رواية العشق الممنوع كاملة بقلم مارلي ايهاب عبر مدونة دليل الروايات
رواية العشق الممنوع الجزء (2) الفصل الثاني و العشرون 22
امام البحيرة كانت تقف احلام وتستمع الي كلام كريم بصدمة
كريم بتوتر… احلام هي فترة مؤقتة بس لغاية ما اقنع امي
احلام بدموع… ولو مقتنعتش هنكمل في السر ومش بعيد تجوزك كمان ماهي متعرفش انا مش موافقة
كريم بتوتر.. اسمعيني انا وانتي هنعرف الناس انك متجوزاني عادي وهنتجوز رسمي امي بس اللي مش هعرفها دلوقتي لكن بعد كدة هحطها في الامر الواقع احلام انا بحبك ومش قادر ابعد عنك وامي مش قادر ازعلها ساعديني
احلام هزت راسها بدموع… ازاي اتجوز واحد امه رافضاني
كريم بتوتر… دي فترة مؤقتة مش اكتر صدقيني هي طيبة بس محتاج وقت اقنعها فيه.
احلام بدموع… طيب ما انا مستعدة استني لغاية ما تقنعها
كريم بضيق… افهمي هي مش هتقتنع غير وانا متجوز ومتلقيش حل تاني احلام انا بحاول علي قد ما اقدر مخسركيش وفي نفس الوقت مخسرش امي طب فكري علي الاقل كويس فكري براحتك وردي عليا
احلام بحزن… اية اللي عجبك في واحدة مش متعلمة ولا في مستواك.
كريم بحب… انتي قلبك انا حبيتك لا يفرق معايا مستواكي ولا تعليمك انا عايزك انتي واوعدك لو وافقتي هتبقي اسعد واحدة معايا انا هستني قرارك علي احر من الجمر
احلام هزت راسها بدموع وقالت.. انا همشي علشان متاخرش علي فرح
وتركته وهو يعلم ان كلامه صعب اي احد يقبل بيه وانه غير مقتنع انه يقدر ان يقنع امه بشئ ولكنه يقول ذلك حتي ترضي بيه
؟……………………
. عند وجية وروفان كان ينام بعمق بجانب روفان
استيقظ علي صوت رنه تلفونه
فتح عيونه بصعوبة وبص في الاسم واتخض شوية وبص لروفان اللي نايمة بعمق قام من جانبها ودخل البلكونة وقال بهدوء… الو يا ماما
حورية بأستغراب من صوته الناعس… انت نايم ولا واية يا وجية
وجية بتوتر.. لا ابدا انا بس غفلت في العربية شوية
حورية بأستغراب… طب ما تجي ونام هنا بدل ماتنام في العربية
وجية بتوتر… اصل انا ورايا معاد كمان نص ساعه مع واحد صحبي بدل ما اجي واخرج تاني يعني
حورية بأستغراب…. براحتك انا كنت بتطمن عليك
وجية بتوتر.. متقلقيش انا كويس مع السلامه
حورية… مع السلامه
قفل واتنهد بتوتر يقف في البلكونة ولا يعلم ما هي الخطوات التي المفروض اخذها بعد الذي حدث بينه وبين. روفان. هل سوف يرجعها له ام يتركها
هل يحبها ام. يكرها لا يعلم ماذا يفعل ماذا سوف يحدث اذا اهله عرفوه انه تزوج بدون علمهم ماذا سوف يفعلون
وجية دخل وشافها لسه تنام بعمق
دخل الحمام غسل وجهه بعنف يريد ان يتصرف في هذا الوضع
خرج ولبس القميص بتاعه ومسك تلفونه وخرج من المنزل بهدوء
…………..
في بيت وجية كانت حورية تجلس مع عمار شاردة
عمار بابتسامة… حبيبي سرحان فيه اية
حورية بأستغراب…. وجية متغير وحاسة ان في حاجه مش طبيعية الواد ده بيعملها يا عمار انا عن نفسي شكه فيه
عمار بهدوء… ليه اية اللي حصل
حورية بأستغراب… انهارده كلمته اطمن عليه لقيته صوته نايم بساله قالي اصل انا نايم في العربية وكان بيتكلم بمنتهي التوتر يا عمار بقوبه تعالي قالي اصل انا خارج مع صحبي مش مصدقه
عمار بابتسامة… حبيبتي ما يمكن فعلا غفل شوية في العربية فين المشكله مش لازم تشكي في اللي حوليكي يا حورية مش لازم يكون في حاجه
حورية بضيق… صدقني يا عمار في حاجه غلط الواد ده بيعملها انا خايفة لايكون صحابه بيشربوه حاجه يا عمار
عمار بضيق… متقلقنيش يا حورية بدل ما اخده واروح اكشف عليه واعمله تحاليل متخليش دماغي تلف
حورية بحزن… مش عارفه بس قلبي مش مطمن.
عمار بابتسامة… ان شاءلله خير انا هقوم اروح الشركة اتاخرت
حورية هزت راسها… خد بالك من نفسك
عمار بابتسامة… حاضر يلا سلام
حورية بابتسامة… سلام
خرج عمار ولكنه كان قلقان بشأن وجية
………………….
استيقظت روفان بابتسامة ونظرت في الغرفه ولم تري وجية الابتسامة اختفت ونادهت عليه وهي تتمني ما تكون فهمته غير صحيح وانه لم يتركها بعد فعلته
روفان بدموع…. وجية وجية
دموعها نزلت بقهر وهي تشعر انها لا قيمة لها بعد ما فعله يتركها هكذا وكأنها فتاة ليل
تبكي بنهيار شديد
روفان ببكي… انتي اللي غبية سابتيله نفسك وضعفتي قدامه واهو سابك زي الكلبة ومشي
ظلت نصف ساعه تبكي وتعاتب نفسها
ولكن تلفونها رن لم تهتم ابدا ولكن بسبب تكرار الرن نظرت في الرقم وكان وجية
ردت بدموع… الو.
وجية بهدوء… روفان جهزي نفسك وهاتي بطاقتك والورقتين العرفي وانزلي انا واقف تحت البيت
روفان بصدمة… ليه
وجية بهدوء… اما تنزلي هتعرفي بس بسرعه
روفان بدموع.. طيب
قفلت روفان بسرعة واخدت ملابسها ودخلت اخدت دوش سريع وجهزت نفسها وخرجت و اخدت متعلقاتها ونزلت كان يجلس في العربية
ركبت وقالت بتوتر لما شافت ايده مفتوحة وملفوفه بشاش ومتخيطة
روفان بصدمة… روحت لحسام
وجية ينظر لها وقال بهدوء…. ايوة انا مكنتش هسكت ليه علي اللي عامله
روفان بدموع… قولتلك خلاص خلاص ليه مصر تعمل. مشاكل
وجية بهدوء… انا معملتش مشاكل هو اللي بدا مش انا
سكتت روفان بدموع وهو طلع بسرعة وهي لم تكلف نفسها بتسأله الي اين نذهب
وقف بعد ربع ساعه وقال… انزلي
نزلت معه وهي متوترة
روفان بتوتر… احنا راييحين فين.
وجية بهدوء…. دلوقتي هتعرفي
روفان سكتت ولكن لقت نفسها داخلة عند مكتب ماذون نظرت لوجية بصدمة وقالت بدموع… احنا هنتجوز
وجية مسك ايديها وقال بهدوء… ايوة هنتجوز بس رسمي
روفان بدموع وفرح… ببجد يا وجية
وجية بهدوء… اكيد بجد امال انا جايبك. ليه
روفان سكتت بفرح وقلبها كان بيدق بشدة دخلوا وكان في اتنين شباب يقفون ينتظرهم ومعهم رجل كبير في السن
وجية بهدوء… تعالوا ندخل بقي
روفان بتوتر.. عمي
وجية بهدوء…عمك اللي هيكون الوالي بتاعك
روفان بصدمة اخدته علي جنب… انت ازاي جبته عرفتهم علي مكاني وبعدين وافق ازاي هو عايز يجوزني ابنه ازاي جاي ييجوزني ليك
وجية بهدوء… عايز يجوزك لابنه لما كنتي بنت لكن دلوقتي انا عارفته اني كنت متجوزك عرفي وعلشان طبعا سمعة العيلة وافق انه يجي هنا ويكتب العقد رسمي
روفان بدموع… انت فضحتني قدامهم
وجية بضيق… عندك حل غير ده يا هانم هنتجوز ازاي لازم يكون في والي عليكي تعالي يلا ندخل
عمها ينظر لها نظرات احتقار وهي غمضت عيونها بدموع من نظراته
دخلوا كلهم عند الماذون
السلام عليكم اتفضلوا
عليكم السلام
وجية بهدوء….. كنا عايزين نكتب الكتاب لو سمحت
الماذون بهدوء ونظر لاعم روفان… حضرتك والدها
… انا عمها والدها متوفي
وجية بهدوء…. احنا كنا متجوزين عرفي واطلقنا ودلوقتي جايين نتجوز رسمي
الماذون بهدوء… طيب يا بني هات البطايق بتاعتكم كلهم طلعوا البطايق وعمها كان مضايق ومتغاظ منهم
بعد مرور نص ساعه تم كتب الكتاب
صحاب وجية.. الف مبروك يا وجية
وجية بابتسامة… الله يبارك فيك عقبالكم
. حبيبي تسلم. هنمشي احنا بقي
وجية بابتسامة… مع السلامه
خرجوا صحابه وبعدين هما خرجوا ومعهم عم روفان كانت تمسك يد وجية بخوف من عمها
عمها بعد خروجهم قال بغضب.. انا مش عايز اشوف وشك تاني انتي سامعة ولو لمحتك جيتي عندنا وللهي لا اقتلك يا فا*جرة
وجية بغضب… الزم حدك يا استاذ مش مالي عينك انا واقف بتشتمها وانا واقف ولا انت هتموت علشان خاطر الفلوس مش هتطوله منها جنيه انا اصلا مستحيل اخليها تجي عندكم ولا تشوف وشكم بعد كدة يلا ياروفان
مسك ايديها ومشي بحدة وهي تنزل دموعها وهي بتقول ببكاء….. شوفت يا سيدي
وجية بغضب.. يعني انا اعمل اية ما انتي لو ينفع تجوزي نفسك كنا اتجوزنا وخلصنا ومكلمتش حد
روفان بكت اكتر… انت بتزعقلي ليه دلوقتي
وجية فتح باب العربية وقال.. علشان انتي مستفزة سامعه مستفزة
روفان وضعت راسها علي الشباك وهي تبكي وان فرحتها لم تكتمل ذهبوا في اتجاه بيت روفان
……………….
في الصيدلية دخل سليم بتوتر.. مليكة
مليكة نظرت له بدموع… عايز اية
سليم بتوتر… مليكة انا عارف اني غلطان سامحيني هي مجرد نزوه لكن انتي انا حبيتك
مليكة صرخت فيه وقالت بدموع…. اخرس متقوليش حبيتك اللي بيحب حد مش بياذيه وانت اذتني تعرف لو كنت عملت كدة مع اي حد مكنتش اتكلمت لكن دي صاحبة عمري لو حبتني بجد مكنتش قدرت تبص لوحدة و تخوني معاها انا بكرهك غور من هنا وبكرة هتجوز وهنساك فاهم اطلع بره
سليم حاول يتكلم لكن صرخت فيه وقالت…. برة
خرج سليم وهو مضايق
اما مليكة جلست تبكي
..؟…………………
في المساء كان في جبال يقف رجال يتدرون بينا الجبال ويرقبون كل شئ يحدث
انس يتكلم في الاسلكي بهمس… استعدوا هنهجم دلوقتي مجموعة 1 و 2 و 3 يجهزوا واحد اتنين تلاته
شاور ليهم يتحركوا وبدا يمشي خطوة خطوة وضرب رصاصة وقال بغضب.. المكان كله محاصر محدش يتحرك من مكانه
وفعلا الظباط عملوا دايرة عليهم ولم يقدروا ان يتحركوا ولا يرفعوا سلاح.
