Ads by Google X

رواية شمس الصعيد الفصل السادس عشر 16 - بقلم سهيلة كامل

الصفحة الرئيسية

 رواية شمس الصعيد (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم سهيلة كامل

رواية شمس الصعيد الفصل السادس عشر 16



🌞🌞🌞

صحي الشباب و جهزو و نزلو وجدو الخدم مجهزين الفطار فجلسو

زين : فين شمس
الخادمة بادب : حضرتها خرجت من بدري وبتقول لحضرتكم تحصلوها على الشركة
نرمين : انا مش جعانة
الخادمة بادب : البرنسيسة أمرت ان الكل لازم يفطر علشان اللي هيرفض في عقاب
حاتم بحنان : قلبي لازم تفطري يالا يا عمري
زين : نيرو يالا افطري كويس

مر الوقت و غادر الشباب و توجهو الى الشركة

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في الشركة

🌞🌞🌞🌞

وصل الشباب إلى الشركة و توجه كل شاب مع زوجته إلى مكتبها و طمان عليها و توجه بعد ذلك إلى مكتبة

في تمام الساعة العاشرة و النصف

اتصلت سكرتيرة مكتب شمس على زين و حاتم بسرعة التوجة إلى غرفة الاجتماعات لوصول اجتماع مهم فى تمام الساعة ١١ صباحا

فتوجه الشباب إلى غرفة الاجتماعات في انتظار الاجتماع

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في فيلا المنياوي
🌞🌞🌞🌞🌞

نزل قصي من غرفته و وجد الجميع يجلس على الافطار

مراد : قصي اوعي تنسي النهاردة معاد الشركة
صالح : شركة ايه
قصي : شركة SH . Z . H
مي : مش ديه شركة العقارات
مراد : بتاعة كله منوش
صالح : و انت يا بيه خلصت كل حاجة علشان الفرح
مراد : بلاش تقلق كوتش كل حاجة معمول حسابها
مي : و صفا فاضل ليها شوية حاجات بسيطة
صفا : الفستان لسه يا مامي
مراد بعشق : ننزل مع أميرتي و تختار اجمل و اجمد فستان فرح
صالح : على بركة الله
مي : هو المعاد الساعة كام
قصي : على ١١
مراد : يا دوبك نلحق الساعة دلوقتي ١٠ و نص عقبال الطريق
قصي : تمام يالا

غادر الشباب إلى الاجتماع و تركو صفا و مي يختارو باقي الحاجات اللي ناقصة و توجه صالح إلى الشركة

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في شركة SH . Z . H

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

دخل قصي و مراد بثقة كبيرة تليق باسمهم بالسوق و سالو عن الاجتماع و صعدو

قصي : صباح الخير
مروة : صباح النور اهلا قصي بيه
قصي : في ميعاد
مروة : طبعا يا فندم البهوات في انتظارك اتفضل

دخلت السكرتيرة و خلفها قصي و مراد

السكرتيرة بادب : حاتم بيه و زين بيه و حضرتهم قصي بيه و مراد بيه
زين : اهلا وسهلا
قصي : اهلا بيك
حاتم : اتفضلو
مراد : ياريت نبدا الاجتماع
قصي : امال فين شمس بيه
حاتم بستغراب : بيه تقصد مين
قصي : اقصد شمس بيه المنشاوي

كتم زين و حاتم ضحكتهم بصعوبة

زين : شمس على وصول بس الطريق

حاتم : طبعا لازم علشان شمس المهندس المسؤل عن المشاريع
مراد : بس المعاد الساعة ١١

انفتح الباب و دخلت شمس تضرب الارض بكعب حذائها فلتفت قصي و مراد حتى يرو من صاحب تلك الخطوات و جدو فتاة تقف و ظهرها لهم و تتحدث مع السكرتيرة و كانت ترتدي بدله نسائية باللون الابيض و ترفع شعرها إلى الأعلي بكل فخامة

مراد : مين الفرسة ديه
قصي : احترم نفسك يا حيوان

التفتت شمس و عندما شاهدها قصي و مراد وقفو بذهول

شمس بابتسامة عملية : صباح الخير
مراد بذهول : صباح النور
قصي بابتسامة : صباح العسل اذيك شوشو
شمس برفع حاجب : اتفضلو

خلعت شمس الجاكت و وضعته على الكرسي و جلست عليه و شاورت ليهم بالجلوس

شمس : تحت امرك مستر قصي خير
حاتم بضحكة مكتومة : قصي بيه عاوز المهندس شمس المنشاوي
مراد : فعلا كنا عوزين شمس بيه
شمس برفع حاجب : بيه و مهندس اذاي يعني هو اسم شمس مينفعش يمشي في الجهتين
قصي بذهول : تقصدي انك انتي شمس المنشاوي
شمس بابتسامة بسخرية : شفت اذاي طلعت ست مش راجل
مراد : احنا اسفين بجد بس كنا بنحسب أن شمس المنشاوي راجل مش انتي
شمس بجدية : خير
قصي : عندي قطعة ارض عاوز ابني عليها قرية سياحية
شمس : مش ده المشروع إللي مسكتة شركة العائلة
قصي : صح انتم بس هتدخلو تكملو
زين : بس احنا مش هنعرف نكمل شغل غيرنا
مراد : زين بيه انت قولت انك مش بتفهم خلي اللي بيفهم هو اللي يقرر
حاتم بحده : لاحظ انك بتغلط فينا
قصي بسخرية : بس مراد مغلطش في كلامه هو ده الكلام الصح انتم مش بتفهمو يبقي خليكم ساكتين و الهانم تقرر
زين بغضب : ايه الغرور ده حد قالك اننا قليلين في السوق احنا لينا كلمتنا و كل واحد و ليه كلمتة
قصي ببرود : اولا ده مش غرور ده ثقة ثانيا بقي و ده الاهم اسم شمس المنشاوي هو اللي ليه وزنه في السوق لكن انتم لا هو عندكم في الصعيد بقي الراجل ست و الست راجل

 بلون الشمس الساطع

شمس بغضب : يعني انتم في شركتي و بتغلطو فى اخواتي و بتسخرو منهم
مراد بخوف من منظر عيونها : احنا بس كنا تقصد يعني
قصي برعشة : احنا بس كنا بنفهمهم
شمس بغضب أعمي : طيب اسمعني يا قصي يا منياوي انا بقول كلمتي و ذي منتي مقولت اسمي علامة مسجلة و وعد مني انا شمس المنشاوي المشروع بتاعكم هيفضل واقف محلك سر يعني محدش هيقدر يضرب فيه طوبة و كل اللي ادبنا هيتساوي بالأرض و هاتلي راجل بجد يقدر يكسر كلمة ليا و كل كلمة طلعت منكم هحاسبكم عليها و بالاقوي و دلوقتي وقتكم خلص و اهلا و سهلا بيكم فى عداوة شمس المنشاوي و لاحقو بقي على المشاكل

غادر قصي و مراد بغضب و تركو خلفهم شمس والباقي فى حالة غضب

شمس بهدوء مخيف : شباب من فضلكم روحو مكاتبكم
حاتم : شمس
شمس بغضب مكتوم : حاتم من فضلك
زين : حاضر شمس

غادر الشباب و دخل هاري

شمس بغضب : اي شغل لشركة المنياوي يقف و اي واحد يخالف اوامري يتعاقب و الكل يعرف أن ديه اوامر مني مفهوم
هاري : ممكن تهدي العصبية مش كويسة
شمس بغضب أكبر : متقوليش اهدي كلامي يتنفذ و دلوقتي تامر الرجالة مشروع القرية يجي على الارض مفهوم
هاري بهدوء : مفهوم برنسيسة مفهوم

خرج هاري حتي ينفذ اوامر شمس و لكن منعه حاتم و زين
حاتم و زين

هاري : هو ايه اللي حصل
زين : واحد اسمه قصي المنياوي فضل يتكلم بغرور و غلط فينا
هاري : يالهوي قصي المنياوي عارفين انه جاركم الباب فى الباب
حاتم : احلوت علي الآخر

استمع الجميع لصوت تكسير فدخلو بسرعة للاطمئنان على شمس

وجدو المكتب فى حاله يرسي لها و هي تقف بغضب أعمي فتوجه إليها زين و ضمها لحضنة

زين بحنان : ششششششششش اهدي يا قلبي اهدي
نرمين بخوف : مالها شمس حاتم
حاتم : متخفوش شوية مشاكل
ملك بخوف : انا خايفة عليها
حاتم بحنان : متخفوش سبوها شوية مع زين يمكن يهديها

رفضت البنات ترك المكتب و فضلو يقفو

امسك زين يد شمس و سحبها خلفة و جلس وجعلها تجلس بين أحضانة و ضمها بشدة

استمر الوضع على تلك الوضعية مع دخول ليث و ياسمين

ليث : في ايه يا شباب الدنيا ولعة برا
حاتم : ليه ايه اللي حصل
ليث : صدر اوامر من شمس بكرت شركات المنياوي و اي حد هيقف معاهم يبقي فتح النار عليه
ياسمين : هو قصي المنياوي كده مغرور هتلقيه عمل حركة غرور فهي شاطط
حاتم بسخرية : لا يا برنس قصي المنياوي لعب مع زين و معايا و خلط فينا و طبعا زين خط أحمر و اللي يفكر يقف قدامه يبقي القبر اولي بيه
ليث : شمس مش هترحمه
ملك : ربنا يستر
ليث : هي بقالها قد ايه فى الحالة ديه
نرمين بدموع : بقالها حبه كتير انا خايفة عليها
حاتم بحب : ممكن حبيبتي تهدي نفسها علشان مرحش اقتلها و نستريح

اما شمس فكانت مفصوله عن الواقع و هي بين أحضان شقيقها التى تشعر معه بالأمان و الدفئ

دخل هاري و توجه إلى شمس و جلس على الارض

هاري بهدوء : برنسيسة ممكن تهدي خلاص معاش و لا كان اللي يفكر يعصب البرنسيسة شمس المنشاوي و يفضل مرتاح البال
شمس : عملت ايه
شمس : عملت ايه
هاري بغمزة : قبل ميوصل شركتة المصايب هتنزل ترف فوق راسة
شمس وهى تقف : لم الليلة هنا و تعالي معايا و انتم كل واحد على شغله
زين بحنان : انتى كويسة
شمس و هي تقبله : كويسة يا قلبي متخفش
نرمين بدموع : شمس
شمس بحنان لا يظهر اللي لاخواتها : طفلتي الجميلة بلاش دموع علشان غالية اوي على قلبي
نرمين : يعني انتي كويسة
شمس بابتسامة : كويسة يا روحي حاتم
حاتم : نعم
شمس : خد نرمين و رجعو البيت و انت كمان زين خد ملك و روحو
زين : بس الشغل
شمس بهدوء : متقلقش انت يالا روحو

غادر الشباب و فضل هاري و ليث و ياسمين

ليث : ناوية على ايه
شمس بغموض : على كل خير اللي يفكر يقف قدامك شمس المنشاوي يستحمل يتغفرله
هاري : الخبر اتنشر في السوق
شمس : هاري خلي الشباب يلمو الفوضى ديه و انا هروح مكتب زين و انت ليث معايا و لا ايه
ليث : من غير كلام كتير طبعا معاكي و هفضل في ظهرك لاخر يوم فى عمري
شمس : تسلملي يا حبيبي

غادرت شمس و توجهت إلى مكتب زين لتباشر الشغل

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في شركة المنياوي

🌞🌞🌞🌞🌞🌞

كان يجلس صالح على نار بعد وصول خبر اعلان الحرب من قبل شركة SH . Z . H

مي : ايه اللي سمعته ده صالح
صالح بغضب : مصيبة و حطط فوق راسنا اكيد ابنك عمل مصيبة
مي : بس الشركة ديه الكل بيقول عليها قوية
صالح بغضب : ابنك خلاص اتجنن اتصلي عليه شوفيه في اي داهية
مي : حاضر بس اهدي بالله عليك

اتصلت مي على قصي و طلبت منه القدوم بسرعة

بعد مرور أكثر من ساعة دخل قصي و مراد الشركة و دخل وجد الموظفين ينظرون لهم

مراد : هو في ايه
قصي : و الله معرف كبر دماغك

صعدو إلى الأعلي
صعدو إلى الأعلي

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞 

في مكتب صالح

🌞🌞🌞🌞🌞🌞

مراد : منوش العسل
صالح : كنتم فين
قصي : لما منوش اتصلت كان عندنا اجتماع
صالح : و الراجل جيه
مراد : لا اعتذر مراتة تعبت و راح بيها المستشفي ربنا يشفيها
صالح بغضب : ربنا يحرمني منكم مغروريين وشيفين نفسكم على الفاضي
مراد : في ايه عمي
صالح بغضب : عمي الدب*ب يا س*فلة خلاص ضيعتم الشركة و الفلوس و كل حاجة علشان غروركم
قصي : في ايه بابا ممكن تهدي و تفهمنا
صالح بغضب : كان عندك معاد مع شركة SH . Z . H
قصي : ايوة صح بس فى ايه
مي : عملتم ايه هناك
قصي : و لا حاجة حصلت مشكلة و انتهت
صالح بغضب : يل*عن ابو غرورك انت اتحديت و تغريت على شخص غلط شمس المنشاوي اعل*ن الحرب علينا و كل العملاء سحبو تعاملتهم بامر منه
قصي بغضب : بنت الك*لب اذاي تعمل كده نهار ابوها اس*ود
صالح بغضب : اخرس يا حي*وان ضيعت شقي و تعب سنين انت عارف شمس المنشاوي ده كلمته سيف على رقبه الكل
مراد : اولا شمس المنشاوي ست مش راجل ثانيا هي البنت اللي تعبت و بقت جارتنا
مي : ايه اللي حصل هناك
قصي بغضب : و لا حاجة شدينا في الكلام مع بعض
صالح بغضب و صوت عالي : مرااااااد حصل ايه هناك
مراد : احم هو يعني حصل
صالح بصوت عالي : انطق

