رواية جرح الحياة كاملة بقلم رنا سليمان عبر مدونة دليل الروايات
رواية جرح الحياة الفصل الثالث عشر 13
_لما فاطمة جات وقالت انكم متجوزين عُرفي و ورتني عقد الجواز ……..حسيت ان في حاجة غلط من طريقة كلامها وارتباكها اللي كان واضح عليها
_طيب لما عملتي كدة يا هاجر وقولتي انك مصدقة
_كُنت خايفة يا علي…….كُنت خايفة لو كذبتها تحاول تبعدنا بطريقة تانية……..حاولت توقع بينا بورقة جواز عُرفي مش عارفة زورتها ازاي فكان سهل عليها تعمل اي حاجة
_بس انا افتكرت انك صدقتي بجد يا هاجر
_غصب عني يا علي……..كان لازم ابين ليك انت كمان اني صدقت علشان تبعد حتي ولو لفترة صغيرة
_بس كان لازم تقولي ليا يا هاجر……..مكنش ينفع تاخدي قرار زي دا لوحدك
_عارفة اني غلطت بس لو كُنت قولتلك مش بعيد كُنا نتكشف ……….بعد ما انت مشيت كُنت شاكة ان ادم يكون ليه يد في الموضوع دا علشان كدة اتصلت ب فرح قولتلها اللي حصل وكُنت واثقه انه هيجي وفعلا جاه لحد هنا وحاول يقنعني اني بعد ما اطلق منك ارجعله لانه بيحبني و واثق اني لسة بحبه………من طريقة كلامه اتاكدت انه هو ورا اللي حصل دا كان بيتكلم وكأنه واثق ان مفيش امل من رجوعنا ل بعض مع اني مقولتش لفرح علي اي تفاصيل انا كل اللي قولته ليها اني هطلق منك وبس
_وكُنتي ناوية تعملي اية بعد كدة
_كُنت ناوية اخلي خالتو تكلمك وتفهمك كل حاجة وبعدها اسافر انا وانت تسافر بعدي ونخلص من كل دا بس ………لما جيت وقعدت تزعق ليا وتقولي اني لسه بحب ادم واني بهرب من كل حاجة واني عُمري ما حبيتك حسيت اني لازم اقولك علشان تعرف انا عملت كدة لية
_انا اسف يا هاجر ……..عارف ان كلامي كان صعب عليكي بس انا قولت لما اقولك الكلام دا واخليكي تحسي انك فقدت الثقة فيكي واني مصدق انك ممكن تكوني لسه بتحبيه تفهمي اني مظلوم وتقفي جمبي……..انا اسف علي كل الكلام اللي قولته ليكي
_عارفة انك قولت الكلام دا علشان خايف تخسرني و واثقة انك بتثق فيا وبتحبني وعمرك ما تشك فيا ………بس احنا لازم نمشي من هنا يا علي ونرجع تاني تركيا……..ادم مش هامه حد ومُستعد يأذينا انا وانت علشان يعمل اللي في دماغه وانا معنديش استعداد اني اخسرك يا علي ولا ان يحصلك حاجة بسببي
_عندك حق……….انا غلطت لما جيبتك هنا علشان نعمل فرحنا وسط اهلنا………بس انا مكنتش متخيل ان اللي اسمه ادم دا يعمل كل دا وانه ميكونش فارق معاه حاجة او حد
_انا معرفش ازاي ادم وصل لكدة………انا طول الفترة اللي عرفته فيها كان كويس عُمري ما تخيلت انه يوصل لكدة
_ظهر علي حقيقته والحمدلله ان ربنا بعدك عنه قبل ما كُنتي تتجوزيه ………المهم دلوقتي احنا لازم نمشي من هنا في اسرع وقت
_انا خايفة لو حد فيهم عرف اننا هنرجع تركيا واننا مش هنطلق يتجننوا ويعملوا حاجة
_متقلقيش انا عندي حل ميخليش حد فيهم يشك في حاجة
_هتعمل اية
_هقولك
“فرح”
كُنت قاعدة علي الارض وماسكة ايده وبعيط……….بصيت ناحية الارض اللي مليانة دم وجسمي كله بيترعش وخايفة……….مسك في ايدي وبدا يتكلم وهو بيلف وشي ليه
_اهدي يا حبيبتي
_الحمدلله انا بخير وكويس………وحامد كمان بخير وخرج من اوضة العمليات……..كرم لسة قافل معايا وطمني عليه
_مش مصدقة يا جدو ان ادم عمل كدة………حاول يقتلك من غير تردد حتي………مش قادرة اتخيل لو عمو حامد مكنش وقف قدامك واخد هو الرصاصة……..ازاي ادم قلبه طوعه يعمل كدة…….انا بجد مش قادرة اصدق
