رواية عشقت عمدة الصعيد (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم شيماء صبحي
رواية عشقت عمدة الصعيد الفصل العاشر 10
في قطر كان لسا هيتحرك ركبت فيه بسرعة وقالت لشخص" هو القطر دا رايح فين
الشخص" القاهرة يا فندم .......
ركبت نور القطر وقعدت علي الكرسي بخوف وبدا القطر ينطلق
جت سيدة قعدت جمبها وبدأت تتكلم في التليفون وبتقول" يعني انت يا حبيبي سافرت واخدت مراتك واولادك وهتسيبني لوحدي وانت عارف اني مليش غيركم
وبعد سمعاها لكلام المتصل " بكت وقالت" ربنا يحفظكم يا حبيبي بس لو مكنتش تمشي قبل ما ودعكم بس اهم حاجة تكونوا بخير
وقفلت التليفون وكانت نور قاعده بتعيط وشافتها الست وقالت بحنيه" مالك يابنتي اي الي حصلك احكيلي
بقلمي شيماء صبحي
نور بصتلها وبكت اكتر" انا….
الست اخدتها في حضنها وطبطبت عليها ونور هديت وقالت " مفيش انا كويسه شكرا ليكي ياطنط
الست بصتلها بحزن وقالت " انتي شكلك عامل كده ليه انتي متجوزه يبنتي
نور هزت راسها والست قالت بحزن "حسبي الله ونعم الوكيل مين بس الي يعمل كده في بنات الناس مفيش قلب وقعدت جمبها تواسيها وجة الراجل الي بيلم التذاكر
وجه عند السيده ونور وقال التذاكر'
نور اتوترت لانها معاش تذكره وبتبص لنفسها انتبهت انها بلبس البيت وكمان لابسه روب وللاسف معهاش فلوس بصت للراجل وهوا بياخد التذكره من الست وبص لنور وقال" التذكرة يا انسه نور بصت للست والي اخدت بالها بانها معهاش التذكره واتاكدت بانها معيهاش فلوس بسسب انها باين علي شكلها خارجة من غير اي حاجه فردت علي الراجل وقالت" اتفضل يابني حق التذكرة علشان بنتي نسيت تجيب
الراجل بص لنور ورجع بص للست واخد منها الفلوس وقال" مفيش مشكله يا ست الكل ومشي بقلمي شيماء صبحي
ونور بصت للست بشكر وهي قالت" قلا اوليلي يابنتي انتي اي الي خرجك بهدومك دي بنص الليل كده
نور افتكرت الي حصل وعيونها اتملت دموع" اصل انا جوزي توفي واهلي مسافرين برا مصر واهل جوزي طلبوا مني اسيب البيت علشان ابنهم التاني هيتجوز في الشقه بتاع اخوه"
الست عقدت عاجبها بحزن" حسبي الله ونعم الوكيل هوا اي الناس معدش عندهم قلب وكملت وهي بتبص لنور" بصي يابنتي انا مش عارفة اجبهالكً ازاي بس يعلم ربنا انك دخلتي قلبي والله وانا زي مشوفتي كده مليش في الدنيا غير ابني مالك وهوا سافر هو ومراته واولاده وللاسف هعيش لوحدي فانا قلت بما انك معدش ليكي حد زي تعالي وعيشي معايا في شقتي ورزقي ورزقك علي الله ؟
نور بصتلها بتفكير ومبقتش عارفه تقول ايه ؟؟!
تقبل تروح معاها ولا تكمل طريقها وزي ما ربنا يريد بس فكرت بانها للاسف متعرفش حد في القاهره وانها بسبب وضعها حاليا ممكن حد يأذيها وللاسف معيهاش فلوس فهتروح مع الست والي ربنا عاوزه هيكون "
ردت عليها نور وقالت" موافقه وربنا يصلح الحال "
طبتبط عليها الست وقالت بحنيه" شكلك بنت حلال يا…الا هو انتي اسمك ايه يابنتي ؟
قعدنا نتساير ونسينا نتعرف؟
ضحكت نور وقال بابتسامة" نور يا طنت اسمي نور
ابتسمت السيده وقالتك"الله يانور اسمك حلو اوي انا بق ياستي اسمي جواهر هو الصراحة اسمي غريب حبتين بس اهو مميز "
ضحكت نور وقالت" الله اسمك حلو اوي يا طنط جواهر '
جواهر ضحكت" بس الناس بتقولي يا ام مالك بس انتي تقوليلي ماما جواهر" وكملت بحزن" كان نفسي يكون عندي بنت اوي صحيح ربنا مرادش والحمد لله بس انتي بنتي برضوا"
ابتسمت نور وقعدت تتكلم مع الست وبيضحكوا وبتحاول متفكرش في الي حصل علشان الست متشكش فيها"
________
وعلي الجانب التاني بيخرج ياسين من الحمام وبيتفجأه بان الاوضه فاضيه وان نور مش موجودة "
بيخرج يدور عليها ومش بيلقيها بيتصل علي رضا الي في لحظة بيوصل وبيشوفوا الكاميرات وبيتفجأو لما بيلاقوا نور خرجة من القصر بلبس البيت وبتجري بسرعه جدا !!!
