Ads by Google X

رواية طفلة كبير الصعيد الفصل الثالث 3 - بقلم رنا احمد

الصفحة الرئيسية

  رواية طفلة كبير الصعيد كاملة بقلم رنا احمد عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية طفلة كبير الصعيد الفصل الثالث 3

في فيلا القناوي ..

كان واقف عاصم بصدمه كانت علي وشك تنزل دموعه من كتر الوجع بس صرخ صرخه افزعت الجميع .

/انت ايه الي بتقوليه ده ليمكن يحصل ابدا.

زين بحده وغيظ /ليه بقا أن شاء الله انت ايه الي دخلك .

عاصم بغضب جحيمي دفع كل الي قدامه أرضا /اخررس يالا اي حاجه تخص خديجه يبقا أن الوحيد الي أحق بيها .

خديجه بمراره وغضب /ليه أن شاء الله ماليش راي أنا انت بقيت ولي امري خلاص ي ابن عمي انا هعفيك من كل الحمل التقيل الي علي قلبك ده وزين من هنا ورايح هيكون هو المسؤول عن أي حاجه تخصني اتجوز انت وداليا حرام افضل أنا السبب في عدم جوازكم كده .

عاصم بحده ومرارة /قصدك ايه ها مين قالك الكلام ده مين قالك انك مواقفه حياتي أو حياه حد مين الي قساكي عليا بالشكل ده انطقي .

خديجه بدموع وصراخ/مفيش حد ي أبيه عاصم مفيش حاجه انا الي حاسه بكده لوحدي علي راي جدي انا تقريبا معتمده عليك في كل حاجه كل حاجه أنت الي بتعملهالي تقريبا كفايه انك مش راضي تتجوز غير لما تتطمن عليا واديني اهوه هتجوز زين وهتتطمن عليا وتشوف نفسك بقا.

عاصم بوجع وصراخ/مين الي قالك الكلام ده مين الي قالك انك عب عليا او انتي مواقفه حياتي مين الي كرهك فيا وقساكي عليا بالمنظر ده .

زين بحده وغيظ/جرا ايه ي عاصم هو فيه ايه الي مزعلك في الموضوع ده انا خديجه بنحب بعض ومرتاحين مع بعض في الاول والاخر بنت عمي.

عاصم بحده وغضب /خليك عارف كويس اوي أن ده مستحيل يحصل أنت لو اخر راجل في الدنيا مش هجوزهالك .

عاليه بحده /جرا ايه ي عاصم متسيبهم ي ابني يتجوزوا وانت شوف حياتك.

خديجه بوجع ومراره/مرات عمي عندها حق ي أبيه عاصم انت لازم تشوف حياتك كفايه كده من فضلك ي جدي عجل بخطوبتي أنا وزين .

كمال بجديه /الي تشوفيه ي بنتي انتي عارفه أنا مقدرش ارفضلك طلب فرحكم الخميس الجاي باذن الله.

زين بابتسامه خبيثه/وانا اوعدك ي جدي هشيلها في عنيا الاتنين.

عاصم بوجع ومراره/خليكي عارفه كويس أن ده مستحيل يحصل أنا هسيبك تلعبي شويه بس الغبي ده مش هيلمس منك شعره واحده مهما حصل بعيد عن أي حاجه ي خديجه انتي امانه عمي سليم الله يرحمه وانا وعدته اني هشيلك في عنيا وعاصم القناوي عمره مبيخلف في وعده ابدا ..

مشي عاصم بسرعه قبل مادموعه تسبقه .

/ده مش كلامك ي خديجه فيه حد وقع بيني وبينك أنا عارف أنه اكيد الكلب زين أنا عارف كل تخططيه بس وحياتك عندي لخليه يندم انتي ملك عاصم القناوي وعمرك مهتكوني للغيري ابدااا .

*****************

في جناح خديجه ..

كانت عماله تعيط بمراره ووجع دخلت ام ربيع بغيظ

/بتعيطي ليه دلوقتي مش انتي الي عملت كل ده في نفسك .

خديجه بدموع ووجع/حتي انتي ي داده كنت هعمل ايه ي عني أنا عملت كده علشان أبيه عاصم يشوف حياته .

ام ربيع بحده /مين قالك أن عاصم شايفك موقفه حياته ولا مانعه جوازه داليا من سنين قدامه عمره مفكر فيها انت عارفه كويس أن هي الي هتموت عليه وهو مش سائل فيها .

