رواية جرح الحياة كاملة بقلم رنا سليمان عبر مدونة دليل الروايات
رواية جرح الحياة الفصل العشرون 20
(٢٠)
_انتي موافقه تتجوزيه!
_معقول عمتو نسيت موت جدو وجاية تدور علي الفلوس وازاي تقدر تاخذ كل حاجة قبل ما يمر علي وفاة جدو وادم يومين حتي
_فرح انا سألتك سؤال………موافقة تتجوزي ابن عمتك
_موافقة علي اية يا كرم……….اكيد مش موافقة بس دا مش موضوعنا دلوقتي
_طالما مش موافقة فضلتي ساكتة لية ومرفضتيش
_كنت مصدومة ومش عارفة اقول اية يا كرم……….مكنتش متخيلة ان دا ممكن يحصل……….دول حتي ماخدوش رايي كأنه امر واقع ولازم اوافق عليه ………وكل دا لية……….علشان يضمنوا حقهم في الورث اللي هورثه من ادم وجدو………هما ازاي بيفكروا بالطريقة دي……….انا بجد مش مصدقة اللي عملوه دا
_انا كنت عارف ان عمتك هتيجي وتقعد هي وجوزها وابنها في الفيلا وتطالب بورثها بس مكنتش متخيل انها هتيجي بالسرعة دي……….ولسة الدور جاي علي المصنع ………احتمال كبير تلاقي اللي اسمه خالد دي هيروح الشركة من بكرا ويحاول يعمل نفسه الكل في الكل هناك لحد ما يتمكن من الشركة ومش بعيد انه يبدا في اجراءات تصفية المصنع ويضيع كل حاجة عبد الرحيم بيه عملها ………واكيد باقي العيلة هيوافقوا علي كدة
_بس انا مستحيل اسمح ب دا يحصل………انت عارف جدو تعب قد اية علشان يكبر المصنع دا وتعب قد اية……….المصنع دا فيه تعب جدو سنين كتير اوي وانا مستحيل اخليهم يضيعوا تعبه ومجهوده
_عارف و واثق انك هتعملي كل اللي تقدريه عليه علشان تمنعيهم انهم يعملوا كدة……….انتي داخلة علي حرب ضدهم يا فرح………هيحاولوا يضغطوا عليكي بكل الطرق………اوعي تستسلمي ليهم مهما حصل………جدك كان بيثق فيكي انتي وادم الله يرحمه اكتر من اي حد ولازم تكوني قد الثقة دي وتحافظي علي مصنعه ……….انا واثق انك قدها وهتحاولي تمنعيهم بكل الطرق وانا هفضل جمبك ومش هسيبك يا فرح
_حتي حزني علي اخويا وجدي مليش الحق فيهم………..لازم اني اكون قوية و اقف قدام اهلي وانسي حزني دلوقتي
_لازم تعملي كدة علشان تحافظي علي تعب جدك منهم
بصتله وهزيت راسي وبصيت قدامي………بدات اتكلم ب حُزن
_يمكن لو مكنتش لحقتني وانا بحاول انتحر وقولتلي كلامك اللي قولته دا كلن ممكن كل حاجة كانت راحت ………شكرا يا كرم لانك وقفت جمبي في الوقت دا وبتحاول تساعدني علي قد ما تقدر
_مش لازم تشكريني يا فرح……….اهم حاجة تركزي انك تمنعيهم انهم يتصرفوا اي تصرف غلط يدمر كل حاجة
_بس انا مش هعرف اعمل كدة لوحدي……….محتاجة لوجودك جمبي وانك تساعدني
_وانا مش هسيبك ……….عبد الرحيم بيه الله يرحمه ساعدني كتير ووقف جمبي وكان واقف معايا في اصعب اوقاتي ……….اني اساعدك في اننا نحافظ علي مصنعه ممكن يسد ولو جزء صغير من جمايله عليا
