رواية المتعة الحرام كاملة بقلم عادل عبدالله عبر مدونة دليل الروايات
رواية المتعة الحرام الفصل السادس عشر 16
بعد خروجها من المستشفي اتصل وائل بسهام من رقم غريب !!!
سهام : الو . مين معايا ؟
وائل : ازيك يا سهام عاملة اي دلوقتي ؟
سهام : مين معايا ؟
وائل : معقول نسيتي صوتي !!! المهم طمنيني عليكي بقيتي احسن دلوقتي ؟؟
سهام : انت بتتصل بيا ليه تاني ؟
وائل : يعني عرفتي انا مين ؟
سهام : خلص يا وائل وقول بتتصل بيا ليه تاني دلوقتي ؟
وائل : انا كنت فاكر اني قدرت انساكي لكن اول ما شوفتك عرفت اني قلبي مش ممكن ينساكي .
سهام : انت هتبطل كدب امتي بقي !! انت مش بتتعب من الكدب ؟!!
وائل : ليه بتقولي كده ؟؟ انتي اللي بعدتي عني وكنت ببعتلك رسايل كتير و انتي مش بتردي عليها وبعدها عملتلي حظر .
سهام : بعدت عنك علشان وقعت معاك في غلطة عمري ما كنت اتوقع اني اغلطها ابدا في يوم من الايام ، ودلوقتي كل الكلام ده ملوش اي لازمة لأن الموضوع انتهي ومش هينفع نتكلم فيه تاني .
وائل : بتسمي حبنا غلطة ؟!!
سهام : ايوه طبعا واكبر غلطة ممكن حد يغلطها وانا بدعي ربنا دلوقتي انه يغفرها لي ويسامحني عليها .
وائل : كلامك ده كله انا متأكد انه من ورا قلبك .
سهام : بالعكس ، الكلام ده كله من جوه قلبي .
وائل : لكن انتي كنتي بتحبيني وانا متأكد من كده ، اي اللي غيرك من ناحيتي ؟
سهام : لما الندم دخل قلبي وحسيت بمرارته اتغيرت وتوبت وقررت اني مستحيل ارجع للغلط ده تاني ابدا .
وائل : سهام انا بحبك ومستحيل ابعد عنك ابدا حتي لو انتي عايزة تبعدي بردو مش هسيبك لحد ما تقتنعي اننا مش هينفع نبعد عن بعض .
سهام : ريح نفسك يا استاذ اللي انت بتفكر فيه ده مستحيل وانا عندي اموت قبل ما افكر اني اغلط الغلطة دي تاني .
وائل : ده اخر كلام عندك ؟
سهام : ايوه اخر كلام ، بعد اذنك مضطره اقفل .
وائل : عموما انا عامل حساب انك ممكن تعملي كده في اي وقت وبصراحة انا مقدرش ابعد عنك علشان كده صورت فيديو لينا مع بعض علشان تفضل ذكري لأجمل لحظات حياتي .
سهام : نهارر اسود !!! فيديو اي ؟
وائل : فيديو لاحلي لحظات حياتي لما كنا مع بعض في الكافيه ، تحبي ابعتهولك ؟ ولا اقولك هبعتلك جزء صغير منه كفاية .
سهام : انت صورتني يا وائل ؟
وائل : هبعتلك جزء منه بعد ما نقفل دلوقتي يمكن تحني ليا وترجعيلي .
سهام : انت اتجننت ؟!! انت عارف معني اللي بتقوله ده اي ؟
وائل : معناه اي يا روح قلبي ؟
سهام : اقفل يا سافل يا مجرم يا .. يا ..
اغلقت سهام مكالمتها مع وائل وظلت تصرخ وتبكي في حالة انهيار تام !!! ثم امسكت بهاتفها واتصلت بعايدة وقالت لها ” ببكاء شديد” : عايزاكي حالا يا عايدة .
عايدة : مالك في اي يا سهام ؟
سهام : مش هينفع في التليفون تعالي حالا لو اتأخرتي هموت نفسي .
عايدة : يخربيتك يا مجنونة لا استني دقايق وهكون عندك .
وبعد اقل من نص ساعة كانت عايدة عند سهام وبتسألها : في اي اللي حصل ؟
سهام ” ببكاء شديد ” : وائل صورني وانا معاه في الكافيه !!!
عايدة : بتقولي اي ؟؟!!!!
سهام : ايوه ، وبعتلي كمان الفيديو وشوفته .
عايدة : طيب اهدي شوية ، بكائك ده مش هيفيد دلوقتي .اهدي علشان نعرف نفكر هنتصرف ازاي .
