رواية شمس الصعيد (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم سهيلة كامل
رواية شمس الصعيد الفصل العاشر 10
كانت الناس كلها تعرف بوفاة نجمة المنشاوي وتجمعوا في قصر المنشاوي للتعزية
كان الجميع يجلس في الاسفل لا يعلمون ماذا يحدث في الاعلي
لبست شمس الصغيرة بدي اسود وبنطلون اسود عليها عباية مفتوحة ووضعت الطرحة علي شعرها المرفوع لاعلي وسلاحة ولدتها في ظهرها
شمس الصغيرة.جاهز يا جدي
وهدان.حق بنتي هجيبو من عائلة الشاذلي
شمس الصغيرة بهدوء.وعد مني لجيب حق امي وأخوي بس مش من عائلة الشاذلي ...صدقتي مش هما ومن امته الحريم بتخش في التار يا جدي
وهدان بنظرة عميقة.طلباتك يا بت نجمة
شمس الصغيرة.المسئولية ليا ورحمة امي ما ه*رحم حد وهخلي الارض والسماء تبكي علي الخاين
شمس الكبيرة.قد وعدك يا شمس
شمس الصغيرة.ومن متي يا ستي مكنتش قدو
وهدان.نفذي
شمس الصغيرة بصوت عالى : مرعي جبل منصور همام
دخل ٤ رجال طول بعرض أقوياء و وقفو أمامهم
مرعي : اوامرك يا ست شمس
شمس الصغيرة: مرعي و منصور افرشو الصوان و عوزة مقرقين يقرو القرآن في العزا و انت همام افتح الترب و جهز كل حاجة و انت جبل خليك قريب منا
الرجالة : اوامرك يا ست البنات
غادر الرجالة لتنفيذ أوامر شمس و بعد فترة تم تجهيز نجمة لمثواها الأخير و حملت الجثمان و خلفها اهل البلد يبكون و يصرخون إلى ان و ضعوها فى مكان لا رجوع منه و نقفل الباب للحساب و الجميع في الخارج يبكون و يتحصرون على زهرة العائلة
تحت بكاء و عويل النساء و لكن ليس كل ما يظهر على الوجوه صحيح فهناك قلوب يملئها الحقد و الكراهية و الدمار
عاد الجميع الى القصر وصعد حامد إلى الأعلي و أحضر الس*لاح الخاص بيه و نزل حتي يق*تل عائلة الشاذلي
وهدان : حامد رايح فين بالس*لاح ده
حامد بغضب : هق*تل عيلة الشاذلي كلها
شمس الكبيرة بدموع : يا لهوي بتي و ولد في يوم واحد
وهدان بغضب : سيب سل*اح و تسكت خالص
حامد بغضب : حق مرتي مش هسيبة
شمس الصغيرة بهدوء : اهدي يا بوي و الحق هيتاخد بس الصبر
وهدان بغضب : بتك الصغيرة بتتكلم صوح
حامد بغضب : محدش هيمنعني
شمس الصغيرة بغضب : يبقي يا بوي تقتل*ني قبل متخرج انا مش هخليك تضيع مني كفاية خوي و مي
صفية بغضب : اخرسي يا شمس
حامد بغضب : انا لازم اريح مرتي فى التراب قبل الليل
شمس الصغيرة بغضب : كفاية عاد خن*اق بدل متت*خانق اقعد ادعي ليها
حامد بغضب : غوري من وشي
صفع*ها حامد بشدة على وجهها فسقطت على الارض و نف*تح ج*رح صدره*ا فصرخت
حامد بخوف : شمس حبيبتي معلش يا بتي سامحيني
شمس الصغيرة بالم : انا مش زعلانة منك يا بوي
وهدان و هو يجلس بجوارها : انتى زينة يا بتي
شمس الصغيرة بالم : زينة يا جدي زينة
ساعدها حامد على الوقوف و جلسو على الكراسي فى صمت تام أخذت شمس الصغيرة الس*لاح الخاص بابوها و صعدت الي غرفتها