ابتسمت وبصتله ورجعت بصيت قدامي تاني………..كنت خايفة من مواجهتي ليهم وعارفة اني احتمال كبير اطلع خسرانة وهخسر كل حاجة بس انا مش قدامي غير اني احاول………احاول علشان خاطر جدو الله يرحمه لانه تعب علشان يكبر المصنع دا وعمل المستحيل علشان يكون ليه اسمه في السوق……….معنديش استعداد اني اخسر الحاجة الوحيدة اللي باقية من جدو……….مكنتش متخيلة ان عمتو ممكن تطلع وحشة لدرجة انها تيجي بعد موت جدو بيوم وتقعد في الفيلا وتفكر في الفلوس والورث………..وعلشان تضمن ان كل حاجة هتكون ليها وعارفة ان جدو كان بيحبني انا وادم وانه اكيد هيكتبلنا النصيب الاكبر في الورث عايزة تجوزني ابنها ………..انا عمر ما كنت بفكر في الفلوس ولا كنت عايزة اخد حاجة من فلوس جدو انا كنت كل اللي يهمني ان جدو يكون بخير وجمبي وبس لا عمري كنت عايزة فلوس او اي حاجة تانية ………فضلت باصة قدامي وبفكر هعمل اية وهتصرف ازاي معاهم
"هاجر"
كُنت قاعدة ومستنيه انه يجي………اول ما شوفته بصتله وفضلت ساكتة……….اول ما شافني ابتسم وقرب مني……..قعد قدامي وبدا يتكلم بفرحة
_كنت عارف ان هتيجي يا هاجر……….كُنت واثق انك مش هتسبيني لوحدي
_لية عملت كدة!
_كنت بحاول انقذك منه يا هاجر
_افتكرت اني بنتك بعد كل السنين دي وبقيت بتخاف عليا!
_هاجر انا ندمان اني سيبتك وانتي صغيرة ومسالتش فيكي وانتي عارفة السبب
_لا انا مش عارفة السبب ………لو فاكر ان كلامك ليا قبل ما اسافر دا انا صدقته وصدقت انك كنت خايف عليا تبقي غلطان
_بس دي الحقيقة
_الحقيقة انك جبان……….خوفت انك تشيل مسؤولية بنتك ورميتها علشان خايف من الفقر ……….بس اللي انا مش فاهماه طالما انت خايف من المسؤولية اوي كدة لية اتجوزت امي وخلفتوني
_علشان دي سنة الحياة يا هاجر
_سُنة الحياة!……..وهي سُنة الحياة دي بتقولك تتجوز واحدة لا بتحبها ولا هي بتحبك وتخلف منها بنت تكون ضحية ليكم انتم الاتنين سُنة الحياة انكم تكونوا تدمروا حياتي وتخلوني اخاف يكون عندي عيلة واولاد علشان خايفة يحصل ل اولادي زي ما حصلي!
_امك السبب يا هاجر………هي اللي اصرت علي الطلاق ………حاولت اخليها تتراجع عن الطلاق بس هي رفضت تكمل معايا
_وهي اللي قالتلك تسبني ومتحاولش تسال عني حتي………انت لية طول الوقت بتحاول تبين انك ضحية وانك اكتر واحد مظلوم………وبالعكس انت اكتر واحد ظالم في الحكاية ……….كنت عارف ان امي مش بتحبك وبتحب غيرك وبردو اتجوزتها وخلفتوني وبعدها سيبتني ومشيت……..لية دايما شايف نفسك برئ واكتر واحد مظلوم في الموضوع
اتنهدت بحُزن وبدات اتكلم بتعب
_انا مش جاية علشان اعاتبك ونتكلم في اللي فات……….انا جاية علشان اقف جمبك واساعدك انك تخرج من هنا لانك موجود هنا بسببي……….وانا متعودتش اني اسيب حد ابدا……….هعمل كل اللي تقدر عليه علشان تخرج من هنا
_بس انا مش عايز اخرج من هنا يا هاجر انا كل اللي عايزه منك تسامحيني
_اسفة مش هقدر اعمل كدة