_اخوكي اتجنن يا فرح…….انا لحد دلوقتي مش قادر استوعب اللي عمله ………ادم بقي مريض ولازم يتعالج
_انا خايفة بعد ما هرب يعمل حاجة ل هاجر وعلي ………ارجوك يا جدو اتصرف…….ادم بقي خطر علي نفسه قبل ما يكون خطر علي اللي حواليه……..انت لازم تبلغ عنه يا جدو علشان يأخذ جزاءه علي اللي عمله وميعملش حاجة تاني تأذيه او تأذي اللي حواليه
_لازم اعمل كدة………لازم ابلغ عنه واخليه يعقل حتي لو كان صعب عليا اني اشوفه بيترمي في السجن بس دا الصح
ساب ايدي وطلع علي اوضته………فضلت باصة عليه وانا بعيط………..مش قادرة استوعب ان ادم كان واقف وبيحاول يقتل جدو………ازاي جاله قلب يعمل كدة……..ادم اتجنن ومبقاش عارف هو بيعمل ايه ………عُمري ما كنت اتخيل ان في يوم ادم يتصرف التصرفات دي ……….بصيت علي الدم اللي علي الارض وفضلت قاعدة مكاني بعيط
“فاطمة”
_انتي اكيد اتجننتي يا فاطمة…….ازاي تعملي حاجة زي دي
_عايزني اعمل اية يا فريد………كُنت لازم اعمل كدة علشان علي يرجعلي ويكون معايا………انا اول واحدة حبها وانا الوحيدة اللي استحق اني اكون معاه
_علي عمره ما كان ليكي يا فاطمة……….انتي رفضتي حبه ليكي زمان وبعدتيه عنك جاية دلوقتي تقولي انك بتحبيه وعايزاه يكون ليكي
_كنت غلطانة يا فريد……..غلطت غلط كبير ودفعت ثمنه غالي اوي افتكر اللي حصلي كان درس ليا علشان جرحت علي ورفضت حبه ليا وطالما اخدت جزائي وعرفت انه الوحيد اللي حبني بجد ليه مرجعش ليه ونبدا صفحة جديدة طالما هو بيحبني وانا بحبه
_الكلام دا لو كان لسة بيحبك يا فاطمة لكن علي نسي انه حبك في يوم وشاف حياته وكمل حياته من غير………عايزة تدخلي حياته وتدمريها ليه من تاني
_علي كان ليا وهيفضل ليا يا فريد………انت عارف كويس اوي اني اي حاجة بكون عايزاها بوصلها وبتكون ليا يعني كلامك دا مش هيفيد بحاجة ولا هيخليني أغير رأيي
_براحتك يا فاطمة بس انتي لازم تعرفي اني مش موافق علي كل اللي بتعمليه دا ولازم تعرفي كمان انك هتندمي علي كل اللي بتعمليه دا
سابني وطلع اوضته……….اتنهدت بتعب وفضلت باصة عليه لحد ما قفل باب اوضته……..للحظة حسيت اني غلطت لما سمعت كلام ادم وعملت كدة بس في نفس الوقت انا بحب علي ومكنش قدامي طريقة تانيه علشان يرجعلي ……….مكنتش عارفة اذا كنت اللي بعمله دا صح ولا غلط ………فوقت من سرحاني علي صوت الجرس وهو بيرن……..الدادة فتحت الباب واول ما شوفته مكنتش مصدقة نفسي من الفرحة وجريت عليه
_علي حبيبي………اخيرا جيت……..كنت عارفة انك هتيجي
_كان عندك حق يا فاطمة هاجر عمرها ما حبتني في يوم…….لو كانت بتحبني مكنتش صدقت اي حاجة انتي قولتيها …….كان عندك حق محدش غيرك حبني بجد ولا ممكن حد يثق فيا ويحبني قدك……….اسف آني رفضتك علشان حبي ليها وفي الاخر هي مقدرتش دا سامحيني يا فاطمة انا غلطت في حقك
_لا يا علي…….انا غلطت في حقك غلطة كبيرة لما رفضت حبك ليا زمان ……..سامحني يا علي وتعالي نبدا صفحة جديدة مع بعض وننسي اللي فات
ابتسم ومسك في ايدي وباسها………مكنتش مصدقة انه هيجيلي بالسرعة دي وانه هيعرف انه لسة بيحبني مسكت في ايده بفرحة وكنت مبسوطة
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية جرح الحياة ) اسم الرواية