Ads by Google X

رواية خطيبتي واخواتها التوأم الفصل الرابع عشر 14 - بقلم رحاب القاضي

الصفحة الرئيسية

 رواية خطيبتي واخواتها التوأم (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم رحاب القاضي

رواية خطيبتي واخواتها التوأم الفصل الرابع عشر 14

_الحلقه الرابعة عشر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_ قدام بيت خالد كانت فاطمه واقفه مع علا وقالتلها.. 

فاطمه 
يا مدام علا ما يصحش كده اتفضلي جوه وخالد انا كلمته وقال جاي.. 

علا بضيق 
لا معلش انا مرتاحه هنا ومستنيه ابني هنا... 

قربت منها تيا وقالت
طنط طنط هي منه اختي مش بتيجي تشوفني ليه؟.. 

ابتسمتلها علا وقالت
هبقي اخليها تيجي تشوفك يا حبيبتي.. 

وطلع في الوقت ده فتحي وعلي صوته وقال
خدي بنتك يا فاطمه وادخلي احنا مش متعودين علي الوقفه الفاضيه دي.. 

علا بغيظ 
بقي انا وقفتي فاضيه يا راجل يا همجي، بس انا اللي غلطانه من الاول ان يوم ما رجعت ابني جيبته عندك عشان تكرهه فيا.. 

ضحك فتحي وقال 
ههههه اكرهه فيكي لا فوقي يا عينيا انتي ابنك بيكرهك لوحده وكمان مش بيطيق يسمع اسمك بعد اللي عملتيه، ده انتي حتي يوم ما رجعتيلي مش عشانه لا لا انتي رجعتيلي عشان تغيظي حبيب القلب حازم حتي خلفتي مني بنتك منه عشان مراته ما كنتش بتخلف وعايزه تكيديه.. 

علا بدموع 
انت حيوان وندم عمري اني في يوم صدقتك وحبيتك.. 

جات تمشي لقيت خالد جه مسحت دموعها وقالت
اخيرا شوفتك وحشتني اووي يا حبيبي.. 

خالد بجمود. 
جايه عايزه ايه ما تبعدي عني انا مش عايزك في حياتي انتي ما بتفهميش.. 

نزلت دموعها وقالت
طيب انا اسفه حقك عليا، بس تعالي في حضني انت وحشني اووي.. 

خالد. بسخريه 
ولما كنتي رمياني في الملجا وبتعامل من الكل علي اني يتيم وابن حرام وانتي عايشه كنتي بتوحشيني برضو ومش بقدر احضنك اعتبريها واحده بواحده بقي... 

_قبل ما ترد موبيله رن فسابهم وبعد شويه ورد علي بهاء وقال.. 

خالد 
خير ون شاء الله يا دكتور بهاء؟.. 

بهاء بخوف 
بنتي ملك امجد اخدها ومشي والبواب بيقولي انهم كامو بيتخانقو ماليش غيرك يا خالد دلوقتي... 

خالد حرك راسه يمين وشمال وقال
انا هجيبها دلوقتي حالا اطمن انت يا دكتور.. 

بهاء
عدي عليا انا هاجي معاك.. 

خالد 
والله ما تقلق الموضوع بسيط وانا هعرف ارجعها ليك سليمه، بس خليك مع الدكتور سميره وبنتها بلاش تخليهم لوحدهم.. 

_وقفل خالد مع  بهاء ومشي بسرعه من غير حتي ما يبص لعلا تاني، وهي كمان اخدت عربيتها ورجعت القاهره... 

_وفي بيت بهاء كان قاعد قلقان جدا وطلعت سميره من اوضة بنتها وقالت.. 

سميره 
ها خالد قالك ايه طمني؟.. 

بهاء
قالي هيروح يجيبها، امجد ده مش بعيد. يبقي شريك فوزي في كل حاجه.. 

سميره 
بطل افوره يا بهاء وبعدين يمكن راحو مشوار عادي مع بعض دي مراته واهي طلعت ناسيه الفون هنا.. 

بهاء
اومال البيه مش بيرد عليا ليه، انتي ما تعرفيش امجد. ده يا سميره بس انا اللي غلطان اني وثقت فيه من الاول.. 

سميره 
طيب اهدي وان شاء خالد هيحل الموضوع، انا هتقل عليك النهارده وهبات هنا عشان بس حنين نامت...

بهاء
لا اتعودي انك هتقعدي هنا شويه عشان هنتجوز.. 