حكي مراد ما حدث معهم في الشركة و تهديد شمس لهم

مي بصدمة : يالهوي عليا و على سنين عمري حد يقول كده ليه يا ولاد حرام عليكم
صالح بتعب : منكم لله انتم فاكرين انها بفتحة الصدر هما عملين الشركة من كام سنة بس طلعو بيها السما بقت ليها و زنها و مكانتها وسط عالم الأعمال ليه يارب اخرتي على ايد ولادي حرام عليكم
قصي بخوف : بابا اهدي صدقني انا هتصرف هي مش هتقدر تعمل حاجة
صالح بتعب : مي عاوز اروح مش قادر منكم لله
مي بدموع : بالله عليك صالح اهدي ربنا كريم ان شاء الله خير 

غادر صالح و مي و تركو قصي و مراد

مراد بحزن : احنا فعلا غلطنا
قصي بغضب : لا مغلطناش
مراد بعصبية : اخرس بقي احنا غلطنا يعني هزقنا الناس وهما معروف عنهم انهم صعايدة يعني هناهم وقلقنا من رجولتهم و لكل فعل رد فعل
قصي : و هي اذاي تامر و الكل ينفذ
مراد : انت ناسي فريد الديب لما ابنه غلط فيها و اول ما شفها ارتعب اذاي و حنا فكرنا ان ابوها معروف طلع الرعب منها هي
قصي : هنعمل ايه دلوقتي
مراد : دلوقتي نرجع البيت و نفكر بالعقل
قصي : ماشي
 جابر و بعد فترة دخل

جابر : اوامرك قصي بيه
قصي : عاوز تقرير مفصل عن شمس المنشاوي من يوم متولدت لغاية اللحظة ديه عاوز اعرف عدد الانفاس مفهوم
جابر : مفهوم يا فندم بعد اذنك
قصي : اتفضل
مراد : ناوي على ايه قصي
قصي : مش هي لعبت و انا كمان هلعب و هنشوف بقي
مراد : ربنا يستر

غادرو الشركة و توجهو إلى الفيلا

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في المساء

🌞🌞🌞🌞

دخل جابر و اعطي لقصي ملف

جابر : ده اللي قدرت اوصل ليه بس عرفت من مصدر ليا ان فى ظابط في جهه امنيه بيدور وراها
قصي : حلو اوي الكلام ده
جابر : اي اوامر مني
قصي : لا اتفضل انت

غادر جابر و مسك قصي الملف و قرأ محتوياته

الاسم : شمس حامد منصور عثمان المنشاوي
الشهرة : شمس المنشاوي
السن : ٢٢ سنة
الحالة الاجتماعية : سنجل
الاشقاء : زين المنشاوي و نرمين المنشاوي 
العمل : صاحبة شركة SH . Z . H
المؤهل : خريجة هندسة معمارية و تجارة
السكن : بجواره
الاشخاص الذين يعيشون معها : زين و نرمين و حاتم الشاذلي و ملك الشاذلي
الحرس : تمتلك عدد كبير من الحرس و على رأسهم هاري ويتسون
مراد : في ايه التقرير
قصي : مجرد معلومات عامة مفيش حاجة جديدة
مراد : و العمل
قصي : هنشوف
مراد : عمي تعبان اوي هنعمل ايه
قصي : مش عارف بس تعرف انت صح لازم نتصرف
نتصرف

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في غرفة صالح

🌞🌞🌞🌞🌞

كان صالح يجلس حزين على كل شي ضاع بسبب غرور ابنه فجلست بجواره مي

مي : حبيبي وحد الله و سلمها لربنا
صالح : و نعمه بالله الحمد لله على كل شيء
مي : صالح ممكن اقولك حاجة بس من غير زعل
صالح : يعني بعد العمر ده كله ٢٩ سنة و جاية دلوقتي تقوليلي هزعل منك قولي يا اغلي من الروح
مي بهدوء : ايه رايك لو نروح لشمس البيت و نتكلم معاها يمكن ربنا يهديها و ترفع اذاها عننا
صالح : تصدقي بالله كنت بفكر في كده
مي : طيب تعالي نروح دلوقتي
صالح : مينفعش لازم نسبها تريح اعصابها شوية من ح*رقة الد*م اللي ال*بغول عملوه مش هين عليها
مي : هنعمل ايه دلوقتي
صالح : دلوقتي تعالي في حضني محتاج انام اوي
مي بعشق : حاضر حبيبي

توجهت مي و نامت بين أحضان زوجها و حبيبها

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

عند شمس

🌞🌞🌞

خرجت شمس من الشركة و اخذت السيارة و رفضت اي حد من الحرس الذهاب معها فخضع الجميع لاوامرها و توجهو إلى الفيلا

اخذت شمس السيارة وسائق بسرعة و بعد فترة توقفت امام الاهرامات و نزلت من السيارة و جلست عليها و فضلت تنظر إلى السماء كأنها تريد الراحة
الجميع لاوامرها و توجهو إلى الفيلا

اخذت شمس السيارة وسائق بسرعة و بعد فترة توقفت امام الاهرامات و نزلت من السيارة و جلست عليها و فضلت تنظر إلى السماء كأنها تريد الراحة

مر الوقت و لم تشعر شمس بالوقت و نزلت من على السيارة و جاءت لتركب وجدت مجموعة من سيارات الشرطة تقف حوليها و لكن لم تهتم شمس لهم و جاءت لتركب وجدت يد تم*سكها

شمس بهدوء : أيدي سبها علشان متخصرش حياتك
الضابط : لوحدك و لا محتاج مساعدة
شمس بسخرية : لا معايا ام*ك تنفع
الضابط بغضب : انتي مجنونة ياروح امك
شمس بعظمة : انا شمس المنشاوي سيدة أعمال لو خايف على نفسك اخفي من وشي
الضابط : لا ياروح ام*ك انتي هتيجي معانا
شمس ببرود : لاحظ انك بتجيب سيرة ام*ي على لسانك و انا بكره اي حد يجيب سيرتها علشان كده هعرفك انا مين

