رواية سجينة القاسم (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم روما جمعه
رواية سجينة القاسم الفصل الثامن عشر 18
"♡
نظرت لهذا الواقف كالجبل لتفتح فمها بصدمه وتقول في نفسها..: " ده ده بجد ولا سري دي
نظر لها بستغراب من صدمتها ليلوح بيده امام وجهها..: " هيي
فاقت علي صوته وبصتله بغباء..: " ها
..: " قاسم موجود بالداخل
شوق بغباء..: " انجليزي ده يامرسي
بصلها وزقها ودخل ببرود لتنظر له بصدمه..: " هو زقني ولا انا بيتهيقلي "لتفيق من صدمتها وتصرخ بغضب..:" انت يااااا بتااع انت هيا وكاله من غير بوااب ولا ايه
لم يستمع لها واكمل خطواته لداخل لتستشيط غضباً من تجاهله لكلامها
تقدم هو بخطوات بطيئه لينظر لكل ركن في هذا المنزل بشوق كبير لتتوقف قدمه عندما التقي بهذا اللذي يتمدد بتعب مغمض العينين ينظر له بشوق جارف ليقترب منه ويتوقف امامه ليتكلم بشوق
..: " اشتقت لك يا اخي
فتح عينيه ينظر لهذا الواقف امامه بعدم تصديق
قاسم بعدم تصديق.: " سُفيان
ارتمي الاخر بأحضانه بشوق كبير ليضمه الاخر بحنيه شديده
سُفيان بشوق..: " اشتقت لك قاسم اووه يا اخي العزيز لقد افتقتك كثيراً
احتضنه قاسم بحنيه..: " اشتقت لك اكثر ياعزيزي
كانت تقف تراقب الموقف بغباء وفي رأسها 100 سؤال من هذا ولما هو بداخل احضان حبيبها لتلوي شفتيها بضيق قاسم حبيبها هيا وبس وحضنه ليها لتقف تتابع الحوار بضيق طفولي وعدم فهم
ابعتد عن احضانه لينظر له بحب..: " لما لم تقول لي انك سوف تأتي
سفيان ببتسامه..: " انها مفجاءه اخي
قاسم بضحك..: " متتكلم عربي ولا قعدتك بره نستك بلدك
سفيان ببتسامه جميله..: " لا منستش
شوق بصدمه لنفسها..: " احيه ده بيتكلم زينا
قاسم ببتسامه..: " عامل ايه ياحبيبي طمني
سفيان بهدوء..: " بخير انت كويس انا نزلت اطمن عليك وراجع تاني
قاسم ببتسامه ساخره..: " لا كتر خيرك "ليصمت ويلاحظ هذه اللتي تنظر لهم بضيق ليبتسم علي تزمرها لينظر سفيان الي المكان اللذي ينظر له قاسم
قاسم بحنيه..:" تعالي ياحبيبتي
شوق بنتباه..: " ا اسيبكم تخلصو كلامكم
قاسم ببتسامه...: " لا تعالي
اقتربت شوق من قاسم بتوتر لتقف بجانبه
قاسم لـ سفيان..: " دي شوق بنتي وحبيبتي ومراتي
سفيان ببتسامه هادئه..: " اتشرفت بيكي
ابتسمت شوق بمجامله له لتنظر لقاسم بستفهام
قاسم اتنهد بتعب وابتسم بهدوء..: " سفيان يبقا اخويا ياشوق
شوق بغباء..: " اخوك ازاي يعني
سفيان بستهزاء..: " بلاسيلكي
"لتنظر له بشر من استهذائه بها "
قاسم بضحك..: " سفيان كان عايش بره مع ابوه وانا فضلت هنا
شوق بستفهام..: " ده اخوك ازاي مافيش شبه اصلاا
ضحك قاسم بصوته كله وبصلها..: " يعني لازم نكون شبه بعض علشان تقتنعي انه اخويا
شوق بتفكير..: " المفروض
سفيان ببتسامه سمجه..: " المفروض عند المكوجي
شوق ببرود..: " ده انت دمك خفيف اهو وبتهزر امال عمال ترطن بالنجليزي ليه من الصبح
سفيان ببرود..: " شئ يخصني
قاسم بجديه..: " خلاص ايه هتمسكو في بعض
نظر الاثنان لبعض بتحدي ليضحك قاسم علي تصرفاتهم الطفوليه....
