عهد القاسم (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم فرح القصاص
رواية عهد القاسم الفصل السابع عشر 17
قاسم بيروح المكان الي قالتلو عليه عهد و اول مابيشوفها بيجري عليها بلهفه عشان يحضنها
عهد بتبعدو بإيدها ومبتخلهوش يقرب منها
عهد بجمود: جبت ورقة الطلاق؟؟
قاسم: طلاق اي؟
عهد بنرفزه: طلاق اي!!.. طلاقنا انا وانت
قاسم: وانا مش هطلقك يعهد
عهد: بس انا عايزه اطلق ومتجبرنيش ألجأ للمحاكم يقاسم
قاسم وبيرفع حاجبه: اتغيرتي اويي
عهد: بفضلك..! اتغيرت بفضلك
قاسم: انا اسف يعهد سامحيني
عهد بسخريه: بعد اي؟ جاي تتأسفلي بعد سنتين.؟؟
قاسم بيمسك ايدها: انا دورت عليكي كتير اوي ف كل مكان مسبتش مكان وإلا دورت في عليكي يعهد والله.. سامحيني عشان خاطري ونرجع تاني و.. وبتقاطعه
عهد: مبقاش ينفع الكلام ده دلوقتي يقاسم خلاص
قاسم: لا مش خلاص يعهد ولسه في وقت لكل حاجه
عهد: قاسم من الاخر هطلقني ولا لا؟
قاسم: انتي عايزه تطلقي لي؟ من حقي اعرف
عهد: عشان هتجوز ارتحت كدا!!
قاسم: تتجوزي؟؟
عهد: اهه
قاسم: امم تمام يعهد براحتك بس خلي بالك انا هطلقك زي ماطلبتي بس عايز ابني وإلا هنلجأ للمحاكم فعلا زي مقولتي
عهد بخوف: بس.. بس ده مش ابنك
قاسم: مش ابني ازاي يعني ؟؟
عهد: انا بعد الحصل معايا اجهض والجنين نزل
قاسم بعدم تصديق: اومال ده مين؟
عهد: ده ابني انا و... وبتسكت
قاسم بيمسكها من دراعها بقوه: انتي ومين؟
عهد بتاخد نفس عميق وتنظرلو: انا وأرثر
قاسم بيسبها: ازاي
عهد: هو اي الي ازاي
قاسم: قصدك انك خونتيني؟
عهد: انا لازم امشي دلوقتي
قاسم بيمسكها ويرجعها لي: ردي انتي خونتيني؟؟؟
عهد: قاسم سبني
قاسم: مش هسيبك غير لمه تجاوبيني
عهد بتفضل سكته
قاسم بيسبها: امشي يعهد
عهد بتمشي علي طول
*****************************
أرثر: كنتي فين يعهد
عهد: كنت في مشوار كدا
يثرب: مالك يعهد وشك اصفر كدا لي
عهد: مفيش والله يايثرب بس تعبانه شويه هطلع ارتاح
أرثر: اه باين انك تعبانه تمام اطلعي
عهد: هاخد ألياس عشان أكله
يثرب: ماشي يحبيببتي
عهد بتاخد ألياس وبتطلع
يثرب: حاسه في حاجه حصلت معاها
أرثر: حاجه زي اي
يثرب: مش عارفه بس انت مش شايفها عامله ازاي
أرثر: ممكن تكون تعبانه فعلا
يثرب: ممكن طب ماتطلع انت اطمن عليها
أرثر: بس هي قالت هتنام
يثرب: يغبي انا لمه نكون مضايقين بنقول كدا
أرثر: خلاص شويه كدا هطلع اشوفها
يثرب: لا اطلع دلوقتي عشان احنا لمه بنكون مضايقين كدا بنحب يكون جنبنا ويسمعنا ويكلم معانا ويهتم بينا
أرثر: يعني برأيك.. اطلع؟
يثرب: ده سؤال طبعا اطلع
أرثر بإبتسامة: تمام
******************************
ألين: عملت اي؟
قاسم وهو بيقلع الساعه من ايده: هنطلق
ألين: طلاق!!
قاسم: اه الهانم عايزه تتجوز
ألين: معقول.. طب وابنك
قاسم: قالتلي انه مش ابني وانها خانتني والولد ده ابنها هي
ألين: وانت صدقتها؟
قاسم: شيفاني عبيط؟ معقول اصدق حاجه هبله زي دي
ألين: الي انا مش فاهمه هي لي بقت كدا دي حتي عندها استعداد انها تشوه سُـمعتها قدامك وتبقي خاينه
قاسم: تعمل الي تعملو وتألف قصص علي كيفها انا مش هطلقها ومش هسيبها هي وابني للشخص ده
ألين: هتعمل اي؟ هي شكلها واخده القرار ده من بدري و مُـصيره عليه
قاسم: هتشوفي هعمل اي المهم مش هسيبها دقيقه تاني ف البيت الشخص ده
*******************************
عهد كانت قاعده وبترضع ألياس وبتفكر ف الي قالته لي قاسم وبيقاطع تفكيرها دق علي الباب
عهد: مين
_انا يعهد أرثر
عهد بتسيب ألياس ع السرير وبتقوم تفتح
عهد: اتفضل ياأرثر
أرثر: انتي كويسه!؟
عهد: ايوا
أرثر: بصراحه حسيتك مش كويسه ومضايقه كدا
عهد بتتنهد: قابلت قاسم جوزي انهارده
أرثر: اممم عشان كدا المهم كملي
عهد: هو مش قابل يطلقني
أرثر: عملتي اي
عهد: انا قولتلو ان ألياس مش ابنه وابنك انت
أرثر: بس انتي كدا هتطلعي ف نظرو... بتقاطعه
عهد بدموع: عارفه بس معنديش حل تاني هو لو عرف ان ألياس ابنه هيخده مني ياارثر وانا مش هقدر استحمل ابعد عن ابني
أرثر: طيب اهدي خلاص كويس انك قولتي كدا
عهد: يعني انت مش مضايق؟
أرثر: اضايق اي ألياس بعتبرو ابني من زمان يعهد يعني انتي مكذبتيش
عهد بإبتسامة: شكرا
وبيقاطعهم صوت خبط ف البلكونه
أرثر بيقوم يشوف بيحصل اي
وبيدخل ومبيطلعش
عهد بستغراب: أرثر.. أرثر في اي
بيدخل من البلكونة شخص لبس اسود وقناع اسود
عهد بخوف: ا.. انت مين؟؟
الشخص بيقرب منها
عهد بترجع لورا بخوف: أرثررر...
_هو دلوقتي ف غيبوبه مؤقته يعني نادي لصبح مش هيسمعك
عهد بخوف اكتر: انت عملت في اييي؟ و.. و انت مين.. وعايز اي
الشخص ده بيقرب منها اوي وبيشيلها
_هتعرفي عايز اي
•تابع الفصل التالي "رواية عهد القاسم" اضغط على اسم الرواية