رواية حكاية حب (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم فيولا عماد
رواية حكاية حب الفصل التاسع 9
:انا جيت
مالك بحب مصتنع :هاي ماريا اخبارك اي؟
ماريا بحب:انا منيحة كتير وانت شو؟
مالك بكره: الحمدلله رجعتي من أمريكا الان؟
ماريا :لا انا جيت الليلة الماضية اشتقتلك اكتر حبيبي
مالك ببتسامة مصتنعة:وانا كمان بس ممكن نتكلم بعدين لأن معايا شغل
ماريا : اكيد حبيبي باي و بعد ذهب ماريا
مالك بعملية :الو ي سيادة اللواء ماريا رجعت مصر امبارح و كل حاجة ماشية تمام و النهاردة هتتحجج و اروح معاها البيت لأن اخر معلومة وصلتلي أنها معاها الفلاش في البيت الشقة بتاعت الزمالك
اللواء:بالتوفيق يحضرة النقيب
مالك ف نفسه:خايف علي فتون تعرف و متفهمش اللي بيحصل و مش هقدر اقولها حاجة ف الشغل و اااه اي اللي بقولوا ده انا شاغل دماغي بفتون كتير و بعمل تصرفات اغرب كمان ممكن اكون حبيتها هي اصلا كويسة و جميلة و رقيقة و يلهووووي عليا انا ظابط و حياتي صعبة الاول كان في رقبتي اتنين دلوقتي بقا أربعة يارب بس برضو انا حبيتها اه والله ب اقسم بالله أن مشتغلت لتفشل المهمة
و اقنع مالك نفسه بالشغل ل ينسي فتون و اعترف لنفسه أنه بيحبها ❤️
.......
غسان بصوت عالي:البنت اول م شافتك دمعتها نزلت انت مهدد البنتاصل مش معقول العقدة اللي عندك اتفقت بين يوم و ليلة ؟
جاسم :انا قولتك انا شوفتها و عجبتني و طلبتها اي الغريب ف كده
غسان بغضب:الغريب أن البنت خايفة وواضح أن أهلها ميخدوش رأيها و اللي حصل زمان بيتكرر النهاردة يبن احمد الاسواني
جاسم بغضب:عمـــــي انا قولتلك ميت مرة متقوليش الاسم ده ولا اسمعه ف بيتي انا مش شبه ولا شبه الايام دي انا حر وانا مش باجي الشهوه
و ذهب بدموع و غضب
سوما بزعل:انت عارف أنه مش بيحب يسمع السيرة دي و جاسم غير أبوه جاسم اه مجروح و ببكره الستات لكن ابدا هو مش زي احمد
و تركته و ذهبت
سوما بحب: جاسم حبيبي ؟
جاسم و يرتمي بحضنها:انا مش زيه انا غيره صح
سوما:طبعا يحبيبي بس انت عارف وانا عارفة أن غسان بيتكلم صح ولا اي؟
جاسم :قصدك اي؟
سوما :قصدي أن البنت اول مدخلت دموعها نزلت لا ارادي و ده كان ببدل علي خوفها منك انت عامل حاجة للبنت ؟
جاسم:انا مش عامل حاجة انا مليش دخل بدموعها
سوما بخبث:طب ابعد بقا لأن انت كداب وانت مش عاوزة اقعد معاك
و جاءت لتذهب أوقفها جاسم و وضع رأسه علي رجليها
:خليكي انا هتكلم بصراحة من غير كذب و قص عليه كل شي
سوما بضحك:يعني انت زعلان و عوز تنتقم منها عشان كتبتلك يحمار و كسرت زجاج العربية؟
جاسم بزعل: ماما لو سمحتي متضحكيش علي أحزاني
سوما بحب: لا ابدا أضحك ازاي بس انا عوزة افهمك حاجة أن اللي انت بتعمله أو اللي هتعمله ده غلط و كمان ممكن تكون شبه (تقصد والد جاسم)
جاسم بنفور:لا انا مستحيل ابقا شبه
سوما بحب:خلاص ااتفقنا أننا هنعامل زينة كويسة صح ؟
جاسم :بس هي شتمتني و كمان كسرتلي زجاج العربية
سوما:جاسم لو بتحبني بلاش تعمل ف البنت كده هي باين عليها انها طيبة و مودبة بلاش يحبيبي
جاسم بحب:اتفقنا
غسان بغيظ و غيرة:مش يلا بقا
سوما:احنا لسه مخلصناش كلامنا
غسان بغيظ:لا يلا عشان انا عاوز انام
و شدها عليه
سوما :اصبر هعق علي وشي
جاسم بغضب:قالتلك اصبر هتقع استنا
غسان بغيرة:ملكش دعوه انت
و نزل
:ازاي تخليه يحط راسه علي رجلك
سوما بحب و ضحك:ده ابني ي غسان بتغير من جاسم ؟
غسان بغيرة:اه بغير منه جدا الحركة دي بتاعتي انا وبس
و قاطع كلام سوما دخول جاسم
جاسم : ممكن انام معاكم ؟
غسان :لا
سوما بحب:تعال يحبيبي
و قاطع كلام غسان و اعتراضه جلوس جاسم بينهم
غسان بغيظ:مش شايف انك بتقطع عليا ؟
جاسم بتصنع البراءة:انا بقطع عليكم ي ماما ؟
سوما بحب و ضحك عليهم:لا يروحي نام
و ذلك تحت أنظار غسان المشتعلة بالغيظ و الغيرة
فهو يغير عليها كثرا فهي عشقه الوحيد رفيقة دربه و الان ذاك الغبي ينام بيننا
.........
مالك بضحك: مرحبا
: لا رد
مالك باستغراب:يلي في البيت؟
:لا رد
و فجأة طلع صوت
: ******************
•تابع الفصل التالي "رواية حكاية حب" اضغط على اسم الرواية