♡•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••♡
ابتسام بشر..: " عملت ايه ياواد ياعامر
عامر ببتسامه خبيثه..: " اديتله قرصة ودن كده يفتكرني بيها لحد منفز الي اتفقنا عليه
ابتسام بشر..: " لو وصلت للقـ**ـتل اقـ**ـتله البت دي هنكسب من وراها كتير بعد مايمـ**ـوت
عامر بمكر..: " تؤ لازم اقهره الاول قبل مقـ**ـتله "واكمل بداخله بشر" محدش هيلمسك غيري
ابتسام بضحكه صفرا..: " في اسرع وقت يواد ياعامر عاوزين نقب علي وش الدنيا ده ابن ***** الي انا متجوزاه حتي مفكرش يديني قرشين من الي لهفهم من الراجل
عامر بسخريه..: " اذا كان باع بنته هيديكي انتي حاجه
امتصت شفايفها بضيق لتردف بحصره...: " راجل مالوش عاذه جته البلا
عامر بمكر..: " اسمعي كلامي وانا هخليكي ملكة القصر الي هما قاعدين فيه ده
ابتسام بفرحه..: " معاك ياخويا وانا هروح فين
عامر ببتسامه خبيثه...: " ايوه فوقيلي كده واسمعي المُفيد
ابتسام بشر..: " هاا قول....
♡•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••♡
نزل علي السلم وهيا نزله وراه بهدوء
عاصي بصلها بضيق..: " متنجزي هتقعدي سنه لحد متنزلي
روح نزلت لحد موصلت لأخر السلم ووقفت جمبه "بصلها وشورلها تمشي قدامه" سمعت كلامه ومشيت وهوا كان لسه هيتحرك وقف علي اسر صوت غليظ
الجد بسخريه..: " متخدها قلمين احسن طلما انت مش محترم كبير البيت
عاصي بضيق..: " ميخصكش مراتي وانا حر اعمل الي يعجبني
الجد بغضب..: " انت ولد قليل الادب متنساش انا الي مجوزهالك واقدر اطلقها منك حالا
عاصي ببتسامه ساخره..: " شايفني سوسن علشان تطلقها مني وحالا كمان
الجد ببرود...: " شايفك مستهتر ومش قد المسؤوليه
عاصي ببرود شديد..: " والله محدش قالك تجوزها لواحد مستهتر ومش قد المسؤوليه لا وكل يوم في حضن واحده
كانت تقف تستمع لكلماته السامه ودموعها تجري علي خديها مثل جريان مياه النهر
الجد بقرف..: " هقول ايه ما انت تربية شوارع
عاصي ببتسامه خبيثه...: " طب ابقي خلي بالك من تربية الشوارع ده اصله قريب هيدخل وفي ايديه مفجاءه هتعجبك اوي ياسليم بيه " مسك ايديه ومشي من قدامه لحد مختفي من القصر....
♡•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••♡
مروه ببتسامه...: " انت اقنعته ازاي
منذر ببتسامه هادئه..: " عادي طلبت منه ووافق
مروه بستغراب..: " بالسهوله دي
منذر بجديه..: " ايوه "واكمل بتغيير الموضوع " هعرفك علي اصحابي وعاوزك تصاحبي البنات هتحبيهم وهتخدي علي الجو بسرعه متقلقيش
مروه ببتسامه..: " حاضر بأذن الله
"كمل سواقه وسرح في وقت ما"
"فلاش باك"
...: " هتدفع يعني
منذر بصله بقرف وطلع فلوس من جيبه ورماها في وشه وقال..: " مروه هتخرج معايا مش هأخرها
ابو مروه بطمع..: " ولا تأخرها ماهو كله بحسابه ولا ايه
منذر بجديه..: " كلها يومين واجي اكتب عليها ومن بعديها مش عاوز اشوف وشك ولو سمعت انها عرفت حاجه عن الفلوس الي بتاخدها صدقني همحيك من علي وش الدنيا
ابو مروه بخوف..: " اوامرك يابيه....
"نهاية الفلاش باك"
فاق من شروده وبصلها بهدوء ورجع بص قدامه وكمل سواقه...
♡•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••♡
قدام ڤيلا القاسم العربيتين وصلو في نفس الوقت نزل عاصي ومعاه روح ومنذر ومعاه مروه ليقترب منذر من عاصي ببتسامه ويحتضنه حضن اخوي
عاصي ببتسامه...: " انت ظابتها بقاا
منذر بضحك...: " ياعم صدفه
عاصي مسك ايد روح وبصلهم ببتسامه..: " دي روح مراتي
منذر بحمحمه..: " اتشرفت بيكي يامدام روح وبص لمروه ببتسامه..: " دي مروه خطبتي
عاصي بصدمه..: " انت خطبت من وراياا اخس عليك
منذر بضحك..: " ايه يابني كنت مراتي وانا معرفش
مروه سابتهم بيتكلمو وقربت من روح ببتسامه
مروه ببتسامه ودوده..: " انا مروه
روح ببتسامه..: " وانا روح
مروه بمرح..: " فكي كده شكلنا هنبقا اصحاب
روح بضحكه جميله...: " اكيد معنديش مشكله
فضلو يتكلمو مع بعض احد مبيتكلم عاصي ببتسامه..: " طيب يلا ندخل ولا هنبات هنا سمعو كلامه ودخلو اتقدم منذر ورن جرس الباب "بعد وقت فتحت الخدامه ليدخل الجميع غرفة الجلوس" دخل عاصي ومنذر مع بعض ووراهم روح ومروه بيتكلمو لينتفض كل منهم علي صرخه عاصي الفرحه
عاصي بفرح..: " سفياااااااان جري عاصي علي سفيان الي اتخض من هجوم عاصي عليه
سفيان بألم..: " سفياااان بيفطسس يختاااااي الحقوووني
لم يكمل جملته ليهجم عليهم الاخر بفرح ( وطبعا ده منذر باشا لان صاحبنا مدشدش 😹 )
منذر بفرح..: " سفياان والله زمااان
سفيان بنبره علي وشك البكاء وألم .: " سفيان هيودع حسبي الله ونعم الوكيل بمووت ياشوية تيراااااان
قاسم بضحك شديد..: " قومو من فوقه الواد هيمووووت
قام كل من عاصي ومنذر وبصله لينظر الاخر لهم بنظرات شر
سفياان بصريخ..:: " ايييييه هتموتووني ياحرقكم
عاصي قعد واتكلم ببرود..: " الله وحشتنا يجدع وكنا بنرحب بيك
منذر قعد جمب قاسم يطمن عليه ببتسامه..: " عامل ايه دلوقتي
قاسم بحب لصحاب عمره..: " انا كويس متقلقش
سفيان ببعض الألم..: " انا الي مش كويس خالص
منذر ببرود..: " مش مهم انت
سفياان بصدمه..: " وه
ضحك قاسم علي تصرفاتهم وانتبه للي واقفين متابعين بصمت وبجانهم الخادمه ..: " وصلي البنات عند الهانم فوق يانعمه
الخادمه..: " امرك يابيه " اتفضله "البنات طلعت معاها ليكملو هم حديثهم...
ROMA GOMAA
•تابع الفصل التالي "رواية سجينة القاسم" اضغط على اسم الرواية