رواية يقين جريئه (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم منة محمد
رواية يقين جريئه الفصل الخامس عشر 15
البارت الخامس عشر
......*******......
وصلت طياره زين الخاصة ارض باريس مدينة الاضواء ونزل منها وركب العربيه الطويلة الي تستناه في المطار
فهد : زين باشا هنتوجهه للفلة الخاصة بيكم
زين : طلبت منهم يجهزو الفلة
فهد : نعم يا باشا وجروب الحراسة الجديده جاهز
زين : اوك اذا وصلت طياره يقين حرص انها توصل الفندق
فهد : اطمن معاليك
زين : وفريق الحراسة يتابعها مش عاوزهم يغفلوا عنها يافهد
فهد : متشغلش بال سعادتك ، اهم شي انت مرتاح
زين في سره ( انا بخير مدام يقين بامان ) : والجناح الي في الفندق جاهز
فهد : جاهز يا باشا ومحجوز باسم السيدة يقين
زين : انا واثق فيك يافهد
فهد : وانا عند الثقة الي عطتهالي سعادتك
زين :نطلع للفلة
ومشت العربيه لحد الفلة الخاصة الي من ممتلاكات زين ونزل هو ورانيا للفلة استقبلته مدبرة المنزل المغربية مايا
مايا: حمد لله على السلامة زين باشا
زين : الله يسلمك
مايا : احنا في الخدمة اذا احتجتوا اي خدمه
زين شاورلها بأيده وطلعت هي والمرافقين ...زين طلع هو ورانيا للدور العلوي الفلة عبارة عن دورين الدور الي تحت كله استقبال مع غرفة جانبية مكتب زين والاثاث من الاثاث الفاخر الي يليق بمستوى زين المادي والجنينه الخلفية للمنزل ممتدة عدة امتار ومزروعه بالخضرة وماليانه بالورود
اما الدور العلوي فية غرف النوم غرفة رئيسية واربع غرف نوم للضيوف
غرفة زين الرئيسية كبيرة وفيها سرير دائري كبير في النص وبالونين الابيض و الذهبي وفيها كنب جانبي بالاضافة لغرفة تبديل البس وحمام داخلي من الرخام
زين دخل الحمام ياخد شور وشاف ترتيبه ووعلى طول افتكر ترتيب يقين لجناحة وغرفتة وحمامه .وافتكر ريحه العطور والورد والرغوة الي يرمي نفسه فيها يريح نفسه
صحيح هو عندة جروب متخصص في ترتيب اعمالة ... بس حياته مع يقين غيرت فية كتير كل مرة تفاجئة بحركة جديدة ..وزين عرف من عشرته معاها ان فعلا دي طريقتها في التفكير وفي الحياة
(مالي ما تهدي بقي قاعد تهبل وتفكر فيها شكلي انهبلت من كتر ما انا بفكر فيها ربنا يستر من اخرتي معاك يا يقين)
خرج من الحمام بالروب لقى رانيا نايمة راح لغرفه اللبس وخرجلو بيجامه لبسها وهو يحاول يطرد يقين من فكرة . واستغرب من نفسه لو كان مع يقين كان هزائها انها ما جهزتلو هدوم وممكن كمان كان ضربها
( اطلعي من مخي يا يقين)
.................
وصلت الطيارة الي فيها يقين لباريس وبدوء الركاب بالنزول
ام فارس : لينا لقاء يا بنتي
يقين : اكيد يا طنط
ليلى : انت ساكنه في أي فندق
يقين الي مشعارفه : انا رايحه لخالي وبعدين بطلع للفندق
ليلى : نلتقي في الجامعة يوم الاتنين ان شاء الله
يقين : اكيد
فارس : تحبي تمشي معنا اتفضلي نوصلك
يقين باحراج: ميرسي لحضرتك... ...انا رايحه لخالي
ليلى : لابس عشانك لوحدك قلنا نوصلك
يقين : انتي ناسيه ان انا فرنسية يعني ما يتخافش علي
فارس : احنا في فندق ..... اذا احتجتي شي تعالي
يقين : شكرا باي
يقين مش حابه تتقل عليهم . مشت لمكان التلفون العمومي ودخلت العملة المعدنية وطلبت رقم خالها لانها ناويه تروح عندة
لكن للاسف التلفون يرن ويرد الرسالة شغالة ( مرحبا . انا مسافر الى ... الرجاء ترك الرسالة بعد سماع النغمة .. )
يقين ابتسمت بياس ليه دايما حظها معكوس خالها مسافر يعني بتظطر تستنى السيد زين يحن عليها
و انقهرت لما افتكرت كلام زين قعدت في صالة الوصول تستني ومشعارفه اصلا هي مستنيه ايه من زين المسروع
.....: مدام يقين
يقين رفعت عيونها وشافت واحد شكله عربي : نعم
سامي: انا سواقك اتفضلي معايا اوصلك للفندق concord la fayette حسب اوامر الاستاذ فهد
يقين ( حتى ما كلف نفسه زين باشا يسأل عني)
مشت معاه يقين وركبت العربيه المرسيدس وهي تراقب بعيون كسيرة ونظرات تايهه مدينتها باريس ....افتكرت امها وابوها .افتكرتالايام الي مشت فيها في الشوارع دي
وهي خالية البال واتنهدت بصوت عالي
وصلت العربيه عند الفندق ونزلت يقين للفندق و 8 طلعت لجناحها .
