البوكس الي في ايده بسرعه وقالت شكرا ومضت على الايصال

بدر بصلها وقال…ايه الي في ايدك ده

بقلمي…زهرة الربيع

غرام بقرف وانت مال اهلك اصلا.. بس على العموم علشان يرتاح فضولك حاجه بتاعت بنات تحب اعدهالك ولسه هتكمل بدر حط ايده على بقها وقال لعامل التوصيل شكرا اتفضل انت الراجل مشي وهو دخل غرام جوه القصر وهيه بتحاول تفك ايده من على بقها

بدر سابها وهي قالت على طول…انت ازاي تمسكني كده انت غبي ولا حم.ار ولا حكايتك ايه

بدر بصلها بصه مرعبه وقال اطلعي اوضتك يا غرام ..وزعق جامد…. اطلعي بقولك

غرام طلعت بعصبيه شديده وبدر حس انو مخنوق خد عصام وطلعو على الشركه

غرام اول ما طلعت قفلت الباب بغل وقعدت على الارض وهي بتبص للبوكس الي في ايدها بغضب وبتمر كل ذكريات الشهور الي فاتت قدامها كأنها لسه عيشاها نزلت دموعها بألم شديد وافتكرت ازاي كانت عايشه وازاي وصل بيها الحال للي بتعيشه دلوقتي

فلاش باك

غرام نزلت السلم وهيه فرحانه جدا لقت بدر وبباه قاعدين بيتكلمو قالت بابتسامه…مساء الخير يا حوده يا قمر

محمود بضحك..يا بت قوليلي يا عمي دي صفاء مبتقوليش يا حوده

غرام قعدت عل طرف الكرسي بتاعو وقالت بمرح بدلعك يا حوده يعني يبقى لا صفاء ولا انا مين هيدلعك يعني بدر مثلا

بدر بصلها بابتسامه وقال…امممم وانتي بتعوضيه يعني

غرام بضحك ..طبعا مش عمي حبيبي

محمود بشك …ادخلي على طول في الموضوع عايزه ايه اولا الفرحه دي كلها ليه ومش عوايدك تصحي بدري اصلاا

غرام بضحك…ايوه كده يافهمني بقولك كده بصراحه يا عمو احم فيه واحد بيحبني من فتره كده وكملت بكسوف.. وانا كمان الصراحه يعني بحبو وعايز يجي يطلبني من حضرتك قولت ايه

بدر برق من شده الصدمه وبصلها بزهول وبقى مش شايف قدامو من الغضب

ومحمود بلع ريقه بتوتر كبير وحاول يتمالك نفسو غرام بصت لهم باستغراب لما شافت ملامحهم المتغيره وقالت …فيه حاجه يا جماعه انا قولت حاجه غلط

بدر اتقدم عليها بطريقه ترعب بس ابوه قال بيحاول يهدي الوضع …تمام يا غرام يا بنتي انا هقابلو ان شاء الله والي فيه الخير يقدمو ربنا

بدر بص لابوه بغضب شديد ورجع بصلها بحده وقال…مش هنقابل حد والجوازه دي على جثتي انتي فاهمه

بقلمي..زهرة الربيع

غرام استغربت اكتر وقالت…لا مش فاهمه ليه يعني ده انسان كويس جدا وبيحبني وناجح جدا و

بس قاطعها بدر بغضب شديد وزعق وقال…قولت لا يعني لا وحاول يهدى وقال..انتي هتتجوزيني انا فهمتي كده ولا ايه

غرام برقت بزهول وقال… اتجوز مين ..انت..ههه بتهزر مش كده

بدر بحزم….لا بتكلم بجد والموضوع خارج النقاش كمان

غرام بصتلو بعصبيه وقالت بغضب…تبقى اتجننت ..اتجوزك ازاي انت الي مربيني انا عمري ما شوفتك اكتر من اخويا الكبير اكيد دا مقلب طب..طب وسحر..انت مش خاطب سحر

بدر بهدوء… اولا انا مش اخوكي انا ابن عمك واجوزلك ثانيا سحر دي بزنس مش اكتر واول ما الصفقه تتم نبقى نشوف موضوعها

غرام اتصدمت من كلامو قالت بزهول شديد…انت بتقول ايه انت بتضحك عليها لا ده انت اتجننت رسمي وخدت نفس وقالت…بص يا بدر انا بحترمك متخلنيش اعمل حاجه من وراك انا بحب عماد وهتجوزو فهمت ولا لا

