رواية بنت العدو كاملة بقلم ندا علي عبر مدونة دليل الروايات
رواية بنت العدو الجزء (2) الفصل الثالث و العشرون 23
جمال : اصل هاخد البوسه يعني هاخدها ف متحاوليش بقااا
مروه بتحاول تبعد : جمااال ابعد متفرجش الناس عليناا اتلم بقااا
مصطفي واقف ولا عارف يمشي ولا عارف يرجع : مش في ميتين ام الطرقه يعني يا جمال يعني مش في النص كدا ولا عارف اروح ولا عارف ارجع يا اخي
” مروه اتنفضت وجريت علي المطبخ بعدها مصطفي ملمحهاش خااالص ”
جمال بغيظ : كان هيحصل ايه لو دخلت قعدت مع مراتك الخمس دقايق اللي هاخد فيهم البوسه يعني ؟
مصطفي برفع حاجب : هتاخد بوسه في خمس دقايق ؟
جمال : يجدع واستعجل ليييه انا وراياا حاجه
مصطفي : يعم انا ورايااا وانت واقف في نص الطرقه ومصمم تبوسها ما تتلم في شقتك يعم وبلاش فضايح ” واخد بعضه ومشي علي الصاله ” اييه العيله الغريبه دي
سلمي جريت عليه اتشعلقت في رقابته : بابااا انا عايزه تيشيرت احمر زي سطوحي ؟!
مصطفي بستغراب : سطوحي ؟! سطوحي دا مين بقااا ؟
سلمي ببرائه : سطوحي ابو تيشيرت احمره وشورت اصفره
احلام بضحك : دي اغنيه كدا لأطفال بس معقله معاها كدا بقالها اسبوع ومصممه تجيب تيشيرت احمر
مصطفي ضحك وهو بيبوس في سلمي : اجيبلك تيشيرت احمر واخضر واسود وكل الالوان يا قلبي
ليلي طلعت وفي ايدها كوباية القهوه اللي مصطفي طالبها : قهوتك اهي ” وقعدت جنبه ”
مصطفي بصلها ببتسامه : تسلم ايدك يا غاليه ” وبص لسالم وجمال ” انا هاجي اخد ليلي بكرا يا عم سالم
سالم : لو هي موافقه وحسه انها كويسه وقادره تشد حيلها تيجي معاك يابني
مصطفي ببتسامه : يبقي ان شاء الله هاجي اخدها بكرا البيت ملوش حِس من غيرهم
جمال : الراجل لما يرجع البيت ويلاقي مراته وبنته بالدنيا وما فيها
مصطفي وهو بيدوق القهوه : لما كانو في البيت كنت بخلص شغل سريع سريع علشان اروحلهم دلوقتي مبقاش يجيلي مزاج اروح اقسم بالله
ليلي بمرح : بكرا هنيجي ونقرفك من تاني وهات وانت جاي وهات وانت راجع
مصطفي بضحك : ياستي تنوري انتي البيت وانا مستعد اجيبلك كل اللي عيزاه
جمال بضحك : تصدق بالله انا مستغرب حبكم لبعض لحد وقتنا دا يعني جدي وجدك كان بينهم مشاكل الدنيا والاخره وحقيقي كانت مستحيل تتحل وتقومو انتو تحبووو بعض ؟!
مصطفي ابتسم : بيقولك ايه مطرح ما تلاقي ضحكتك ابني بيت واسكن فيه وانا ملقتش ضحكتي بس مع ليلي انا لقيت السعاده ولقيت راحه البال والراحه والراجل مننا مش محتاج حاجه من مراته غير انها تكون تحت امره ومريحاه اول ما حسيت دا مع ليلي انا بنيتها في قلبي الاول ثم بدأت ابني البيت ‘
جمال ببتسامه : امتي حسيت انك نجحت في علاقتك بليلي ؟
مصطفي بتنهيده : بص يا جيني العلاقة الناجحة مش معناها إن في شخصين كاملين قابلوا بعض لأ خالص الحكايه مش كدا خالص
سالم بستغراب : الشخصين كاملين من كل حاجه العلاقه ليه متكونش ناجحه مش فاهم ؟
مصطفي : اقولك انا ياسيدي العلاقه الناجحة يعني شخصين تقبلوا عيوب بعض وتعايشوا معاها شخصين بيضحوا في سبيل توازن ونجاح العلاقة طرف لما يشد التاني يرخي طرف يطبطب وطرف يداوي العلاقات بتنجح بالتفاهم والموده والرحمة فهمت ياعم سالم
جمال ببتسامه : دماغ توزن بلد والله العظيم
احلام ببتسامه : حقيقي الانسان مش الشخص المناسب بينور
ليلي بضحك وهي بتخمس في وشهم : الله اكبر الله اكبر هتحسدو الراجل اللي حيلتي في الحيااه
مصطفي قام وقف بضحكه خفيفه : لاء مدام فيها حسد استأذن انا بقا تصبحو علي خير ” وراح علي باب البيت ”
ليلي جريت عليه بخضه : رايح فيين خلييك بايت هنا النهارده ونروح مع بعض الصبح
مصطفي : وليه الموال دا ما كنا روحنا علطول وخلاص انتي عارفه مبعرفش انام غير في بيتي
ليلي بلهفه : طيب خليك سهران معايا شويه انا مبلحقش اشوفك خالص
مصطفي حط ايده علي خدها بحنان : انا جاي من الشغل والله العظيم مطحون بس مقتدرش اروح من غير ما اشوفك يعني انا هروح احط دماغي علي المخده وانام
ليلي باست خده : متتأخرش عليا بكرا البيت وحشني ؟
مصطفي برفع حاجب : البيت اللي وحشك مش انا مااشي ياستي
ليلي بضحكه حلوه : علي فكره انت وحشني حتي وانت معايا ف اكيد مش مستني مني ان اقولك وحشتني ؟
مصطفي : لاء مستني عايز كل دقيقه وكل ثانيه احس ان بوحشك وان عندك زي ما انا حبي مقلش في قلبك ولا ثانيه عايز اسمع وحشتني وبحبك طوول الوقت منك يا ليلي
ليلي : حبك يقل في قلبي دا انا الدم يقل ولا حبك يقل لحظه واحده يابن الجبراني وبعدين يعم متزعلش لينا بيت يلمنا بكرا نقول براحتناا بقا ” وغمزت في الاخر ”
مصطفي بضحك : لاء مدام فيها غمزات يبقي لازم اروح فعلا ” وفتح الباب وطلع وبصلها ” ادخل يلا انا هتسرق يعني
ليلي قفلت الباب والابتسامه علي وشها لفت لقت جمال في وشها مشكر فصرخت : استغفر الله العظيم يا جدع خضتني مالك واقف شبه حرس الحدود كدا ليه ؟
جمال وهو لسه مكشر بغضب : وانتي مين قالك ان انا جمال مش ممكن اكون جن ومتجسد في شكله ؟!
ليلي ابتسمت بخوف : يعني يوم ما يطلعلي جن يتجسد في شكل جمال صدق اللي قال قليل البخت يلاقي العضم في الكرشه
جمال غضبه زاد : انا مبهزرش انتي دلوقتي هتلاقي مرات جمال نزله من علي السلم هتقولك ليلي مشوفتيش جمال ؟
” وفعلا اول ما خلص كلام نزلت مروه من علي السلم وهي ماسكه بطنها ”
مروه راحت جنبها وبصتلها : ليلي مشوفتيش جمال ؟
” ليلي برقت وصرخت تاني ومروه اتخضت ”
مروه بستغراب : مالك في ايه انا قولتلك حاجه غلط دا انا بسألك علي جمال ؟
ليلي بخضه حقيقيه : ما هووو قدامك اهوو
مروه اتلفت حواليها بستغراب : قدامي فين انتي اتجننتي ولا ايه مفيش حد غيرنا انا وانتي ؟
” ليلي صرخت بقوه المره دي ف جمال ومروه ماتو من الضحك واحلام طلعت من المطبخ بغضب من صوتها ”
احلام بغضب : بتصوتي ليه يا متخلفه انتي ؟
جمتل بضحك شديد : اسكتي يا احلاام البت كانت شويه وهتموت ااااه لو شوفتي المقلب اللي عملته فيها انا ومروه
ليلي بغضب : ضربه في قلبك وقلب مراتك يا جمال وقفتو قلبي منكوو لله انتو الاتنين انا صدقت ان فعلا طلعلي جن ” ودخلت علي الصاله قعدت جنب عمها ومرات عمها اللي شايله سلمي نايمه ”
رشا : خدي يا ليلي نيمي بنتك جوا من البرد
ليلي اخدتها منها : لما ادخل انام انا كمان يلا تصبحو علي خير ” ودخلت علي اوضتها ”
………………………….
” صباح يوم جديد غالب صحي وكان حاسس بصداع رهيب دخل اخد شور وطلع ”
بسمله قامت من النوم وبصتله : اقوم اجهزلك الفطار ؟
غالب بتعب : لاء هفطر تحت مع العيله
بسمله قامت مسكت ايده بستغراب : مال صوتك وجسمك سخن كدا ليييه ؟
غالب بعد وشه عنها وعطس : تقريبا داخل علي دور برد خليكي بعيده بقا علشان مش عايز اعديكي علشان عمر لو فيه حبوب بنادول هناا هاتي حبايه
بسمله راحت علي الدرج المخصص للأدويه وفضلت تدور لحد ما لقيتها : اهي ارتاح هنا علي ما اعملك سندوتش صغير تاكله علشان تاخد الحبايه
غالب قعد علي السرير وهو حاسس انه متلج : لاء مش قادر انزل الشغل خالص
بسمله : ارتاح النهارده يحبيبي مش مشكله تروح نام وارتاح علي ما اعملك حاجه تاكلها ” وراحت علي المطبخ ”
غالب مسك البطانيه ولفها عليه كويس : لالا دا مش دور برد اكيد دا انا معمولي عمل
……………………
جمال واقف قدام المرايه بيرش برفان وبيغني بمزاج رايق : والضحكه الحلوه ديا قولي بتخبيها لمين والنبي حليها مجاملة طب نصها مش لازم كامله
مروه وهي نايمه علي السرير و رافعه حاجبها: وهي مين اللي بتخلي ضحكتها يا جماال باشااا ؟
جمال بصلها بستغراب : ضحكة مين ومين اللي بيخبي ؟
مروه بغيره : مش بتقول والضحكه الحلوه ديا بتخبيها لمييين مين ام ضحكه حلووه دي وحاطط برفان ولابس ومتشيك وراايح فين كدا ؟
جمال شم نفسه : هو لما احط برفان والبس كويس دا فيه حاجه
مروه : لاء مفيهاش حاجه بس لابس كدا ورايح فين يعني ؟
جمال بدهشه : مالك يوليه علي الصبح انا اول مره البس كدا هو ايه اللي رايح فين نازل الشغل
مروه بشك : نازل المزرعه بقميص ابيض وبنطالون كلاسيك ؟!
جمال بص للمرايه وكمل تسريح شعره : لاء نازل المنصوره قي مصلحه هعملها الاول
مروه قامت وحطت اديها في وسطها وقالت : مصلحة اية بقا ان شاء الله ؟
جمال بصلها : مروه وحيات امك متتهبليش قولتلك رايح في مصلحه يعني لو عايز اقولك كنت قولتلك ف مترغيش كتير بقا
مروه بإندفاع : رااايح تقابل نسوااان ملهااش حل كل الشياكه دي ووقفتك قدام المرايا بقالك ساعه وعمال تغني لعمرو ديااب يعني بتخوووني ؟؟
جمال بزهق : اتنيلي انا قومت بيكي علشان اقوم بغيرك ” واخد فونه من تحت المخده وراح باسها من شفايفها بوسه سريعه وهمس في ودنها ” وغلاوة ابني اللي لسه ما شوفته انا ما بحب غيرك ولا اعرف غيرك ولا اقدر اخونك ارتاحتي كدا
” مروه بصتله وسكتت بس الشك جواها ومش قادره تبطل وجمال فاهم دماغها كويس ”
جمال بدهشه : انا بحلف بغلاوة ابني وانتي مش مصدقاني ؟ لو عيزاني مروحش انا معنديش مانع بس مدخلش الشك بيتناا ولا بينا يا مروه ‘
مروه اقتنعت شويه مش معقول هيحلف بإبنه كدب يعني : لاء روح انا واثقه فيك بس متتأخرش …يلااا قووم مستني ايه ؟
” جمال قام وقف واخد مفتاح عربيته ونزل من الشقه ”
…………………………….
” الساعه اصبحت ٥ المغرب ليلي جهزت هدومها هي وبنتها في شنطه علشان ترجع بيتها ، واحلام جابت ليها مخزون شهر كامل لشقتها ”
احلام طلعت من المطبخ ومعاها علبه كبيره : ليلي دي فيها البيض اوعي تتكسر منك واول ما توصلي اللحمه والفراخ حطيهم في الفريزر اوعي تنسي
ليلي وهي بتاكل تفاح : بالله يا احلام انا معرفش اناي جايبه الحجات دي كلها ليه طب ما انا كنت لما اروح هخلي مصطفي ينزل يجيب كل الحجات دي
احلام : يعني بنتي تكون عندي بقالها شهر ولما تيجي تروح عند اهل جوزها اروحها طويله عريضه كدا من عير كيس سكر حتي ؟!
ليلي : محدش بيدقق هناك والله البيت مليان حجات من اللي انتي جيباها دي
احلام : اللي عنده حاجه ربنا يباركله فيها متبثيش لحاجة غيرك حجتك في شقتك تكفيكي انتي وجوزك وبنتك لو احتاجتي حاجه تتصلي عليا اجيبهالك واجي واوعي تنسي علاجك وتصحي بدري تاكلي متناميش ” والجرس رن ” اهو باينه جوزك
ليلي قامت بلهفه : انا اللي هفتح ” وجريت علي الباب فتحت ببتسامه كان مصطفي في وشها ” اتأخرت ليييه ؟
مصطفي بهمس : حقك علياا كان ورايا شغل كتير اول ما خلصت جيت علطول المهم يلا هاتي الشنطه بتاعتك وسلمي علشان نمشي ؟
احلام طلعتله وهي شايله سلمي النايمه : ادخل يا ابو سلمي واقف علي الباب ليه
مصطفي بحترام : ربنا يخليكي يا ام اسراء عاوزين نروح بيتناا بقا مزهقتوش مننا كل دا
احلام : بالله كانو عملين للبيت صوت واتعودت عليهم
ليلي حضنت احلام : هنجيبك يا ستي والله بس انا خلاص بقاا عايزه اروح لجوزي واحشني
احلام ضحكت : ربنا يسعدكم مشوفش فيكم وحش ابدا
مصطفي : اللهم امين يارب يلا يا ليلي ” واخد سلمي من احلام وليلي جابت الشنطه بتاعت الهدوم وهو اخدها حطها في شنطة العربيه وركب العربيه واحلام حولت طلبات ليلي كلها في شنطة العربيه ومصطفي اخد مراته وراح علي بيته ”
مصطفي : وحشتينيييي يا لولووو بقااا تغيبي عني شهر يا قادره ؟
ليلي : اعمل ايه يعني ما انا كنت تعبانه وعلي ما بقيت كويسه يا زوجي العزيز
مصطفي : هي سلمي نايمه من امتي ؟
ليلي : لسه قبل ما تيجي ب ٥ دقايق كدا
مصطفي بخبث : حلووو هتنام شويه حلوين نكون خلصناا
ليلي بستغراب : خلصنا ايه؟ ” وكملت بفرحه ” اوعي تقول جايب فسيخ ومش عايزيها تاكل معاناا
مصطفي بصلها شويه بغيظ : فسييخ مراتي غايبه عني بقالها شهر وانتي بتفكري في الفسييخ
ليلي : تؤ ما انت مش بتوضح اعملك اييه
مصطفي : وهي الحجات دي فيها توضيح دي بتتحس يا ماما مراااتي فين كانت فهمااني من نظره ؟!
ليلي برقت : انت تقصد قلة ادب صح ؟
مصطفي ابتسم : اه اقصد قلة ادب
ليلي ضربته في كتفه : تصدق بالله انك قليل الادب
مصطفي بصدمه : قليل الادب هو انتي خطيبتي يااابت دا انتي مراتي مااالك كدا ايه اللي حصلك انا سايبك زي الفل لاء دا انا كدا اخاف لما نوصل البيت استكشف نسيتي ايه تاني ‘
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية بنت العدو ) اسم الرواية