رواية طفلة كبير الصعيد كاملة بقلم رنا احمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية طفلة كبير الصعيد الفصل الرابع 4
في فيلا الانصاري…
صدعت كلمه المأذون لتجعلها ملكه قلبا وقالبا عاصم وقتها ملك الدنيا بحالها بس حاب يفضل علي عنده لحد مايخليها هي كمان تحبه وتقربله بنفسها .
علي طاوله خديجه .
كان قاعد ابو احمد بياكل بنهم وهو بيكلم خديجه بابتسامه.
/الف مبروك ي خديجه ي بنتي عقبال الخلف الصالح يارب .
خديجه بحسره وغيظ /خلف ايه بقا ي ابو احمد هو أبو للغضب ده خلا حلتي خلف ده قطع خلفي .
عاصم بعصبية /يلا ي اختي على فوق مش هنقعد نحكي .
خديجه بارتباك شديد/أنا جعانه اوووي بصراحه .
عاصم بغيظ شديد/اطلعي فوق والاكل هيجي لحد عندك يالا .
خديجه بحسره وخوف /هو أنا ليه حاسه انك هتتطلعني فوق تكهربني .
عاصم بنظره خبيثه وهمس في ودنها بغمزه تحدثت هي بتلقائيه وصوت عالي سمعه كل الموجودين .
/ي نهار اسود هتخليني ارقصلك بقميص نوم تعمل كده برضه في بنت عمك ليه شايفني صافيناز ولا ايه .
عاصم وهو بيكتم بوقها بغيظ شديد وإحراج /اكتمي ي بت ده انا هولع فيكي .
كمال بحده شديده /ايه التخاريف دي ي عاصم اتحشم ي ولد مش كده .
عاصم وهو بيبصلها نظره ناريه /أنا آسف ي جدي آسف معلش نسيت اني بكلم واحده عبيطه عن اذنك .
وفجاه وبدون مقدمات عاصم شالها وطلع بيها علي جناحهم .
******************.
في جناح عاصم …
دخلت خديجه بخوف لكن انصدمت اكتر من شكل الجناح الي شكله كان مهي لاستقبال العروسين ورود تملأ المكان برومانسية شديده سرحت في كل ده بس فاقت علي صوته العصبي .
/ممكن اعرف ايه الي قولتيه تحت ده ي ام اربعه وأربعين لسان أنا هقول الكلام ده برضه ..
خديجه بغيظ شديد/لا ي راجل انت هتعملي فيها محترم ده الي قولته كان اللعن قال تعالي وراء شجره الرمان ونجيب مروان ده كلام ده يفرق ايه ي اخويا علي الي قولته اهوه كله كلام قله اداب .
عاصم بعصبية شديده /لسم لسانك ي بت أنا الي استاهل اتجوزت عيله ملهاش في أي حاجه.
خديجه بغيظ شديد/انت الي عملت كده في نفسك أنا كنت هتجوز زين ابن عمي وكنت فرحانه علي فكره .
في لحظه كان ماسكها بغضب شديد.
/قسما بالله العظيم لو سيره الخنزير ده جات ده علي لسانك هتشوفي جناني ي خديجه .
خديجه بغيظ وحسره /هشوف اكتر من كده جنان وبعدين مين زين ده ولا اعرفه يتحرق بجاز وسخ .
عاصم بابتسامه خبيثه/شطره كده قومي بقا اقلعي الفستان ده علشان نأكل لقمه .
خديجه بغيظ وهمس /كمان ليك نفس تاكل بعد الي عملته احمم طب ساعدني اقلع الفستان ده .
عاصم بهمس /صبرني يارب أنا هموت واخدها في حضني هي فعلا بقت مرائتي حلالي بس لازم استنا لما تعشقني أنا مستحيل استغلها ابدا دي روحي .
قرب منها وهو بيساعدها فجاه الباب خبط بعنف .
خديجه بخوف شديد/ي فضيحتك ي خديجه ي فضيحتك .
عاصم بغيظ شديد/خديجه ادخلي الحمام متتطلعيش الا لما اقولك يالا .
خديجه بغيظ/حاااضر .
دخلت خديجه الحمام وفتح عاصم الباب وكان جده كمال وولدته عاليه .
عاصم باستغراب /خير ي جدي في ايه .
كمال بحده /جرا ايه ي عريس اخرت علينا كده الناس مستنيانا تحت .
عاصم بجدية/اه فهمت يستونا أن شاء الله يستونا العمر كله أنا ميهمنيش الكلام ده أنا كل الي يهمني خديجه مرائتي وده مش هيحصل الا وقت ماهي تعوز .
جده كمال بغضب /كلام ايه الي بتقوله ده انت نسيت عوايدنا ولا ايه.
عاصم بحده /العوايد دي علي اي حد الا مرات عاصم القناوي أنا راجل اوي ي جدي مش هعمل زي الرجاله الي معندهاش دم بيفتكروا انههم اشتروا زوجاتهم ويدبحوم بكل قسوه اتفضل ي جدي أنا الرجاله الي تحت دول ميفرقوش معايا اصلا .
كمال بسخريه لمحاولة استفزازه /واه عاد انت مصمم بقا الناس تقول أصله كبر ومش قادر علي عيله صغيره زي خديجه .
عاصم بابتسامه خبيثه/براحتهم صدقني مش فارق معايا ومهما تحاول تستفزني ي جدي مش هعمل الي في دماغك ابدا عن اذنك .
دخل عاصم واتفاجا بدموع خديجه قرب منها بلهفه /مالك ي حبيبتي ليه للدموع دي .
خديجه بدموع وخوف /معرفش ي أبيه خوفت فجاه من الي سمعته أنا مش فاهمه حاجه ي أبيه .
عاصم وهو بيقبلها في رأسها بحب/متفكريش في حاجه ي حبيبتي طول عمرك كنت امانك وهفضل كده تعالي اساعدك في الفستان علشان تنامي وترتاحي انسي كل حاجه ي خديجه وافتكري اني هفض.
فعلا ساعدها عاصم في قلع الفستان واخدها في حضنه ونامت علطول أما هو مفكرش في أي حاجه كفايه أنها في حضنه وبقت علي ذمته .
********************.
في جناح داليا …
كانت قاعده بدموع ووجع كل يوم كرهها ل خديجه بيكبر ويكبر …
سحر بغيظ شديد/افضلي عيطي ي اختي ماهي ناقصه مش كفايه اخوكي الي مش عارفه غار في انهي داهيه الي يخلف عيال زيكم لازم يشرب المرار .
داليا برغبه قويه في الانتقام /انتي فاكره اني هسيبها تتهنا بيه عاصم هيكون ليا مهما حصل اه اه .
سحر بخوف شديد/مالك ي داليا ي حبيبتي فيه ايه.
داليا بتعب شديد/مفيش حاجه ي امي الصداع بتاع كل مره انا لازم اعمل تحاليل لازم .
************************
صبااااحا …
في فيلا الانصاري…
في جناح عاصم…
كانت خديجه بتفتح عيناها تتدريجيا ابتسمت لما لاقات عاصم نايم جنبها بهدؤء .
خديجه بابتسامه/ياااه ي أبيه اجمل حاجه في موضوع جوازنا ده اني هصتبح بيك وبشكلك العسل ده انزل احضر الفطار مع داده .
عاصم بابتسامه/صباح الخير ي عروسه .
خديجه بارتباك شديد من اللقب ده /أبيه انت ممكن تفهمني انت ليه عملت كده واحنا هنعمل ايه دلوقتي .
عاصم بتنهيده عاليه/أنا بحميكي ي خديجه كالعاده كنت مستحيل اسيب زين يتجوزك ابدا زين طمعان فيكي وفي ورثك وانا مستحيل اسيبك تتاذي طول مانا عايش .
خديجه بابتسامه حزينه /معقول زين يكون بيفكر كده ده انا بنت عمه ليه ميكونش حنين عليا زيك ي أبيه .
عاصم وهو ماسك أيدها بحب/حبيبتي مش كل الناس زي بعض وانتي طول مانتي معايا انا احميكي بروحي .
خديجه بابتسامه/ربنا يخليك ليا ي أبيه هروح احضر الفطار لاني لازم اروح الجامعه.
عاصم بابتسامه/تمام ي حبيبتي.
*********************.
في الاسفل …
كانوا قاعدين كلهم علي مائده الطعام دخل زين بشكله المبهدل خالص .
كمال بحده /اهلا ي اخويا ممكن اعرف انت كنت فين امنبارح وايه الي عملته ده .
زين محبش يعرف اي حد الي حصل علشان ميبنش ضعيف اتكلم بارتباك .
/معلش ي جدي مهمه جاتلي فجاه وكان لازم اروح .
عاصم بسخرية وخبث/اه طبعا ي باتمان الداخليه كلها منقدرش تستغنا عنك بس واضح أن رجال المهمه دي اتوصوا بيك علي الاخر .
وين بغيظ وهمس /اقطع دراعي ي عاصم لو مكنتش انت الي وراء كل الي حصل.
عاصم بابتسامه خبيثه/اكيد طبعا ي غبي علشان تعرف حجمك كويس ومتحاولش مره تانيه تتحداني أنا عاصم .
زين بابتسامه خبيثه/مفيش مشكله ملحوقه الفرح الي متعملمش امنبارح يتعمل بكره .
عاصم بضحكه عاليه/هههههه شوفلك بقا عروسه تانيه لأن خديجه خلاص بقت مراتي .
زين بصدمه قاتله /بتقول ايه.
خديجه بغيظ شديد/امال انت فاكر أني هستنا سعادتك لما تحن عليا وتيجي كفايه شكلي واحراجي قدام الناس اتجوزت أبيه عاصم سيد الرجاله كلهم .
عاصم قلبه رفرف من كلامها .
زين بحده وغيظ/ي سلام كويس انك عارفه أنه أبيه لعبتها صح ي عاصم معلم .
عاصم بغيظ شديد/أنا مبعملش حوارات أنا اكبر من كده ي زين ولازم تعرف أن خديجه بقت بنت عمك وبس وبقت مراتي وعلي ذمتي ي عني بس الي يوجعها بكلمه ادفنه مكانه فاهم .
طلع زين بغيظ شديد وتوعد أما خديجه قربت من عاصم بابتسامه .
/يلا احنا ي أبيه .
كمال بحده /خديجه بلاش كلمه أبيه دي فاهمه ولا لا عاصم خلاص بقا جوزك مينفعش فاهمه .
خديجه بخوف /فاهمه ي جدي فاهمه .
عاصم بابتسامه/يلا ي خديجه .
**********************.
من أمام الجامعه ..
في عربيه عاصم .
عاصم بابتسامه/خالي بالك من نفسك فاهمه .
خديجه بابتسامه/امرك ي .
عاصم بابتسامه/ي ايه .
خديجه بابتسامه خجوله /ي عاصم .
عاصم بابتسامه/تصدقي انا معرفش ان اسمي حلو اوي كده .
خديجه بابتسامه ساحره/انت كلك حلو ي عاصم .
عاصم بابتسامه خبيثه/طب انزلي بقا علشان أنا مش ضامن نفسي أنا هروح الشركه عمي سيد هيجيبك الشركه .
خديجه بابتسامه/تمام سلام .
عاصم بابتسامه/مع السلامه ي خديجه.
مشي عاصم وخديجة دخلت الجامعه مسكتها فريده بغيظ شديد.
/اهلا بالخاينه الي اتجوزت حبيب صاحبتها .
خديجه بضحكه عاليه/هههههه انت لسه فاكره وبعدين لمي نفسك ده بقا جوزي فاهمه .
فريده بضحك /هههههههه ايوه ي عم الغيره المشعلله .
خديجه بتنهيده حزن /ربنا يسترها ي فريده أنا وعاصم اعدائنا بقوا كتير زين مش هيسكت ولا داليا .
فريده بجديه /انتي معاكي عاصم متخافش من اي حاجه خديجه انتي ربنا يحبك عاصم راجل ولا كل الرجاله.
خديجه بابتسامه/عندك حق ي فريده ربنا يخليه ليا يلا ندخل المحاضره .
***********************.
علي الطريق الزراعي ..
كان ماشي زين بعصبية شديده شاف شربات وهي بتاخد خضار من الأرض نزل مسكها بغضب شديد.
/انتي مين ي بت انتي وايه الي منزلك الأرض ي حراميه انتي ده انت وقعتك سوداء النهارده .
شربات بدموع ووجع/فيه ايه أنا مستاذنه من عاصم بيه .
وين بعصبية وغيظ /هو مفيش حاجه في حياتي الا لازم يطلع فيها سي عاصم اسمعي ي بت انتي مشوفش وشك هنا تاني عارفه هكسرلك رجلك فاهمه .
شربات بدموع ووجع/لما اسمع الكلام ده من عاصم بيه هنفذه .
زين ضربها بحده وغيظ /مبقاش الي انتي كمان ي جربوعه الا هتعاندي كلامي طب خليني اشوفك هنا تاني شوفي هعمل فيكي ايه.
********************.
في شركه القناوي …
كان قاعد عاصم وكمال مع يسري وبنته سماح .
كمال بابتسامه /نورتنا تاني ي يسري بيه والله .
يسري بغرور وثبات /والله لو انك غالي عليا ي كمال بيه مكنتش جيت تاني ابدا .
كمال بابتسامه /لا ازي احنا منقدرش علي زعلك ابدا وبهمس ل عاصم /بقولك أي حاجه يقول عليها نفذها أنا معنديش استعداد الصفقه دي تروح ابدا فاهم .
عاصم بزفر /حاضر ي جدي .
وفي لحظه دخلت خديجه .
/مساء الخير أنا اسفه مخدتش بالي أن فيه حد مين البت سما انتي ايه الي جابك هنا ي بت انتي ايه مكفكيش شباب الجامعه كلهم جايه كمان تلفي حوالين جدي وجوزي .
يسري بغيظ شديد/انتي بتقولي ايه .
خديجه بغيظ شديد/بقول الحقيقه ي اخويا البت دي اسمها سما سياحه مفيش راجل يوحد ربنا الا لما لفت عليه دي مشاء الله عليها سمعتها زي الطين .
يسري بحده /لا لحد كده كفايه اوي يلا ي سما بلا كلام فارغ .
خديجه بغيظ شديد/يلا ي راجل ي عره روح ربي بنتك الاول عالم تقرف مالك ي جدي فيه .
كمال بغيظ شديد/عاااصم .
عاصم بضحك /هههههههه نعم ي جدي .
كمال بحده /خود مرائتك ومش عايز اشوف وشكم .
خديجه باستغراب /هو أنا عملت ايه.
عاصم بخفه دم /ههههه لا ابدا مفيش حاجه ضيعتي صفقه مهمه جدا ل جدي يلا نمشي من هنا هوصلك واطلع عالارض أنا .
خديجه بخوف شديد/ايه طب يلا بسرعه .
**********************.
ليلا …
في جناح عاصم …
دخل وقف بصدمه من الأضواء الخافته التي تملأ الغرفه لتخرج امامه تلك الحوريه الصغيره الي سرقت قلبه وهي لابسه فستان جميل مبين كل مفاتنها أنوثتها الطاغيه الي ظهرت بيه هو وبس .
عاصم بصدمه /خديجه ايه ده .
خديجه وهي بتقرب منه بابتسامه ساحره/ده الي كان لازم يحصل من زمان كان لازم اصرخ بعلو صوتي واقول كل الي في قلبي .
عاصم بضعف وعشق /ايه الي في قلبك ي خديجه .
خديجه بابتسامه وهمس في أذنيه /بحبك ي عاصم بحبك عمري مافي راجل غيرك ملا عيني ي سيد الرجاله عمري مشوفتك اخويا زي مابقول طول عمرك حبيبي الي بيملكني بكل ما فيا بعشقك ي عاصم بعشقك ….
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية طفلة كبير الصعيد ) اسم الرواية