وقف ياسين بخوف وغضب" ازاي تخرج من القصر بالشكل دا ومن غير اذني
بيطلع للجناح بتاعه وبيلاقي تليفونها وبيتفجأه ان اخر حد اتصل بيها كان مازن وبطريقه ذكية بيقدر يسمع المكالمة من عن طريق مسجل الصوت السري وبيلاقي ان مازن بيقولها ان والدها اتقتل وان هو الي قتلوا وسمع صوت امها بتصرخ" اهربي يانور دا بينتقم " متنسوش تتابعوني علي صفحتي الشخصيه الشيماء
ياسين اتملكة الخوف عليها مش عارف يتصرف ازاي يروح يدور عليها ولا يكمل انتقامة"
نزل لرضا الي واقف علي اعصابه" خير يا ياسين لقيت ايه
حكاله ياسين علي الي سمعه وبدأو يتحركوا ويدورو عليها "
ياسين راح لبيت الشرباوي ودخل بغضب بينادي عليها بصوت عالي واكتشف ان مفيش حد في البيت غير رفعت الشرباوي ومني مرات سعد وبناتها"
ياسين بغضب" فين نور يا رفعت يا شرباوي
خرج رفعت علي صوته واتفجأه من شكل ياسين" اي الي بتعملو دا يا كبير نور ايه الي بتدور عليها حدانا هيا مش في بيتك"
ياسين قرب منه وبصوت عالي" فين نورررر
خرجت مني وقالت" منعرفش وبعد ايدك من علي ابوي من بعد اختفاء جوزي واخوه وفريده مرته وابنها مختفيين شكلهم سافرو لبلدهم"
ياسين بصلها بغضب وخرج وركب عربيته واتجه للمحطة " وسال المسؤل هناك عن القطر الي متحرك من شويه " واتفجأ ان في قطرين اتحركوا الاول كان للقاهره والتاني اسكندريه" فياسين اتاكد بان نور واهلها فعلا رجعوا لبلدهم الاسكندريه !!
متابعه لصفحتي الشخصيه
رن علي رضا وبلغه يجي لمحطه القطر وقال"نور واهلها هربوا علي اسكندريه"
رضا " وهنعمل ايه ياكبير"
ياسين" انا عاوزك تروح تدور عليها وتقلب الاسكندريه عليها وتاخد معاك الرجالة وانا هخلص بقيت الشغل الي حدانا وهحصلك علي هناك
"علم وينفذ يا كبير واعتبره حصل '
وخرج ياسين من المحطة ورضا بلغ الرجالة عن المهمه الي هيقوموا بيها
ورجع ياسين للقصر وطلع جناحه وبدا يكسر كل حاجة فيه بغضب" انتو السبب في الي انا فيه لي دايما بتحبوا الشر كسرتوا امي وجتلتوها غدر علشان اتجوزت ابوي كان زمبها ايه انكم عيله جاهلة انا همحيكم من علي وش الارض وانتي يانور ابوكي دا واط" ي ومهيستهلكيش بق بتبعدي عني وفكراني هأذيكي وانا اكتر حد هيخاف عليكي " مسك صورتها وصرخ بغضب" ليييه سمعتي كلامهم وتركتيني مكفكيش الي عملتيه معايا واحنا صغيرين بتسبيني تاني ليييه
وبيكسر الصوره وبيقوم وبيركب عربيته وبيروح للبوص يخلص اخر مهمة"
_______
في حي من احيااء القاهره
حي شعبي بسيط بتوصل الست جواهر وجمبها نور الي كانت لابسه عبايه من عبايات الست جواهر " اول مبيدخلوا للمنطقه الكل بيبص لنور بتعجب!!!!