اول ما دخلت لفت نظرها ان المكان مرتب ونضيف والوان هاديه جذابه
اخذ ت شور ورتبت هدومها في الدولاب ونظمت كتبها على المكتب ورتبت البرفان والميك اب على التسريحة وعلقت روب في الحمام الخاص بيها في الحمام وحطت الفرشاة والمعجون الخاص فيها ورتبت طقم الاستحمام من زهور الريف سويت كامليا على رف البانيو. وشغلت الفواحة العطرية
صحيح ان الفنادق تقدم الاشياء دي هدايا للمقيمين . بس يقين حبها للترتيب والاناقة والنظام يخليها تجيب كل شي ليها
ولبست بيجامتها ونامت محتاجه تريح نفسها من التعب اول مرة من ست شهور تنام يقين على سرير مددت نفسها واتقلبت وهي بتضحك وخيال زين ما راح من بالها وفكرت ازي تقدر تكلم خالها والجامعة وامور كتير
قامت يقين من النوم واخدت تشور سريع ولبست شورت ابيض مع بدي اسود بربطة وري رقبتها ... ولمت شعرها على فوق وحطت روج وردي وما سكارا خضرا ولبست صندل عالي اسود وفية ورود صغيرة سودا وربطة حوالين الكعب
وقفت قدام المراية واتبرفنت وشغلت الفواحة بزيت عطري من الفندرا والبابايا
مع الانارة الخافتة واالريحه الجميله الي ملت الجو المايل للبرودة ...قعدت يقين على المكتب الصغير وبدات في القراءة وجنبها كاس عصير تفاح انيق وطبق شوكولاته فاخر
زين قاعد في المكتب الخاص في الفلة ويراجع بعض الملفات ويتابع البورصة وتحركات الاسهم ... حس بالتعب بس استمر في شغله
رن موبيله الخاص
زين ابتسم وهوشايف اسم المتصل : اهلا باخوي الغالي
عز : اهلا بيك ازيك يا زين
زين: بخير الحمد لله
عز : اخبار امي ومريم وريهام
زين : كلهم بخير..بس متجننين علي غيابك
عز : ااااه ياخوي تصدق وحشتني الغالية قوي وحشتني بلدي نفسي ارجعلها النهارده قبل بكره
زين: ههه الحل في ايدك
عز : والله ياخوي ناتي مش عاوزه تيجي مصر وتقول انها ما تقدرش تعيش فيها
زين : وانت جيبها معاك في المرة الجاية وخليها تشوف بنفسها
عز : يا زين خليها على الله ناتي رافضة الفكرة تماما
زين : وانت لامتي هتفضل عايش بعيد عنا يا عز انا محتاجلك وامي كمان
عز: عارف وانا كمان تعبت من الغربة
زين : طيب ما تعرض عليها الطلاق او تجي معاك للقاهره
عز : سبق واتفاهمت معاها هي رافضة فكرة العيش في بلدي رفض تام والطلاق هي المستفيده الكبيرة منه
زين : ازاي يعني
عز : اذا طلقتها هتاخد نص ثروتي حسب الاتفاق في عقد الجواز
زين اتعصب: وانت ازاي تعمل كدا من غير ما تشورني
عز : يا اخي كانت في البداية راضية والامور تمام ..بس لو جبنا سيرة ارجع لبلدي تنقلب زومبي
زين : وانت ايه الي رماك عليها من البداية
عز : انا في غربه ..وانت عارف اشوف اشكال والوان وشبه عايش هناك .. عاوز اعف نفسي
زين: هههههه الا قول انك مليت من مناظرر الحمر هناك
عز : ههه اه صح في البداية تتهوس بس بعدين تشوف المناظر تنقرف منها
زين : اقولك بطل بيقي بقالك 11 سنه قاعد عندك وتقولي قرفت
عز : تصدق وحشتني بلادي ونفسي ارجعلها خلاص زهقت
زين : ههههه طب وطي لاتسمعك نايتي وتدبحك والله امريكية وتعملها
عز : ههههه انا في الشغل
زين بهتمام :هفكرلك بمخرج لمشكلتك دي
عز : ههه سيبك من مشكلتي وقولي ايه اخبارك مع الفرنسية
زين : هههه يقين يا اخي نص فرنسية ونص مصريه طيبة جدا
عز : سمعت انك موديها فرنسا شايفك بدأت ترخلها
زين : ههههه انا بفرنسا علشان عندها مناقشة للبحث الدكتوراة وانا عندي بعض الاعمال
عز : اكيد اخوي طاير بيها بس يارب تكون بطلت العرفي
زين: هههه انت شايل هم اعرافي
عز : اعرافك هههههه جديدة دي منين جبتها
زين : هههه منين يعني من صديق عمري كرم النجار
عز : ما شاء الله عليه من نجاح لنجاح في برنامجه
زين : يستاهل كرم انت عارف اني بكون ضيفة الشهر الجاي
عز : والله طيب بلغني علشان اتابعك
زين: ان شاء الله توصي بشي ياخوي
عز : لا انتبه لنفسك ولامي ومريم وريهام
زين : في حفظ الرحمن
عز : في حفظ الرحمن
................................
زين قعد يفكر باخوه عزوازاي يساعده في مشكلته .. وانه محتاج عز اكتر من الاول .. ومن كتر التفكير حط راسة على ايده على المكتب من الالم الي حسه براسة قعد مكشر
رانيا : بيبي مش قلت بتوديني كل مكان
زين مكشر : لا يا قلبي بس ماليش مزاج دلوقت
رانيا بدلع : بيبي والله ظلم طيب ايه رايك انا اروح اتسوق وانت اقعد في الكوفي واشرب قهوتك
زين حب يغير جو : طيب
وطلع هو ورانيا يتسوقوا ونظرات الاعجاب تلاحقة حتى من الفرنسيات
رانيا : حبي انا بدخل صالون العناية بالشعر ويمكن اتاخر
زين : تتأخري اد ايه (وهو حاسس ان الصداع بداء يزحف على راسة ويضرب فيها زي المسامير)
رانيا : يعني مش اقل من ساعتين
زين : طيب انا بتمشى وانت الحارس معاك لو احتجتي حاجه
رانيا : اوك بيبي
زين خرج من المجمع وطلع يمشي ورجوله قادته للفندق الي فية يقين
ودخل اللوبي الي على طول غرفه موظف الاستقبال بحكم مركزة المالي ودايما يجي للفندق له جناح محجوز طول السنة باسمة
فكان معاه بطاقة الدخول الخاصة فيه طلع البطاقة فتح الباب ودخل جناح يقين
اول ما دخل زين قابلته ريحة اللاافندرو البابايا ومشى شوي لغرفة النوم وشاف الانارة الخافتة والترتيب للتسريحة وهو يقيم بنفسة شغل يقين . اصل زين اتعود على دلع وحركات يقين له وطريقة عيشة يقين ترضي غرورة وتناسب ستايلة .
لها اثرها ولمساتها الخفية
يتعلموا يتعلموا من الرقة دي يتعلمواشوف هما فين وحبيبي فين
مشافوش كده ولا يحلموااللي عنده ضحكة زي ديا
واللي لون عيونه مش عادية ييجي هنا جنبي ييجي ليا احكيله اللي شفته أنا بعنيا
من غير شعور رمى جاكيته على الكرسي ورمى نفسه على السرير المرتب ودفن وشه في المخدة وهو دايب بريحة عطرها وغفى من غير ما يحس
اما يقين قاعده تلخص مش حاست بحاجه وقامت تمشي بهدوء للغرفة وفتحت النور الهادي ومن الفجعه شافت جاكيت رجل على الكرسي صرخت صرخة قوية من الخوف والف الافكار خطرت في بالها
زين قام على حيلة مفزوع وشاف يقين الي لسه بتستوعب انه زين
يقين : يامامي خوفتني انت من امتى هنا
زين الي لسه بيفوق من النوم : كنتي فين
يقين : هكون فين يعني الخص موضوع بحثي في المكتب
زين رجع يمدد على السرير: طلعتي النهارده من الجناح
يقين : ويهمك ان طلعت ولا اكلت هوا
زين رايق : تعالي اعمليلي مساج لراسي تعبت من كتر الشغل
يقين بقهرمن حركته الي خلاها تسافر لوحدها: لا والله والست رانيا ما كلفت نفسها تعملك مسا ج ولا الفريق الطبي الخاص بحضرة جنابك
زين مش حاب يتجادل معاها لانه فعلا تعبان وخايف ان التعب يسيطرعلية ومش عاوزه يقين تشوفه ضعيف : اوك اطلعي واقفلي الباب معاك
يقين بغرور: بطلع من غيرما تقول ولو سمحت حتى انت اطلع من اوضتي
زين طنشها ومسك الموبيل: فهد وصل رانيا الفلة وقولها اني بنام برى
يقين رجعت تكمل شغلها بس طول الوقت تفكر في زين الي نايم جوا وتسمع صوت تأوهات بس يقين تسد ودانها ( خليه يتعذب شوي؟ حرام عليك الرجل محتاج شوية مساج!!! . ماحدش قاله يغلط فيا !!.وبعدين انا المفروض الي ازعل !!!. محقرني لا وبكل بجاحه عاوزني اساعدة هو وسواد وشه !!! . بس ده انسان وانت ما تربيتي انك تردي الاساءة بالمثل ..)
يقين عايشه بصراع بين مشاعرها الانسانية الرقيقة وبين حقدها من معاملة زين ليها
لما حست تاوهات زين زادت قامت وفتحت الباب وانفجعت لما شافت زين دافن راسة بالمخدة ويتألم بشدة . من غير شعور جريت عليه وحطت ايدها على كتفة : زين زين
زين رفع راسة وعينه حمرا من شدة الالم :اطلعي برى خليني لوحدي
وما كملش كلامه لان الالم الي عارف انه بيدمرة في يوم من الايام رجع بقوة يضرب براسة وغمض عيونه بقوة وايدة ترتعش وتنفسه بدء يضيق ويكح بصعوبة
يقين خافت لما شافته بدء يزرق و انحنت علية وفتحت ازرار القميص وفكت حزام البنطلون ونزلت جزمتو والشراب وحطت مخدة تانية تحت راسة . فتحت البلكونه القزاز للغرفة وعطته شوية ميه
حركت زين يمين شوي وهي تهوي عليه بالورقة الي معاها
يقين : زين انت بتتنفس كويس
زين ارتاح شوي وبدء يتنفس شوي احسن
يقين قامت بسرعة للتلاجة طلعت تلج وطفت الانوار من الغرفة خلتها ضلمه تام وجابت منشفة صفيرة وحطت التلج جواها وقعدت على السرير جنب زين ورفعت راسه بقوة وحطت المنشفة على جبهته وطلعت مسكن من شنطتها وقربته من بؤء زين وشربته مع الميه وقعدت جنبة تقراء ايات قران
من شدة الالم زين شد يقين الي وقعت جنبه على السريروهمس في ودنها:
مساج
يقين كانت بتعمل كدا مع امها لما كان يجلها الصداع النصفي وتعطيها مسكن
يقين قعدتتعمل مساج لزين لحد ما حست ان ايدها تعبت ومش قادره تتحكم فيها
بس لاحظت ان المساج يريحة علشان كدا ضغطت على نفسها والعرق يتجمع على جبينها وبعد ساعة حست ان زين اعصابة المشدودة بدات تلين وايده الي تضغط على دراعها بقوة خفت وتقع على السرير
يقين من التعب وقعت على السرير وايدها وجعتها من المساج ودراعتها من مسكت ايد زين
يقين كانت تحس بالم زين وعاوزه تخفف عنه باي طريقة ومستعدة تعمل الي يقولها علية بس ما يتالمش مرة تانية
اتحركت يقين في السرير وهي حاسه انه فية شي تقيل يضغط عليها . من غير ما تفتح عيونها اتحركت يمين بس اتصدمت بشي من الرعب حست بأيد انسان وطارت عيونها من الخوف لما حست بأيد تلف حوالين وسطها وضهرها لزق بجسم دافي
زين بصوت هامس: انت ما تعرفيش تقومي بشويش لازم تعملي دوشه وهيصه صباح الخير
يقين ماتت من الخوف والكسوف لما افتكرت زين انه حضنها طول الليل: صباح النور
وتحاول تقوم بس زين ما عطاها فرصة لانه مد ايدة التانية تحت راسها : نامي لسه الناس نايمه
يقين اتعرعشت من الخوف والحياء :عامل ايه النهارده
زين: الحمد لله احسن بس حاسس اني لسة دايخ
يقين بقلق: نروح للدكتور
زين: لا انا كويس بس محتاج راحة
وهو يدفن وشه في شعرها الاشقر الحريري الي ريحتة تدوب
يقين: ممكن لو سمحت عاوزه اقوم
زين: بس انا مرتاح كدا خليك شوي مش هيضر
يقين في سرها (مش هيضر غير اني بموت من الاحراج بصراحة قربه عذاب)
يقن: احم ممكن اطلب فطار اكيد انت جعان
زين شدد ايده حواليها علشان ما تحركش : انا مش جعان ... بس مش عاوز صوت عالي والنورهديه لانه بيزيد من الصداع ...
يقين باهتمام : خليني اطلب الدكتور لو الي بالفندق
زين بحزن : الدكتور ... واتنهد بالم : الدكتورمش هيقدر يعملي حاجه
يقين حست بحزنه :وليه ما يقدرش انت بتحكم على كيفيك ... امي كان دايما يجلها الصداع النصفي واتعالجت منه
زين بحزن :الصداع النصفي ... وانت مفكره ان الي فيا صداع نصفي
يقين باهتمام قلبت وشه لوشها وحوطت وشه بين ايدها : اه انا حسيت بعروقك وانا بعمل المساج زي لما كنت اعملوه لماما مشدودة
زين ابتسم بحزن وايده تمسح على شعرها الاشقر : اه اعصابي مشدودة
يقين : زين انت تتعب نفسك بالشغل ومش بتاخد فترة راحة
زين حط ايده على بؤها يسكتها : محتاج حضن دافي يلمني
يقين : بس انت بتقرف مني على قولتك بقايا ...
زين قاطعها و يكابر : انت الي بين ايديا حاليا
يقين بغيرة : يعني ما تفرقش عندك لو مع أي وحدة من حريمك
زين : اكيد
يقين بغيره تموت : ما دام انه كدا انت عندك رانيا روحلها
زين بيحاول يخفي الحقيقة حتى عن نفسه لانه جه ليقينف لما حس بالتعب يعني هو مش عاوز غيرها : رانيا مشغولة بتتسوق والمحلات و المطاعم
يقين بغيرة : لا والله وانا الحيطة المايلة
زين رجع دفن وشه في شعرها : اذا متضايقة مني عادي قومي ولو هتقعدي اقعدي ساكته
يقين انقهرت من كلامه كانت متوقعة ان يقولها لا انا عاوز انت مش رانيا وفكرت ايه الفايده يقعد لحد ما يتحسن وبعدهايرجع لرانيا .. يعني يرجع يهدني من جديد .. انت ماعندكش رحمة ... الرجل يقول محتاج ...وانت تفكري في نفسك
بعد صراع طويل رفعت يقين ايد زين عنها وقامت من السرير راحت للحمام واخدت شور ولبست فستان قصير لفوق الركبة موف وتوب بدون اكمام وفردت شعرها الحرير حواليها وطفت الانوار حوالين زين وشغلت الفواحة بريحه الافندر لانه يريح الاعصاب ويجلب الهدوء وطلبت فطار مناسب وقعدت في المكتب تقرا
ما حستش بزين الي اتصل على فهد وطلب منه يجيب طبيبة الخاص
خرجت من المكتب وجهزت صينية فطار ودخلت على زين وشهقت بصوت عالي وهي مشعارفه ان زين عنده الدكتور وفهد وشه قلب الوان
هو والدكتور لما رفعوا عيونهم وشافوا الي واقفه عند الباب ومعاها صينية طبعا يقين جذبتهم لدرجة ان فهد قال من غير شعور : (ماشاء الله تبارك الله) ... انت مين
والدكتور : انت النرس الفرنسية الخاصة بالاستاذ زين
يقين انحرجت وقلبت اشكال والوان واتمنت ان الارض تنشق وتبلعها رجعت لورا وخبطت بالباب ووقعت منها الصينية
زين رفع راسة وفتح عيونه بالم : يقين ......
زين: فهد مدخلش يقين عند الدكتور
يقين شردت برى الغرفة ولبست حجاب ورجعت بتدخل بس فهد الي كان واقف برى الغرفة
فهد : عفوا سيدة يقين بس ممنوع تدخلي
يقين : وليه ان شاء الله
فهد : معليش بس دي اوامر زين باشا
يقين بغضب : وانا قلت بدخل يعني بدخل
وزقت فهد بقوة وفتحت الباب ودخلت وشافت الدكتور يحقن زين بابرة
%%%%%%%%%%
رايكم مهم؟؟
ياتري زين عنده ايه واستنوني في احداث شيقه ومثيره
•تابع الفصل التالي "رواية يقين جريئه" اضغط على اسم الرواية