رفعت شمس التليفون وتصلت على يوسف و اخبرته بما يحدث و اغلقت معه و ما هي اللي لحظات و كان هناك سيارة تقف و ينزل منها المقدم عمرو الدمنهوري فبتسمت شمس بسخرية

عمرو بابتسامة : مساء الخير
شمس ببرود : مساء النور خير
عمرو : لقيتك محتاجة مساعدة فقولت ادخل غلط انا كده
شمس ببرود : لا ابدا بس انا مش محتاجه مساعدة من حد تقدر تتفضل تمشي و لا اقولك خليك انت معاهم و انا همشي علشان الحركات ديه بقت قديمة سلام يا كوتش و انت حسابك معايا بعدين

ابتلع الضابط ريقه بخوف لأنه يعلم جيدا من تكون تلك الفتاة

ركبت شمس السيارة و ساقت و لم تهتم لاحد منها و غادرت المكان و عادت إلى الفيلا

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

بعد مرور يومين

🌞🌞🌞🌞🌞🌞

كانت شمس تجلس في الفيلا واشقائها نظرا لعدم وجود عمل يوم الجمعة

دخل هاري و توجه إلى الشباب
دخل هاري و توجه إلى الشباب

شمس بابتسامة : تعالي هاري بوتر
هاري بغيظ : بت اتعدلي
شمس بمشاكسة : مليش مزاج هاري بوتر
حاتم بضحك : هاري عرفت مكان اللورد فرودو
هاري بغيظ : لا عرفت مكان قب*رك
زين بضحك : هههههههههه ليه بس هاري بوتر
شمس بابتسامة : لا بجد في ايه هاري
هاري : اه صح افتكرت صالح بيه موجود برا و عاوز يقابلك
شمس بسرعة : دخله بسرعة هاري

خرج هاري و توجه إلى صالح و زوجته و طلب منه الدخول معه إلى مكان جلوس شمس و دخلو

شمس بابتسامة : أهلا و سهلا عمو صالح نورت البيت
صالح : البيت منور باهله و ناسه
مي : اذيك يا شمس
شمس بابتسامة : الحمد لله يا طنط اتفضلو

جلس الجميع ينظرون لبعضهم البعض

شمس بابتسامة : اعرفكم ده زين المنشاوي و نرمين المنشاوي اخواتي و دول حاتم الشاذلي و ملك الشاذلي اصحابنا و متجوزين بعض
مي بستغراب : يعني ايه شمس
شمس : يعني زين جوز ملك و نرمين مرات حاتم
صالح بابتسامة : ربنا يوفقكم و يرزقكم بالزرية الصالحة
الكل : آمين يا رب
صالح بكسوف : ممكن يا شمس تسامحي قصي و مراد هما على طول كده مدب في الكلام
شمس : عمو صالح قبل اي كلام احب اعرفك احنا مين انا شمس حامد منصور عثمان المنشاوي بنت نجمة وهدان المنشاوي و خالي يبقي منصور وهدان المنشاوي  و ده حاتم عامر صفوان الشاذلي ابن عامر الشاذلي ودل اصحابك بتوع الصعيد
صالح بذهول : يستحيل انتى بنت نجمة اخت منصور و انت ابن عامر الشاذلي
مي : يا سبحان الله بعد العمر ده كله يظهرو تاني
صالح : لحظة واحدة انتى البنت الصغيرة اللي جت من حوالى ١٠ أو  ١٢ سنة و شترت مني المكن و بفضلها الشركة وقفت على رجل مرة تانية
شمس بابتسامة : انا مليش فضل على حضرتك يوم مجيت الشركة كان بامر من جدو وهدان المنشاوي و انا نفذت أمره
صالح بحنان : يا حبايبي الله يرحمه ابوك يا حاتم و خالك شمس كانو بجد و نعمة الاصحاب
شمس بابتسامة  : بعد الشر عليهم من الموت بس عمي عامر و خالي منصور لسه عايشين و بصحة
صالح بستغراب : اذاي يا بنتي انا عرفت خبر موتهم
موتهم
شمس : موضوع طويل هبقي احكهولك بعدين
نرمين بابتسامة : حضرتك يا عمو تشرب ايه و حضرتك يا طنط
صالح : شكرا يا بنتي مش عاوز حاجة
شمس بابتسامة : على فكرة ديه نرمين بنت منصور صاحبك
صالح بفرحة و هو يقف امامها : بجد يا قلبي قمورة اوي

ضمها صالح لحضنة و قبل رأسها بكل حنان و شاور لملك و فتح لها ذراعة فتوجهت له و ضمها لحضنة و قبل رأسها

صالح بابتسامة : متزعلش يا حاتم انت و زين انا قد ابوها بس بجد منصور و عامر وحشوني اوي انا بجد حزنت اوي لما عرفت انهم بعد ال*شر ما*تو
زين بابتسامة : و لا يهمك حضرتك عادي انت ذي مقولت ابوهم و مفيش اب هيبص لبنته بصه وحشه
حاتم بابتسامة : حضرتك يا عمي في مقام ابوهم
ملك : بعد اذنكم هروح اجيب العصير
نرمين : و انا هساعدك بعد اذنكم

غادر البنات و فضل الباقي

صالح : اذي نجمة يا شمس كانت و نعمة الاخت تعرفي انك فيكي شبة منها
شمس بهدوء  : امي الله يرحمها مات*ت من حوالي ٧ سنين
صالح : لا حوله و لا قوة إلا بالله البقاء لله يا بنتي

شمس : و نعمه بالله الحمد لله على كل شيء
صالح بهدوء : احم شمس انا عارف ان قصي و مراد غلطو و غلطهم كبير
مي : بصي يا بنتي احنا اللي هنعتذر بس ارجوكي كفاية مشاكل
شمس : حضرتكم بتقولو ايه انا مش زعلانة منك بس ولادكم هما اللي غلطو و انا عمري مهسامح في حق اخواتي و اهلي حضرتك عارف اننا صعايدة و مش بنقبل بالإها*نة و هما غلطو فينا و بزيادة
مي : حقك عليا انا يا شمس بس الشركة بتتعرض لاذمه مالية احنا في غني عنها
صالح : انا اسف يا شمس بجد
زين : حضرتك بتقول ايه مفيش اب بيعتذر من ولاده و لا ايه شمس
حاتم : هو فعلا قصي و مراد غلطو بس هما المفروض يعتذرو مش حضرتكم
زين : كل واحد فينا ماسك جزء خاص بالشركة احنا اه بنفهم في شغل بعض بس محدش يقدر يصدر قرار في شغل التاني و هما غلطو
يصدر قرار في شغل التاني و هما غلطو
حاتم : بصي عمي احنا ممكن نسامح بس شمس معتقدش انها تسامح و لازم عقاب
مي : ما هي قومت السوق علينا عاوزة ايه تاني
زين بهدوء : شمس لسه معقبتش ولادكم ده مجرد البداية
حاتم : و ممكن النهاية توصل لل*دم
زين : بس انا اعتقد بسبب مجي حضرتكم هنا شمس هتسامح الشباب بس هترفع اديها من على الشركة و هتعاقب الشباب بمعرفتها
مي بخوف : يعني ممكن تعمل ايه هي ملهاش في ال*دم صح
حاتم : ملهاش ديه بتعشقة عشق اديها متغرقة بال*دم من و هي صغيرة
زين : يعني ال*دم عندها سهل بس انا اكدلك انها مش هتستخدم الأسلوب ده معاهم فطمن
صالح برعب : يعني كده ولادي هيفضلو عايشين صح
زين : ده وعد زين المنشاوي ولادكم هيفضلو عايشين و شمس بريئة من دمه*م
صالح : و انتي يا شمس قرارك ايه
شمس بجدية : و انا مقدرش ارفض كلام اخويا بس لازم اعاقب ولادك و حضرتك برا الليلة و شركاتك
صالح : تمام شمس
مي بدموع : هو انتى يا شمس هتق*تليهم
شمس بضحكة رنانة : ليه بس يا منوش حد قالك عليا الخط متخفيش هي قرصه ودن و بس
صالح بتنهيدة : الحمد لله و انا واثق فيكي يا شمس اسمحولي استاذن و سبكم بقي
زين : لسه بدري يا عمي
صالح : بدري من عمرك يا زين

غادر صالح و مي الفيلا و نظرت شمس لحاتم و زين بشر و الذين انسحبو من امامها بسرعة يجرو امامها و هي تجري خلفهم بالشبشب و البنات تضحك بشدة على منظرهم

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞في فيلا شمس
🌞🌞🌞🌞🌞

كانت تجري خلف زين و حاتم و هي تحمل عصاية بعد تركها للشبشب عندما حدفته و اصاب حاتم في ظهرة و فى لحظة كان حاتم على الارض و فوقه زين اثر سقوطه في خرطوم المياة  فتوجهت شمس إلى مكانهم و وقفت تضحك بشدة و البنات يضحكو عليهم و الحرس يكتمون ضحكتهم بصعوبة

شمس بضحك : يالا يا عيال قومو و لمو اللي وقع منكم
حاتم بألم : قوم من عليا يا زفت
زين : بت يا شمس انتي اذاي تضربينا كده و احنا اكبر منك
شمس ببرود : مش انا اللي ضربتكم يبقي براحتي و انتم مالكم
حاتم بألم : و الله ما انا سايبك
شمس و هي تجلس : واحد منكم يعمل كيكة الشوكولاته و التاني يعمل غدا يالا
زين : نعم يا ختي كيكة و غدا ليه و البيت فيه ٣ ستات احنا رجالة نقعد و نحط رجل على رجل و انتم تخدمونا
ملك بغيظ : لا يا روحي الحياة مساعدة
نرمين : ايوة صح زوزو اعملي الكيك اللي كله شوكولاته
حاتم بحنان و عشق : بتحبيها يا قلبي
نرمين بابتسامة : ايوه بحبها اوي
حاتم بغمزة : عيوني غزالي

سحب حاتم نرمين و توجهو إلى المطبخ لعمل الكيك و سحب زين ملك لعمل الغدا

شافت شمس صفا فشاورت ليها حتى تاتي لهم و بالفعل جت

شمس بابتسامة : صوفي وحشتيني
صفا : و انتى كمان بس انتى بتتكلمي معايا عادي
شمس بابتسامة : انا مش بخلط بين الاشخاص انتى اختي و صحبتي ملكيش دعوة بحوار الشغل اللي بينا اتفقنا كمان انا ذي مقولت لعمو صالح و طنط مي انا رفعت أيدي من على الشركة بس اخوكي و خطيبك لا
صفا بفرحة : بجد شمس يعني خلاص كده بصي اعملي اي حاجة انتى عوزاها فى الشباب بس بابي لا
شمس بابتسامة : عروستنا الحلوة اخبارها ايه
صفا : اسكتي يا شوشو مهدودة و لسه ناقص الفستان و مش لاقيه حاجه عدله و الكويس هياخد وقت لغاية ميوصل من برا
شمس بابتسامة : ايه رايك تسيبي الفستان عليا انا و انا هجبلك فستان يبهرك انا اللي جبت لملك و نرمين فساتين الفرح
صفا : بس هيبقي غالي
شمس بابتسامة : اعتبريه هدية منى ليكي بعد يومين اجمل و احلي فستان زفاف هيبقي عندك
صفا بفرحة : شكرا شوشو هما فين اخواتك
شمس بابتسامة : في المطبخ بيجهزو الاكل
جاء هاري و قال لشمس حاجة في و دنها فضغطت بشدة على اديها و غادر

صفا بهدوء : شمس انتى كويسة
شمس بنفس سريع : اه يا صوفي كويسة بس فى مشكلة في الصعيد و لازم احلها
صفا : اهدي و انتى هتعرفي توصلي للصح
شمس بابتسامة : متقلقيش يا قلبي هعمل الصح المهم ناقص حاجة تاني غير الفستان
صفا : البيوتي سنتر حبيت اتفق معاهم لقيت المعاد بعد الفرح بشهر شفتي الفرحة اللي انا فيها
شمس بتعجب : شهر مش المفروض انه نفس البيوتي بتاعك
صفا : لااااااااا ده واحد تاني بس أكبر انا الكوافير بتاعي بقي وحش و البيوتي ده حاجة كده جامدة
شمس بستغراب : اسمه ايه
صفا : J . SH
شمس بابتسامة  : ملكيش دعوة الحجز حالا هيكون ليكي ميعاد حاجة تانية
صفا بذهول : بجد يا شمس
شمس بابتسامة : بجد يا قلب شمس

اتصلت شمس على ياسمين و حجزت لصفا في البيوتي الخاص بهم على موعد الفرح و اغلقت

شمس : خلاص يا موزة الكوافير اتحجز و الفستان هيوصل بعد يومين اشطا اي خدمة تاني عروستنا تأمر واحنا ننفذ
صفا بذهول : انتى حجزتي في البيوتي سنتر J . SH
شمس : اه و البنات هتوصل بعد ساعتين علشان الماسكات
ملك : ماسكات ايه
شمس : تعالي لوكا ديه صفا و ديه ملك مرات زين
ملك : اهلا صوفي بس ماسكات ايه
شمس بابتسامة : تيجي نروح عند البت ياسمين
نرمين بفرحة : اه تعالي
صفا : اكيد انتى نرمين و انا صفا
شمس  : يالا روحو اجهزو و بعد ساعة نروح السنتر و خلي طنط مي تجهز
البنات : اشطا

غادرت البنات إلى غرفهم حتي يجهزو حالهم

اتصلت شمس على رجالة الصعيد و اخبرتهم بالمطلوب و اغلقت و صعدت الى غرفتها

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في فيلا المنياوي

🌞🌞🌞🌞🌞🌞

مراد : قصي شمس المنشاوي رفعت اديها عن الشركة
قصي : اذاي حصل ده
صالح : اسمعو انتم الاتنين ابعدو عن شمس المنشاوي و اي عقاب هتتقبلوه باحترام ياما و رحمه امي و ابويا لوريكم من هو صالح المنياوي الظاهر بمرضي نسيتم نفسكم مفهوم
مراد : حاضر بس اهدي

دخلت صفا و هي فرحانة و حضنه امها

مي : مالك يا روحي
صفا : الفستان هيوصل بعد يومين و سنتر J .SH فى انتظارنا بعد ساعة
مي بذهول  : اذاي بس المعاد اللي هما حددوه بعد الفرح بشهر
صفا بفرحة : لا مامي شوشو حجزت لينا كلنا و انتى معانا بعد ساعة فبسرعة اطلعي اجهزي
قصي بغضب : و انتى اذاي بتكلمي البت ديه تاني انتى عارفة هى عملت ايه
صفا : و انا مليش دعوة شغلك و بعدين انت غلطت فيها و هي قالتلي اني برا الموضوع و كل واحد يشيل شلته بقي مامي اجهزي انا طالعة ابدل هدومي

صعدت صفا الي غرفتها و خلفها مي و نظر صالح لقصي بغضب و توجه إلى الجنينة

مراد بهدوء : لاخر مرة يا قصي تعلي صوتك على صفا سواء احنا موجودين أو لا مفهوم
قصي بصوت عالي : ديه اختي و انا حر فيها
مراد بعصبية : و هي خطبتي و حبيبتي و مش هسمح ليك انك تاذيها مفهوم و كفاية غرور بقي

نزلت صفا و مي و توجه مراد لهم و حضن صفا بحنان و قبل رأسها بكل حنان و جعلها تغادر

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في فيلا SH . Z . H

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

جهزت البنات و نزلو واخبرو الشباب الذين ابتسمو لهم بحب و عشق و غادرو و اخذو صفا و امها و توجهو إلى السنتر

في سنتر J . SH

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

وصلت السيارات إلى السنتر و نزلو و دخلو و كان المكان فاضي و كان في استقبالهم بنات

ياسمين بابتسامة : شمسي اخبارك
شمس بابتسامة : اخبارك ياسو هااا جهزتي كل حاجة
ياسمين : السنتر كله تحت امرك يا برنسيسة
شمس : ديه صفا العروسة و ديه مامتها
ياسمين بابتسامة : أهلا و سهلا بيكم يالا نبدأ

شاورت ياسمين إلى البنات فتوجهو إليهم و اخذو الجميع

عاش البنات اجمل يوم وسط الضحك و الهزار و الماسكات و جلسات المساج المتنوعة

صفا بفرحة : انا فرحانة أوي بجد شكرا شوشو
شمس بابتسامة : مفيش شكر بينا المهم كده مبسوطة
صفا بسعادة : ايوه
ياسمين بابتسامة : عروستنا الحلوة فاضل قد ايه على الفرح
صفا بفرحة : لسه بعد اسبوع
ياسمين : خلاص طول الاسبوع احنا مع بعض تمام
صفا : تمام
شمس : يالا بنات نروح زمان الشباب زهقو

غادرو البنات بعد ان دفعت مي حسابها و حساب صفا بعد خناقة مع شمس

عادت البنات وانقضي الليل

جهزت شمس نفسها و توجهت إلى الصعيد

طلبت شمس من صديق العائلة الموجود في الخارج ارسال مجموعة من صور الفساتين الزفاف حتي تختار فستان لصفا

عاد العمل فى شركة المنياوي بعد أن اصدرت شمس المنشاوي القرار

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في الصعيد

🌞🌞🌞🌞

و صلت شمس الي الصعيد و كان في استقبالها رجالها و توجهت إلى القصر

وهدان بابتسامة : حمدلله على السلامة يا قلبي
شمس الصغيرة بابتسامة : الله يسلمك حبيبي
شمس الكبيرة بابتسامة : يا قلب ستك انتي
منصور : شمسي الجميلة
شمس الصغيرة بابتسامة : حبيبي يا منص
شمس الكبيرة : يالا يا قلبي اطلعي بدلي هدومك و نزلت يكون الفطار جاهز
شمس الصغيرة : لا شموسة عوزة قهوة و بس علشان خارجة حالا يالا سلام موقت
 خرجت وقفت امام الدولاب تختار احدي العبايات و اخذتها باللون الكشمير و وضعت طرحة على شعرها الذي تركته حر و نزلت

شمس الكبيرة : القهوة يا قلبي
شمس الصغيرة : شكرا يا شموسة

حملت شمس الفنجان و شربته على طول و اخذت الغوايش من يد جدتها و السلسلة و لبستهم و خرجت وجدت الحرس في انتظارها فركبت و توجهت إلى الجهة الشرقية و نزلت

وجدت شمس بيت قديم خبطت و دخلت و اخفت وشها نهائي بالطرحة و دخل معاها واحد من الحرس

الراجل : أهلا و سهلا يا ست الناس
شمس : اهلا بيك يااااا صحيح اسمك ايه
الراجل : خدامك محروس يا ست الناس امريني
شمس بمسكنة : الراجل الظالم جوزي عاوز يتجوز عليا

محروس : ده راجل حم*ار بقي يسيب ست ذي القمر كيفك و يشوف حريم تانية
شمس بدموع مزيفة : كل ده علشان لسه مخلفتش ايه يعني لما اتأخر الحمل شوية مش ذنبي صح
م

حروس : بلاش البكا يا ست الناس وعد مني هخليكي تحملي
شمس : بجد يا شيخ و كمان عوزاك تفركش الجوازة و تخليه يشفها قر*د مسلسل و يبقي تحت طوعي و انا اوعدك هخليك اغني راجل في الناحية كلها
محروس : ربنا يخليكي لينا يا ست الناس دلوقتي تخلي الراجل ده يخرج برا علشان ابتدي شغلي
شمس بترقية : ليه عفاريتك مش بتظهر على رجالة
محروس : لا يا ست الناس بس ده شغلي
شمس : و ماله اخرج برا
الحارس : امرك يا فندم

خرج الحارس و قام محروس بإحضار كوب من المياة

محروس : اتفضلي يا ست الناس
شمس : ايه ده
محروس : ديه ماية عوزك تشربيها علشان ابتدي اشتغل
شمس : فيها ايه الماية ديه
محروس : و لا حاجة بس لازم تشربيها هروح اجيب البخور

غادر محروس و قامت شمس برمي الماية و رفعت الكوباية فاضية

رجع محروس و بتسم بخبث و عندما وجدت شمس دايخة
 المحروق
محروس بخبث : مش عاوزة تحملي انا هخليكي تحملي
شمس بدوخة : اذاي
محروس بش*هوة : علا*قة ذي اللي جوزك بيعملها معاكي

توجه محروس إلى شمس و جاء لينزع الطرحة وجدت شمس تنظر له بعيون شريرة فرتعب منها و رجع لورا

وقفت شمس أمامه بقوة وعظمة و جبروت و قامت بضربة بشدة

شمس الصغيرة بغضب : بقي يا و **** تدخل بلدي و تن*جس بيوتنا و تلمس حرمن*ا فاكر البلد سايبة و ملهاش كبير فوق يا ولد الكل*ب يا ن**** انا كبيرة الصعيد انا شمس المنشاوي

استمرت شمس في الضرب فاسرع الحرس بالدخول و امسكها هاري و بعدها عنه

هاري : اهدي برنسيسة اهدي
شمس بغضب : جبااااااااال
جبل : اوامرك يا كبيرة
شمس بغضب : جهزت القب*ر
جبل بشر : جاهز يا كبيرة و الرجالة هناك مستنين الج*ته
شمس : هاتوه

خرجت شمس من البيت و خلفها الحرس يحملون محروس و توجهو إلى ال*مقابر و كان فى انتظارهم بعض الرجالة يقفون امام و خلفهم قب*ر مفتوح

نزلت شمس من السيارة و نزل الحرس و معهم محروس و رموه تحت رجليها

شمس بغضب : مسمي نفسك دج*ال أو عراف مش بتفرق و عامل فيها مخاوي عف*اريت و جا*ن علشان كده انا هد*فنك صاحي لو قدرت تخرج عايش يبقي انت مخا*وي صوح لو مو*ت يبقي كل*ب و راح و خلي الدنيا تنظف من امثالك يالا يا رجالة

حملوة الرجالة و رموه داخل الق*بر تحت صوت صراخه المكتوم بعد أن اغلقو فمه و ربطو ايده من الخلف و بعد ذلك اغلقو القبر

امرت شمس الرجالة بعدم مغادرة المكان لفترة حتى تتأكد بعد مساعده احد له و عادت إلى القصر

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في القصر

🌞🌞🌞

دخلت شمس إلى القصر و جلست بجوار جدها و حضنته

وهدان بابتسامة : قلبي يا صغنن
شمس الصغيرة بابتسامة : حبيبي يا وهودي

شمس الصغيرة ببرود : ملكيش دعوة يا شموسة
شمس الكبيرة : قومي يا بنت وحش يشيلك
شمس الصغيرة بدلع : عجبك كده وهودي طلقها و خلينا نستريح منها
منصور بضحك : وووووووه بقي على اخر الزمن وهدان المنشاوي هيطلق شمس المنشاوي بعد العشرة ديه كلها
حامد بحنان : تعالي يا قلب ابوكي اتوحشتك

ارتمت شمس الصغيرة بين أحضان والدها و اخذت تستنشق رائحتة التى تشعر قلبها بالامان

حامد بحب : كنتى فين لما عرفت من الرجال انك هنا جيت بسرعة بس مكنتيش هنا
شمس الصغيرة ببراءة : كنت بد*فن واحد بال*حيا
وهدان بخضة : انتى بتقولي ايه يا بتي
شمس الصغيرة ببراءة : بقول د*فنت واحد صاحي
حامد : عمل ايه يا قلبي
شمس الصغيرة : خاض فى أعرا*ض حريم البلد اس*تغل حاجتهم و كس*رتهم و لمس شر*فهم
وهدان بغضب : مين ابن الكل*ب ده
شمس الصغيرة بهدوء : زمانه بيتحاسب متقلقش المهم مش عوزين تاكلوني و لا ايه
شمس الكبيرة بفخر : حالا يا قلب ستك الاكل هيجهز
شمس الصغيرة : قولي حميدو فين صفية اختك مخفية فى اي داهية
حامد بضحك : يخربيت فقرك يا شمس راحت تجيب شوية حاجات
شمس الصغيرة : يالا المركب اللي تودي داه*ية مترجعها

انفجر الكل على كلام شمس الصغيرة

امرت شمس الصغيرة الرجالة بنعقاد المجلس حتي تحضر الجلسة

مر الوقت و عادت شمس الي القاهرة

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

بعد مرور يومين

🌞🌞🌞🌞🌞

كانت شمس أحضرت فستان الزفاف لصفا و توجهت إلى الفيلا

دخلت شمس إلى الفيلا و جلست و وضعت بجوارها الفستان و بعد قليل نزلت صفا تجري
بجوارها الفستان و بعد قليل نزلت صفا تجري

صفا : شوشو
شمس بابتسامة : تعالي يا صوفي
مي : اذيك شمس
شمس بابتسامة : الحمد لله طنط 
صالح بابتسامة : شمس اذيك و انا بقول البيت نور ليه اتاري الشمس موجودة
شمس بابتسامة : البيت منور باهله و ناسه
مي : تشربي ايه حبيبتي
شمس : و لا حاجة شكرا المهم جناب العرورة تتفضل الفستان و يارب يعجبك

فتحت شمس جراب الفستان و اخرجته

شهق الجميع من فخامة و جمال الفستان و عظمتة

شمس بابتسامة : يا رب يكون عجبك
صفا بصراخ : عاااااااااااااااااااااااااا

نزل قصي و مراد بسرعة وجدو صفا تصرخ و تقفذ في مكانها

قصي : في ايه
مراد : بتصرخي ليه
صفا بدموع : اصل الفستان حلو اوي و عجبني
مي بابتسامة : تسلم ايدك يا شمس بجد الفستان روعة
صفا بفرحة و دموع : شكرا شكرا شكرا شكرا شكرا شكرا شكرا شمس
شمس بابتسامة : المهم انه عجبك مبروك عليكي
مراد : فعلا الفستان روعة
قصي : و تمن الفستان ده كام
شمس ببرود : ملكيش دعوة
و بابتسامة جميلة : مبروك يا قلبي بعد اذنكم هرجع البيت

غادرت شمس و لكن اسرع قصي خلفها و امسك اديها

شمس : أيدي
قصي : معلش مكنتش أقصد
شمس : خير عاوز ايه
قصي : هو انتى ناوية على ايه
شمس بابتسامة : ناوية على كل خير بلاش تقلق انت
انت
قصي : انتي جايبة قوتك ديه منين
شمس بثقة : ديه ثقة مع قوة
قصي : بردو اذاي و انتى من الصعيد
شمس بثقة : و حياتك الصعيد الجواني كمان بس اهلي و انا كنت قدها خلتهم يرفعو راسهم بيا
قصي : هو انا لو اعتذرت لزين و حاتم و طبعا البرنسيسة شمس الاول تقبل ترفع غضبها عني
شمس بضحكة رنانة : بصي زين و حاتم تمام بس انا توتوتوتوتوتو
قصي بابتسامة : و اهون عليكي
شمس برفع حاجب : اظبط كده علشان مزعلكش
قصي بابتسامة : حاضر يا برنسيسة ممكن تقبلي عزومة على الغدا
شمس بتفكير : اممممممممم افكر يالا سلام
قصي : شمس
شمس : امممممم
قصي : اسف شمس انا فعلا غلطت بس غروري ركبني
شمس : تمام قصي لازم قرصه و دن علشان تعرف انت بتتعامل مع مين
قصي بابتسامة : تحت امرك يا برنسيسة بس بلاش عقاب كبير ممكن
شمس برفع حاجب : كبير اتعلم من اهل الخبرة سلام قصي

غادرت شمس و توجهت الى الفيلا وصعدت الى جناحها

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في جناح شمس

🌞🌞🌞🌞🌞

ارتمت شمس على السرير و رتسمت على شفايفها ابتسامة جميلة

شمس : مالك يا شمس ليه فرحانة كده اوعي يا شمس قلبك يتحرك هيبقي صعب لو اهلك رفضو هتخسي كتير
قلبها : بس مين الله يقدر يقف قدام شمس الصعيد
العقل : و انت هتقدر تعارض كلام جدي وهدان و ابوكي
قلبها : انت ليه محسسني اني خلاص حبيته و دايبه في هوا
العقل : مش هنضحك على بعض اوعي تفتكري اني مش عارف انك كنتى بترقبية ذيه بالظبط
القلب : بس انا مش براقب حد
العقل : يا راجل بقي جبروت الصعيد هتقع
القلب : انت فرحان فيا
العقل : مبسوط مش فرحان فيكي سلمي قلبك
شمس بحده : بس اخرسو بقي اروح الشركة أفيد

توجهت شمس إلى غرفة الملابس و اختارت فستان اسود و جذمة بكعب باللون الاسود

نزلت شمس الي الأسفل و نظرت للشباب و غادرت
تحرك قلبها

و اخيرا جاء زفاف صفا و مراد في أكبر قاعات كان اكبر رجل الاعمال متواجدون في الزفاف و بعد فترة دخل زين المنشاوي و معه زوجته ملك الشاذلي و كانت ترتدي فستان باللون الاحمر فى الاسود

اما حاتم فدخل و فى يده نرمين المنشاوي و هي ترتدي فستان باللون الاحمر

و بعد فترة دخلت شمس المنشاوي و بجوارها هاري وتسون و كانت ترتدي فستان باللون الأزرق عاري احدي الأكتاف

ابتدي الجميع في التهامس لدخول شمس المنشاوي و عائلتها

حاول بعض رجال الأعمال عقد صفقات مع شمس و لكن كان هاري يبعد اي شخص عنها

توجه قصي إلى شمس و طلب منها الرقص و لكن فؤجي بزين يمسك اديها و توجه بيها الي نصف القاعة و رقص معها

مر الوقت و نتهي الفرح و غادر الجميع الي منازلهم

بعد مرور اسبوع

🌞🌞🌞🌞🌞

تعبت نرمين واغ*مي عليها و سقطت على الارض مع خروج حاتم من الحمام فأسرع لها و حملها و وضعها على السرير بكل هدوء

حاتم بخوف : نرمين نرمين ردي عليا مالك

اسرع حاتم إلى جناح زين وخبط بشدة ففتح زين بسرعة
بسرعة

حاتم بخوف : الحقني بسرعة نرمين مغمي عليها

دخل زين يجري و خلفه ملك و حاتم وجدو نرمين تنام على السرير لا حوله لها و لا قوة

نزلت شمس بسرعة عندما سمعت صوت حاتم و دخلت وجدت الكل يحاولون افاقتها

شمس بغضب : حد يتصل على الدكتور يا اغبيه

اسرع حاتم بالاتصال على هاري و طلب منه احضار دكتور

بعد قليل جاء الدكتور

الدكتور : من فضلكم اتفضلو برا
شمس : انا هفضل
حاتم بخوف : انا مش هخرج
زين : انا هفضل
ملك : بقولك ايه اخلص البنت بقالها كتير مغمي عليها
الدكتور : حاضر

كشف الدكتور على نرمين و بتسم و اعطي ليها حقنة

الدكتور بابتسامة : مبدئيا كده اقول ليكم مبروك المدام حامل بس لازم تروح لدكتور نسا علشان نتأكد مبروك
شمس بفرحة : الله يبارك فيك يا دكتور بس ممكن اسم دكتور نسا
الدكتور بابتسامة : اكيد بعد اذنك رقم تليفونك و بعتلك العنوان على الواتس
شمس : تمام ٠١٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
الدكتور بابتسامة : تمام بعد اذنكم

غادر الدكتور مع هاري و ترك الجميع سعيد

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

ذهبت نرمين مع حاتم الي الدكتور واكد خبر حملها مما اسعد الجميع

كشفت ملك هى الاخري و كتشفت حملها هي الاخري مما اسعد زين و العائلة

امر وهدان المنشاوي و صفوان الشاذلي بمجي الشباب للصعيد للاحتفال

رفضت شمس الذهاب للصعيد لكثرة الشغل

بعد مرور يومين

🌞🌞🌞🌞🌞
كانت شمس تجلس في الجنينة و في لحظة واحدة كانت اصوات ضرب ال*نار في محيط الفيلا فاسرع الحرس بتجهيز اسلح*تهم و تم تبادل اسرعت شمس برفع سلاح*ها و وقفت بجوار الحرس

عند قصي استمع الى ضرب الن*ار فأسرع للخارج وجد ضرب النار من فيلا شمس فامر الحرس بسرعة التوجة إلى الفيلا و دخلو من باب الجنينة المشترك و وقف بجوار شمس

نظرت شمس وجدت حرس قصي يدخلون و يقفون بجوار رجالها و قصي يقف بجوارها فبتسمت له

دارت معركة طاحنة بين الطرفين

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

يتبع

الي لقاء جديد في الحلقة القادمة

من وراء المعركة ؟

  •تابع الفصل التالي "رواية شمس الصعيد" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent