رواية المتعة الحرام كاملة بقلم عادل عبدالله عبر مدونة دليل الروايات
رواية المتعة الحرام الجزء (2) الفصل الخامس 5
سامي : اتفضلي ، عايزة تتكلمي في اي ؟
سهام : عايزاك تطلقني .
سامي : كلمتيني قبل كده في الموضوع ده وقولتلك مش هطلق .
سهام : لكن كده حرام عليك .
سامي : مين اللي بيتكلم عن الحلال والحرام ؟؟سهام دي اللي بتتكلم ؟! مش معقول !! انا مش مصدق !!
سهام : بلاش سخرية من كلامي بعد اذنك .
سامي : طيب يلا بقي علشان عايز اقعد لوحدي شوية .
تركته سهام وراحت تجلس وحيدة وامسكت بهاتفها وظلت تتصفح الاخبار وكل تركيزها في عناد سامي معها وحياتها معه التي اصبحت جحيم لا يطاق !!
كاد الغيظ ان يقتتلها فلاهو يعيش معها حياة طبيعية كأي زوجين ولا هو يرضي بتطليقها واعطائها حريتها لتعيش حياتها كما تريد !!!
ظلت سهام ايضا تفكر في عودة وائل للظهور في حياتها من جديد !!!
فهي الان امام احد خيارين اولهم ان تواجه وائل بمفردها !!! والثاني ان ترضخ له ولرغباته لتعيش معه حياة المتعة المحرومة منها !!!
فكرت سهام ان تحاول ان تعرض مشكلتها علي احد الجروبات لعلها تجد بين تعليقات المشاركين حل لمشكلتها المعقدة !!!
ولكن هل لديها الشجاعة لتفعل ذلك ؟؟؟
رغم ترددها كثيرا الا انها لم تكن بالشجاعة الكاقية لفعل ذلك !!!
استيقظت سهام صباحها وجهزت لسامي طعام الافطار ثم انصرف الي عمله .
ايقظت سهام ابنائها سلمي وسليم ثم جلست تتناول طعام الافطار معهم .
وبعد ساعتين كانت سهام قامت بكل اعمال المنزل ثم اتصلت بصديقتها…
سهام : صباح الخير يا عايدة .
عايدة : صباح الفل يا حبيبتي .
سهام : عاملة اي النهاردة ؟
عايدة : الحمد لله النهاردة احسن .
سهام : طيب يلا البسي وتعالي نقعد مع بعض .
عايدة : طيب ما تيجي انتي يا سوسو ، انا لسه تعبانة شوية .
سهام ” بعد تفكير للحظات ” : اجيلك انا ؟؟ طيب ماشي يا عايدة انا هروح مشوار صغير واجيلك بعد شوية .
عايدة : هتروحي فين ؟
سهام : مشوار صغير ومش هتأخر ، بالكتير ساعتين .
دخلت سهام اخدت شاور وغيرت ملابسها و اعدت طعام لسلمي وسليم ثم تركتهم ونزلت .
مرت ساعتين واكثر وسهام لم تصل بعايدة !!
تأخرت سهام كثيرا وعدت اكثر من اربعة ساعات ولم تصل سهام لعايدة !!
شعرت عايدة بالقلق علي سهام فحاولت الاتصال بها ولكن موبايلها مغلق !!
عاد سامي من عمله في نهاية اليوم وفوجئ بعدم وجود سهام !!!
سأل سامي اولاده : هي ماما فين يا حبايبي ؟
سليم : ماما نزلت الصبح وقالت انها رايحة لطنط عايدة ومن ساعتها مش رجعت !!!
امسك سامي بهاتفه واتصل بسهام فوجد هاتفها مغلق !!!
كرر محاولاته عدة مرات لكن هاتفها ما زال مغلق !!!
ثم اتصل بعايدة …
سامي : مساء الخير يا عايدة .
عايدة : مساء النور يا سامي .
سامي : هي سهام لسه عندك ؟
عايدة : دا انا كنت لسه هسألك عليها !!!
سامي : تسأليني عليها ازاي ؟ هي سهام مشيت من عندك من بدري ؟؟
عايدة : سهام مش جت هنا اصلا !!!
سامي : ازاي ؟؟؟ ده الولاد بيقولوا انها نزلت من الصبح علشان تروحلك ومن ساعتها مش رجعت البيت لدلوقتي !!!
عايدة : هي كلمتني الصبح فعلا وقالت انها رايحة مشوار صغير وبعدين هتيجي عندي ، لكن اتأخرت كتير ولما اتصلت عليها تليفونها كان مقفول !!! ولحد دلوقتي معرفش عنها حاجة !!!
سامي : اومال يعني هي راحت فين ؟؟
عايدة ” بعد صمت لثواني ” : معرفش ، ممكن تكون راحت لمامتها او لحد من قرايبها .
سامي : سهام مش عند مامتها الا لما بتقولي و مش متعودة تروح لحد من قرايبها لوحدها .
عايدة : طيب اتصل بمامتها وشوفها هناك ، لأن انا كدة بدأت اقلق بجد عليها !!!
سامي : طيب هقفل معاكي واتصل علي حماتي يمكن تكون راحت عندها .
عايدة : طيب لو عرفت عنها حاجة يا سامي طمني بسرعة علشان انا قلقانة اوي عليها .
سامي : حاضر يا عايدة ، سلام دلوقتي .
سامي قفل مع عايدة وحاول يتصل علي سهام لكن تليفونها بردو مقفول !!!
سامي اتصل بحماته يسألها : مساء الخير يا طنط .
حماته “ام سهام ” : مساء النور يا سامي ، عاملين اي ؟
سامي : الحمد لله ، هي سهام راحت عندك النهاردة ؟
حماته : سهام !!! لا خالص !!! ده انا زعلانة منها علشان مش جاتلي من فترة طويلة !!! وكنت ناوية مش اكلمها تاني .
سامي : طيب شكرا يا حماتي .
حماته : هو في اي يا سامي ؟
سامي : لا ابدا يا طنط مفيش حاجة .
حماته : طيب اديني سهام اكلمها .
سامي : سهام نزلت ولسه مرجعتش ، اول لما ترجع هخليها تكلمك .
حماته : مرجعتش ازاي يا سامي !! اومال هي فين ؟؟
سامي : مش عارف يا طنط ، متخافيش شوية وهترجع دلوقتي واخليها تكلمك .
حماته : طيب اول ما ترجع طمني بالله عليك .
سامي : حاضر يا طنط ، سلام .
سامي قعد هيتجنن مش عارف سهام راحت فين !!! وبدأ يشوف الخوف في عيون اولاده !!!
حاول سامي يطمنهم وقالهم ” انه كان ناسي أن سهام قالتله انها هتروح مشوار وهتتأخر شوية ” !!! وقالهم انها جاية بعد شوية !!!
عايدة اتصلت بسامي بعد حوالي نص ساعة وسألته : سهام رجعت يا سامي ولا لسه ؟
سامي : لسه يا عايدة !!!
عايدة : طيب كلمت مامتها او عرفت هي راحت فين ؟؟
سامي : لأ .
عايدة : وبعدين يا سامي هتعمل اي ؟؟؟
سامي : مفيش قدامي الا اني انتظر انها ترجع وأسأل كل المعارف والاصحاب والقرايب .
عايدة : ولو الوقت أتأخر بالليل ومرجعتش هتعمل اي ؟
سامي : مش عارف يا عايدة !!! تفكيري اتشل .
عايدة : لو سهام اتأخرت بعد الساعة ١١ انزل اعمل بلاغ في الشرطة .
سامي : الشرطة ؟!!!!!
عايدة : ايوه طبعا ،الصراحة انا خايفة يا سامي وقلبي مقبوض مش عارفة ليه !!!
سامي : طيب حاولي تكلمي اي حد من صاحباتها يمكن تكون راحت لواحدة صاحبتها وحصلت ظروف عندها اخرتها .
عايدة : حاضر يا سامي هحاول ولو وصلت لحاجة هكلمك واقولك ، وانت لو عرفت عنها اي حاجة طمني علطول بالله عليك .
يتبع….
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية المتعة الحرام ) اسم الرواية