من الواضح ان المنطقه دي عارفين بعض كويس ويقدروا يعرفوا الغريب من القريب"
بتسال ست من الي موجودين" مين القموره دي يا ام مالك"
بتضحك الست جواهر وتقول" بنت اختي يا ام فوزي هتونسني شويه يختي"
الكل بيبص عليها باعجاب لانها كان باين عليها جميله وبالذات فوزي الي بيقرب منهم وبيبص لنور باعجاب وبياخد الشنطقه من ايديها
بتبصلوا جواهر وبتقول" تشكر يا فوزي منحرمش منك
فوزي " علي اي ياست ام مالك دنتي فوق راسي واخدمك برمش عيوني
بتضحك الست جواهر وبتلاحظ عيونه الي هتنخلع وهيا بتبص علي نور"
اخدت جواهر الشنطة بعد ما وصلوا للبيت" متشكرة يافوزي ابق وصل سلامي تناني لامك
"
بيمشي فوزي وهوا بيقول" لو احتجتي اي حاجة يا ام مالك خدامك فوزي موجود
نور كل دا باصه في الارض ردت جواهر" شكرا يافوزي يلا اتكل علي الله خلينا نرتاح يبني احنا جايين من سفر
فوزي بيمشي وبتقف جواهر ونور والي بتقول" انا اول مره اروح مكان زي دا "
جواهر بتمسك ايديها" متخافيش يا نور اما تتعودي صدقيني المنطقه هتبقي علي قلبك زي العسل "
نور دخلت معاها وهيا بتبص حواليها برعب " مش قادره اصدق اني هعيش هنا هوا انا مش بتبتر والله بس انا طول عمري بعيش في قصور متخيلتش اني هعيش في منطقه شعبيه ابدا بس الحمد لله احسن من مفيش " دا كان تفكير نور في الوقت الي شافت فيه شقت جواهر
""""""""""""""
بيعدي ٣شهور والوضع كما هوا ياسين قالب الدنيا علي نور ومش لاقيها بيدور عليها في كل حته حتي ان مسبش قسم او مستشفي الي مسال عليها وغير علاقاته الكتير الي ساعدوه ولاكن مكنش ليها اي أثر خصوصا ان امها واخوها سافرو للاردن وبرضوا نور مكنش ليها اي أثر بيعدي شهور وسنه وسنتين وتلاته ومفيش وجود لنور ياسين شكلوا بيتغير وكل حاجت حواليه معدش ليها طعم مش هينكر انو بيحبها وانها رغم عنادها الا انها كانت حب طفولته وكان دايما بيسميها الطفلة العنيده وكانت نور بتحب جاك وروز جدا وهوا لما عرف الموضوع دا سما الخيل علي اسمهم علشان لما ينادلهم كان يفتكرها""
بيكون ياسين في اوضه المكتب وبتدخل عليه هنا والي اصبحت محاميه وبتقول" انا عرفت مكان نور "
بيقف ياسين مصدوم وكانها رجعته للحياه مره تانيه بكلامها وقال وهوا بشدها ليه بلهفه" انتي بتقولي ايه لقيتي نور ازاي
هنا" كان عندي جلسة في القاهره وانا خارجه بتجول في يوم شوفتها والحقيقه اتصدمت ولاكني بعدت شخص يجيب معلومات عنها وعرفت انها شغالة في محل ملابس وعايشه في بيت ست في منطقة شعبيه والغريبه ان الست دي بيقولوا انها خالت نور بس انا لما عملت تحرياتي عنها عرفت ان امها ملهاش اخوات ومن معلومات عرفتها من حد في المنطقه عرفت ان من ٣ سنين الست دي والي اسمها ام مالك دخلت عليهم وقالت انها بنت اختها وعاشت معاها وبعد سنتين بتموت الست وبتفضل نور عايشه في الشقه وبتصرف علي نفسها دا غير انها مبتخطلتش باي حد نهائي والكل بيتعامل معاها علي انها خرسه من قله كلامها " ياسين مصدوم من الي اخته بتحكيه بيتصل علي رضا بسرعه وبيجي وبيقولوا علي سمعه من هنا وقال" احنا لازم بكرة الصبح نكون في القاهرة"
يتبع …بقلمي شيماء صبحي
•تابع الفصل التالي "رواية عشقت عمدة الصعيد" اضغط على اسم الرواية