مسكت سميره ايده وقالت بحماس
احلف انت هتتجوزني ايوه والله انت قولت،و كلمة الراجل سيف ما فيهاش رجوع انت هتتجوزني با بهاء صح... 

بهاء بقلق 
ايه ده يا وليه في ايه اتقلي شويه مش كده انا نفسي قافله لوحدها وهتجوزك لله كده وخلاص اكمن مالكيش حد واتدبستي في مصيبه.. 

سميره 
شالله تتجوزني صدقه جاريه المهم تتجوزني ده انا بقالي عشر سنين بلمح ما فيش كده يا اخي.. 

ابتسم بهاء وقال
روحي يا سميره نامي جنب بنتك والصبح نشوف الموضوع ده... 

سميره 
لا لا طبعا مش هدخل غير لما اطمن علي ملك الاول.. 

ـــــــــــ  ـــــــــ
_في القاهره صحيت ناني من نومها وهي في العربيه وكانت خايفه جدا وجات تصوت لقيت حد من اللي خاطفينها قال.. 

الراجل
لو نطقتي بكلمه واحده هتلاقي المسدس ده فضي في دماغك.. 

ناني بخوف 
مسدس ايه فينه المسدس ده انا مش شايفه حاجه..

سيد
لا ما انا مكسل اطلعه، اسكتي بقي..

_في القاهره ودخل سيد اوضه قديمه وزق فيها ناني جامد علي الارض وقال.. 

سيد 
استني هنا بقي لحد ما الهانم تيجي، دي ناويه تظبطك.. 

ناني بدموع 
هانم مين انا مش فاهمه حاجه.. 

_طلع سيد وقفل الباب، وميلت ناني علي الارض وطلعت الفون بتاعها من الكوتشي وكلمت اياد.. 

اياد بصوت نايم
ايوه معايا؟.. 

ناني بصوت واطي
انا ناني تعالي الحقني انا مخطوفه.. 

اياد قام بسرعه وقال
مخطوفه ازاي يعني ومين عمل كده... 

ناني 
مش عارفه بس انت لازم تيجي تنقذني.. 

اياد بقلق
ازاي يعني؟. 

ناني بحده 
هو انا اللي هقولك ازاي انا معايا الفون بتاعي تعالي علي اللوكيشن اللي هبعتهولك... 

اياد. 
حاضر المهم انتي ما تخافيش انا مش هسيبك.. 

ناني بحده 
طيب انجز. ووريني مش هتسيبني ازاي... 

اياد بهدوء
ناني اشمعنا انا اللي كلمتيه عشان ينقذك.. 

ناني
ده عشان انا ما اتربتش بجد. ما تجيش يا اللي الشرطه في خدمة الشعب. انتو.. 

اياد يجديه 
طيب خلاص اقفلي وابعتي اللوكيشن وانا هجيلك بسرعه، بس اللي خطفك مين مقالش خاطفك ليه؟.. 

ناني بخوف وصوت واطي
لا ما قالش بس هو خاطفني عشان وتحده اتصرف بقي انا مش عايزه اموت والنبي.. 

اياد 
قال وانا يعني هسيبك تموتي كده قبل ما اسمعها.. 

ناني بدموع 
علي فكره والله العظيم مش وقته عشان خاطري الحقنيي.. 

_حاول اياد يطمنها وبعدين طلع من اوضته ولقي مريم في وشه وقالت بسرعه.. 

مريم 
كنسل اي مشوار معاك دلوقتي وروح للعنوان اللي هقولك عليه هتلاقي ناني هناك مخطوفه انقذها بقي و... 

اياد بصدمه 
استني استني انتي اللي عملتي كده يا ماما لييييه عملتلك ايه البت... 

مريم بقلق
انت مالك زعلت ليه افتكرتك هتفرح وبعدين والله ما في حاجه وقعتني في حب ابوك غير لما اتخطفت وجه زي الاسد انقذني زماان،انت ما بتقرأش رويات ولا ايه؟.... 

اياد 
اسكتي يا ماما هروح اجيب البنت، افرض اللي انتي بعتاهم طلعو ولاد ستين في سبعين تبقي البت راحت مني.. 

مريم 
طيب اجري انقذها بقيوعيش الدور وابقي قولي اللي هيحصل هي في بيت جدك القديم.. 

_طلع اياد ومريم دخلت اوضتها ولقيت معتز نايم وقبل ما تطلع لقيت موبيله بيرن.. 

مريم 
معتز ياا معتز موبيلك بيرن يا حبيبي قووم.. 

معتز بجمود 
شوفي مين وقوليلو نايم واوعي تصحيني تاني... 

مريم 
ماكنتش متجوزاك بالكسل ده علي فكره.. 

معتز 
البركه فيكي يا حبيبتي وبطلي رغي... 

اخدت مريم الفون وطلعت ردت وقالت
ايوه مين معايا... 

....... 
السلام عليكم مش ده رقم اللواء معتز كمال.. 

مريم 
ايوه مين حضرتك؟.. 

............. 
حضرتك. احنا من مستشفي الحياه، الكابتن انس معتز اتعرض لحادثه وحالته خطر جدا وهو عندنا في المستشفي.. 

مريم دموعها نزلت وقالت
انت بتقول ايييه، الحقنيييييي يا معتزززز... 

ــــــــ  ـــــــــ 
_في دبي في شغل محمد. كان قاعد قدام فيروز وقالها.. 

محمد
يبقي الشحنه الاولي يا فيروز هانم تتشال عادي انما التانيه لا، وانا هخلي قسم التوزيع يبقي علي حسب الاولاويه... 

فيروز
انا بجد. مبهوره بيك وكل يوم بنبهر اكتر، انت ماسك الشركه معايا اكتر من بنتي علي العموم انا مديالك الصلحيات في كل حاجه هنا وواثقه فيك.. 

وقف محمد وقال
وان شاء الله هكون عند. حسن ظن حضرتك...

_طلع محمد من مكتب فيروز وكانت جيدا واقفه مستنياااه ولما شافته قربت منه وقالت... 

جيدا
انا عايزه افهم بس انت ليه بتتهرب مني مع ان اللي حصل بينا اا.. 

محمد بجمود
هو ايه بقي اللي حصل بينا انا مش معني اني صحيت وكنت اا.. ما علينا حضرتك بالنسبالي حاجه واحده بس انك بنت مديرتي واللي انتي بتتكلمي عنه انا مش فاكر منه اي حاجه ولا عايز افتكر وعلي فكره ندمان جدا اني سمعت كلامك وجيت عيد ميلادك... 

قال كلامه وسابها ومشي وقالت هي بضيق
ليه كده. يا محمد بس تمام انا هعرف كويس اجيبك لحد عندي تاني... 

_ورجع محمد البيت وكان مدايق واول ما دخل لقي سما واقفه ولابسه فستان حلو اووي ومجهزه العشا وورد وشموع وجو رومانسي، ابتسم محمد وقال.. 

محمد
هو انا ليه حاسس ان ده مقلب وان دي ملك او ناني اللي قدامي اصل الجو ده ما يطلعش من مراتي.. 

سما بحده 
يا سلام يا اخويا انت بقي مش عارفني من ملك وناني.. 

محمد ضحك وقرب منها وقال
ازاي بس الكلام ده بهزر يا صاحبة كوبي القهوه.. 

سما حاطت رقبته بايديها وقالت
ايوه كده اتعدل يا رخم بس انت مالك محلو كده ليه النهارده.. 

ضحك محمد اووي وقال
ههههههه انتي كده رومانسيه يعني والله ما ليكي فيها وده عاجبني اصلا.. 

سما بتوتر
يا سلام عاجبك فين وانت كل يوم والتاني قالب خلقتك عليا.. 

محمد
مش بسببك يا سما بيكون الشغل والضغط، المهم قوليلي ايه بقي الجو ده والحركات الجامده دي.. 

سما ابتسمت وقالت
عشان لما بص يعني انا بحبك وبقيت عايزاك جنبي ومعايا في كل لحظه بعينيك الزرقاا دي... 

حضنها محمد وقال
وانا كمان بحبك يا حبيبتي يا اغلي حاجه عندي في الدنيا.. 

سما 
قصدك اغلي حاجتين عندي.. 

محمد بعدها عنه وقال
احلفي انا اصلا عارف الجو ده انتي حامل.. 

سما 
لا ابعد عني كده وانت بقي عرفت الجو ده منبن متجوز ومخلف مش كده... 

محمد
لااا نكد وغباء مش عايز النهارده ده انتي نشفتي ريقي معاكي يا شيخه... 

_وبالليل كانت سما نايمه ومحمد قام وقف في البلكونه وافتكر اللي حصل بعد عيد ميلاد جيدا... 

_فلااش باااك.. 

قام محمد من نومه لقي نفسه في سرير جيدا ومن غير هدومه وجيدا في حضنه، زقها بسرعه وقام.. 

محمد بعصبيه  
انا ايه اللي جابني هنا عندك وايه اللي بيحصل ده.. 

جيدا ببرود 
اسأل نفسك هو انا ضربتك علي ايدك ولا ايه؟.. 

محمد
انا ازاي جيت هنا انتي هتجننيني.. 

جيدا 
انت اللي شربت لحد ما جيت معايا هنا وو.. 

محمد بحده 
كدب انا لا قربت منك ولا حاجه ولا بشرب اصلا... 

جيدا وقفت قدامه وقالت
يعني هيكون ايه اللي حصل مثلا، شربتك حاجه اصفره عيب والله ده المفروض العكس.. 

محمد لبس هدومه وقال
سواء حصلت حاجه او لا ده ما يفرقش معايا وما تتعشميش في اي حاجه من ناحيتي لاني لعشق مراتي ومستحيل افكر اقرب او ابص حتي لوحده غيرها.. 

قال كلامه ومشي من عندها.. 

_بااااك.. 

بص محمد لسما وهي نايمه وقال
والله ما خونتك لا لنظره ولا بكلمه ولا عمري هفكر في كده يا سما... 

ـــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــــ 
_في الاسكندريه في بيت امجد البحيري دخل وهو ماسك ملك اللي بتقول.. 

ملك
اوعي تفتكر انك كده بتلوي دراعي انا بابي هيجي ياخدني.. 

امجد. بحده 
وهيجي باخدك ليه انتي مراتي ومن حقي اعمل فيكي اللي انا عايزه.... 

نزلت صفاء وقالت
انت ايه اللي بتهببه ده، سيب البنت تمشي وكفايه اللي فوق انت ايييه.. 

ملك بدموع 
هي فوق يا بجحتك انت كمان جايبني هنا تندها، انت ليه بتعمل فيا كده انا اذيتك في ايه كل ده عشان صدقتك ووثقت فيك وقولت بيحبني.. 

امجد 
ومين قالك اني مش بحبك، انا بحبك يا ملك وعمري ما هسيبك ولا هخليكي تبعدي عني... 

ملك ببكاء
لا لا انا مش بحبك انا هايزه اروح لبابا والنبي انت الشرير بتاع قصتي.. 

صفاء بحزن
حرام عليك ليه كده يا امجد ليييه.. 

_ما ردش عليها امجد واخد ملك غصب عنها فوق، ودخل اوضه غير اوضته وقال... 

امجد
ملك حبيبتي عارف انك مش بتحبي حد. يزعقلك ولا بتحبي حد بيكدب عليكي، بس انتي اسمعي كلامي وانا اعملك كل اللي انتي عايزاه.. 

ملك بخوف 
انا ازاي كنت مخدوعه فيك كده، بس الحق عليا انا اللي عبيطه وعمري ما كنت عارفه اخد قرار صح، الكل حذرني منك وانا اللي مشيت ورا قلبي.. 

امجد 
اممم طيب بصي بقي طلاق مش هطلق وانا مستحيل اسيب ملاك زيك تبعد. عني انتي تحفه يا ملك انتي حرفيا ما فيش منك ومش لايقه غير بيا انا.. 

ملك 
لا لا انا طول عمري بخاف من فيلم الجميله والوحش كان قلبي حاسس انه هيبقي حياتي... 

_ابتسم امجد غصب عنه وسابها وطلو، وراح لاوضة نسمه اللي كانت قاعده مدايقه.. 

نسمه 
طبعا ما هو بالدور، ليه بتعمل كده يا امجد حرام عليك.. 

امجد
بسببك انتي يا نسمه، هيفضل رفضك ليا زمان محسسني بالنقص حتي وانتي معايا.. 

نسمه 
عارف ليه عشان انت مغرور كنت متوقع لما هتيجي وتقول ليا بحبك اقولك ايه ده وانا كمان بحبك مش كده، بس قلبي كان ملك غيرك و... 

امجد مسكها من شعرها وقال
ملك غيري لسه بتحبيه بعد كل اللي حصل انتي ما عندكيش دم.. 

نسمه بخوف 
خلاص والله انا مش هتكلم معاكي تاني... 