بدر بصلها بتحدي وقال…تؤ مفهمتش وانتي كمان شكلك مفهمتيش احنا هنتجوز ودا اخر كلام وكتب الكتاب بعد بكره الي عندي قولتو وطلع من القصر وسابها واقفه مكانها بدموع وصدمه حقيقيه

غرام طلعت اوضتها جري والدموع على خدها واتصلت بسرعه على عماد واديها بترتعش من الصدمه والحزن اول ما الخط اتفتح قالت ببكا شديد..الحقني..الحقني يا عماد وحكتلو على الي حصل واتفق معاها على خطه لازم تنفذها

غرام قضت بقية اليوم في الاوضه ما بين الخوف والحزن مش عارفه تعمل ايه لحد ما خدت قرارها تسمع كلام عماد

في فجر اليوم التاني قامت غرام وخرجت من القصر وده سهل عليها لانها عندها نسخ من مفاتيح كل ابواب القصر اول ما طلعت عماد كان مستنيها ركبت معاه العربيه وطلع بيها

غرام كانت حزينه جدا ومش ده الي كانت بتتمناه كانت بتعامل بدر على انو اخوها الي ديما بيحميها طلع طمعان فيها وعايز يتجوزها غصب عنها وكانت بتعامل عمها على انو ابوها وبتحبو جدا لاكن شاف ابنو وهو بياذيها ويهددها وعايز يتجوزها غصب وسكت حست ان كل حياتها معاهم كدبه لاول مره تحس انهم مش بيحبوها ااول مره تتمنى لو مشيت مع امها ومعاشتش معاهم خالص

على الساعه ١٠ صباحا كان المأذون في شقة عماد بيكتب كتاب غرام وهيه كانت سرحانه وخايفه وبتفكر يا ترى بدر عمل ايه لما عرف بغيابها فاقت على صوت المأذون بيقول…بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير

عماد حضن غرام بفرحه شديده وهيه ابتسمت بالعافيه رغم انها كانت بتتمني اليوم ده لاكن مش بالطريقه دي

الماذون والشهود مشيو وعماد قفل باب الشقه وقال بابتسامه..اخيرا يا قلبي اخيرا اتجوزنا ياغرام انا مش مصدق

غرام بتوتر…تفتكر عمل ايه لما عرف

عماد بضيق…هيعمل ايه يعني يا غرام انتي خايفه منو ليه احنا خلاص اتجوزنا ميقدرش يعمل حاجه فرفشي بقى دا انتي انهارده يومك ولا مش ناويه وهطلع بلوشي ولا ايه

غرام بصتلو بكسوف وقالت بابتسامه…لا مش لدرجه بلوشي يعني انا هدخل اغير واجيلك

عماد حط ايده على وسطها وقال بوقاحه..تؤ انتي تدخلي تغيري وانا الي هجيلك

غرام ضحكت وجريت على الاوضه بكسوف وعماد ضحك عليها وكان في قمة السعاده

بعد العصر بشويه كانو غرام وعماد نايمين في الاوضه غرام انتفضت برعب لما سمعت الباب بيخبط بشده عماد قام وربط الروب وقال بنوم فيه ايه اهدي متخافيش كده انا معاكي

عماد طلع وغرام قامت لبست روب و فتحت باب الاوضه بخوف و فضلت واقفه مكانها

عماد اول ما فتح الباب قال بخبث …بدر باشا عندنا يا اهلا وسهلا

بدر وقف مكانو بصدمه وقال…عماد السيوفي بس الي صدمو اكتر وجمد الدم في عروقه لما شاف قدام عنيه غرام الي واقفه بالروب وخارجه من اوضة النوم زق عماد بايده ومش مركذ مع اي شئ بيقوله وقرب عليها ببطأ وعنيه سابته عليها والغضب مالي قلبو قال بطريقه ترعب..ادخلي البسي هدومك وتعالي معايا

غرام فضلت واقفه بتوتر وخوف شديد وبتفرك في ايديها بارتباك

بدر قال بغضب اعمى..قولت يلاااااااااا

غرام انتفضت بس عماد قرب عليها حضنها وقال بزعيق…انت بتزعق لها ليه بأي حق تزعق لها وبأي حق تخدها معاك وبصلو بتحدي وقال… غرام مراتي وهتفضل معايا

بدر برق بزهول وقال بصدمه شديده..م ..ايه…مراتك ..مراتك ازاي وووووووو


يتبع….

  • يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية غرام ) اسم الرواية

google-playkhamsatmostaqltradent