انس بخبث… ولا ووقعت يا فوزي
يلا هتوهم
العساكر مسكتهم و بداو يلموا البضاعه الموجودة معاهم
وركبوا العربيات وانس كان مبتسم وفرحان بالانجاز اللي عمله
وصلوا المكتب وكان فوزي ينظر بغل لانس
انس ببرود… متفكرش انك هتقدر تخرج وتفلت منها زي المرة الي فاتت انت هتحصل المرحوم خالد حبل المشنقة هيلف علي رقبتك
فوزي بغل… انت هتندم. مش هيسبوك
انس ضحك ببرود… انت غبي بعد ما اتقبض عليك وعلي البضاعة انت دلوقتي بقيت كارت محروق ملكش لازمة وزي ما قتلوا خالد هيقتلوك وانت زي الشاطر كدة تقول كل حاجه بدل ما تشيل الليلة لوحدك يا شاطر ولو عايز تشيل الليلة لوحدك مفيش مشكله
فوزي ببرود… انا مش هتكلم ولا هقول كلمة
انس بخبث… براحتك انت كدة كدة ممسوك متلبس
اكتب يابني يتم حبس المتهم خمسة عشرة يوماً علي ذمة التحقيق
ياعسكري
. امرك يا فندم
انس ببرود… خد المتتهم علي حبس انفرادي
امرك يا فندم
العسكري خد فوزي و انس اتصل علي كريم اللي يجلس في اوضته مضايق ومخنوق من اسيل
كريم بهدوء… ايوة يا انس عملت اية
انس بابتسامة… كله تمام قبضنا عليهم من غير ولا نقطة دم واحدة يا كريم بس الزفت فوزي مش عايز يتكلم ولا يعترف علي اللي مشغلينه
كريم بهدوء….. شوف هو كدة هياخدوا حذرهم جامد الفترة الجاية ومش هيطلعوا اي صفقة جديدة لغاية ما الدنيا تهدي ويحسوا ان العين اتشالت من عليهم وادينا مرقبين الوضع واول ما نحس ان في حاجه هندخل.
انس بابتسامة… خلاص يا عم تمام عقبال ما تخلص السنتين بتوعك و نشتغل سوا
كريم بابتسامة… لسه بدري يا انس دول سنتين
انس بابتسامة… ان شاءلله تاخد نص المدة لو لقوك كويس معهم وبتعمل اللي هما عايزينه
كريم بهدوء… ان شاءلله
انس بابتسامة… طب تمام انا كنت بعرفك التفاصيل لو في حاجه جديده هعرفك مع السلامه
كريم بهدوء.. مع السلامه
.قفلوا وكريم مضايق دخلت اسيل وقالت وهي تري. ملامح وجهه متغيره وباين عليها الضيق…
اسيل بهدوء.. مش هتاكل
كريم بهدوء… مليش نفس
اسيل بضيق… انت مفكر ان انت كدة بتعاقبي و ان لما تعمل كدة انا هوافق يعني
كريم بهدوء… انا مقولتش اني بعاقبك و مش محتاج انتي قولتي اللي عندك وانا كمان قولت اللي عندي
اسيل جلست بجانبه علي السرير ومسكت ايده وقالت بحب… كريم انت ابني الوحيد عايزة اشوفك مع واحدة تليق بيك و افرح بجوازتك لكن الجوازة دي مستحيل تكمل لان في فرق في الثقافات و مستوي التعليم وحتي المستوي الاجتماعي مفيش اي شرط متوفر يا كريم انت مش بتتجوز واحدة انت بتتجوز واحدة وهي اللي هتربي ولادك وهيطلعوا غير مثقافين لان الام كدة لام هي اللي بتعلم مش الاب ودي مش مناسبة ليك وانت اكيد مش بتحبها يمكن معجب بيها كشكل رغم اني مش شايفه فيها اي حاجه مميزة
كريم بضيق… انا بحبها انا مش عيل هنجرف ورا الشكل وياما شوفت بنات ملكات جمال و انا ميهمنيش الشكل قد ما بيهمني البني ادمه اللي هتجوزها ماما ارجوكي وافقي انا مش عايز اتجوز غيرها
اسيل بضيق…. كريم انا مش هخليك تغلط غلطة زي دي افهم بقي انا عايزة مصلحتك
كريم بضيق… انتي عايزة مصلحتك انتي ومنظرك قصاد الناس لكن ابنك تعملي اعتباره لا بتعملي اعتبار للناس ومش مهم ابنك
اسيل وقفت بغضب.. انت ازاي تكلمني كدة علشان واحدة زي دي
كريم بضيق… ماما لو سمحتي متغلطيش فيها لو سمحتي اقولك انا سايبها ليكي و ماشي
اخد كريم مفاتيحه وجاكت الترنج و خرج من اوضته
ومن البيت باكمله.
ركب عربيته وطلع بيها يتمشي وهو يفكر كيف يقدر يقنع امه اذا رفضت احلام طلبه
في منزل احلام كانت تجلس في غرفتها والدموع في عيونها لا تعلم هل توافق ام. لا
فرح بهدوء… خالتو مالك في حاجه
احلام بابتسامة ودموع…. لا مفيش يا حبيبتي انا كويسه
فرح بهدوء… لا مش كويسة فيكي حاجه قوليلي يمكن اساعدك
احلام كانت محتاجه تفضفض مع حد اتكلمت بتوتر… عارفة الظابط كريم اكيد
فرح بعنف… عملك ايية ده.
احلام بدموع… طلبني للجواز
فرح بصدمة… نعم
احلام بدموع… ايوة بس مش عايز يعرف امه لانها رفضه جوازه مني و هو بيقولي نتجوز رسمي بس من غير ما امه تعرف.
فرح بعصبية…. ليه هي تتطول ان واحدة زيك. تتجوز ابنها متكبر علي اية العجوزة دي مفكرة نفسها ارفضي طبعا
احلام بدموع…. اما بحبه يا فرح ومش عارفة اوافق ومش قادرة ارفض
فرح لسه هتتكلم سمعت الباب بيخبط بعنف شديد
احلام راحت تفتح الباب بسرعة وشافت اسيل تقف ببرود
دخلت اسيل وهي تنظر للبيت بقرف
احلام بتوتر… اهلا يا مدام
اسيل ببرود… اسمعي يا بت انتي ابعدي عن ابني لو فكرتي مجرد تفكير انه ممكن اخليه يتجوز واحدة زيك تبقي بتحلمي مش انا اللي ابني يقف قدامي علشان واحدة جربوعه زيك ما استنضفش اشغلها خدامة عندي مش مرات ابني انتي لو عايزة تتجوزي حطي عينك علي حد زيك ومن مستواكي لكن بلاش راسك تترفع اوي كدة وبصي لنفسك ابني انا شايف لعبة جديدة اول مرة يشوفها حابب يجربها مش اكتر واول ما يزهق منها هيرميها في الشارع لانه مكانها الاصلي زي بظبط لما حد يبقي عجبه تشيرت ومنبهر بيه وبعد مالبسه مرة وواتنين و عشرة زهق منه ورما في الشارع انسي انك في يوم تتجوزي ابني فاهمة ابعدي عنه ولو فكرتي تقربي منه ساعتها انا اللي هقفلك
خرجت اسيل و احلام وفرح كانوا يستمع ن بصدمة لا يقدروا علي الكلام الدموع تنزل من احلام كلامها كان بنسبه لها خنجر طعنها الف طعنة تبكي بصدمة لم تتوقع ان تكون قاسية القلب والمشاعر
احلام في نفسها وهي تبكي تقول بغل… بقي انا مسواش اتجوز ابنها طب اقسم بالله لا اتجوزه واقهرها علشان اعرفها اني اتجوزته ومش هسيبه
فرح بدموع.. بلاش الجوازة دي يا خالتي الست دي معدومة الضمير انا خايفة عليكي
احلام بدموع.. لا هتجوزه علشان احرق دمها واني برده اتجوزته هي جاية تقول الكلام ده علشان ابعد عنه واعمل اللي هي عايزه بس انا مش هناولها
احلام دخلت اوضتها ومسكت تلفونها واتصلت علي كريم اللي يجلس في السيارة سرحان راي اسمها وكان متوتر يسمع رفضها اتكلم بتوتر… ازيك يا احلام
احلام بجدية…. انا موافقة علي طلبك
كريم بفرح… بتتكلمي بجد يا احلام طب نتقابل علشان نتفق علي كل حاجه
احلام بجدية…. تمام شوف نتقابل فين و انا جاهزة
كريم بابتسامة… بصي هقفلك علي اول الشارع بالعربية اجهزي وانزلي وانا منتظرك
احلام بهدوء… تمام مع السلامه
قفلت بسرعه وهو كان مستغرب جديتها وحاسس ان في حاجه
احلام جهزت في ساعتها وفرح بتوتر… مابلاش يا احلام
احلام بغل… انا مش هسكت غير لما اقهر الست دي
لبست طرحتها وخرجت من البيت.
وطلعت علي اول الشارع وشافت عربية كريم ركبت وقالت.. السلام عليكم
كريم بابتسامة… عليكم السلامه
طلع كريم علي المطعم علي طول
ودخلوا وجلسوا
كريم بابتسامة… انا مبسوط انك وافقتي واوعدك انك مش هتندمي علي قرارك ده
احلام بدموع…. اتمني
كريم بابتسامة… صدقيني يا احلام انا بحبك ومستحيل افرط فيكي ابدا قوللي طلباتك وانا هنفذها
احلام بدموع… هو احنا هنعيش فين و هتبات في البيت ولا عند الست الوالده.
كريم بابتسامة… هجبلك شقة تانية وهبات عندك شوية و عند امي. شوية
احلام بدموع…. تمام
كريم بابتسامة… عايزة مهر ومؤاخر و دهب بقد اية
احلام بهدوء… زي ما تكتب
كريم بجدية…. احلام دي حقوقك واطلبيها انتي مش. اقل من اي حد
احلام بدموع… انا ميهمنيش حاجة
كريم بجدية… خلاص بما انك. مش عايزة تقولي رقم انا هديكي مهر 150000 ومؤاخر نص مليون علشان تضمني اني مستحيل اسيبك ابدا ودهبك. مش هيقل عن 100000 جنية والشقة هكتبها باسمك
احلام بدموع….. بس كدة كتير
كريم بحب… مش. كتير عليكي انا لو اطول اجبلك نجمة من السماء هعملها تجي نتجوز دلوقتي
احلام بصدمة… بس كدة بسرعة اوي
كريم بابتسامة… خير البر عاجله
احلام بابتسامة.. خلاص تمام بس شهود والناس
كريم بابتسامة… متقلقيش قومي يلا
قومي معايا
قامت احلام وهي تشعر بفرح ركبوا العربية وطلع كريم علي اقرب مكتب ماذون و دخل ووقف اتنين رجاله في الشارع وقال بابتسامة… لو سمحت محتاج حضرتك تجي معايا وتكون شاهد علي عقد الزواج اصل انا صحابي مش من البلد ومحتاج حد يشهد علي العقد
ابتساموا وقالوا الف مبروك وماله تعالي
احلام كانت مكسوفة جدا ودخلت مع كريم
ومع الراجلين
وجلسوا امام الماذون. وبدات مراسم كتب الكتاب
وبعد نصف ساعة تم كتب الكتاب
وكريم شكر الناس وخرج وقال بابتسامة… انتي هتفضلي في بيتك لغاية ما اجيب شقة ونقعد فيها
احلام بتوتر… وفرح هتبقي معايا
كريم بابتسامة… اكيد. متقلقيش يلا تعالي اروحك علشان طلبوني في الجهاز
احلام بابتسامة… تمام
كريم اشتري علبة حلويات وهو ماشي علي الطريق وقال بابتسامة.. خدي بقي وزعي علي جرانك و عرفيهم انك اتجوزتي
احلام بابتسامة.. تمام
كريم بابتسامة.. وصلنا
احلام بابتسامة… مع السلامه
كريم بابتسامة… مع السلامه
نزلت احلام وهي في قمة فرحها
وكريم طلع علي الجهاز علي طول
……………..
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية العشق الممنوع ) اسم الرواية