_بعد عنها اول ما سمع صوت دوشه تحت وبعدين نزل تحت ولقي خالد بيزعق مع صفاء اللي بتقوله.. 

صفاء
لو سمحت حضرتك اهدي وهي هتيجي دلوقتي.. 

امجد بحده 
مين دي اللي هتيجي انا مراتي مش هتقابل حد، وانت يالاا تمشي من هنا احسنلك.. 

صفاء بقلق
انت مجنون ازاي تكلمه كده انت غبي... 

امجد. 
اومال انتي يا ماما عايزاني اقابل السواق ازاي، ولا انا غلطان يا حلو انت..

خالد وقف قدامه وقال
ايوه غلطان انا مش سواق بس واضح انك لسه مغفل.. 

وطلع كارنيه الشرطه بتاعه وقال
معاك حضرة الظابط خالد فتحي هاا مش سامعلك صوت.. 

امجد بعصبيه 
اهلا وسهلا بس انت مالكش حق برضو تاخد مرلتي.. 

خالد 
طيب لو قولنا اني هجيب احمد مندور معايا واطلع للبنت اللي فوق دي واقولها مين اللي اعتدي عليها.. 

صفاء بصدمه 
ايييه انت يا امجد انت اا.. 

امجد بجمود 
ماشي خد ملك وامشي بس قول للدكتور بهاء ما يعزلش من اللي هعمله.. 

ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــــ 

_ وفي المكان اللي مخطوفه فيه ناني طلعت دخل اياد هناك وسيد قاله.. 

سيد 
احنا اهو نفذنا اللي قالت عليه مريم هانم.. 

اياد بضيق 
عارف يا سيد. لو سيبت البيت تاني وسمعت كلام امي هنفخك.. 

سيد
ما انت عارف يا باشا انا ما اقدرش اقول لمدام مريم هانم علي حاجه لا.. 

 اياد بحده 
لا معلش قول لمدام مريم هانم لا عشان ما تخليكش ترجع تاني ابو زعبل.. 

سيد. 
خلاص يا باشا حقك عليا، انا الحمد. لله راضي بشغلة الامن عندكم ودلوقتي همشي والله، يلا يا رجاله.. 

_ومشي سيد واياد دخل جوه عند ناني اللي لما شافته قامت بسرعه وقالت.. 

ناني 
اخيرا جيت وبعدين فين الشرطه عشان يقبضو علي الحيوانات اللي خطفوني بره دول... 

اياد بتوتر
هاا اا اعتبريهم يعني دول خلاص يعني انا قومت بيهم كلهم.. 

ناني
بس هو ايه المكان ده، يتني انت تعرفه.. 

اياد 
ده بيت جدي القديم.. 

ناني
نعممم بيت جدك ازاي ان شاء الله، انا ازاي اتخطف هنا.. 

اياد. 
بصي بصراحه دي لعبه من امي عشان تقربنا من بعض وكده... 

ناني
يخربيت امك انا كنت هموت من الرعب.. 

ضحك اياد وقال
ههههه ايه ايه ده تطورنا وبقينا نغلط، علي العموم انا اسف جدا... 

ناني 
بس في حاجه غريبه لقيتها القلب ده مطبوع عليه صورتين، دي صورة ماما لقيتها هنا وكمان في صوه تاني مطبوعه.. 

اياد 
ازاي يعني وايه اللي هيجيب صورة مامتك هنا.. 

ناني 
بص انا ماما الله يرحمها من وهي بتولدنا ومش عندنا غير صوره واحده. ليها لما كانت في المستشفي مع بابا قبل ما نتولد وكده وهي دي... 

بص اياد للصوره وقال
تصدقي فعلا مامتك انا معرفهاش بس نفس عيونك الخضرا وشبهك جدا، بس مين يوسف ده اللي في الصوره التانيه ومكتوب اسمهم ندي ويوسف.. 

_في الوقت ده موبيل اياد رن وكان باباه وقاله علي اللي حصل لانس فرمي القلب علي الارض واخد ناني وراحو المستشفي.. 

_اللي مش فاهمين معتز زمان لما خطف ندي عشان يقبض علي يوسف خطفها في البيت ده.. 

ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــــ 

_في المستشفي كانت مريم بتعيط واياد بيحاول يهديها هو ونيره وناني وحازم واقف جنب معتز ومدايق جدا.. 

حازم
مليون مره اقولك قرب من ابنك هو محتاجلك اكتر مني ومن اي حد وانت. لا هنا.. 