خديجه بدموع /علشان مشغول بيا ي ام ربيع بالامانه الي بابا الله يرحمه سبهاله كده هيرتاح شويه ويشوف حياته بقا .

ام ربيع بغيظ /قسما بالله انتي مش فاهمه حاجه خالص بس براحتك بقا .

خديجه بدموع ووجع/هو ليه محدش حاسس بيا كده يارب قوني يارب .

*********************.

علي جانب أحدا اللاراضي الزراعيه.

كان قاعد عاصم بوجع والم شديد قعدت جنبه شربات شربات بنت بنت بسيطه جدا بتبيع خضار ودائما عاصم بيساعدها ويديها خضار تعبيه من أرضهم ببلاش .

شربات بابتسامه /سيد الناس والدنيا بحالها مالك .

عاصم بابتسامه حزينه /ازيك ي شربات .

شربات بابتسامه/عايشه بحسك ي سيد الناس مالك ليه كل الحزن ده معقول العيون الحلوه دي يبقا فيها كل الحزن ده البت المصديه الي اسمها خديجه مش كده .

عاصم بضحك /ههههه يخرب عقلك ي شربات انتي ليه دايما تقولي عليها كده من وهي صغيره .

شربات بابتسامه/معرفش كده لايق عليها كفايه أنها عبيطه مش حاسه بحبك لحد دلوقتي برغم كل الي بتعمله معاها .

عاصم بابتسامه حزينه /السن برضه ي شربات مش مساعد .

شربات بغيظ شديد/سن ايه بس الي بتتكلم عنه ده انت اصبا منها معندكوش مريات في بيتكم ولا ايه ده انت قمر منور .

عاصم بابتسامه/ربنا يجبر بخاطرك ي شربات يلا هتعوزي حاجه.

شربات بابتسامه/عايزه سلامتك ي سيد الناس .

*******************.

في جناح زين ..

كانت الفرحه طاغيه عليهم جميعا .

زين بابتسامه خبيثه /ي ساااتر واخيرا خديجه هتبقا في ايديا بكل ورثها ههههه.

داليا بابتسامه وفرحه/واخيرا عاصم هيكون ليا لوحدي ياااه مش مصدقه ي امي .

سحر بابتسامه /بس شدي حيلك كده بسرعه يمكن يكون الفرح فرحين ربنا يسعدكم ي ولادي يارب .

*******************.

في جناح عاليه وحسن …

كان قاعد حسن بشرود لاول مره يشوف عاصم بكل الحزن ده .

عاليه بحزن شديد/صدقت كلامي ي حسن شوفت عاصم موجوع ازي .

حسن بجديه /بجد مكنتش مصدق كلامك ي عاليه بس لاول مره اشوف ابني زي الي روحه بتتطلع ومحدش بيساعده .

عاليه بحده /بعد الشر علي ابني ي حسن أنا هجوزه ست ستها دي حته عيله مش فاهمه حاجه.

حسن بجديه /عاليه متحطيش البت في دماغك هي ملهاش ذنب الي عايزه ربنا هيكون ي عاليه .

*******************.

في جناح عاصم …

كان بدأ يشعر بالتعب الشديد واعياء من دور البرد الي احتل جسمه نام علي سريره بتعب .

في الاسفل …

كانت خديجه بتدور عليه بعيونها مختفي من فتره راحت جري ل ام ربيع في المطبخ .

*******************

في المطبخ ..

كانت واقفه عاليه بتعمل ليمون ماغلي ل عاصم دخلت خديجه بارتباك شديد.

/داده هو أبيه عاصم فين مشوفتش من فتره .

ام ربيع بحزن /تعبان ي حبيبي هو لما بيزعل الزفت الانفلونزا بتجيله سخن مولع أنا ريحاله اهوه بالليمون .

خديجه بلهفه وقلق /هاتي أنا اطلعها .

زين بابتسامه خبيثه/حبيبتي ايه رايك في الفستان ده لاجمل عروسه في الدنيا .

خديجه بغيظ شديد/بعدين ي زين بعدين اوعا كده .

زين باستغراب شديد/هو فيه ايه ي داده هي بتجري كده ليه .

ام ربيع بنظره استفزازية /ابدا اصل عاصم تعبان وانت عارف روحها فيه جريت عليه علشان تشوفوه .

زين بغيظ شديد/اوووف مفيش غير سي عاصم ده دائما حرقلي دمي .

******************.

في جناح عاصم ..

كان مغمض عينيه بتعب شديد بس حاس بحد دخل .

/شكرا ي داده تعبتك معايا .

خديجه بحزن شديد علي تعبه /سلامتك الف سلامه ي أبيه بريتني أنا .

عاصم بحزن وتعب /خديجه شكرا تعبتك معايا .

خديجه بوجع ومراره/من امتا بتتكلم معايا بالرسميه دي ي أبيه .

عاصم بوجع ومراره/زيك بالظبط وبعدين انتي خلاص بقيتي مخطوبه ل ابن عمي ي عني لازم احترمه .

خديجه بدموع ووجع/صدقني ي أبيه أنا معنديش أغلا منك في الدنيا ده عن اذنك ي أبيه .

مشت بدموع وحزن أما عاصم فكلم ذاته بدمع وحزن /اه ي خديجه ياريتك تحسي بيا وترحميني من الوجع ده .

*******************.

في جناح خديجه …

دخلت وشافت الفستان الي جابه زين رمته جنبها علي الكرسي بلا اهتمام ونامت من متر التعب والدموع..

********************.

صباحا …

في جناح عاصم ..

دخلت داليا وهي لابسه روب نوم خفيف وبتبص عليه شمال ويمين سمعت صوت المياه فعرفت أنه في الحمام حطت الاكل ووقفت بابتسامه خبيثه خرج عاصم بس كان لابس بنطلون بيتي وعاري الصدر انصدم من داليا ومن شكلها واتكلم بحده .

/انتي ايه دخلك هنا بمنظرك ده .

داليا وهي بتقرب منه بخبث /ايه ي عاصم كنت جيبالك الاكل وجيت اطمن عليك الف سلامه عليك .

عاصم بحده /الله يسلمك وشكرا علي الاكل اتفضلي بره بقا .

داليا وهي قربت منه وماسكه ايديه بدلع /حرام عليك ي عاصم انت ليه بتعمل فيا كده انا مستعده اعيش خدامه تحت رجليك بس نتجوز وتكون ليا باي طريقه وبأي تمن .

عاصم بابتسامه خبيثه /تمام وايه المقابل .

داليا باستغراب /مقابل ايه مش فاهمه .

عاصم بابتسامه خبيثه/انتي مش بتقولي عيزانا نتجوز باي طريقه وبأي تمن ايه التمن .

داليا بابتسامه دلع وهي بتفك الروب بتاعها /اممم مش تقول كده امرك ي حبيبي.

بس فجاه شعرت بقوه الصفعه الي اسقطتها أرضا منه وهي بتبص عليه بصدمه أما عاصم تحدث بغضب جحيمي.

/اه ي رخيصه ي زباله انتي فاكراني ايه رخيص زيك أنا عاصم القناوي ي روح امك لو أنا عايز الوساخه ألي في دماغك دي كانت مليون واحده تتمنا بس اشاره مني قسما بالله لو المنظر ده شوفته تاني لهدفنك بالحياه .

دخلت خديجه بصدمه من صوته العالي وقفت داليا بسرعه .

خديجه بصدمه /فيه ايه الي بيحصل صوتك عالي ليه ي أبيه وداليا بتعيط ليه.

داليا في لحظه مسحت دموعها واتكلمت بابتسامه خبيثه/مفيش ي خديجه ده عاصم ضربني لانه غار عليا من لبسي كده وقالي ملبسش كده تاني عينا ي حبيبي عن اذنك .

عاصم بصدمه من كدبها المتواصل خديجه اتعصبت وغارت غيره عجيبه .

/انا كنت جايه اطمن عليك بس مشاء الله شكلك كويس اوي مش محتاج عن اذنك ي أبيه .

عاصم بعصبيه شديده من لبسها /استني عندك هنا ايه الفستان الي انتي نازله بيه ده .

خديجه بغيظ شديد/ماله فستان عادي وبعدين خطيبي زين موافق عليه ويومين هيبقى جوزي .

عاصم بغيظ شديد وعصبيه وغيره /ده عند ام ترتر ي اختي بقولك ايه الفستان ده يتغير حالا والا قسما بالله هيبقا يوم اسود ومنيل علي دماغك يلا روحي .

خديجه بغيظ شديد/اوووف دي عيشه تتطهق أنا هقول ل زين خطيبي .

عاصم بغيظ شديد وعصبيه/طظ فيه ي اختي ابو رشحه بتاعك ده ال زين ال .

************************.

في يوم الزفاف .

ليلا ….

كان كمال يقف مع المعازيم فكانت الفيلا ممملوه بالشخصيات المرموقه كالمحافظ وغيرهم فعائله القناوي معروفه للجميع .

****************.

من أمام غرفه خديجه ..

كانت خارجه بفستانها بغيظ شديد.

/هو اتاخر ليه الزفت ده أن شاء الله عنه ماجيه .

وفجاه توقف الكلام توقفت الحياه من حولها وهي ترا ذلك الوسيم الخاطف الأنفاس في حلته السوداء لتتحدث مع نفسها .

/ي خربيت جمالك ي أبيه تصدق البت فريده كان عندها حق انت مز المزز .

عاصم بغيظ شديد من جمالها الي مش عايزه يظهر غير ليه هو وبس .

/ايه جاهزه ي عروسه .

خديجه بغيظ /جاهز بس هنزل معاك .

عاصم بسخرية/ليه أن شاء الله عريس الغفلة فين .

خديجه بغيظ /راح يجيب بدلته ولسه لحد دلوقتي مجاش.

عاصم بابتسامه خبيثه وهمس /ومش هيجي.

خديجه بغيظ /أبيه ممكن ننزل بقا اصحابي تحت وشكلي بقا وحش اوووي من التأخير .

عاصم بغيظ وهو بيحط أيدها في دراعه/يلا ي اختي اتفضلي .

نزلوا واول مادخلوا تعالت التصفيق والتهليل حقا كان منظرهم مذهل .

عاليه بابتسامه حزينه /مشاء الله تبارك الله عليك ي قلب امك عقبال ما فرح بيك ي حبيبي.

داليا بغيظ شديد من منظرهم /هو زين فين ي امي كل ده .

سحر بغيظ شديد/معرفش بكلمه مش بيرد .

********************.

في أحدا الاماكن المهجوره .

كان نايم زين بعمق من أثر المخدر ليتحدث عزت أحدا رجال عاصم .

/الباشا قال ميطلعش الا الصبح ساعتها هنسيبه جامب عربيته وهو لما يفوق مش هيفتكر حاجه اصلا .

******************.

في فيلا القناوي ..

عدا اكتر من ساعتين علي غياب زين وكمال بقا هيموت من الاحراج قصاد كل الموجودين .

عاصم بابتسامه خبيثه/خلاص بقا ي جدي أنا موجود مش معقول هنلغي الفرح وسيرتنا تبقا علي كل الناس كده .

خديجه بغيظ وارتباك /ايه لا طبعا أنا مش موافقه ي جدي مش موافقه .

كمال بجديه /خلاص ي ضنايا الي تشوفيه أنا مقدرش افرض عليكي حاجه مينفعش كلامك ده ي عاصم.

بس في اللحظه الكل كان تحت الطريبزات من الرعب والخوف بعد ما طلق عاصم رصاص من سلاحه ليتحدث بغيظ .

/لا لحد كده وكفايه أنا تعبت اللجوازه هتم ي عني هتم والا قسما بالله ههد البيت علي الي فيه .

من تحت الطاوله .

عاليه وهي ماسكه خديجه بغيظ / اه ي ابن المجنونه شايفه ي بت الي عملتيه في الواد .

خديجه بخوف وغيظ /أنا عايزه اروح الحمام .

عاصم بعصبية وصراخ /اطلعي ي بت من تحت الطربيزه .

خديجه بفزع شديد/أناطلعت اهوه خدامتك الي انت عايزه أنا هعمله بس ابوس ايدك نزل المسدس .

عاصم بعصبية /عم سيد فين ابو احمد المأذون .

ابو احمد وهو ماسك في أيده قطعه جاتوه /أنا هنا اهوه ي عاصم باشا .

خديجه بغيظ شديد/هو ده وقت اكل في المر الي احنا فيه ده .

عاصم بعصبية/اكتب كتابنا أنا وهي ي ابو احمد بدل ما ولع فيها .

خديجه بغيظ وهي ماسكه في ا بو احمد /ها سمعت الباشا قال ايه نفذ كلام ساعه الباشا أنا مستعده امضي وابصم كمان .

وبالفعل صدعت كلمه المأذون لتجعلها ملكه قلبا وقالبا……

google-playkhamsatmostaqltradent