خبت شمس الس*لاح و كشفت عن ص*درها و عقمت ال*جرح و نامت على السرير في انتظار مرور الوقت و فرش الصوان و الوقوف بجوار أبوها و جدها
غفت شمس الصغيرة و لكن انتفضت عندما استمعت لصوت الشيخ يبتدا فى تلاوة القرآن
اخذت شمس دش و بعدت المياة عن الجرح و لبست و توجهت لغرفة امها و اخذت عباية باللون الاسود و نزلت
الخارج و ذهبت باتجاة الصوان العزاء الخاص بالرجالة وجدت جدها و بجواره والدها يقفون في بداية الصوان فدخلت و وقفت بجوار جدها بحث تكون تسبق جدها و بتدت تستقبل الرجال
استغرب الرجال كيف الفتاة أن تقف في عزاء الرجال و لكن من يتحدث فهيا شمس المنشاوي
وصل محافظ قنا و مدير الأمن و أعضاء مجلس الشعب
مدير الأمن : غريبة يا حاج وهدان عملت عزا ايه بتفكر تاخد الت*ار
حامد : تار ايه يا باشا
شمس بهدوء : و من متي و التار بياخد من حريم
النائب : بس اللي ماتت مش اي حريم ديه نجمة المنشاوي
حامد بغضب : لسانك يا مختار بيه
شمس : متخافش يا استاذ مختار لو ماتت نجمة فموجود مليار نجمة
مختار بسخرية : و هي فين دلوقتي
شمس بقوة : انا شمس المنشاوي قوة عيلة المنشاوي
المحافظ : مسمعتش رايك في ال*تار حاج وهدان
شمس بعظمة : صدقني شريف بيه مفيش حاجة اسمها تار و اوعدك يا شريف بيه و بردو الكلام لسيادة اللوا احنا ملناش تار عند حد و صدقني لو كانت عيلة الشاذلي ورا اللي حصل لنجمة المنشاوي و عزة و جلالة الله لمحي اسم الشاذلي من الوجود بس انا وثقة انهم مش هما
وهدان بعظمة : اظن سمعت كلام شمس و مفيش كلام بعدها
مختار بسخرية : و من متي الح*ريم بتقف فى عزا الرجالة و لا بتتدخل فى الكلام
شمس بعظمة : الكلام ده يمشي على حريم دارك يا مختار انما عيلة المنشاوي خلفت رجالة و البت عندهم بمليار راجل سعيك مشكور يا مختار بيه واوعدك وعد الشمس هيجي يوم و هزلزل مكان
المحافظ : البقاء لله يا جماعة
استمر واجب العزاء و فى لحظة تهامس الحضور بسبب دخول صفوان الشاذلي
صفوان : البقاء لله يا حاج وهدان
وهدان بصدمة : حاج صفوان
شمس بهدوء : حياتك الباقية يا حاج صفوان
صفوان بابتسامة : انتي شمس صوح
شمس : صوح يا حاج اني شمس المنشاوي
حامد بغضب : تقت*ل القت*يل و تمشي فى جنازت*ه
شمس بهدوء : ابوي العزا شغال
اللوا شاهين : في ايه يا حاج
شمس بهدوء : و لا حاجة يا سيادة اللوا الحاج صفوان جاي يعزي
مختار : يمكن محدش قابل العزا
شمس بغضب : مكفاية شغل النس*وان بتاعك ده يا مختار
مختار بصدمة : نس*وان انتى مجنونة
شمس بغضب : و عزة الله يا مختار لو محطت*ش لسانك فى خاشم*ك لدف*نك مكانك ملكش ديه عندي
حامد بهدوء : شمس مكفاية عاد يا بتي
وهدان بسخرية : واجب عزاك خلص يا مختار
بالسلامة
شمس بهدوء : اتفضل يا حاج صفوان العزا شغال
مر الوقت و انتهي العزاء و غادر الجميع و دخل وهدان و حامد و خلفهم شمس و كان يجلس في انتظارهم الحاجة شمس و صفية
حامد بغضب : انتي اذاي تخرجي عزا الرجالة
وهدان : اهدي يا حامد احنا مش نقصين
حامد بغضب : انطقي يا بت
صفية بخبث : و نبي يا خوي قولت ليها مسمعتش الكلام
شمس الكبيرة : بكفاية عاد يا ولدي
حامد بغضب : لا مش كفاية لازم تع*قل و تعرف الصوح من الغلط
كانت شمس تقف فى دنيا غير الدنيا فقط تشعر بالم شديد في ص*درها و شعرت بسحابة سوداء فستسلمت لها و سقط*ت على الارض و لم تعي لاي شي
في الصباح
استيقظت شمس بتعب و أل*م شديد في ص*درها
حامد بلهفة : كيفك دلوقتي يا بتي
شمس بتعب : الحمد لله يا بابي
وهدان بحب : كده يا شمسي تكوني تعبانة و متقوليش
شمس الكبيرة : ايه ال*جرح إللى فى صد*رك ده و بقالو قد ايه
شمس الصغيرة بالم : الج*رح ده عملوه اللي قت*لو امي
حامد : كده يا شمسي يعني بقالك يومين و انتي كده
شمس الصغيرة : هو ايه اللي حصل
وهدان : وقعتي يا بتي امبارح و لما ابوكي شالك حاول يفوقك معرفش اتصل على الحكيم وجيه و لما كشف عليكي لقي الجرح و كان ملتهب
شمس الصغيرة بالم : معلش يا جدو المهم هقوم علشان نروح لزين اطمن عليه
شمس الكبيرة : اهدي يا بت الج*رح عميق مينفعش تتحركي
حامد بحنان : استريحي دلوقتي يا قلبي و بكرا ابقي رحيلة
شمس الصغيرة : عوزة انام
وهدان بحنان : طب كلي الاول و بعد كده نامي
شمس الصغيرة : لا عوزة انام
نامت شمس تحت اعتراض الكل و لكن تركوها تستريح
مر اسبوع وخف ج*رح شمس و خرجت شمس و توجهت إلى المستشفي للاطمان على زين و طلبت الدخول إلى الرعاية فوافق الدكتور
تعق*مت شمس و دخلت وجلست بجواره و مسكت ايده و قبلته
شمس بغضب : وحيات نومتك ديه يا اغلي الناس لخلي الارض و السماء يبكو عليه و الله العظيم مه*رحم حد و الشخص اللي اتسبب فى م*وت امنا و نومتك ديه مهر*حمة لو فاضل يوم في عمري ارجعلي زين وحشتني اوي انا مكسورة من غيرك
الممرضة : انا اسفة يا استاذة لازم تخرجي علشان المريض
شمس : حاضر بس خلي بالك منه
خرجت شمس وجدت ابوها و جدها مع الدكتور
شمس.جدت ابوها و جدها مع الدكتور
شمس : في ايه يا دكتور
الدكتور : لازم زين يخض*ع لعملية بس لازم تكون في القاهرة و لازم فى اسرع وقت
شمس : جهز كل حاجة يا دكتور و السفر يبقي النهاردة قبل بكرا
الدكتور : ها يا حاج
حامد : هو في كلام يتقال يا دكتور نفذ طبعا
الدكتور : تمام يا فندم كل حاجة هتجهز و بإذن الله هيكون كل حاجة جاهزة النهاردة
غادر الدكتور حتي ينهي إجراءات السفر و أخبرته شمس بأن والدها و جدها سوف يذهبو معه و طلبت منه تجهيز كل شي
و بالفعل سافر زين بصحبة جده و والده إلى القاهرة حتي يخضع لعملية قلب مفتوح تحت يد نخبة كبيرة من الاطباء و على رائسهم الدكتور مجدي يعقوب
أما في الصعيد
في منتصف الليل انتفضت البلد إثر اقت*حام المط*اريد البلد و سرق*و و نهب*و و خطف*و بنتين من اهل البلد فأسرع شخص إلى قصر المنشاوي و اخبرهم
أسرعت شمس الى الاعلي و لبست و نزلت و هي تحمل سل*اح امها و ابوها
شمس بقوة : جبل مرعي
جبل : اوامرك يا ست البنات
شمس بقوة : جهز الرجالة بالس*لاح بسرعة و انت يا مرعي جهز رعد بسرعة
اسرع جبل و مرعي فى تنفيذ أوامر شمس
شمس الكبيرة بخوف : بلاش يا بتي بلاش
شمس الصغيرة بغضب : و من ميتي عيلة المنشاوي بتخاف فوقي يا ستي لو الكبير مش هنا انا هنا
خرجت شمس و ركبت رعد ولفت الوشاح على وشها و نطلقت إلى المجهول و خلفها عدد من الرجال
استطاعت شمس بعد معركة كبيرة ات*صاب من رجال شمس الكثيرون و قتلت شمس الكثير من رجال المط*اريد و عادت الى البلد و هي معها البنات المخطوفة و كل شي سرق من الأهالي و بعد انتهاء كل شي للأسف الشديد انصاب*ت شمس في ذراعها و لكن لم تهتم و اكملت خلف باقي الم*طاريد حتى وصلت الي الجبل و دخلت بهدوء شديد و لكن صدمت مما رأت ف*عادت بهدوء و شاورت لجبل حتي يدخل و ياخد ذلك الشخص و قامت بتفج*ير المكان و خرجت بسرعة حتي لا تصاب
شمس : جبل الامانة ديه تطلع بيها على البيت اللي فى البر التاني و الدكتور هيكون فى انتظارك
جبل : طب اذاي لازم الكبير يعرف
شمس بحده : و عزة الله لو حد عرف لقت*لك مفهوم
جبل : اوامرك يا كبيرة
شمس : يالا بسرعة قبل محد يشوفك
عادت شمس إلى البلد و كانت الشمس قد اشرقت فكانت تجري على الفرسة كأنها فارس مخضرم و واثق من نفسه
هتف الأهالي باسم شمس و بشجاعتها و قوتها
الأهالي : تعيش شمس المنشاوي تعيش الكبيرة تعيش الكبيرة
الضابط : ممكن اعرف حصل ايه
شمس بسخرية : و لا حاجة يا باشا كل الحكاية المطاري*د نزلو من الجبل و حنا اتصدينا ليهم انت اطمن و رجع مكتبك تاني
الضابط : اتفضلي معانا
شمس بغضب : شكلك اتجن*يت بقي عاوز تقب*ض على شمس المنشاوي لا عاش و لا كان
اللوا و هو ينزل : احنا اسفين شمس هانم تقدري تتفضلي
مرعي : يا كبيرة ج*رحك بي*نزف
اللوا : استريحي يا شمس
شمس بغضب : اسمي الكبيرة
اللوا بخوف: اكيد يا كبيرة اتفضلي و حالا هنبعت ليكي الدكتور علشان نطمن عليكي
الضابط : هو في ايه
اللوا : اخرس يا زفت دلوقتي ربنا يخ*دكم هنروح في داهي*ة
عادت شمس إلى القصر وجدت جدتها تقف بفخر في انتظارها فنزلت شمس الصغيرة من على الفرسة و مسحت على شعرها و اسرعت إلى جدتها التى ضمتها لحضنها بحنان و حب و فخر
شمس الكبيرة : هي ديه تربية المنشاوية قوية من صغرك خليتي الكل يحلف بقو*تك و شجاعتك
شمس الصغيرة بابتسامة : تربيتك يا ستي و تربية نجمة
المنشاوي
تربية نجمة المنشاوي
قطع كلامهم دخول مرعي و معه الدكتور عالج الدكتور ذراع شمس الصغيرة و أكد انها مجرد شظية و كلها يومين او اسبوع و ستشفي و غادر
شمس الكبيرة : يالا يا عمري اطلعي استريحي شوية
