رواية في الحلال (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم رقيه طه
رواية في الحلال الفصل الاول 1
في كافيتريا كلية الهندسه يجلس إسلام وصديقه محمد
إسلام بهدوء :
- عرفتها من ع النت
زفر محمد بضيق قائلا :
- - نعــــــم !! وهو إحنا من الناس دي برضو يا إسلام ؟ !!
- يابني إصبر هفهمك ، انا بتكلم معاها عادي خالص والله ومش بنقول حاجه حرام ، كله كلام عام كـ تعارف يعني
محمد بلوم :
- بس مش إحنا اللي نلعب ببنات الناس يا إسلام !!
رفع حاجبه متعجبا وقال :
- - وهو حد قالك إني بلعب بيها ،، عيييب يا محمد أخوك راجل برضو ،، كل الحكاية بس إني لازم اتعرف عليها كويس قبل ما أتقدملها
محمد بتعجب :
- - تتقدملها ؟!!
- أيووه يابني امال انا بقول إيه من الصبح ،، البنت اللي هتجوزها لازم أكون عارف دماغها وتفكيرها كويس ، علشان كده قلت اتعرف عليها الأول ع النت وأفهم دماغها بعدين أروح اتقدملها إن شاء الله
- طيب وإنت عرفت إزاي بقي إن دي ممكن تكون مناسبه ليك ؟!!
إبتسم إسلام قائلا :
- - بصراحه كده هي كانت معانا فـ جروب ( نقاشات حره ) وباين عليها دماغها حلوه وكمان باين عليها محترمه
نظر إليه بتعجب قائلا :
- - باين عليها امممم طب وهي لو كانت محترمه كانت هترضي تتكلم معاك كده ؟!!
إنتفض إسلام من مكانه وضرب الطاولة بقوه وهو يقول :
- محــــــــــــمد انا مسمحلكش ، يا تتكلم عنها عدل يأما تسكت ، فــــــــاهم
محمد بضيق :
- خلاص يا عم إنت حر ، يلـا علشان المحاضره قربت تبدأ .
________________________
وفي المبني المقابل أمام قاعه 23 بكلية التربيه تجلس سلمي وصديقاتيها ،
نظرت سلمي إلي صديقاتيها بضيق قائله :
-
- - يا جدعان انا مش فاهمه حاجه من البوتري ده هو انا بفهم شعر عربي لما هفهم شعر إنجليزي ، انا كان مالي ومال قسم إنجليزي بس ياربي ، ماكان قدامي أقسام تانيه كنت دخلتها وخلاص
ضحكت هند ضحكة عاليه وقالت :
-
- - يابنتي هو إنتي كل ما تطلعي من المحاضره دي بالذات تعملي كده ، انا بصراحه مكنتش بحبها فـ الاول بس الدكتور حببني فيها
سلمي بضيق :
-
- الدكتور حببك فيها !! يا شيخه حرام عليكي ده علطول يشتم ويهزأ فينا وكرهني في الماده وفي الجامعه كلها ، ربنا يعدينا منها علي خييييير
تنهدت فاطمه بدلع قائله :
-
- - بس شوفي راجل إزاي شخصيه وقوه وشياكه بجد جنتــــــل آخر حاجه ، يا بنتي دي بنات الجامعه كلها هيموتوا عليه .
سلمي بنفاذ صبر :
-
- - بت إنتــــــي وهي إمشوا من قدااااااااامي حالا وإلا هفجركم ، جايين إنتوا علشان تدرسوا ولا تتفرجوا علي الدكاتره
-
- ثم أردفت بإبتسامه كبيره :
-
- عيال عاوزة الضرب
هند بإستهزاء :
-
- - لأ عاقله يا بت
سلمي بضحكة مرتفعه :
-
- - هششش يلا من هنا علشان هنرش ماية ، هروح انا بقي علشان لو إتأخرت بابا هيظبطني ،، يلـــا أشوفكم بكره بإذن الله , مع السلامه
عادت سلمي إلي منزلها ، فنادت عليها اختها
-
- - سلمـــي تعالي بسرعه المسلسل لسه بادئ أهو ،، كويس لحقتي نفسك
سلمي بسعاده :
-
- - قششششطه جدااااااااا ، هروح أدخل شنطتي الاوضه وآجي حــــالا
وإثناء عودة سلمي قالت لاختها ولاء بصوت هادئ :
- والله يا بت يا ولاء الواحد عاوز يبطل المسلسلات دي !! ويا سلاااااام بقي لو نبطل الأغاني كمااااااان الله بجد كفايه بقي الذنوب اللي عندنا
رفعت ولاء حاجبها وقالت بحنق :
-
- - يا ستي إنتي هتعملي فيها ست الشيخه !! يا تتفرجي يا تمشي علشان متبوظيش الحلقه عليا !!
