Ads by Google X

رواية شمس الصعيد الفصل الخامس عشر 15 - بقلم سهيلة كامل

الصفحة الرئيسية

 رواية شمس الصعيد (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم سهيلة كامل

رواية شمس الصعيد الفصل الخامس عشر 15


في الشركة

🌞🌞🌞🌞

دخلت شمس إلى الشركة بقوة و عظمة تليق باسم شمس المنشاوي

شمس : ركز شوية مع الرجالة
هاري : من امتي و انا بسبهم
شمس : مقصدش يا بني انا اقصد ان الحرس محدش قالك ان البهوات راحو تركيا من يومين
هاري : احم انا كنت عارف و مجهز كل حاجة هناك انتى عارفة ان ملك و نرمين بيحبو يشوفو المسلسلات التركية و كان نفسهم يسافرو علشان كده عملت الجوله بين فرنسا و تركيا
شمس : اممممممم بتلعب من و رايا و بتسمع كلام العيال
هاري بابتسامة : معلش بقي خليهم يفرحو
شمس بغل : هما يفرحو و انا اولع في نفسي لما اشوف صور البهوات من تركيا
هاري : شكلك كنتى عوزة تسافري معاهم
شمس بغيظ : دول كلاب علشان احنا كنا متفقين نسافر مع بعض بس هما نفضو ليا
هاري بضحكة رنانة : يخربيت عقلك انتى متغاظه منهم
شمس بغيظ : هفرقع و حياتك
هاري : خلاص معلش هبقي اسفرك اشطا
شمس بغيظ : اطلع برا ياض
هاري بغمزة : برنسيسة قلبي
شمس : ادام البيه فاضي اشتغل بقي معايا شوية
هاري بابتسامة : عيوني للبرنسيسة
دخلت شمس غرفة ملك و قامت بجمع اغراضها في الشنط و توجه هاري إلى غرفة حاتم و جمع ملابسه و خرجت

شمس للحرس : نزلو الشنط ديه العربية
هاري : و الشنط ديه كمان
شمس : الشنط الحمرا فى جناح زين و الشنط السوده في جناح حاتم يالا

حمل الحرس الشنط و نزلو إلى الأسفل و وضعو الشنط في السيارة

صعدت شمس إلى شقتها و توجهت إلى غرفة زين حتى تجمع اغراضة

هاري : روحي انتى اجمعي حاجتك و انا هلم حاجة زين
الصغيرة بابتسامة : محدش يلمس حاجة اخويا طول مانا موجودة و اصلا انا جامعة هدوم زين و نرمين ناقص بس هدومي يعني فاضل حاجات بسيطة
هاري : طول عمرك هتفضلي تبهريني
شمس بغمزة : هفضل طول عمري البرنسيسة

امر هاري الحرس بالدخول إلى غرفة زين و حمل الشنط و جمعهم مع شنط ملك و حمل شنط نرمين و جمعهم مع شنط حاتم

مر حوالي ساعة و خرجت شمس و امرت الحرس بحمل ملابسها و توجهو إلى الفيلا الجديدة

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في الفيلا

🌞🌞🌞
🌞🌞🌞

وصلت السيارات إلى الفيلا و وضع الحرس الشنط كما امرت شمس

دخلت شمس و ابدلت ملابسها و نزلت جلست في الجنينة تستمتع بالمنظر

اتصلت شمس على الشركة تطلب منهم إرسال بنات حتي يتم تجهيز الملابس مكانها

اغمضت شمس عيونها بتعب و لكن استمعت الي صوت بسبسة ففتحت عيونها و نظرت حولها لم تجد أحد

صوت : بس بس بس

التفتت شمس حتي تري

صوت : هنا انا هنا

نظرت شمس إلى مكان الصوت و جدت صفا تلوح لها 🖐 فبتسمت شمس و ذهبت إليها

شمس : اذيك يا قمر
صفا : الحمد لله انتى اخبارك ايه
شمس : الحمد لله تعالى اقعدي معايا
صفا : تمام

دخلت صفا و جلست بجوار شمس و طلبت شمس من الحرس احضار عصير و لكن اخبرها بأن المطبخ فارغ من الاكل

شمس بابتسامة : معلش بقي لسه هنزل اشتري اكل
صفا : و لا يهمك ايه رايك ننزل سوا دلوقتي
شمس بتفكير : اشطا يالا
صفا : هتخرجي كده
شمس بستغراب : مالو كده
شمس بستغراب : مالو كده

كانت شمس ترتدي ترنج رياضي باللون الأزرق في الأبيض

صفا : لا عادي يالا
شمس : لحظة واحدة بس انتى اسمك ايه
صفا بضحك : تصدقي صح انا اسمي صفا و انتى
شمس بابتسامة : انا شمس
صفا : يالا نروح نشتري الحاجات
شمس : لحظة واحدة اجيب الفيزا و مفاتيح عربية
صفا : تمام

توجهت شمس إلى الداخل و صعدت الى جناحها واخذت الفيزا و نزلت و اخذت مفتاح العربية و غادرو إلى السوبر ماركت

اخذت شمس عربة التسوق و أخذت صفا عربة التسوق

اخذت شمس أشياء كثيرة من الأطعمة و أخذت مجموعة كبيرة من المشروبات الغازية و العصائر و الفواكه و الشكولاتات و الشبسيهات

صفا : شمس كفاية كده انا تعبت
شمس : ياروحي تعبتي يالا يا بت

حاسبت شمس و ساعدها العمال في حمل الشنط و وضعوها فى السيارة

غادرت شمس و توجهت الى الفيلا مرة اخري و امرت الحرس بأخذ الشنط و افراغها في المطبخ

صفا : انا همشي اشطا
شمس : شكرا صوفي بجد هو مفيش نادي قريب
صفا : عوزة تروحي انا رايحة بكرا تيجي معايا
شمس بتفكير : اممممم بكرا الجمعة معنديش حاجة تمام لو عجبني النادي اشترك
صفا : تمام بكرا الساعة ١٠ تكوني جاهزة و اعملي حسابك هنقضي اليوم مع بعض مفهوم
شمس : تمام يا فندم
صفا : يالا باي

عادت صفا إلى الفيلا و دخلت شمس الي الفيلا و ساعدت الحرس و وقفت تجهز الاكل

شمس بابتسامة : اشطا
هاري : مجنونة
شمس بجدية : هاري عوزة تاريخ عيلة المنياوي كلها
هاري : مش انتي قولتي أن صالح المنياوي كان زميل خالك منصور
شمس بابتسامة : الزمن يا كوتش بيغير و انا لازم اعرف كل حاجة عنهم دول جيران و الجار للجار يا كوتش
هاري : اوامرك برنسيسة
شمس : انا هخرج الصبح
هاري : و طبعا انا مليش لزمة عاوز انام
شمس : واطي
هاري : مش فارق يالا جود نايت برنسيسة
شمس بابتسامة : تصبح على خير هاري
هاري : تصبحي من اهل الجنة

صعدت شمس إلى الأعلي و رمت نفسها على السرير بتعب و نامت

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في فيلا المنياوي

🌞🌞🌞🌞🌞🌞

دخلت صفا إلى الفيلا وجدت مراد و قصي يجلسون بغضب و امها تبكي و والدها يهديها

صفا : في ايه مامي ليه بتعيطي
مي بدموع : كنتى فين
صفا : كنت برا
مراد بعصبية : و من امتي الهانم بتخرج برا البيت من غير متقول
صفا : خلاص بقي انا كنت بجيب شوية حاجات
صالح : يا بنتي المفروض تقولي
مراد بعصبية : هو ايه اللي خلاص يعني الهانم مكلفتش نفسها تتصل او حتى تستاذن من البهايم اللي هنا
قصي : اهدي يا مراد و انتى صفا اطلعي دلوقتي
مراد بعصبية : يعني خلاص الموضوع كده خلص
صالح : كنتى فين يا صفا
صفا : كنت بجيب شوية حاجات مع شوشو
مراد بسخرية : حاجات مع شوشو و مين ست شوشو ديه
صفا : ديه جراتنا الجديدة
مي : هي اسمها شوشو
صفا : لا ده دلعها على فكرة يا مامي انا هروح النادي معاها بكرا النادي
مي : هروح معاكي
صفا : اشطا يا موزة
مراد بعصبية : هو انا مش موجود حرام عليكم حرقة ال*دم ديه انا ماشي
صالح : تعالي بس يا ابني
قصي : مراد رايح فين
مراد بعصبية : رايح في ٦٠ داه*ية
مسكت ايده

صفا : اسفة مودي
مراد بغضب : ابعدي دلوقتي من وشي
صفا بدموع : مراد حبيبي اسفة كل حاجة حصلت بسرعة
مراد : ادخلي جوا دلوقتي و لا براحتك

غادر مراد بغضب و جلست صفا تبكي فتوجه إليها قصي و حضنها

قصي بحنان : ينفع اللي حصل
صفا بدموع : و الله العظيم مكنت اقصد بس هي جديدة في المكان و متعرفش طريق اي حاجة
قصي : بس المفروض كنتى اتصلتي بيا او على مراد
صفا بدموع : انا لقتها بتعزمني على عصير بس الحرس قلها مفيش حاجة و هى اتكسفت فانا عرضت عليها المساعده و هي وافقت و رحنها السوبر ماركت
قصي : معلش يا روحي
صفا بدموع : بس مراد زعلان مني
قصي : معلش ابقي صلحية براحة
صفا بدموع : يعني هو ممكن يصالحني
قصي : مراد بيعشقك و مش هيستحمل يسيبك زعلانة
صفا : بجد قصي
قصي : بجد يا قلب قصي يالا ادخلى جوا
صفا : لا انا هستناه لغاية ميرجع
قصي : مينفعش يالا على جوا
دخلت صفا مع قصي الى الداخل و صعد الي غرفهم و لكن توجهت صفا الي غرفة مراد و جلست على السرير في انتظاره و لكن لم تشعر بالوقت و نامت على السرير

بعد فترة رجع مراد إلى الفيلا و لم يجد صفا في انتظارة فبتسم بسخرية و صعد الي غرفتة و لكن فؤجي بوجود صغيرته و مدلله قلبه تنام على السرير كالأطفال فبتسم بسعادة و جلست على الارض و وضع ق*بلة رقيقة على خدها بكل حنان و رومانسية و نتقل الي شفا*يفها و طبع قبلة صغيرة ففتحت صفا عيونها و نظرت له و بتسمت

صفا بابتسامة : مودي
مراد بعشق : قلبه يا مدللتي
صفا بابتسامة : اسفة مودي
مراد بعشق : انا كنت خايف عليكي و الله مكنتش أقصد ازعلك
صفا بدلع : يعني انت مش زعلان مني
مراد بعشق : و انا مش زعلان يا قلبي بس انتى حلوة اوي انا بعشقك صوفي

اقترب منها و ضمها لحضنة و اخذت شف*ايفها بين ش*فايفه يعزف عليهم اجمل مقطوعة موسيقية محببة لقلبة و بعد فترة بعد عنها بصعوبة

مراد بمجهود : ارجعي أوضتك صفا
صفا بكسوف : حاضر

قامت صفا و توجهت الى الباب و لكن رجعت له و قبلت خده

صفا : تصبح على اهلي و قلبي
مراد بابتسامة : تصبحي حلالي مدللتي

غادرت صفا الغرفة و عادت إلى غرفتها غائبة عن عيون شقيقها و هو يدعو باصلاح الحال لهم

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في الصباح

🌞🌞🌞🌞
شنطة ملابسها الخاصة بالنادي و نزلت إلى الأسفل

كانت مي و صالح يجلسون يتحدثون مع بعض

صفا بابتسامة : صباح العسل و الشقاوة على اجمل قطط في الدنيا
مي بابتسامة : صباح الفل يا قلبي
صالح بابتسامة : صباحك ورد يا عمري
مي : شكل مراد صالحك امبارح
صفا : ايوة الحمد لله
قصي : صباح الفل يا منوش صباحك قطتي
مي : صباح النور يا حبيبي
مراد : صباح القشطة على الحلوين
مي بابتسامة : صباح النور
مراد بعشق : يسعد صباحك يا وردة قلبي
صفا بكسوف : صباح النور
مراد بمشاكسة : يا قلبي على الدلع
صالح : كلمتي شوشو يا صفا
صفا : لا مش معايا الرقم هعدي عليها دلوقتي
قصي : تمام احنا هنروح الشركة فى اجتماع و بعد كده هنطلع على النادي و نتغدا كلنا
مي : تمام يالا صفا روحي ليها و انا هستناكي في العربية
صفا : تمام باي

توجهت صفا الي فيلا شمس و دخلت من الباب وجدت الحرس يقفون امامها و يرفعون ال*سلاح في وجهها
وجهها

صفا : انا عوزة شمس
هاري : خلاص شباب سبوها
صفا : اسفة بس نسيت اخد رقم التليفون منها امبارح
هاري : و لا يهمك يا قمر اتفضلي لحظة و هي جاية
صفا : تمام ماشي

توجه هاري الي الداخل و بعد شوية خرجت شمس  و هي تحمل شنطه ملابسها

صفا : صباح الخير شوشو
شمس بابتسامة : صباح النور يا صوفي
صفا : جاهزة يالا بسرعة مامي فى العربية بسرعة
شمس : تمام يالا و انا و راكم بالعربية
صفا : يالا يا بنتي العربية فاضية

توجهت شمس مع صفا إلى العربية و لكن وجدت امها غادرت مع أبوها فضحكت شمس عليها بشدة و عادت واخذت سيارتها و توجهو إلى النادي

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في النادي

🌞🌞🌞

وصلت شمس الي النادي و سمح الأمن بدخولهم

صفا : تعالي نروح لبابي 
شمس : تمام

توجهو إلى مكان وجود صالح و مي و سلمت عليهم و جلست معهم

مي بابتسامة : اهلا يا قلبي
شمس بابتسامة : اذيك حضرتك يا انطي اذي حضرتك يا عمو
صالح بابتسامة : الحمد لله يا قمر
صفا : يالا بقي نروح نلعب
شمس : يا بنتي اهدي براحة اليوم لسه طويل
صفا : لا يالا
شمس : حاضر مش كفاية عليا ملك و نرمين طلعلي صفا اتفضلي

توجه البنات إلى مكان غرف التبديل و لبس كل فتاة ترنج رياضي

شمس : نجري يالا
صفا : يبقي نروح التراك
شمس : يالا

توجهو إلى التراك و قامت شمس برتداء سماعة الاذن و بتدت تجري بسرعة وقوة

بعد مرور أكثر من نصف ساعة فى الجري وقفت و اخذت نفسها وجدت صفا تجلس على الارض و تاكل

شمس بنهجان : قاعدة كده ليه
صفا : لا يا برنس انا كنت فاكرة انك على قدك ذي يعني طلعتي ذي قصي
شمس بضحك : قومي يا فاشلة
صفا : اقعدي بس شوية
شمس : وادي قاعدة خير
صفا : تعرفي امبارح مراد اتعصب عليا علشان خرجت من غير مقول لحد
شمس : عنده حق لازم يخاف و المهم صلحتيه
صفا بابتسامة : هو اللي صالحني عارفة أول مرة يقرب مني و يب*وسني
شمس بجدية : صفا حبيبتي انتي عارفه انه غلط  امبارح المفروض مكنش يعمل كده تعرفي انكم خنتم ثقة ابوكي و اخوكي
صفا : ليه و الله اول مرة
شمس : كانت حلوة صح
صفا : قوي
شمس : عارفة لما تلبسي فستانك الأبيض و تنزلي فى ايد ابوكي و يسلمك ليه بفخر و عزة و كرامة لازم تبقي قد ثقة ابوكي فيكي اوعي تعملي كده تاني خليكي معتزة بكرامتك و ش*رفك
صفا : بس مراد ملمس*نيش انا لسه ب*نت
شمس بابتسامة : حبيبتي صوفي الش*رف مش مجرد علاقة كاملة الشرف في كل حاجة مجرد بوس*ه من ش*فايفك اخد عذريته*م مجرد لمسه ايدك أخذت عذري*تهم لازم تعرفي لازم تبقي غالية ذي الأميرة اللي تتزف بكامل هيئتها و بطهرت*ها فهمتي
صفا بابتسامة : عندك حق بجد شكرا يا شوشو انا حبيتك اوي انتي من النهاردة اختي موافقة
شمس بابتسامة : طبعا اختك و لسه لما المجانين

صفا : تعالي نروح ملعب الرماية هيعجبك
شمس : يالا بينا

توجهو إلى ملعب الرماية و وقفو في وضع الاستعداد

شاب : و هي الحلوة هتعرف تمسك الس*لاح
صفا : يالا شوشو
شمس بجدية : انا هلعب
الشاب : و ماله يا قمر نلعب

وقف الشاب و رتدي سماعة حتي يحمي اذنه من الصوت فبتسمت شمس عليه بسخرية

وقفت شمس فى وضع استعداد و رفعت السلاح واخذت تضرب بسرعة و بدقة و كانت تصيب الهدف ببراعة فنبهر الجميع ببراعة شمس

الشاب : واااااو بصراحة ممتازة
شمس : شكرا بس ياريت بلاش تحكم من غير متعرف قوة اللي قدامك
الشاب : عندك حق اسف بس انتى بتشتغلي ايه
شمس : سيدة أعمال

توجهت شمس إلى صفا و اخذتها و مشيت في النادي و لكن وقفت صفا

صفا : تعالي نروح لمامي و بابي
شمس : ليه مين دول
صفا : ارجوكي شمس يالا دول شباب زبال*ة و بيفضلو يرخمو عليا
شمس : قدام بيرخمو ليه مقولتيش لاخوكي و خطيبك
صفا : انا مش بحب المشاكل يالا نمشي
شمس بابتسامة شر : لا يا صوفي هنكمل مشي يالا

مسكت شمس يد صفا و مشيت امام الشباب

شاب : وحشتيني صوفا
صفا : لا رد
الشاب : مش بكلمك
شمس : لم ايدك يا*ض علشان مك*سرهاش
الشاب : ياض انتى مالك انتى انا بمكالمة مني ارميكي برا النادي
شمس بسخرية : و ياترا بابي هيساعدك
الشاب : انتى عارفة انا ابن مين ابويا يمح*يكي من على وش الارض
شمس بسخرية : يا روح بابي
الشاب : انا ماسك نفسي بالعافية علشان مضربكيش
شمس بسخرية : ليه خايف على ظوافرك لتتكسر
الشاب بغضب : انا هوريكي
اسرع منه و ضرب*ته و بعد دقايق قامت بكس*ر ذراعة و دخل زملائه لمساعدته و لتف عدد كبير من أعضاء النادي و توجه الأمن و اخذوهم و توجهو إلى مكتب مدير النادي الذي حولهم إلى مديرية الأمن

اتصلت صفا على مراد و قصي و اخبرتهم بما حدث فاسرعو الي هناك و خلفهم مي و صالح

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

فى المديرية الأمن

🌞🌞🌞🌞🌞

دخلت شمس و صفا و الشباب و دخلو مكتب الظابط

جلست شمس على الكرسي و وضعت قدم على اخري بكل عظمة و فخامه و مسكت يد صفا و جعلتها تجلس

الظابط : قومي يا بنت منك ليها
شمس : خليكي مكانك صوفي
الشاب : انا هخرب بيتك و هعرفك مقامك
شمس : يا راجل طيب متكلم ابوك علشان نتعرف
الظابط : اخر*سي يا بت
شمس بغضب : مين ديه اللي تخرس ياض انت مج*نون
الضابط بغضب : و الله العظيم لوريكي يا ر*وح ام*ك
شمس بغضب : ابقي و ريني يا رو*ح ام*ك
صفا برعب : اهدي شمس ارجوكي مراد و قصي زمانهم جايين
شمس بغضب : اسكتي خالص
 الاشخاص و اخبرته بمكان و جودها وأغلقت

الباب انفتح و دخل قصي و مراد و صالح و جدو صفا تجلس برعب و شمس تجلس بغضب و ياليتهم لم ينظرو لها لحظات و دخل والد الشاب

والد الشاب : ماجد مين عمل فيك كده
الشاب : ال
شمس بغضب : انا اللي ضربته عندك اعتراض
والد الشاب بغضب : انتى اذا
و برعب : ششششش انت عملت ايه يا ماجد ربنا يخدك
ماجد : بابا ديه ضربني وسط النادي و الناس
والد ماجد : اخرس خالص
الضابط بغضب : متقلقش فريد بيه انا بنفسي هكتب المحضر
قصي : فريد بيه احنا هنحل الموضوع ببساطة
شمس بسخرية : استنا انت قصي و ريني يا حضرة الضابط هتعمل ايه

انفتح الباب و دخل اللوا يوسف المردي

يوسف : شوشو حصل ايه
شمس بغضب : الحيو*ان ده اطاول عليا و مش بس كده بيهددني انا و البت*اع ده كمان ب*يهددني
يوسف بهدوء : ارجوكي اهدي و كل حاجة هنفذها
الضابط : يا سيادة اللوا انا معملتش حاجة
شمس بغضب : كداب الح*يوان ده صوته علي عليا و لازم يتعاقب
يوسف : و حياتك عندي لرجعلك حق و لو معملتش كده ابقي نفذي اي حاجة تيجي في دماغك
فريد والد ماجد : انا عن نسبالي مش هنعمل محضر و كمان ابني هيعتذر منها
ماجد : بابا انت عوزني اعتذر
فريد : و الجذ*مة فوق رقبت*ك انا مش ناقص
ماجد : انا اسف

نظرت شمس لهم بغضب و وقفت و شاورت لمراد و قصي و صالح و مسكت ايد صفا

شمس بغضب : انا بقي هعرفك اذاي تبقي متربي و انت وحيات ام*ي لعرفك انا مين
يوسف : ممكن تروحي و انا هتصرف
شمس : باي جو

غادرت شمس و هي تمسك ايد صفا و خلفها الشباب و كانت نظارتهم مذهولة

هاري بابتسامة : رد السجون اخبارها ايه
شمس بابتسامة : ورد السجون جعانة مو*ت
صالح بابتسامة : يالا يا ولاد نروح ناكل

ركب الجميع السيارات و توجهو إلى احدي المطاعم و بعدها غادرو و عادو الى الفيلا

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في فيلا المنياوي

🌞🌞🌞🌞🌞

جلس الجميع ينظرون لبعضهم

مراد : هو ايه اللي حصل صوفي
صفا : العيال ديه كانو بيرخمو على شوشو و هي ضربتهم
صالح : ما شاء عليها قوية
قصي : هو فريد ارتعب ليه أول ماشفها
صالح : فعلا البنت ديه قوية
مي : يمكن اهلها معرفين
صفا : انا هطلع اناااااام
قصي : و انا كمان هنام
صفا بضحك : طلعلك منافس قصي في الجري و الرماية
قصي : تقصدي شوشو
صفا : اه ما شاء الله عليها سريعة جدا
مي : اللي عاوز ياكل يروح ياكل انا تعبانة و هطلع انام
صالح : يالا يا قلبي

صعد كل واحد الي غرفتة حتي ينالو فترة راحة

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

بعد اسبوع

🌞🌞🌞🌞

دخل هاري و هو يحمل أوراق و اعطاها لشمس

شمس : ايه الورق ده
هاري : ده تاريخ عيلة المنياوي كلها تعرفي ان والدتك الله يرحمها و خالك كانو عارفينهم
شمس : انا عارفة و تعملت معهم زمان
هاري : انتى غريبة بس في حاجة
شمس : اممممممممم
هاري : مدام مي مظهرش اسمها فى السجلات او بمعني اصح صالح المنياوي متجوز واحدة مظهرتش غير قبل الجواز بحوالي سنة
شمس بستغراب : يعني ايه يمكن الكلام ده
هاري : و الله شمس انا فعلا مش فاهمة
شمس بستغراب : هاري عوزة اعرف تاريخ مي باي طريقة
هاري : ديه المعلومات اللي وصلنا ليها
شمس : لازم اعرف كل حاجة عنها
هاري : امرك برنسيسة اه احنا علمنا فريد و ابنه الأدب
شمس : جهز نفسك علشان الشباب هيوصلو بكرا و هنطلع على الصعيد على طول
هاري : اوامرك برنسيسة مش هتروحي الشركة
شمس : مليش نفس و مزاج
هاري : مالك شمس
شمس بتنهيدة : مخنوقة اوى هاري و كمان الموضوع اللي لسه قايلة غريب ربنا يستر
هاري : هيستر تعالي نلعب بلاي ستيشن
شمس : اشطا

🌞🌞🌞🌞🌞🌞

نزلت شمس و هي ترتدي بدي و بنطلون اسود و بليزر كافيه و جذمة و شنطة بنفس لون البليزر

شمس : صباح الخير شباب
الحرس : صباح النور برنسيسة
شمس : جاهزين
الحرس : ايوة
شمس : فين هاري
الحرس : الباشا هيحصلنا على المطار
شمس بابتسامة : تمام يالا شباب

ركبت شمس السيارة و غادرت و نطلقو إلى المطار و دخلت على صالة الوصول القادم منها اخواتها و بعد فترة انفتح الباب و خرج الناس و بعد فترة خرج الشباب و هم يضحكو و وجدو أمامهم شمس تقف و على وجهها ابتسامة كبيرة

زين بابتسامة : شمس حبيبتي
نرمين بفرحة : شموسة
ملك بسعادة : شمسي

اسرع الثلاثة اليها و حضنوها و فضلو يقبلونها بسعادة و بعد فترة بعدو عنها

شمس بابتسامة : حمدلله على السلامة حاتم
حاتم : الله يسلمك يا شموسة
زين بابتسامة : يالا حبيبتي نروح
شمس بابتسامة : لا احنا هنسافر على الصعيد يالا

مسكت شمس ايد زين و نرمين و غادرت و خلفها حاتم و ملك يضحكون عليها

ركبت شمس الطيارة و جلس زين بجوار ملك و جلست نرمين بجوار حاتم و بلحظة كان هاري يجلس بجوار شمس

مر الوقت و نزل الشباب و انهو الإجراءات واخذت شمس الاسلحة الخاصه بها و الحرس و ركبو السيارات و توجهت إلى البلد

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في السيارة

🌞🌞🌞🌞

زين : شمس هما يعرفو اننا هنوصل
شمس : اكيد زمان البلد كلها فى انتظاركم
حاتم : انا هروح البيت و لما استريح هنبقي نيجي
نرمين : ايه ده هو انا مش هروح لبابي
شمس بهدوء : لا حبيبتي الاصول بتقول تروحي بيتك و لما تستريحو احنا هنيجي زيارة
هاري بجدية : شمس امني نفسكم بسرعة
شمس بجدية : اوعو تنزلو من العربية حتى لو بم*وت
زين بخوف : بلاش تنزلي شمس
شمس بحنان : بلاش تخاف

نزلت شمس وسط ضرب الرصا*ص و امرت الحرس بتامين سيارة الشباب و رمت الجاكت

فضل استمرار ضرب الرص*اص و تم اص*ابة عدد من الحرس و ق*تل عدد من الم*طاريد

لمحت شمس احدي الرجال يقف على فرس*ة و يطلق الرصا*ص فاسرعت باطل*اق الرص*اص على الفرس*ة فسقط من عليها

وقفت شمس امام الرجل و رفعت السل*اح عليه و رفع الرجل سلا*حة فى وجهها و حاول كل منهم اطلا*ق الرص*اص و لكن كان المس*دسات فارغة

الراجل : ووووووووه الكبيرة بنفسها قدامي يا فرحتي
شمس بغضب : شفت كيف الكبيرة اتنزلت و وقفت قدام واحد ذيك
الراجل : واحد ذي مقبولة منك يا كبيرة بس حبايبك كتير اوي
هاري بغضب : ارجوك زين محدش هينزل ديه الأوامر

شمس بغضب و صوت عالي : محدش ينزل و سكتو
الراجل : مش قولتلك حبايبك كتير
شمس بغضب : و اعدائي اكتر صح
الراجل : صح بس انا اللي غلطان اني سبتك زمان
شمس بسخرية : يا راجل حد قالك تسبني ٧ سنين و انا مستنية اليوم ده و اخيرا جيه
الراجل : المطلوب مني وقتها اقت*ل امك و اخوكي مكنش يعرف انك هتبقي بالقوة ديه
شمس بغضب : انا مش بس قوية لا انا هبقي ملك المو*ت ليكم
الرجل بغضب : و الله لقت*لك يا بت المنشاوي
شمس بعظمة : عمرك مهتنول الش*رف ده انا طول عمرى قوية بدعي الناس و رضي اهلي عليا و عمر ربنا مهيرضي يه*ني و يك*سرني انى انقت*ل على ايد واحد ذيك و قولتها من ٧ سنين و هقولها تاني هحسر الارض و البحر و السما على موتك و ده وعد شمس المنشاوي كبيرة الصعيد كله
الرجل و هو يسمع صوت سيارة البوليس : هنشوف يا بت المنشاوي

في لحظة كانت شمس كانت شمس تج*رح ظهر الراجل بخن*جر و قام راجل تاني ب*ضربها فى بطنها واخذو الرجالة وعادو الى الجبل

وصل الشرطة الى مكان شمس والرجالة ونزل

ضابط الشرطة : حضرتك كويسة يا كبيرة
شمس بغضب : ابعت للاسعاف بسرعة مش شايف الرجالة
ضابط الشرطة : اوامرك يا كبيرة

اسرع زين و حاتم بالنزول من السيارة وتوجهو إلى شمس وحضنها زين لحضنة

زين بخوف : انتى كويسة شمس
حاتم بخوف : شمس حبيبتي ردي علينا

كانت انظار شمس موجه إلى مكان اختفاء المط*اريد

هاري : شمس شمس فوقي
زين : شمس
شمس بانتباة : هاااااا ايه حبيبي انا كويسة متقلقش
حاتم : متاكده
نرمين بدموع : شمس حصلك حاجة
شمس بابتسامة : لا يا روحي انا كويسة متقلقيش
ملك بدموع : الد*م ده منك و لا منهم
شمس بابتسامة : منهم ممكن تروحو العربية علشان انا خايفة عليكم
ضابط الشرطة : الاسعاف على وصول يا كبيرة
شمس بجدية : ماشي
ضابط الشرطة : احم من فضلك لازم تيجي معانا المدرية
شمس بغضب : تعرف تخفي من وشي غوررررررررر
ضابط الشرطة : تحت امرك يا كبيرة

مجرد لحظات و دخلت مجموعة سيارات عيلة المنشاوي و الشاذلي و نزلو يجرو

وهدان برعب : شمس انتي زينة يا قلبي
شمس : كويسة يا جدي
وهدان : انتم كويسين يا ولاد
الكل : الحمد لله يا جدي
صفوان : مين عمل كده يا كبيرة
شمس بغموض : هنشوف هنشوف
حامد : هو مين ده
شمس : نفس الشخص اللي قتل*ك امي
وهدان بغضب : و سبتية عايش
شمس بغموض : الصبر يا جدي الصبر المجهول بيح*فر قبر*ة بايدة و انا من هرح*م حد
ضابط الشرطة بخوف : يا كبيرة الاسعاف خدو الرجالة و لما حضرتك تستريحي اتفضلي تيجي المدرية
شمس : لما يجي مزاجي
ضابط الشرطة : براحتك يا كبيرة أو ممكن اجي انا لحد عندك
شمس : هنشوف

شاورت شمس للحرس بالصعود الى السيارات و امسكت عباية أبوها و وضعتها على جسدها و ركبت السيارة و غادرو

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
ركبت السيارة و غادرو

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في شركة المنياوي

🌞🌞🌞🌞🌞🌞

مراد : هنعمل ايه يا قصي
قصي : و لا حاجة انا طلبت من السكرتيرة تتصل على شركة SH . Z . H و هنروح نتفق معاهم
مراد : تفتكر هيوافقو
قصي : طبعا لازم يوافقو
مراد : يلعن ابو شكلك و غرورك يا شيخ
صالح : روح يا قصي ربنا يرزقك بواحدة تطلع عليك القديم و الجديد
قصي بغرور : محدش يقدر

الباب خبط و دخلت السكرتيرة

السكرتيرة بادب : قصي بيه
قصي : المعاد بكرا الساعة كام
السكرتيرة بادب : لا حضرتك المدراء مسافرين و هيرجعو بعد اسبوع وانا خت ميعاد يوم السبت الساعة ١١ الصبح
قصي : لسه هفضل اسبوع
السكرتيرة : و الله العظيم انا مليش ذنب
صالح : روحي يا بنتي شوفي شغلك
السكرتيرة : امر حضرتك

غادرت السكرتيرة واخذو يتناقشون في العمل

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في الصعيد

🌞🌞🌞🌞
 القصر للاطمان عليها و جلسو في انتظار وصولها

بعد فترة دخلت السيارات محيط القصر فنزلت شمس ترحب بالناس بابتسامة جميلة و تشكرهم و اتاذنت منهم للدخول و وعدتهم بانعقاد المجلس فى موعده

دخلت شمس إلى القصر و ستقبلتها جدتها شمس الكبيرة بالأحضان و القبل

شمس الكبيرة : انتى زينة يا قلبي
شمس الصغيرة بابتسامة : زينة يا شمسي
بدر بلهفة : خيتي انتى زينة
شمس الصغيرة بابتسامة : الحمد لله بدر
زين بغيظ : على فكرة احنا اللي كنا مسافرين مش هي
شمس الصغيرة ببرود : و انت زعلان ليه انا ابقي منكم
نرمين بفرحة : بابي حبيبي وحشتيني اوي
منصور بحنان : و انتى كمان اتوحشتك اكتر يا قلب ابوكي
حاتم : منور يا حمايا العزيز ممكن مراتي
منصور : ملكش حد عندنا
حاتم بغيظ : لا انا ممكن اقتل شمس بس نيرو متبعدش عني
شمس الصغيرة برفع حاجب : شمس مين يا ابن الشاذلي
حاتم : انتى يا بت المنشاوي
شمس الصغيرة ببرود : لوحدك و لا محتاج مساعدة
حاتم : احم احم يالا يا جماعة نرجع البيت علشان نستريح
وهدان بضحك : اقعد يا واد هناكل الاول و بعد كده ابقو امشو
صفوان بضحك : اقعد يا راجل خفت اياك
حاتم بضحك : لازم اخاف يا جماعة ديه شمس المنشاوي سمعتها سابقة الكل

ضحك الكل وامرت الحاجة شمس الكبيرة بتحضير الطعام و ستاذنت شمس وصعدت الى الأعلي

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في الاعلي

🌞🌞🌞
 عباية خليجية فخمة و تركت شعرها حر و نزلت

تجمع الكل على السفرة و نزلت شمس من الأعلي و جلست بجوار والدها و جلسو يتناولون الطعام و لكن قطع صفو ذلك التجمع دخول مرعي

مرعي : يا كبيرة في ناس عوزينك برا
شمس الصغيرة : مين دول
مرعي : من الشرطة

قامت شمس الصغيرة و خرجت وقفت امام الناس

شمس الصغيرة بجدية : انتم مين
ضابط الشرطة : احم انا اسف يا كبيرة المقدم عاوز حضرتك
شمس الصغيرة : هو فين
ضابط الشرطة : حالا يا كبيرة بس هو بيعمل مكالمة تليفون

وقفت شمس الصغيرة و بجوارها جدها و ابوها و الباقي و كان يقف شاب على مسافة يتحدث في الهاتف ولتفت وجدت الجميع يقف فاغلق الهاتف و ذهب إليهم

الضابط : اسف جدا بس كانت مكالمة شغل
وهدان : خير يا باشا
وكيل النيابة : حضرتك شمس المنشاوي

التفت شمس الصغيرة بعظمة

شمس الصغيرة : انا هي شمس المنشاوي
الشاب بابتسامة : انتي
وهدان : انت تعرفها
الشاب : ااااااا
شمس الصغيرة : حضرتة لعبت قدامه رماية
الشاب بابتسامة : صح تسمحيلي اقدم نفسي انا عمرو الدمنهوري مقدم شرطة
شمس الصغيرة بجدية : تحت امرك يا عمرو بيه
عمرو : حضرتك مطلوبة للتحقيق
شمس الصغيرة بسخرية : لوحدك و لا معاك حد
عمرو : لوحدي طبعا

نظرت له شمس الصغيرة بابتسامة ملعونة و رجعت للخلف و تصلت على احدي الأشخاص و أغلقت معه و ما هي اللي لحظات و كان تليفون عمرو يرن و امره المتصل بالرجوع إلى القاهرة فورا و انهاء هذا التحقيق
 الحبه الصغيرين دول عمرو الدمنهوري
عمرو بستغراب : اذاي ده حصل
شمس الصغيرة بابتسامة ملعونة : اي شخص بيدخل فى مشاكل عيلة المنشاوي بيسكن قب*ره معاك لبكرا الصبح و بعدها مش مرحب بيك في الصعيد كله
عمرو بغضب : انتى بتقولي ايه
شمس الصغيرة بابتسامة ملعونة : اهدي يا عمرو بيه علشان صحتك و ياريت تنفذ الأوامر
عمرو : انتى مين و ذاي عملتي كده
شمس الصغيرة بابتسامة : انا شمس المنشاوي كبيرة عيلة المنشاوي و الصعيد كله اسال عليا يا سيادة المقدم و هما يعرفوك مين انا
عمرو بغموض : يعني ينفع اوصل النهاردة و مشي بكرا الصبح المفروض استريح شوية يعني اسبوع و سمحيلي افضل هنا
شمس الصغيرة بغموض : اسبوع و مالو منور و هتنزل في ضيافة عيلة المنشاوي
عمرو : شكرا يا شمس هانم
شمس الصغيرة بجدية : الكبيرة شمس المنشاوي
عمرو : نعم
شمس الصغيرة بجدية : اسمي الكبيرة شمس المنشاوي مرعي مرعي
مرعي : اوامرك يا كبيرة
شمس الصغيرة : وصل عمرو بيه للاستراحة و وصي الرجالة عليه
مرعي : امرك يا كبيرة اتفضل يا باشا

مشي عمرو مع مرعي و لكن وقف عندما استمع لصوت لشمس

شمس الصغيرة بجدية : حضره المقدم البلد هنا ليها عاداتها و تقالدها يعني مش مسموح ليك تخرج برا الاستراحة اللي يوم متسيب البلد
عمرو بابتسامة : يعني بدل متخلي رجالتك يفرجوني على البلد هتحبسيني
شمس الصغيرة بهدوء : و الله انت عاوز راحة مش جي زيارة
عمرو : شكرا على وقتك شمس هانم هسافر دلوقتي
شمس الصغيرة بهدوء : لتاني مرة اسمي الكبيرة شمس المنشاوي طريق السلامة سيادة المقدم

غادر عمرو و ركب السيارة شاورت شمس لهاري الذي هز رأسه بطاعة و ذهب لتنفيذ أوامرها

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

🌞🌞🌞🌞

تجمع اهل البلد فى المجلس من منهم يريد الحكم دخل سليم الدهشوري و أبنائه

دخلت شمس إلى المجلس و بجوارها جدها و جلست

ابتدا المجلس و ستمعت شمس إلى الناس بصدر رحب و بعد انتهاء المشاكل طلب سليم الدهشوري التحدث

سليم : بعد اذنك يا كبيرة عاوز اسمع حكمك
شمس الصغيرة بجدية : يا اهل البلد بنات الدهشوري غلطه فيا و كمان جدتي الكبيرة شمس المنشاوي و الكل كان شاهد حصل
الكل : حصل يا كبيرة
شمس الصغيرة بجدية : الحكم على عيلة الدهشوري محاصيل السنة ديه عيلة المنشاوي هيدفعو حقة و بس مفيش مكسب و بنات الدهشوري يجو لغاية جدتي الكبيرة شمس المنشاوي و يعتذرو قدام البلد كلها
سليم الدهشوري : بس يا كبيرة المحصول كتير
شمس الصغيرة بجدية : انا قولت الحكم العادل انا لو ظالمة كنت خت المحاصيل من غير فلوس بس انا هدفع التكلفة المحصول و بس مش لازم السنة ديه تاخد ربح قولت ايه ده اول حكم التاني هيبقي قاسي اوي ممكن اخليك مثلا تسيب البلد و تنسي خالص البلد
سليم الدهشوري بسرعة : انا راضي بحكمك يا كبيرة و البنات بكرا الصبح هيكونو قدامك
شمس الصغيرة : على خير مرعي فض المجلس

غادر الناس و خرجت شمس وجدت هاري يقف امامها

هاري : اوامرك اتنفذت بالحرف الواحد برنسيسة
شمس : حصله حاجة
هاري : لا طبعا كام رصاصة و الرجالة اختفت و هو كمل طريقة
شمس : تمام يالا روح استريح
هاري : اشطا تصبحي على خير
شمس : هاري
هاري : نعم
شمس : عوزة اعرف كنت فين على الصبح
هاري : مش وقتة سلام برنسيسة هموت و نام
غادر هاري و صعدت شمس إلى غرفتها و بدلت هلابسها و جلست تباشر مصالح الشركة

في صباح اليوم التالي جاء سليم الدهشوري و معه بناته و عتذرو لشمس الكبيرة و قبلو اديها و عتذرو لشمس الصغيرة

شمس الصغيرة : اوعو تفكرو فى يوم أنكم تبقو ذي شمس المنشاوي و يوم متكونو ذي هيبقي يوم شروق الشمس من الغرب و طول ما الشمس بتشرق من الشرق هفضل كبيرة طريق السلامة يا حلوة

غادرت سمر و رشا بغيظ من قوة و عظمة شمس المنشاوي

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

اما في قصر الشاذلي

🌞🌞🌞🌞🌞🌞

كانت نرمين تتعامل اجمل و احسن من قبل حماتها صابرين و كانت تدللها احسن دلال و لا تمنع حنانها عنها

أما حاتم فكان عشقة يزيد أكثر و أكثر

بعد مرور اسبوع

🌞🌞🌞🌞🌞🌞

عادو الجميع الشباب الي القاهرة لمباشرة أعمالهم

زين : شمس هو احنا ريحين فين
شمس بابتسامة : ريحين بتنا
حاتم : بس ده مش طريق البيت
شمس : هشششششششش اخرس بقي

بعد فترة وصلت السيارات إلى الفيلا و نبهر بيها الشباب و صعدو الى اجنحتهم و كانو سعداء جدا

و نزلو تاني و شكرو شمس على جمال الاجنحة

نرمين بفرحة : انا جناحي حلو اوي
ملك بسعادة : و انا كمان جناحي فخم كده
نرمين : انا جناحي احلي
ملك : لا انا جناحي احلي من بتاعك
نرمين : لا انا احلي صح شمس
شمس : لا طبعا انا جناحي احلي من بتاعكم انتم الاتنين
زين : شمس سيبك من المجانين دول و ركزى معايا
شمس بابتسامة : امرني حبيبي
زين : و انا في البلد سمعت عن واحد قاعد في الجهه الشرقية بتاع ربنا ابقي خلي الرجالة يبعتولو اكل ليه
هتصرف حبيبي متقلقش
حاتم : اخبار الشغل ايه
شمس بسخرية : على اساس سايب سوسن فيها يالا اطلعو نامو علشان و راكم طحن من بكرا و مفيش راحة

صعد الشباب إلى الأعلي حتي ينالو فترة راحة

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في جناح شمس

🌞🌞🌞🌞🌞

جلست شمس فى الفراندا كعادتها كل ليلة تسرح في السماء غائبة عن تلك العيون التي تشاهدها كل ليلة من ذلك المكان

بعد فترة نامت شمس على الكرسي و لم تشعر بشي

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

يتبع

إلى لقاء جديد في الحلقة القادمة

من ذلك الرجل الذي تحدث عنه زين ؟

هل لعمرو الدمنهوري دور معنا ؟

من صاحب تلك العيون ؟

ما موقف شمس من قصي ؟

  •تابع الفصل التالي "رواية شمس الصعيد" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent