رواية طريقي الى الله (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم سلام
رواية طريقي الى الله الفصل الاول 1
مازن:انت تجننت ازاي تجيبها لحد بيتك ؟
محمد: انا مستحيل اخليها تكمل المهزلة اللي عايشة فيها دي، انا طلبتها من عمها وخلاص كل حاحة هتم قرييب جداً وهربيها من جديد/بقلم ســَلام
مازن:أنت ايه ياخي دي حتى ما بتعرفكش هتحبك اطلع من جوك دا وصحصح يا صاحبي بدل ما تقلب فوق دماغك ، أنتَ عارف اخلاقها عاملة ازاي دي الكل بيقي فيها وبسمعتها الزب*الة
رد محمد ب بثقة /بقلم ســَلام: هتشوف يا مازن كله بيجي مع الوقت
.......
السلام عليكم ورحمة اللّٰه وبركاته ازيكم ي خواتي ،اليوم هبدأ احكيلكم حكايتي كده وأتمنى أنكم تسمعوني للآخر، اسمي مريم عندي ٢٠ سنة طولي ١٦٢ سم، قمحاوية بعيون عسلية واسعة ورموش كثيفة وجسد ممشوق وفاتن جداً، بصراحه كده اي حد يشوفني يبقى متنح فيا، بدرس ألسن سنة ثانية، ابوي وأمي توفوا من ٥سنين ووقتها كنت ب نييوورك بحكم اني بدرس إعدادي هناك ومن وقتها وحياتي اتشقلبت تماماً مش هطول عليكم اكتر من كده وهكملكم /بقلم ســَلام
في يوم كده اتململت بفراشي ب كسل ونوم وقعدت انده ع الداده حميده عشان تعملي كوباية قهوة عشان أفوق كالعادة بعد السهر بال(night club)/بقلم ســَلام
لوش الصبح مع صحابي
فتحت عيوني كده عشان اشوف كويس ، اي ده هو انا فين لحظة غمضت عيوني جاامد وفتحتهم ليكون أثر الشرب ل حد دلوقتي مأثر عليا، ايه دا؟ دي مش أوضتي!
قمت وأنا بصرخ : ي دادا حميدة انتِ فييين؟
هو انا فييين! /بقلم ســَلام
لا لا أنا اكيد بحلم، اي دا راسي بتوجعنييي اويي
قعدت ع السرير وانا بحاول افتكر هو حصل اي امبارح؟ وازاي أنا وصلت لحد هنا؟ /بقلم ســَلام
ازا كان لبسي زي م هو ما غيرتهوش، في ايييه مسكت راسي وانا بحاول اعصر مخي وافتكر هو ايه اللي حصل بالزبط!
قمت ادور ع موبايلي ارن فيه ع حد او افهم انا فين، دورت كتير ع الموبايل بتاعي بس للأسف ما كنش موجود لا هو ولا شنطتي
قعدت على السرير وانا بحاول افتكر اي حاجه او خيط يفكرني هو ايه اللي حصلي؟ /بقلم ســَلام
شويه ولاحظت انه في صوت قدام باب الأوضة وشوي الباب اتفتح قمت وانا حاسه بدوخه وصداع رهيبين وخوف من انا فين وهو في ايه؟/بقلم ســَلام
دخلت من الباب شغالة واضح انها بال ٤٠ من عمرها وملامحها هادية وطيبة،دخلت وحطت صينية الفطار قدامي
وخرجت من الأوضة ورجعت ب صندوق خشبي مطلي باللون البنفسجي، وقالتلي باحترام : اتفضلي يا مريم هانم دا الفطار
بتاعك، قلتلها ب صريخ : أنتِ مين؟ وتعرفيني منين؟ وأنا فين؟
سكتت وم ردتش عليا وخرجت وقفلت علي الأوضة بالمفتاح، وانا دايخه مش قادرة اتصامد على رجليه ومصدومه من اللي بيحصل قعدت ع السرير عشان الملم نفسي كده وابقى قوية وقمت /بقلم ســَلام
ووقفت عند الباب وقعدت اخبط واصرخ بأعلى صوت: في حدد هناا؟ انا هنااا في حد سامعني؟ يا بهاااي*م.....
مش فاكره قد ايه قعدت اخبط واضرب بالباب واش*تم على امل انه يتفتحلي /بقلم ســَلام
بس بعدها فقدت الامل، وأنا بصراحه كده كنت تعبانه اوي والدوخه بتداهم جسمي النحيل كل دقايق،قعدت ع السرير وبعدين شفت صينية الفطار اللي جابتهالي الشغاله من ساعة:دا ايه دا؟ دي كل الشغلات اللي بحب اكلها على الفطار! قلت بسخرية :ايه الهباب ده،دا واضح انه حد بيلعب معايا لعبة وس*خه، بس اقولكم الصراحة: انا كنت ميته جووع ومحتاجه اكل حاجه تشد جسمي عشان اعرف اتصرف بالبل*وة اللي أنا فيها دي، وعشان الاكل اللي بحبه قدامي ما قدرتش امسك نفسي واستسلمت ورفعة الراية البيضا/بقلم ســَلام
اكلت من كل حاجه محطوطة على الصينية وكأني مش ماكله من فترة، لفت نظري ان في ورقة مطوية محطوطة تحت صحن الفطار، فتحتها وكان مكتوب فيها: بالهنا والشفا، أنا كنت متأكد إنك مش هتقاومي جوعك دا وخصوصي بعد يومين نوم بالسرير ، اشربي العصير عشان تفوقي كويس
لحظةةة، رمشت بعيوني التنتين اكتر من مره وقعدت اركز بكل حرف مكتوب، ايييييه؟ يومييييين! انا بقالي يوميين نايمه هنااا
ايه الهباب المكتوب داا!/بقلم ســَلام
كرمشت الورقة ورميتها بعصبية وزقيت الصينية بغضب وتكسرت الصحون، قمت اخبط مرة تانية على الباب وانا بش*تم فيهم واحد واحد/بقلم ســَلام
بس لا أمل، روحت عند الشبابيك لقيتني ب شيء أقل ما أقدر اقول عنه قصر، كان مطل على جناين خضرا وكلها ورود تجنن، بصيت كده ولقيت في بلكونه برا بس مقفولة بقفل، يعني ايه ، انا مخط*وفة ؟ قعدت ازعق واصرخ تاني عايزة اخرج انا حاسه اني بتخن*ق ي جدعان! /بقلم ســَلام
قعدت ع الانتريه الموجوده ب الأوضه وبعدين سرحت ب تفاصيل الاوضة دي ااقل ما يقال عنها انها روووعة، الجدران مع السرير وكل حاجه كانت كلاسيكية بشكل جذااب جداً وكانت في سور من القرآن الكريم متعلقة بأغلب جدران الاوضة ، والاقوى من كده، ده جو الأوض اللي انا بحبها وكأنها مصممة خصيصاً ليا أنا !/بقلم ســَلام
وانا بتأمل الاوضة وقعت عيوني على الصندوق اللي جابته الشغالة افتكرته رحت بسرعة عشان افتحه لعلّ وعسى بقى إني اللاقي خيط عشان اهرب من هنا، الصندوق كان لونه اللون المفضل عندي، اللون البنفسجي ومُـزّين بطريقة تحففه فتحته وكان جواته إسدال صلاة بنفس لون الصندوق وقرآن كريم وورقة مكتوب فيها : إقامتك هتطول عشان كده هتحتاجي دوول اوييي الفترة الجاية/بقلم ســَلام
ايهههه! اناااا؟يعني فعلاً أنا مخطوووفة ولا في حد من صحابي بيعمل فيا مقلب؟ دا أنا هطربقها فوق دماغهم،أنا يتعمل فيا كده، وايه دا جايبين ليا إسدال وقرآن؟ وكملت بسخرية هو أنا امتى أديت فرض انا من وقت طويل ما ركعة ركعة وحده! /بقلم ســَلام
أتاففت بغضب وضيق،وأنا بفكر في ايه ومين اللي بيلعب فيا كده! رميت نفسي على السرير وانا بحاول افتكر ايه اللي حصل وازاي انا هنا من يومين ! سرحت بالصندوق مرة تانيه وم حسيتش بنفسي لحد ماا... /بقلم ســَلام
حسيت بوهج نار وحسيت إني بتخنق، صحيت ولقيت الاوضة كلها بتحترق، اي ده، النار هتولع فيااا!
ي ناااس ي عااالم في حد هنا؟ حد يساعدني اطلع من هنا النار هتاكلني/بقلم ســَلام
شوية شوية وبدأت النار تاكل في جسمي النحيل، حسيت ب النار بتوصل ل دماغي وانا بص*رخ بوجع وبستغيث
لكن لا حياة لمن تنادي، ايه دا هي النار اكلتني بس انا ما متتش!
بس النار بدأت تاكل فيا من جديد وانا بتوجع اوويي
اعااااااا حددد يجيي يطفي النار ويلحقنييي /بقلم ســَلام
وفجأة اتفتح باب الاوضة وكان في نورر عجيييب جداً بيدخل منه وكان بيزيد وكل ما كان بيزيد النار دي تطفي لحد ما.....
يتبع /بقلم ســَلام
١٠٠ لايك عشان انزل البارت الثاني
مستنية رأيكم بالكومنتس ي حلوين 🥺❤️
•تابع الفصل التالي "رواية طريقي الى الله" اضغط على اسم الرواية