رواية احلام طفله (كاملةجميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم علا
رواية احلام طفله الفصل التاسع 9
فهد : بدهشه ..طلب مين .ويارا موافقه علي ايه انا مش فاهم حاجه..
ليان : ولا انا .هو انا اتخطفت كتير ولا ايه. ..
كامل : بابتسامه.. لا يا لمضه . يوسف طلب ايد يارا وكرم وامير .وافقه وطبعا عروستنا وافقه .ناقص موافقتك يا فهد .بس عشان سيدك اربعه وعشرين ساعة مش في البيت فاهتعرف منين .
فهد: بفرحه .طبعا موافق يوسف اخويا وانا واثق من أخلاقه كويس ..وراح ليوسف .مبروك يا جو .وسابه وراح ليارا وخدها في حضنه وضمها ليه . مبروك يا قلبي.انتي اختي الصغيره وبهزار .ليكي عليا لو عملك حاجه هعلقه من رجليه اه .انا اختي تدلع براحتها ..
يارا: ربنا يخليك ليا يا فهد .
امير: بمزاح وخبث ميفهمهوش حد غير فهد..بلاش لحسن تدحط في نفس الموقف ..وانت عارف ..
معتز : ايه ده انا شامم ريحه عروسه تانيه صح ..اوعي تقول فهد وقع .
امير: بمزاح .ياريت وقع بس ده تزحلق على وشه كمان .وحب يا ميزو .فهد حب .ااااه.
معتز: اوعي تقول .مين سعيده الحظ .ولا اقول تعيسه الحظ ..
فهد: تعيسه في عينك .ثم ملكش دعوه انت .انت لسه مقولتلش علي هااا.انت فاهم وبغيث .ثم يا ايه يا ميرو فينا من كده ..
يوسف: لا انا لازم افهم .انتوا فهمين حاجه. .
الجميع بص لفهد وامير ..: لاء.وعوزين نفهم ..
فهد: بغيث .عجبك كده يا قرد انا .
امير : طب قول احسن ما أقول انا. .
فهد: والله اقطع لسانك فيها اتلم .وبص ليهم بعدين صدقوني قريب بس فعلا مش دلوقتي.وسبهم ومشي ..
يارا: انا مش فاهمه حاجه..فهد يحب مين سعيده الحظ ديه ..يابختها دا انا أخته وبموت عليه .يوسف بصلها بغيره . ووعيد ليها من جواه.
كامل : طلما الحمد لله الحال اتصلح . وخلصنا من الخطر ..يبقا نحدد معاد الخطوبه ..
يوسف: لا .انا هعمل كتب كتاب علي طول .ولو ينفع زفاف يبقا كتر خيركم .
خديجه: ايه يا حبيبي اللي انت بتقوله ده ..لا لازم العروسه توافق الاول .
يارا: لا فرح ايه لا انا وفقه بس يعني خطوبه من زفاف .
يوسف : قرب منها نسبيا ..ليه يا يارا وبعدين انتي خايفه مني ..
كامل : يارا عندها حق .وبعدين انتوا لسه في البدايه اتكلموا مع بعض وبعدين حكايه الفرح أو الخطوبه دي بعدين ..يالا .
يوسف: حاضر يا بابا اللي تشوفه .وانا جاهز من دلوقتي لو عوزه تكلمني ..
كرم: ها يا يارا .عوزه تتكلموا دلوقتي .ولا ..
يارا: بخجل .الي تشوفه ماشي ..
كرم: خلاص اتكلموا .هنا في الجنينه ..وشوفوا الاول هتستريحوا ولا ..
يوسف : حاضر ..والتفت لي يارا .اتفضلي .وراحو الجنينه .
في اوضه فهد..: كده يا غبي كسفتني جامد قدامهم..
امير: ديه غلطتي اني بنطق ابو الهول ..يا ابني مكنت اتكلمت عن ليان وخلصنا ..ده يوسف نطق ..
فهد: خفت اوي يا أمير وبعدين البنت لسه جيبها من حالت خطف ..اقوم أقول انا عاوز اتجوزها ..اكيد مينفعش ..هتتفهم غلط .ومش بعيد هيشكوا انها حصلها حاجه.وانا استحاله احطها في محور شك ..
امير: طب الاسنان تعمل ايه ..
فهد: بقولك .خلاص هقول يوم خطوبه يوسف .ويارا .وتعملها مفاجاه.بس اخاف تكسفني .انا عاوز اكلمها الاول ..
امير : وده رأيي بردو .عشان تكون مستريح ..
فهد: خلاص هظبط نفسي واموري واكلمها في اقرب وقت ممكن .قبل خطوبه يوسف..
امير: حبيبي هو ده الكلام الصح ..يالا بقا عشان هروح انام ..بأي ..وامير ساب فهد وراح اوضه ..
فهد كان هيموت مش عارف هي عمله ايه دلوقتي ..
في غرفه ليان ..
ليان: خلاص يا ماما . والله ما فيا حاجه هو بس قلم بسيط مش اكتر .وبعدين روحي بقا زمان بابا عاوز ينام ومش عارف ينام من غيرك يا جميل ..
خديجه: بس بت عيب كده فضحتينا .عيله بلوه يالا ..تصبحي على خير..
ليان: وانتي من أهله ..
يارا؛ وانتي من أهله يا طنط..
خديجه: لا طنط ايه .من انهارده تقوليلي يا ماما ..
يارا: بخجل وكسوف منها ..حاضر يا ماما ..
خديجه خرجت وسابت ليان ويارا مع بعض ..
ليان: لاء يا بت وش كسوف اوي انتي .بقا يا جزمه متقوليش من أمتي وانتي مستغفلاني ..هااا.
يارا: والله ابدا انا لو كنت اعرف من بدري كنت قولت ..انا مش بابا قالي الصبح أنه عوزني ..بعد ما انتي مشيتي رحتله وقالي ..انا بصراحه كده..كنت عوزه اقوله وقتها اني موافقه بالعشرة بس اتكسفت ..فالما قالي وقتها قولتها بقا وخلاص ..
ليان: من أمتي بقا وانتي وقعه كده انطق واعترف ..
يارا،: بامانه كده من وانا صغنونه وانا باحب اخوك في الدكاكيني ..
ليان: صغنونه .ودكاكيني .لا إله إلا الله..فوله واتقسمت نصين ..بس بجد فرحت جدا. .مبروك يا قلبي..
يارا: اقولك علي حاجه ..بس دوعديني انها تفضل بنا العمر كله ..
ليا: تفضل العمر كله..حاضر قولي ربنا يستر ..
يارا : اصل انا كنت بحب اخوكي من واحنا صغيرين .وكمان انا بكتب كل موقف وكل كلمه دارت بينا لحن دلوقتي ..مش مصدقه نفسي يا ليان حلمي .حلمي اتحقق. حلم طفله صغيره اتحقق قدام عنيا ..يوسف طلبني وخطوبتي قربت ..انا فرحانه جدا فرحانه. .عقبالك يا ليو ..
ليان: يارب ..بس يكون زي ما انا نفسي .. حاجه كده شخصيه..
يارا: بمزاح ..يبقا فهد طلما شخصيه يبقا فهد .. ههههههههه
ليان: حرام عليكي ..هو شخصيه .بس مش قوي كده .ده عدي كل حدود الهيبه..دا انا بخاف لما اهزر معاه ..
يارا: ليه يا ليو والله ما فيش احن من فهد .
ليان: يعني بحس أن امير اخف جموديه منه ..
يارا: مين اللي قالك كده ..هو اه في فرق فظيع مابين امير وفهد .امير بيتعصب بسرعه .وكمان شديد ..انما فهد صبور شويه عن امير .هو اه ملهوش في الهزار .بس لما تعرفيه هتحسي معاه بالحنان اكتر ..انا بتكلم مع فهد اكتر من امير ..حرام والله اللي فكراه عنه ..
ليان: مش مهم .هو احسن امير احسن مليش فيه المهم .هو في حاجه كده انا عوزه اقولها لك .
يارا: هااا.في ايه ..
ليان: كريم .اعترفلي أنه بيحبني وكمان طلب مني الجواز ..
يارا: ااااايه..بيحبك ..وكمان جواز ..ده ميعرفكيش غير من كام شهر ..لحق يحب وكمان يطلب .
ليان: مش عارفه .بس فاجاني اوي .معرفتش ارد عليه ..حسه ان في حاجه كده مش مرتاحه ..
يارا : طب ايه ..يعني هتعملي ايه ..
ليان: مش عارفه..بس هفكر في الموضوع .يعني هو اه مش زي ما انا حطاه في دماغي .بس فيه حاجات مشتركه .يمكن اكتشف فيه حاجات مش عرفاها ..
وهما عمالين يتكلموا ويفكروا كان فيه قلب بينكسر من اللي سمعه من طفلته الصغيره من حبيبت قلبه .وروحه .
ورجع اوضه وهو مصدوم .معقول ممكن حبيبته تروح منه ويمتلكها شخص آخر. .لاء يا فهد انت عمرك ماخسرت حاجه .تقوم اول ما تخسر ...تخسر حبيبتك .لا .والف لا
صباح يوم جديد علي الجميع ...
كامل : ها يا ولاد الخطوبه حدده خلاص اخر الاسبوع ..
يوسف : اه يا بابا .وبص علي يارا وابتسم .وهي اتكسفت من نظراته لها ..
خديجه: ربنا يتمم بخير يا ولاد ..
كامل وكرم : اللهم امين..
في مكتب امير ..
لو سمحت يا اسيل انتي ليه رفضه موضوع الارتباط .هو انا بقولك نمشي مع بعض ..انا بقولك عاوز اتجوزك .ولو انتي حسه انك لسه محلتنيش نعمل خطوبه ..
اسيل : صدقني يا امير بيه ..انا مش هينفع ارتبط ..انا اسفه مش موافقه ..
امير: بعصبية .ليه هو انا فيا عيب .
اسيل : ببكاء ..لا انا اللي فيا ..
امير: اهدي يا اسيل انا مش قصدي .اتعصب بس رفضك ليه .كتير ده عصبني ..ممكن اعرف ..
اسيل : حضرتك عاوز تعرف .حاضر وبانهيار .الموضوع هو اني تم اعتصابي من تلات سنين .
•تابع الفصل التالي "رواية احلام طفله" اضغط على اسم الرواية