معتز بجمود 
انت شايف ان ده وقته كلامك ده يا حازم؟.. 

حازم 
ايوه وقته يا معتز ابنك بيضيع، ابنك جوه بين الحيا والموت ومستقبله بيضيع وانت بتقولي مش وقته لا وقته يا صاحبي، انا حاولت اعوض انس بس ما عرفتش لانه محتاج ابوه مش محتاجني اناا.. 

راح معتز وقف عند الشباك ودموعه نزلت، وافتكر كل تعامله مع انس وبعد شويه طلع الدكتور ومعتز فضل واقف بعيد.. 

الدكتور
خير ان شاء الله يا جماعه الخبطه اللي علي دماغه دي هي اللي تعبته شويه لانها عملتله نذيف داخلي ومش هيقدر يفوق منها بسهوله وباقي اللي في جسمه كدمات وكسر بسيط في رجله.. 

اياد 
طيب احنا ممكن نطمن عليه.. 

الدكتور 
تمام بس مش كلكم يعني بشويش عشان الاوضه وكده.. 

مشي الدكتور ومعتز قال
اطمنتو خلاص خد. يا حازم مراتك وروح وانت يا اياد وصل ناني وروح عند. حازم ونيره.. 

اياد 
طيب اطمن عليه يا بابا.. 

نيره 
معلش يا اياد بس انس محتاج باباه ومامته دلوقتي اكتر من اي مد وبكره ابقي تعالي اطمن عليه.. 

معتز 
تعالي يا مريم هنقعد جنبه جوه.. 

_دخل معتز ومريم عند انس واياد قال لحازم.. 

اياد 
لو سمحت يا عمو حازم وصل نيره في طريقك وانا رايح مشوار وراجع.. 

حازم 
رايح فين انت كمان دلوقتي.. 

اياد بجمود. 
هو انت فاكر اني ممكن ارجع البيت وارتاح عادي واخوي مرمي جوه من غير ما اجيبله حقه.. 

نيره 
انت اتهبلت هو ده وقته قدامي يا اياد علي البيت.. 

حازم 
الحكايه مش بلطجه يا اياد اصبر والصبح اعمل اللي انت عايزه بالقانون.... 

اياد بعصبيه 
وانا مش هجيبها بالقانون انا هجيبها بلطجه وهتشوف... 

مشي اياد وناني قالت 
انا هتكلم معاه ما تقلقوش... 

_نزلت ناني ورا اياد وقبل ما يطلع عربيه وقفت قدامه وقالت.. 

ناني
استني يا عم نفسي اتقطع.. 

اياد 
انتي ايه اللي نزلك عمي حازم هيوصلك.. 

ناني 
لو سمحت اسمعني بزمتك شكل باباك ومامتك وهما مرعوبين علي اخوك هيتحمل اي حاجه تاني تحصلك انت كمان.. 

اياد 
ما تخافيش انا مش هتجرالي حاجه.. 

ناني
لا خايفه عليك وو اا قصدي يعني عشان اهلك وكده.. 

اياد ابتسم وقال
انتي عايزه ايه طيب دلوقتي.. 

ناني 
عشان خاطري بلاس تعمل اي حاجه وانت متعصب دلوقتي... 

اياد اتنهد وقال
طيب تعالي انا هوصلك وو.. 

_قبل ما يكمل كلامه قرب منه مراسل بتاع قناه وقال بسرعه.. 

المراسل 
لو سمحت حضرتك اخو انس معتز ممكن تقولنا اللي حصل وتطمنا عليه.... 

اياد 
لا انا مش هقدر اقولك حاجه بصراحه معلش.. 

المراسل
ليه بس حضرتك الجمهور والمتابعين حابين يطمنو عليه.. 

اياد 
هو كويس الحمد. لله بس انا مش هقدر اقولك غير كده لاني اخرس مش بتكلم.. 

_ضحكت ناني غصب عنها وطلعت معاه في العربيه وصلها البيت بتاعها اللي قاعده فيه في القاهره.. 

ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــــ 

_في بيت فوزي البحيري كان بيتكلم في الموبيل وبيقول.. 

فوزي 
يا ريس والله العظيم ما اعرفش مين دخل واخد البنت ووداها لسميره بس الموضوع كله عند بهاء.. 

سكت شويه فوزي وقال
حاضر يا ريس اوعدك في اقرب وقت هعرف هو مين وهخليه يسف التراب... 

قغل تليفونه وبص لسونيا وقال
بقولك ايه انتي الفتره الجايه عايزك تشغلي بهاء فخر الدين.. 

سونيا 
ليه انت عايز امجد ااا.. 

فوزي بحده 
لااا اللي عدي مع امجد ده لعب عيال انا عايز اللي جاي يبقي جد المستشفي بتاعت بهاء اكبر مستشفي في مصر واكتر من 50 في الميه من شغلنا معتمد عليه.. 

سونيا 
تمام يا فوزي بيه واللي انت عايزه انا تحت امرك فيه... 

_تفتكرو هيحصل ايه في بهاء؟.. 

ـــــــــــ 

_في مكان تاني علي البحر كانت ملك قاعده بتعيط وقرب منها خالد وقال.. 

خالد 
امسكي جيبتلك دورا.. 

ملك بدموع 
هو انت ليه كل ما اخرج معاك بتفضل تجيبلي اكل وكانك بتزغط بطه.. 

خالد 
عنك يا ستي انا غلطان وبطلي قويق خلينا نروح عشان ابوكي صدعني كل شويه هات البت هات البت.. 

ملك ببكاء
مليش عين اوريه وشي بعد ما قالي امجد لااا وانا قولتله لاا اتغير وتاب... 

خالد 
يا حجه انتي مليون مره اقولك لما بتعيطي وتتكلمي شكلك بيبقي وحش... 

_قامت ملك ومسكت الطوب اللي في الارض وفضلت تضربه بيه وقالت.. 

ملك 
والله انت رخم وبارد زيك زيه اصلا.. 

خالد بخوف 
خلاص والله خلاص يا بت المجانين انتي... 

سكتت ملك وفضلت تعيط قرب منها خالد وقال
ما تزعليش ما كنش قصدي اخليكي تزعلي انا بهزر معاكي.. 

ملك ببكاء
انا الناس كلها بتزعلني عشان انا هبله.. 

حضن خالد وشها ايديه وقال
حقك عليا انا وبعدين اللي يزعل وحده زيك بالبراءه دي يبقي ما عندوش قلب وحيوان، ده انا لو عليا احطك كده في لوح قزاز وما اخليش حد. يقرب منك.. 

ملك ابتسمت وقالت
انا بحبك اووي يا خالد عشان انت مش وحش زيهم انت زي سما وناني وبابا انما الباقي وحشين.. 

خالد 
طيب يلا بينا نروح عشان ابوكي وو.. 

_عيطت ملك تاني وفضلت تتكلم وخالد. زعق فيها وقال.. 

خالد 
بااااس وبطلي تعيطي عشان افهمك بتقولي ايه.. 

ملك 
عايزه دورا عشان وانا بضربك وقعت مني وبقرف مش هقدر اخد. بتاعك.. 

خالد بغيظ
لو نطقتي كلمه كمان هرجعك لامجد واخلص، عيطي وانتي ساكته قال تقرفي مني قال انتي تطولي اصلا تاكلي مكاني.. 

_ابتسمت ملك وبعدين هو اخدها وصلها البيت وبص عليها وهي طالعه وقال.. 

خالد بهدوء
اكتر وحده كنت بتعصب منها ومن تصرفاتها لما جيت هنا، بقيتي انتي الوحيده اللي في الدنيا يا ملك عرفتيني بعني ايه احب ومستعد اعمل اي حاجه عشانك... 

ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــــ 

_في المستشفي عند انس كان نايم علي السرير بتاع المسشفي وباين علي وسه التعب وراسه ملفوفه بشاش ابيض ورجله كمان.. 

مريم مسكت ايده وباستها وقالت ببكاء
ياريتني انا يا حبيب ماما ياريتني انا مكانك وانت لا، انت بس قوم وانا مش هسيبك خالص وهفضل معاك في كل لحظه وههتم بيك ومش هنساك تاني انا اسفه حقك عليا يا انس.. 

معتز بهدوء
خلاص يا مريم هو اصلا مش سامعك، ابمهم انه بيقوم بالسلامه.. 

مريم ببكاء
هو زعلان مننا هو علي طول بعيد عننا قوله يا معتز انك بتحبه هو هيحس بينا.. 

معتز بدموع
 خلاص طيب وهو لما هيقوم انا هقوله كل حاجه بس اهدي انتي... 

ــــــــــ 
_وتاني يوم الصبح في بيت عزت الشندويلي كانت جيلان في اوضتها بتكلم ياسين وهي لتضحك وقالتله.. 

جيلان 
انا المهم عندي انس يتعلم عليه وكل ده هيكون بسبب جني اللي دافع عنها كده هيكرها ويبعد عنها.. 

ياسين 
هو ببعد وانا هعرف ازاي اخدهة منه، اصلا كلمت بابا عشان نيجي ونخطبها.. 

جيلان 
وانا احب اطمنك عمتي ما هتصدق وهتوافق وخصوصا انكم اغنيه وهي كلب فلوس هههههه.. 

ياسين 
هي عرفت باللي حصل لحبيب القلب ولا لسه.. 

جيلان 
لسه انا رايحه اخو اوريها الخبر ده بقي مالي السوشيال ميديا... 

ـ وقفلت معاه جيلان وطلتت رره اوضتها ولقيت عمتها عزه في وشها.. 

عزه 
علي فين يا جيلان يا حبيبتي علي الصبح كده روحي نامي.. 

جيلان 
رايحه لجني يا طنط في واحده صحبتها بتكلمها وعايزاها.. 

عزه 
اهي متنيله نايمه، والنبي يا جيلان خليها معاكي انا عايزاها زيك مش عايزها تبقي بومه زي ابوها وخليها تشيل الطرحه اللي علي راسها دي وهي طالعه.... 

جيلان 
بس كده من عينيا يا عمتو بعد اذنك... 

_ودخلت جيلان عند جني اللي كانت نايمه وقالت بحده.. 

جيلان 
انتي يا جني قوومي شوفي حبيب القلب بتاعك حصله ايه وانتي نايمه.. 

جني 
ايه يا جيلان في ايه؟.. 

جيلان 
انس في بلطجيه طلعو عليه ويا حرام ما خلوش فيه حته سليمه.. 

قامت جني وقالت بخوف 
انتي بتقولي ايه ما تهزريش يا جيلان.. 

جيلان بغيظ 
حبتيه يا جني هو فعلا يتحب بس هو مش هيكون غير معايا انا خليكي عارفه كده كويس.. 

جني بدموع 
انتي مريضه والله مش طبيعيه... 

جيلان 
هو بعد اللي حصله ده مش هيبص في وشك تاني.. 

جني بدموع 
المهم انه يكون كويس انا لاوم اطمن عليه.. 

_تفتكرو هيحصل ايه؟... 

ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــــ 

_في بيت بهاء الصبح وقفت ملك في البلكونه وكلمت احمد اللي رد عليها وقالت.. 

ملك 
ايوه يا احمد انا عايزاك بقي تجهز للمفجأه.. 

احمد 
في ايه علي الصبح انا مش فاضيلك.. 

ملك 
انت بتكلمني كده ليه يالا طيب مش قايله.. 

احمد
انا غلطانلك يا حجه ملك خير ان شاء الله.. 

ملك 
حزر فزر انا هقولك ايه؟.. 

احمد. 
يا بنتي انا كنت خاطفك وبلطجي ومجرم خافي مني شويه.. 

ملك 
لا لا انا ما بخافش وبعدين انا بحبك يا احمد انت حلو اصلا وطيب
ابتسم احمد وقال
طيب كنتي عايزه تقولي ايه؟.. 

ملك 
منه عند امجد فب البيت بتاعه.. 

احمد 
منه مين؟.. 

ملك
قصدي نسمه ايوه نسمه.. 

احمد بجمود
انتي بتتكلمي بجد هرفتي ازاي، لا بصي بالراحه كده يا ملك وفهميني الموضوع.. 

_قالتله ملك كل اللي حصل واحمد كانت ملامحه بتبقي مدايقه اكتر كل شويه.... 

احمد 
تمام ياملك انا بجد. مش عارف اشكرك ازاي انتي بنت جدعه اووي.. 

ملك
عيب عليك يا اسطا احنا اخوات المهم ابقي طمني عليك.. 

_قفلت معاه ملك وهو طلع مسدس من تحت المخده وقال بجمود.. 

احمد
كده جابت اخرها يا امجد يا بحيري... 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

_وفي بيت ياسين الباب خبط وراح فتح الباب ولقي اياد في وشه.. 

ياسين بقلق
ايااد اا.. 

اياد 
ايه يا ياسو مش هتقولي اتفضل ولا ايه؟.. 



  •تابع الفصل التالي "رواية خطيبتي واخواتها التوأم" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent