Ads by Google X

رواية وعد الفصل الخامس 5 - بقلم ميرفت السيد

الصفحة الرئيسية

 رواية وعد (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ميرفت السيد

رواية وعد الفصل الخامس 5



زياد:بصراحة ياوعد انا ....
ثلاثتهم ينظرون اليه بلهفة
فنظر إليهم وانفجر ضاحكا من منظرهم وقال:متبصوش ليا كدة
وعد بغضب:انت هاتهزر ماطبيعي نستنى اعترافك على نار هو احنا مستنيين نتيجة ماتش الأهلي والزمالك

عاليا بغضب:هاتقول ولا نمشي

زياد :خلاص بلاش عصبية هاقول أنا بصراحة مليش علاقة بمو.... تها طبعأ وكنت مسافر ووصلت تاتي يوم وفا... تها بعد مااتصلوا بيا والكل اتهمني بسبب خلافاتي معاها على طول ولكن بالدليل انا كنت برة البلد وبعد مراجعة الكاميرات لقوا ان الي عمل كدة واحد مختل كان بيكره الستات بسبب خيانة مراته وكان عند الكشف عليه والتحقيق معاه بيردد عبارة واحدة انا قت..لت الخاينة
واظن كان لازم اقاضي كل صحيفة وموقع اخباري اتهمني بدون مايستنوا التحقيق ونزلو اعتذار وخلاص وفي صحف تانية دفعت تعويض

ماريا:فعلآ النت قادر يول...ع الدنيا نا... ر

وعد:انا برضه محتاجة وقت افكر وخد الخاتم بتاعك اهو

عاليا: ليه يابنتي الراجل تمام اهو

زياد:تفكري في إيه؟هو انا اترفض؟

وعد: ردك مايبشرش بالخير انت نش مغرور
لأ انت متكبر
بقلم مرفت السيد
زياد:وعد بالعقل كدة إيه فيا ممكن ترفضيه

وعد بحزم:حتى لو انت الكمال بحد ذاته والكمال لله يمكن مااقبلش بيك لاي سبب حتى لو سبب تافه وحتى لو بدون سبب

زياد: وليه كل دة اقبلي نتخطب وبعدها احكمي عليا

ماريا:اسفة للتدخل بس هو بيتكلم صح

عاليا : ايوة بلاش تتسرعي
بقلم مرفت السيد 
وعد بغيظ : يلهوي مش دة الي كنتو رافضينه من شوية؟

ماريا:دة قبل حكم البراءة

زياد:انا هاتقدملك رسمي بعد رجوع اخوكي تكوني فكرتي

وعد:وافرض رفضتك؟
 
زياد وهو يستقل سيارته ويبتسم بثقة :انا ماترفضش ومش هايحصل انتي معجبة بيا

وانصرف تاركا وعد متغاظة من غروره

استقلت الفتيات السيارة وطوال الطريق وماريا وعاليا يحاولان اقناعها بالقبول وهي تسد اذنيها وهي تشعر بالغضب حتى وصلت بيتها فغادرت السيارة بعصبية

صعدت الى شقتها وهي تشعر بالغضب ثم استلقت على فراشها وهي تفكر:حتى لو عاجبني لازم اكون مقتنعة ماكفاية الي حصلي قبل كدة انا لازم احكم عقلي انا لسة مقابلاه من كام يوم دة واحد غني ووسيم بسهولة تعجبه واحدة غيري ويبدلني لازم أكون حرة واختارك بكامل إرادتي يازياد ياعزايزي

ومن جهة أخرى ذهب زياد الى فيللته وخلع ملابسه والقى بنفسه بحمام السباحة وهو يقول لنفسه :انا ترفضني دة انا مفيش واحدة تجرؤ ترفضني مابالك اني قولتلها بحبك يمكن تكون مش مصدقة نفسها او بتحب خطيبها القديم بس لا احنا بيننا كيميا تخليها توافق بيا عالعموم مش انا الي بنت ترفضني مهما كانت حلوة
اه حلوة اوي لأ في احلى
لأ دي باكدج احترام وجمال
يووووه انا هاعرف اقنع اخوها واقنع كل الي حواليها وهي اكيد هاتحبني انا ماترفضش

وباليوم التالي ذهبت وعد الى عملها وكانت الشركة كخلية النحل الموظفين يعملون بكل جهد لتحضير حفلة لعرض ازياء فصل الشتاء تحت عنوان (وعد بالتأنق الدافيء)

كانت وعد بقمة انشغالها وكانت ترفض سماع لي كلام من عاليا وماريا بخصوص موضوع زياد
اما زياد فكان يرسل لوعد يوميا باقة من  الورود كانت وعد تبتسم لرؤيتها

واخيرا انتهى الجميع من التجهيزات حتى تم تحديد يوم العرض

ذهبت وعد مرهقة الى منزلها لتجد شقيقها وليدبانتظارها بشرفة شقته هو وزوجته هناواولادهما واشار لها مرحبا
احتضنته بحب :حمد الله على سلامتك ياحبيبي
واحتضنت هنا زوجته واولادهما الثلاثة بحب:حمد الله على السلامة
هنا:طمنينا عليكي
وعد:مفحوتةبالشغل
وليد:تعالي ناكل الاول
بعد انتهائهم من تناول الطعام قال وليد: تعالي يعاوزك في موضوع مهم ياوعد وانتي كمان ياهنا 
هنا:هعمل الشاي واحصلكم
وعد:خير
وليد:انتي عارفة اننا أصحاب
وعد:طبعا بس في ايه
وليد:في ان جالك عريس مايترفضش وهاييجي يقابلني بكرة 

وعد:هو كلمك
جاءت هنا بالشاي وقالت:دة مستعد لكل طلباتك
وعد بضيق:انا لسة بافكر
وليد:في حد تاتي صارحيني
وعد:لأ
وليد:يبقى وافقي وبالخطوبة تعرفو بعض
وعد:دة كلامه هو ياوليد
وليد:وكلامه صح انتي لارافضة ولاموافقة يبقى فرحيني بيكي واتخطبي واوعدم لو قولتي مش عاوزاه بعد الخطوبة هافسخها
وعد بعد تفكير:وليد بجد ولاكلام؟
هنا :طبعا لو مااتفقتيش معاه بلاش
وليد:عيب انا عمري عملت حاحة رغم عنك
وعد:انا هاوافق نتخطب بس بعد مااخلص الديفليه عشان خاطرك انت وهنا
قبلها وليد:ربنا يكملك بعقلك

وباليوم التالي  كان زياد وبعض الرحال من اقاربه يحلسون مع وليد وتم الاتفاق على ميعاد الخطبة ولكن زياد اصر على قراءة الفاتحة واهداها خاتم وكان بمنتهى السعادة ووعد كانت تشعر بالقلق
بقلم مرفت السيد
ذهبت وعد الى عملها بالصباح لتتفاجيء ب.......


  •تابع الفصل التالي "رواية وعد" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent