رواية امتلكت قلب الريان كاملة بقلم نورة عبد الرحمن عبر مدونة دليل الروايات
رواية امتلكت قلب الريان الفصل العاشر 10
اسرع ريان الى المكتب فور سماعه لصراخ الاخرى ليجن عندما رأى سيف يمسك بشعرها هكذا..
ريان انت اتجننت ازاي تمسكها كده..
دفعها سيف الى ريان لتسقط بين احضانه هادرا بحده الهانم اللي اتجوزتها سرقت الملف بتاع القضيه وانت عارف الملف ده في ايه..
انطقي الملف فين قال كلماته بغضب وهو يدفع الكرسي بقدمه بجنون لاول مره ترى سيف هكذا اين اختفى الحمل الوديع اي اختفى ذلك اللطف الذي كان يظهرهه لقد تبدل حاله بثانيه أصبح شيطانا بملامحه المخيفه يجوب المكتب ذهابا وايابا..
ريان بهدوء محاولا تجنب الاشتباك مع الثاني فالاثنان معا منذ زمنا ليقول بهدوء ومين اللي بلغك أن الملف عندها..
سيف ريان ارجوك سيب نزوتك دي على جمب البنت سرقت الملف … الملف اللي راح بسببها ناس ابرياء كتير ضحوا بحياتهم..عشان القضيه دي..
ريان القى بنظره على رايه التي بين احضان ترتعش وتبكي بخوف….
سيف مسح شعره وتكلم بتحذير الملف يرجع ياريان فاهم انا ماشي ارجع الاقي الملف عندك والا اقسم بالله يا ريان لا احبسها وانت عارف اني هعملها..
غادر وهو يرمقها بحده..
رايه دون ان تشعر دفنت وجهها بصدر ريان بخوف..
ريان ابعدها عنه الملف فين يارايه..
رايه ببكاء معرفش … والله معرفش..
ريان دفعها عنه بحده انتي كدابه..
رايه والله مش كدابه والله معرفش..
ريان بسخريه رايه بنت همام اخت زينب الصغيره الله يرحمها دخلت بيت الرائد ريان عشان توصل للملف وتنتقم لاختها مش كده..
ابتلعت مابجوفها بخوف من نبرته الاخيره التي افزعتها..
رايه بارتباك انا ..انا..
ريان من اول يوم عرفت حكايتك …
من اول يوم ملفك كان على مكتب قلت يالله اهي عيله مش فاهمه حاجه اسيبها برحتها..
ليكمل بغضب افزعها بس لأ لحد.كده لأ مسح وجه وتكلم بهدوء ارعبها اكثر الملف فين..
رايه ببكاء ووجسد يرتعش معرفش .. وارادت المغادره ليجذبها من شعرها بحده وحياة امك هتمشي كده انطقي..
رايه بألم ودموع معرفش والله معرف كنت بدور عليه لحد ما سيف بيه دخل عليا..
ريان جذبها من شعرها وسط صراخها ودفعها داخل إحدى الغرف واغلق عليها الباب بالمفتاح…هادرا بحده ارجع اللقيكي عقلتي ورجعتلي الملف..فاهمه..وغادرا بسرعه
***************
في مكان اخر..
نور الملف ياباشا..
الرجل برضى برافوا عليكي يانور برافو انتي عملتي اللي معرفش حد.يعمله..
نور بابتسامه تلميذتك ياباشا..
*****************
عمار كان يقف امام السياره ينتظر خروج رايه..رأى سيف يخرج وهو بقمة غضبه وبعد مدة خرج ريان ايضا..بنفس الحال..
لم يستطع الانتظار واسرع وطرق الباب..
لكن لم يفتح له احد اتصل برايه كثيرا ولم تجيبه..اخذ نفسا طويلا وهو ينظر حوله يتأكد بأن احد لن يراها ليكسر الباب ويدخل. ..بحث عنها كثير وبكل الغرف
ونادى باسمها رايه ..راية انتي فين..
أتاه صوتها الباكي من خلف احد الأبواب انا هنا اعمار خرجني بسرعه ارجوك
سمع صوتها وزاد قلقه عليها انتي مقفول عليكي كده ليه.. اي اللي حصل انتي كويسه
رايه خرجني ارجوك..ياعمار خرجني
عمار طيب طيب ابعدي هكسر الباب..ليكسر الباب ويدخل وجدها منهار وتبكي بحرقه
عمار اي اللي حصل..
رايه تمسكت بذراعه وبرجاء خلينا نمشي من هنا ارجوك بسرعه..
عمار .طيب طيب..اهدي …
****************
سيف بانفعال : يعني اي انت عارف انها اخت زينب ولحد.دلوقتي ساكت ..
ريان …
سيف بصلي هنا انت ساكت ليه..انت عارف البنت عندهاوكم سنه وممكن اووي يتضحك عليها..
ريان…
سيف ريان انت…. ليقاطعه صوت هاتف ويصدم باحد يخبره بي..
**************
على طريق القاهره
عمار عاوز افهم اي اللي حصل وازاي اتجوزتي الزفت ريان..
رايه بدموع غصب عني لا…..
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية امتلكت قلب الريان ) اسم الرواية