شمس الصغيرة : و مصالح الناس يا ستي اسبها لمين طول ما الكبير مسافر انا موجودة مكانة
شمس الكبيرة بابتسامة : ربنا يرحمك يا نجمة فعلا اللي خلف مما*تش
شمس الصغيرة : الله يرحم*ها تيتة انا طالعة و نزله تاني
شمس الكبيرة : حملك كبير يا بت المنشاوي ربنا يقدرك و يح*ميكي
شمس الصغيرة بابتسامة : طول محسك وحس جدي و ابويا موجود هفضل واقفة على رجلي
شمس الكبيرة بفخر : اطلعي اتسبحي و غيري خلجاتك و نزلي هيكون الوكل جاهز
شمس الصغيرة : تمام يا شمسي
صعدت شمس إلى الأعلي و قامت بأخذ دش و لبست و نزلت وجدت جدتها مجهزة الطعام فجلست تاكل بهدوء كعادتها و لكن قطع وقت الطعام دخول مرعي
مرعي : يا كبيرة
شمس الصغيرة : تعالى يا مرعي في ايه
مرعي : الحاجة الم*سروقة جاهزة نوزعها على اهل البلد
شمس الصغيرة بابتسامة : لا اني شوية و هاجي بنفسي اوزعها على أصحابها روح انت
صفية : لااااا نجمة معرفتش ت*ربي و حامد اتساهلو قوي في تربي*تك و لازم يقف ليكي راجل يك*سرك
ضربت شمس الصغيرة بكفها على التربيزة بق*وة ادت الى كس*ر الزجاج الطاوله و تس*اقط الاطباق على الارض
شمس الصغيرة بغضب : صفياااااااااااه لسانك لقط*عهولك و بلاش انا علشان محزنكي*ش على عمرك اللي جاي وحسك عينك تجيبي سيرة امي على لسانك بكلمة علشان المارة الجاية هقط*عة من لغل*وغة مفهوم
صفية بخوف : لا رد
شمس الصغيرة بغضب و صوت عالي : قولت مفهوم يا صفية
صفية بخوف و رعب : مفهوم يا شمس
شمس الصغيرة بغضب : اسمها مفهوم يا كبيرة انطقي
صفية بخوف و رعب : مفهوم يا كبيرة
شمس الصغيرة بابتسامة سخرية : كده تعجبيني يا عمه هبعت حد يصلح التربيزة بالاذن يا ستي
شمس الكبيرة بفخر : طريق السلامة يا قلب ستك يوه يا كبيرة
خرجت شمس و ركبت الفرس و خلفها الرجالة يحملون المس*روقات و وزعتهم شمس بنفسها على الأهالي
و توجهت بالفرسة الى المقاب*ر لزيارة امها و منعت اي حارس من ملاحقتها
جلست شمس امام قبر امها تقرأ لها القرآن و تدعي لها بالرح*مة و لكن وجدت ظل يقف فوق رأسها فرفعت رأسها و وجدت حاتم و ملك
حاتم : البقيه فى حياتك شمس
شمس : حياتك الباقية حاتم كل ديه غيبه و لا جدك كان خايف عليك
ملك : شمس انتي عارفه ان جدي عمره ميق*تل خالة نجمة الله يرحم*ها
شمس : عارفة و بلاش تقلق يا حاتم ال*حادثة برا عيلة الشاذلي كلها و احنا اصحاب و حبايب و عمر محد يقدر يفرقنا عن بعض بس لسه الوقت مجاش للصلح قدام الكل
ملك بحزن : كيفة زين دلوج
شمس الصغيرة بحزن : ادعيلو يا ملك ادعيلو لو جراله حاجة مش هسامح نفسي و اصل
حاتم بحنان : ان شاء الله هيبقي كويس قولى يا رب و يستجيب الدعاء منك
شمس بجدية : يالا حاتم خد ملك و عاودو داركم و خلى جدك يامن ناحيته كويس من المط*اريد
حاتم : صوح الم*طاريد نزلت امبارح و انتى وقفتي ليهم