قومت علشان امشي………حاول يوقفني وينده عليا بس مهتمتش ………كنت هخرج من مكتب الظابط بس سمعت حاجة بتقع علي الارض……….وقفت مكاني وقلبي بدا يدق جامد……….بدات ابص ورايا بخوف وقلق………لقيته واقع علي الارض……….قربت منه وانا جسمي بيترعش وخايفة يكون حصله حاجة…………خوفت للحظة ان هو كمان يروح مني………يمكن انا قولتله اني مش ممكن اسامحه بس لما لقيته واقع علي الارض خوفت يحصله حاجة واخسره بعد ما رجع بعد كل السنين دي……….فضلت باصة عليه وساكتة ومش قادرة اتحرك او انده حد يشوفه حتي
"علي"
_حمدلله علي سلامتك يا حبيبي……….نورت بيتك
_بنورك يا ماما………..هي هاجر قدامها كتير
_للدرجة دي مش قادر تستني لحد ما ترجع…….متقلقش هي قربت تيجي
ابتسمت وفضلت ساكت……….عيني جات علي فستان الفرح اللي كان محطوط علي الارض………قربت منه واخدته من علي الارض وبصيت فيه وعلي الدم اللي كان عليه……….قربت مني وحطيت ايديها علي كتفي وبدات تتكلم
_اليومين اللي كانت فيهم عند اللي اسمه ادم دا كانوا صعبين اوي يا علي بس هي استحملت كل دا علشان خاطرك وكان عندها استعداد تستحمل اكتر من كدة………هاجر شافت كتير اوي في حياتها يا علي……….خليك جمبها يا حبيبي واوعي تخذلها في يوم هي وثقت فيك اوعي تكسر ثقتها فيك دي أبدا ياحبيبي
_عارف يا امي………هفضل جمبها واحاول انسيها كل اللي مرت بيه قبل كدة وهكون جمبها في اي حاجة عايزة تعملها
الباب خبطت……..ابتسمت وروحت ناحية الباب علشان افتح ليها………اول ما فتحت شوفته قدامي اتصدمت وفضلت باصص عليه وساكت
"فرح"
كُنت قاعدة وسط العيلة كلها علشان المحامي بتاع جدو طلب مننا كدة……….الكل كان قاعد ومستني المحامي يتكلم
_خير يا متر……..انت جمعتنا كلنا علشان نفضل ساكتين وباصين لبعض ولا اية
_لا يا كريم بيه انا جمعتكم علشان نفتح وصية البيه الله يرحمه بس انا عارف ان اللي هقوله مش هيعجب حد من اللي قاعدين علشان كدة مش حابب اتكلم
_كلام اية دا يا متر اللي مش هيعجب حد……….يا ريت حضرتك توضح اكتر
_حاضر……….عبد الرحيم بيه الله يرحمه كان عارف مين اللي كان بيحبه بجد ومين اللي كان بيحب فلوسه ومستني لحظة موته علشان ياخد ورثه ويمشي………وكان عارف بردو مين اللي لو حصله حاجة هيقدر يكبر المصنع وشغله زي ما هو كان بيعمل
_هو انت جاي تتكلم ب الألغاز يا متر………يا ريت تدخل في الموضوع علطول وتقولنا قصدك اية بالظبط
_حاضر يا بشمهندس ياسر
_البيه كتب كل املاكه وممتلكاته ل الانسة فرح ودكتور ادم الله يرحمه ودكتور ادم دلوقتي في دار الحق وملهوش ولا زوجة ولا اولاد في بالتالي كل املاك دكتور ادم واللي كمان عبد الرحيم بيه كتبها ليه بقيت ل الانسة فرح……….يعني كل اموال الاتنين بقيت دلوقتي ملك ل الانسة فرح
الكل كان بيبص ليه بصدمة ومحدش كان مصدق اللي بنسمعه دا……….كنت اول مرة اعرف ان جدو كتب كل حاجة ب اسمي انا وادم……….كان فاكر انه كدة بيحافظ علينا بس للاسف طلع غلطان………..كنت خايفة من اللي ممكن يحصل ورد فعلهم………قلبي كان بيدق جامد وجسمي كله بيترعش ومكنتش عارفة اية اللي ممكن يحصل ورد فعلهم هيكون اية
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية جرح الحياة ) اسم الرواية