سلمي بضيق :
-
- - خلاص هتفرج
-
- وأكملت بإبتسامه :
-
- - قوليلي بقي حصل إيه من الأول
_______________
خرج إسلام ومحمد من المحاضره
نظر محمد إلي الأرض وهو يقول :
- إسلـــام معلش انا اسف ،، مكنش قصدي أتكلم علي البنت اللي معرفش إسمها دي كده ، وفعلا مكنش يحق لي اني أظلمها وأقول عليها حاجه وحشه من وراها ، بس انا بصراحه مش مقتنع بجواز النت ده وشايف اني لازم لما آجي اخطب واحده اخدها من بيت أهلها وأتعرف عليها عندهم علشان كل حاجه تبقي فـ النور ، بس عموما دي أراء برضو معلش متزعلش مني
إسلام بإبتسامه :
-
- - اولا إسمها ساره ، ثانيا انت عارف إني مش بعرف أزعل منك لأنك أغلي صديق عندي ، ثالثا بقي انا هوريلك إن وجهة نظرك دي غلط والأيام بيننا ،قشطه ؟
محمد بسعاده :
-
- - قشطه جداااااا ^^
نظر إسلام أمامه فإذا به يري شيئا لم يعجبه فقال بضيق :
-
- - يييييييييييي شوف مين جاي علينا
فاروق بإبتسامه خفيفه :
-
- - السلام عليكم
إسلام بإبتسامه مصطنعه :
-
- - وعليكم السلام
محمد بسعاده :
-
- - وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نظر لهم فاروق للحظات ثم بدأ حديثه :
-
- - ازيكم يا شباب عاملين إيه ؟ كويس إني شوفتكم والله كنت عاوز أقولكم علي الندوه اللي هتتعمل بكره فـ الجامعه يمكن تحبوا تيجوا يعني
محمد بإبتسامه كبيره :
-
- - مـــاشي قول
شرد إسلام عنهم قليلا وأخد يحدث نفسه :
-
- - هو كل ما يشوف خلقتنا الواد ده يقولنا علي ندوه دينيه ، وأكيد ندواته كلها بقي هتكون شيوخ كبار وهيقعدوا يتكلموا كالعاده وإحنا مش فاهمين حاجه وفي الآخر ننام زي كل مره !
.. قطع فاروق إسلام من شروده وهو يسألة :
- هاه يا إسلام وإنت مقولتليش ،، تحب تعرف أكتر عن الندوه ؟
إسلام بإبتسامه مصطنعه :
-
- - إتفضل
بدأ فاروق حديثه عن الندوه قائلا :
-
- - إسم الندوه ( احبك ولكن لن أصارحك ) وبتتكلم عن ..
قاطعه إسلام متعجبا .. !
- إسمها إيه ؟!!!
فاروق بتعجب :
-
- - احبك ولكن لن أصارحك
رفع إسلام حاجبه وقال بصوت ساخر :
-
- - ندوه دينيه وإسمها كده إزاي يعني ؟!! انت بتهرج صح ؟
فاروق بإبتسامه هادئه :
-
- - طيب بص انا مش هتكلم عنها , إنت هتيجي تشوف بنفسك ينفع ولا لأ , مستنيكم بكره الساعه 11:30 في قاعه المناسبات ، يلا بقي هسيبكم علشان ألحق ابلغ باقي الناس
نظر إسلام لمحمد بتعجب وقال :
-
- - صاحبك بيضحك علينا يا عم !! بيقولنا أي حاجه وخلاص علشان يجر رجلينا ونروح ، بس الحركات دي مش بتخيل عليا ، هو أكيد بيعمل كده علشان يبان قدام الناس انه شاطر بقي وبيعرف يقنع الناس بالحضور وحاجات كده !!
محمد بضيق :
-
- - فاروق مش بيكذب ابدااااا يا إسلام ، هو صاحبي من زمان وانا عارفه كويس ، عموما نروح بكره ونشوف ، تمام ؟
أومأ برأسه موافقا وقال :
-
- - ماشي مش هنخسر حاجه ،، نروح وخلاص ولو طلعت ممله نمشي وانا متأكد من كده ، اصلا فاروق صاحبك ده انا مش بطيقه بصراحه وبحس إن أي حاجه من ناحيته ممله !!
محمد بحزن :
-
- - يابني لييييييه حرام عليك !!! ده محترم جدااااا ما شاء الله عليه
إسلام بضحكة ساخره :
-
- - ياعم تحس إنه واد ملزق كده ومعقد وغريب
-
- ثم أردف ببراءة مصطنعه :
-
- خلاص بقي انا مش عاوز أتكلم علي حد , والنهارده من بكره مش كتير ،، هنشوف !
يتبع ..........
بقلم الكاتبه رقيه طه
نبدأ
•تابع الفصل التالي "رواية في الحلال" اضغط على اسم الرواية