شمس بجدية : سيبك منى أول لجدك الصبر مفتاح الفرج و كل ليل لازما و لا بد يطلع النهار و طول ما الشمس موجودة الفرج و الخير موجود
حاتم بستغراب : مش فاهم شمس
شمس الصغيرة و هى تقف : قول كده لجدك وهو مسيرة يفهم كلامي يالا امشي انا بقي سلامة عليكم
حاتم : و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته يا ترا مخبية ايه يا بت المنشاوي
ملك : شمس المنشاوي طول عمرها قويه و دلوقتي بقت و اع*ره و محدش هيقدر يقف في طريقها
حاتم : ربنا يستر من اللي جاي يالا نروح
اخذ حاتم يد ملك و غادرو المقاب*ر
في المدريه
دخل اللوا إلى مكتبة و خلفة الضباط و جلس بغضب
اللوا : انت اتج*ننت عاد و لا ايه يا يوسف
يوسف : يا فندم انا معملتش حاجة لكل ده
اللوا : معملتش حاجه ووووووووه هو انت كنت لسه عاوز تعمل
يوسف : مين ديه علشان نخاف منها
رائد : ديه بتكون بت المنشاوية يعني كبرات البلد و كلمتهم مسموعة و محدش يقدر يقف ادامهم
يوسف بذهول : بقي العيلة ديه ليها هيبة كده
اللوا : اسمعني يوسف انت في الصعيد و هنا هما ليهم قوانين خاصة و انت حظك وقعت فى عزبة المنشاوي يعني أصغر عيل لسه فى اللفه ليه قوته و سلطته ما بالك بقي بشمس المنشاوي بت المرح*ومة نجمة المنشاوي
يوسف بذهول : يعني حضرتك عاوزني احترمها
اللوا بغضب : يوسسسسسسسسسسف لو حصل اي مشكلة هناك انا بنفسي هول*ع فيك مفهوم
يوسف : حاضر يا فندم
اللوا : انت هتنزل النقطة إللى في عزبة المنشاوي و هناك هتلاقي شويش اسمه مجاهد ده من اهل البلد هو هيعرفك النظام اتفضل استلم النقطة يا بيه و ياريت تنفذ اللي قولته
يوسف بخنقة : حاضر يا فندم
اللوا برجاء : علشان خاطر ربنا يا يوسف بلاش مشاكل مع عيلة المنشاوي و لا عيلة الشاذلي
يوسف : حاضر يا فندم بلاش تقلق
اللوا : هى الحاجة هتوصل امتي بالسلامة
يوسف : هظبط احوالى هنا و هبعت اجبها باذن الله
اللوا : طول مانتا كويس معاهم هتعيش مرتاح بلاش تقلق
يوسف : بإذن الله خير استأذن انا علشان الحق اوصل قبل الليل
رائد : توصل بالسلامة اوعو تنسي تروح لقصر المنشاوي بكرا
يوسف بخنقة : ان شاء الله بعد اذنكم
غادر يوسف مرة اخري إلى عزبة المنشاوي
رائد : ربنا يستر
اللوا : احنا لسه مش فاهمين دماغ شمس المنشاوي عمله ايه
رائد : كل ده و مش فاهم دماغها شمس دماغها أكبر من سنها و صدقني هتوصل لمكانة اكبر من المتوقع
اللوا : الأيام الجاية هتبين كتير
رائد : طيب اخلع انا بقي اليوم كان طويل وعاوز استريح
اللوا : ده على اساس انى مش ساكن معاك في نفس البيت يا حيوان
رائد بضحك : على فكرة يا شاهين معملتك بقت وحشة معايا اوى
شاهين : يالا يا حيوان نروح
و غادرو إلى المنزل
يتبع
الى لقاء جديد في الحلقة القادمة
البارت طويل زي ما طلبتو وما التفاعل هيزيد البارت هيزيد
•تابع الفصل التالي "رواية شمس الصعيد" اضغط على اسم الرواية