رواية جرح الحياة كاملة بقلم رنا سليمان عبر مدونة دليل الروايات
رواية جرح الحياة الفصل الاول 1
_اللي بيني وبينك عمره ما كان حُب…….انا عُمري ما حبيتك ولا هفكر في يوم اني احب مريضة بتتعالج عندي انتي اللي وهمتي نفسك بشيء عمره ما هيحصل لان اللي بيني وبينك علاقة دكتور بمريضة عنده لا اكتر ولا اقل
_وهمت نفسي!…….انا كُنت فاكرة انك بتحبني من تصرفاتك
_تبقي غلطانة يا هاجر……انا كل اللي عملته معاكي كان مُجرد علاج علشان تخرجي من الحالة اللي انتي فيها ……لكن انا عمري ما حبيتك ولا هيجي يوم واحبك فيه…….مكنتش فاكر ان دا ممكن يحصل في يوم…….انا اسف
_اسف!……اسف علي ايه يا ادم……..اسف انك خلتني اثق فيك بعد ما كُنت فقدت الثقة في الناس كلها…….ولا اسف انك خلتني احبك واتعلق بيك واقتنع انك غيرهم وانا فعلا بتحبني…….اسف علي اية ولا اية لا ادم
_مكنتش متخيل انك ممكن تحبيني في يوم يا هاجر…….انا معملتش حاجة تخليكي تحبيني انا كل اللي عملته اني كنت بحاول اعالجك وبس
_وانت فاكر انك كدة عالجتني…….تبقي غلطان انت بعد اللي عملته دا رجعتني لنقطة الصفر من تاني…….اللي انت عملته معايا دا اكدلي ان كلكم واحد واني كنت غلطانة لما فكرت في يوم ان احب تاني واثق في حد تاني انا حقيقي كرهتك وكرهت اليوم اللي حبيتك فيه…….شكرا لانك خلتني افقد الثقة في كل اللي حواليا تاني يا دكتور ادم……..اوعدك انك مش هتشوف وشي تاني واني هنسي في يوم اني عرفت واحد اناني زيك
سابتني وخرجت من المكتب …….فضلت باصص عليها وانا بحاول امنع دموعي انها تنزل…….خرجت من المكتب وقفلت الباب…….قعدت علي الكرسي وبدات اعيط……..مكنش قدامي حل تاني علشان ابعدها عني……..كان لازم اعمل كدة علشان تبعد وتنساني ……..عملت كدة علشان حُبي ليها…….رجعت راسي لورا وبدات افتكر اول مرة شوفتها فيها
دخلت الاوضة بتاعتها …….بصيت عليها من بعيد وهي قاعدة بتكلم نفسها وبتعيط……..قربت منها وبدات اتكلم
_انا مش مجنونه مش مجنونه هما المجانين
_صباح الخير يا هاجر
سكتت وبصاتلي بخوف وبعدت عني
_انتي مش عايزه تعرفي انا مين
هزيت رأسها بخوف ب لا وبدات تعيط…….سحبت كرسي وقعدت علي الكرسي ال قدام سريرها
_ممكن تهدي علشان نقدر نتكلم…..احب اعرفك بنفسي انا دكتور ادم الدكتور بتاعك الجديد …….انتي ممكن تعتبريني صاحبك مش الدكتور بتاعك تقدري تحكيلي كل ال مزعلك واوعدك انه هيفضل سر بينا
اية رايك؟!
فضلت باصه عليا شويه وبعدين اديتني ضهرها ونامت ……اتنهدت وفضلت باصص عليها …….يمكن اكون من اشطر الدكاتره ال نفسين في مصر ودا بشهادة معظم الدكاترة كل ال بيجولي بقدر اعاجهم ودا كان السبب ال خلي دكتور رأفت دكتوري في الجامعة يكلمني و يطلب مني اني اجي واعالج مريضه عنده في المستشفى بقالها خمس سنين في المستشفى وكل الدكاتره فشلوا انهم يعالجوها…….وافقت علي طلب دكتور رافت وروحت علشان احاول ابدا معاها في العلاج واحاول اخرجها من حالة الصمت اللي هي فيه دا……. عدا تلات شهور وانا بحاول اتكلم معاها واخليها تكلمني او ترد عليا بس مفيش فايده كانت طول الوقت باصه للسقف وساكته مش بتتكلم…… ساعات كنت افضل باصص عليها وافكر في اللي حصلها واللي وصلها للحالة دي …….كان نفسي اعرف اي ال خلاها توصل للحالة دي
كنت قاعد معاها في يوم وبحاول اتكلم معاها واحاول اخليها تتكلم
_بس يا ستي ومن ساعتها وانا هو صحاب و
اتكلمت وهي باصه للسقف
_متتعبش نفسك يا دكتور
_ايه دا انتي بتتكلمي زينا كدة …..,,,اومال بقالك تلات شهور ساكتة ليه
_بلاش تتضيع وقتك معايا يا دكتور لان كل محاولاتك هتفشل زي اللي قبلك
_بس انا مش متعود اني افشل في أي حاجة عايز احققها
اتكلمت وعلي وشها ابتسامه
_يبقي هتجرب احساس الفشل دا معايا ل اول مرة
_ال يسمعك دلوقتي ما يسمعكيش اول ما شوفتك وانتي عماله تقولي انا مش مجنونه انا مش مجنونه
_مانا فعلا مش مجنونه بس مش عايزه اتعالج
_ودا ازاي يعني ……يعني ايه مش مجنونه ومش عايزة تتعالجي
_معني اني اتعالج اني هخرج من هنا للمجانين الحقيقين ال برا
كل ال برا المصحه دول مجانين بدون استثناء مجانين وكذابين ومنافقين…….انا وجودي هنا ارحم بكتير من خروجي واني ارجع اقابلهم
ف علشان كده بقولك يا دكتور مغامراتك وقصصك اللي عمال تحكيهالي من الصبح دي مش هتفرق معايا في حاجه وانت بتضيع وقتك على الفاضي……روح وقولهم انك فشلت في معالجتي ووفر وقتك
_بصي يا هاجر انا مش عارف ايه اللي حصالك وخلاكي توصلي للمرحلة دي بس انا عايز اقولك ان مفيش حاجه في الدنيا دي تستاهل انك تحبسي نفسك في اوضه اربع حيطان من غير ما تتعاملي مع البشر اللي برا الاوضه دي …….على فكرة يا هاجر زي ما في الوحش في الدنيا دي فيه الحلو في ناس قلوبها جميله وطيبه غير الناس اللي تعرفيها…… صدقيني يا هاجر والله
دموعها بدات تتنزل على خدها وبدات تتكلم من وسط دموعها
_بس انا بقي كل اللي قابلتهم في حياتي كانوا ناس معندهاش ضمير ولا قلب ولا حتي رحمة خلوني اكره البشر كلهم …….من اول يوم جيت فيه الدنيا دي وانا محكوم عليا ب الاعدام ابويا وامي اطلقوا وابويا باعني ومسألش فيا وامي باعتني علشان الواطي جوزها وعلشان بتحبه…… تفتكر ايه اللي ممكن اخرجله برا المكان دا …….صدقني والله يا دكتور انا مرتاحة هنا والله
_تفتكري ان دا حل انك تحبسي نفسك في المكان دا حل انك تتعزلي عن العالم كله بسبب كام شخص غلطوا في حقك …….دا حل لو دا تفكيرك يا هاجر ف انا اسف اني اقولك انك غبيه …….انتي لازم تخرجي من المكان دا وتتعرفي على ناس جديده وتحبيهم ويحبوكي ساعتها بس هتكتشفي انك كنتي غلط وان مش كل الناس وحشه زي ما انتي فاكره
لاول مرة تبصلي في عنيا من ساعه ما قابلتها
_مش هقدر يا دكتور لو كنت اقدر اعمل كدة كنت عمالت كدة من زمان بس انا مش هقدر
_بس انا معاكي وهفضل جمبك لحد ما تخفي ومش همل منك ولا هسيبك
_انت متعرفش انا حصلي ايه ولا اي اللي وصلني للحالة دي
_مستعد اني اسمعك ونحاول نلاقي حل احنا الاثنين……..وانا واثق اننا هنقدر نلاقي حل
فضلت بصالي وساكتة……..فضلت باصص ليها ……..كان نفسي انها تفتح ليا قلبها وتحكيلي اللي حصل ليها و احاول اني اساعدها
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية جرح الحياة ) اسم الرواية