سهام : هنتصرف في اي يا عايدة ، انا كده اتدمرت .
عايدة : اهدي يا سهام ، انتي كده هيحصلك حاجة .
سهام : ياريت يا عايدة اموت وارتاح من الفضيحة .
عايدة : ان شاء الله مفيش فضيحة ولا حاجة .
سهام : ازاي مفيش فضيحة ؟!! وائل كده بيساومني اما اني اوافق يعمل معايا علاقة تاني واكمل معاه وياخد مني كل اللي هو عايزه واما انه يفضحني ، ومش مستبعد ساعتها ان سامي يقتلني !!!!
عايدة : لاطبعا مادام انتي ندمتي وتوبتي يبقي مش ممكن توافقي علي اللي عاوزه ده ابدا .
سهام : بالشكل ده يبقي وائل هيفضحني !!!
عايدة : لا طبعا مش هنسمح له بكده ابدا .
سهام : طيب اعمل اي يا عايدة ؟
عايدة : العمل عمل ربنا يا سهام ، سيبني انا هتصرف معاه .
سهام : ازاي ؟
عايدة : مش انتي بتثقي فيا ؟
سهام : طبعا يا عايدة بثق فيكي اكتر من نفسي .
عايدة : طيب خلاص اهدي خالص وخليها علي الله وانا هتصرف .
وفجأة سامي يعود من عمله ويدخل المنزل فيلاحظ اثار البكاء التي فشلت سهام ان تداريها كليا !!!
سامي : مساء الخير
سهام : مساء النور يا سامي ، حمدلله علي السلامة .
سامي : الله يسلمك ، مالك يا سوسو ؟؟
سهام : لا ابدا مفيش حاجة .
سامي : ازاي مفيش حاجة ؟!! ده شكلك زعلانة اوي وواضح علي عينيكي انك كنتي بتبكي !!!
هنا تدخلت عايدة في الحديث وقالت ” محاولة خداعه ” : مفيش حاجة يا سامي ، هي فعلا كانت بتبكي علشان قولتلها علي بنت زميلتنا من زمان من ايام الدراسة عرفنا انها ماتت .
سامي : لاحول ولا قوة الا بالله ، ده قضاء ربنا .
سهام : ونعم بالله .
سامي : طيب خلاص معلش انا مقدر مشاعرك لكن خلاص ده قدر ومكتوب .
سهام : الحمد لله .
عايدة : يلا يا سوسو قومي شوفي جوزك عايز اي وفرفشي وهي الله يرحمها خلاص وانسي ، وانا هستأذن وامشي دلوقتي .
وبعد خروج عايدة وانصرافها اتصلت علي وائل !!!
وائل : اهلا اهلا يا استاذة عايدة .
عايدة : انت سجلت رقمي عندك ؟
وائل : ايوه ، لازم طبعا ، ده انتي من ريحة الحبايب .
عايدة : قولي من الأخر انت عايز اي من سهام ؟
وائل : عايزها ترجع ليا وتبقي حبيبتي زي الاول .
عايدة : سهام ست متجوزة حرام عليك سيبها في حالها !!!
وائل : من اول ما عرفتها وهي ست متجوزة ، اي الجديد علشان تبعد عني دلوقتي ؟
عايدة : سهام غلطت في لحظة ضعف وتابت وندمت وعايزة تعيش نضيفة يا ريت تساعدها وتبعد عنها ، وانت اكيد عندك ام او اخت او بنت تخاف عليهم استرها وابعد عنها علشان ربنا يسترك ويستر حريمك .
وائل :لكن انا مش قادر ابعد عنها !! اعمل اي في قلبي ؟!!
عايدة : البنات والستات كتير يا استاذ وائل وانت ماشاء الله شكلك كويس ولو عايز الف ست تتمناك ، بعد اذنك ابعد عنها .
وائل : ولا بنات ولا ستات الدنيا كلهم يملوا عيني !! سهام بالنسبالي مش ست وخلاص ، لأ سهام بالنسبالي يعني الحب اللي مش هقدر استغني عنه ابدا .
عايدة : ولو انت بتحبها بتصورها ليه ؟
وائل : علشان كل ما توحشني اشوفها وافتكر اجمل لحظات حياتي معاها .
عايدة : قصدك علشان تذلها ؟
وائل ” بضحكة خبيثة ” : لا لا طبعا .
عايدة : يعني انت مش هتبعد عنها ؟
وائل : بصراحة لأ .
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية المتعة الحرام ) اسم الرواية