رواية شمس الصعيد (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم سهيلة كامل
رواية شمس الصعيد الفصل الثامن عشر 18
توقفنا عندما سقطت شمس بين أحضان والدها و اخذت قصي منه بسرعة و توجه إلى السيارات التى انطلقت بسرعة إلى المستشفى
في المستشفى
🌞🌞🌞🌞🌞
وصلت سيارات العائلة إلى المستشفى و نزل قصي و هو يحمل شمس فأسرع الاطباء لهم واخذو شمس و توجهو إلى غرفة العمليات
جلس الجميع في الخارج فى انتظار خروج الأطباء للاطمان على شمس
كانت البنات تبكي و شمس الكبيرة تبكي بشدة و تقرأ القرآن الكريم
اما وهدان فكان يجلس على جمر من نار بسبب خوفه على صغيرتة و قوة العائلة و الصعيد كله
اما زين و حاتم فكانو في نفس وضع وهدان
اما قصي فكان يشعر بأن روحة ستفارق جسده لتاني مرة تسقط شمس بإصابة
مر الوقت و خرج الدكتور فاسرع الكل له
وهدان بخوف : شمس زينة يا رامي
رامي بهدوء : الحمد لله الكبيرة زينة
حامد : امال ليه وقعت و ايه الد*م ده
رامي بهدوء : كل الحكاية ان الجرح اللي فى كتفاها اتفتح و نزفت منه و هى كويسة دلوقتي
حاتم باستغراب : جرح ايه ده
رامي : رصا*صة و من فترة قريبة ممكن من يومين او ثلاثة او اسبوع
زين بصدمة : اختي اتعرضت لضرب رصا*ص و محدش فينا عارف
محدش فينا عارف
وهدان بغضب : هارررررررري
هاري : حصل هجوم من اسبوع على الفيلا و هى اتصابت و رفضت تقول لحد فيكم و احنا كنا جمبها
قصي بهدوء : متخفش جدو شمس كويسة و الدكتور هناك اكد على كده بس ممكن يكون الجرح انفتح من الحركة
وهدان بغضب أعمي : حسابنا بعدين لما تقوم بالسلامة الاول هنشوف
حامد بغضب : هى فين دلوقتي
رامي بهدوء : زمانها اتنقلت فى جناح فوق
الممرضة : الكبيرة اتنقلت جناح رقم ٢٥ فى الدور الثاني
صعد الجميع الى الأعلي للاطمان على شمس
جلس وهدان بجوارها و رفض أن يفضل اي شخص بجوارها و تحت اسرارة غادر الجميع
وهدان بتعب و دموع : تعبتي قلبي يا اعز الناس هو انا السبب في نومتك ديه ااااااااااه يا بت قلبي بسببك دموعي نزلت بدل المرة اتنين يا ترا الأيام مخبية ايه يا بتي
حضنها وهدان و قبل رأسها بكل حنان و نام بجوارها
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في الصباح
🌞🌞🌞🌞
جائت العائلة للاطمان على شمس و عندما دخلو وجدوها بين أحضان جدها الحبيب فذهب حامد و قبل رأسها و كذلك زين و الباقي
فتح وهدان عيونه عندما شعر بأحد يضع ايده على ذراعه و ما كانت اللا شمس الكبيرة
بعد قليل فتحت شمس عيونها و نظرت حولها و بتسمت بحب لجدها الحبيب
شمس الصغيرة : هو حصل ايه
وهدان : انتى زينة يا قلبي
شمس الصغيرة بابتسامة : زينة يا قلب الشمس
حامد : مين ضرب عليكي نار من سبوع يا شمس
شمس الصغيرة بابتسامة : ك*لب حاول يفرد نفسه بس متقلقش هقتل*ه بايدي
وهدان بجدية : هو مين
شمس الصغيرة بابتسامة : بلاش تقلق نفسك انا هعرف اتصرف و هجيبة تحت رجلي
زين بغضب : و الهانم بتصرف من رأسها و ليه مقلتيش ليا
شيلاك للتقيلة يا عمري
قصي : انا جهزت البدلة السودة
شمس الصغيرة ببرود : باذن الله هلبسها على روحك و انا بدف*نك بايدي
و بجدية : فين الدكتور عوزة اخرج
مراد : يا موزة الشرطة متحفظة عليكي
شمس الصغيرة بضحكة رنانة : عيب عليك يا معلم انا شمس المنشاوي كبيرة الصعيد و كلها شوية و الشرطة هتمشي
شمس الكبيرة : خوفتيني عليكي يا روحي
شمس الصغيرة بابتسامة : انا زينة يا شمسي
الباب خبط و دخل الدكتور رامي و طلب منهم الخروج و كشف عليها و كتب ليها خروج بأمر منها
تجهزت شمس الصغيرة و لبست عباية باللون الاسود و بنطلون باللون الاسود و تركت لشعرها الحرية خلف ظهرها و وضعت طرحة عليه
الباب خبط و دخل وكيل النيابة و جلس معها فترة و شكرها و غادر
نزلت شمس الصغيرة و خلفها الباقي و عادو الي القصر
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في القصر
🌞🌞🌞
وصلت السيارات إلى القصر فنزلت شمس الصغيرة بعظمة و قوة تليق بشمس الصعيد و دخلت القصر وجلسو
جاءت نرمين و ملك يجرو عليها و اخذوها فى حضنهم و بكو
شمس الصغيرة بحنان : اهدو يا حبايبي انا كويسة متقلقوش عليا
نرمين بدموع : مين اللي حاول يقتلك
شمس الصغيرة : بعدين كمان يا بقرة منك ليها اذاي تجرو كده انتم ناسين انكم حوامل
ملك بغباء : اه صحيح انا نسيت
زين بابتسامة : احيه يا ابو سوسو نسيتي ربنا يصبرني
حاتم بابتسامة : طبعا لا تعليق
شمس الصغيرة : بس يا زفت منك ليه
حاتم بياس : نفسي تحترميني و لو لمرة واحدة بس
حاتم : انا هريحك مني يالا يا نيرو نروح
وهدان : اقعد يا واد اتغدو الاول و بعد كده امشو
حاتم بدموع مزيفة : حتي انت يا جدي بتقولي واد و ماله المهم اكل
ضحك الكل على كلام حاتم و تركتهم شمس و صعدت الى الأعلي لتبديل ملابسهم و نزلت بعد فترة
جلس الجميع على السفرة بجوار بعضهم البعض
كانت شمس الصغيرة تتحدث مع قصي و تضحك معه وسط الجميع
صفية بخبث : بس شكلك كده يا شمس تعرفي قصي كويس
شمس الصغيرة : اه يا صفية عارفة و بينا شغل و مصالح و غير كده جاري ليه
صفية بخبث : جارك بس و لا قريب من قلبك
مي باستغراب : تقصدي ايه صفية بكلامك ده
صفية بخبث : يعني مش بعيد ذي معملت مع نرمين و زين و لعبت على الكل تكون هى عارفة كل حاجة عنك و عملتها لعبة علينا علشان بتحب ولدك يا خيتي
قصي ببرود : و الله يا مدام صفية شمس المنشاوي مش محتاجة لعبة أو خطة علشان توقعني في حبها لانها اغلي من لعبة قذرة ذي ديه شمس المنشاوي كبيرة عيلة المنشاوي و الصعيد كله و مفيش راجل فى مجال البزنس مش بيعملها مليون حساب و يا ستي لو فعلا البرنسيسة معجبة واحد في المليون بيا فانا بقي اتخطيت مرحلة الإعجاب فريحي نفسك انتي عارفة الغريبة انك عايشة معاها بقالك ٢٢ سنة و لسه مش مفهمتيش مين هي شمس الصعيد بس الظاهر انك مش ..... و لا بلاش علشان عيب
شمس الصغيرة ببرود : الظاهر يا صفية لسه مش عوزة تعقلي و تبعدي عني بس ملحوقة زمان نجمة المنشاوي كانت حابسة دم*ك و كاس*رة نفسك اصلها يا روحي كانت غلبانة بس بنتها اف*عي و كمان قصي مؤدب بس انا لا اصل امي الله يرحمها و ابويا ربنا يديله طولة العمر مكنوش فاضين يربونى علشان كده انا ناقصة تربية علشان شغل الو*ساخة و الس*فالة مش عاليا مفهوم صفية
صفية بحزن : تشكري يا بتي انا ذي امك ربنا يسامحك
شمس الصغيرة بغضب و صوت عالي الرعد و هي تضرب السفرة باديها : صفييييييية امي نجمة المنشاوي و بس
و بجدية : و قولتهالك زمان و المرة ديه هعمل فعل اصل فى مثل بيقول اللي يعمل ميقولش و اللي يقول ميعملش علشان كده انا وهدان المنشاوي ربناني على عدم احترام حد مهما كان
وقفت شمس الصغيرة امام صفية و نزلت على وشها بالك*ف
شمس الصغيرة بجدية : القلم ده علشان يفوقك باقي ايامك اللي عيشاها في الدنيا و دلوقتي غوري من وشي
صفية بغل : و الله يا بت نجمة لوريكي و هعرفك مين هي صفية المنشاوي
شمس الصغيرة ببرود : اعلي ما في خلك ارك*بية
و بهمس مرعب : قريب اوي النهاية هتنزل يا صفية
نظرت صفية للجميع بغل و غضب و صعدت إلى الأعلي اغمضت شمس عيونها بشدة حتى تسيطر على حالها و لكن لم تعرف فمسكت احدي التحف و القتها على الارض بغضب و قفت امام نرمين و خرجت تجري
مراد بذهول : هو اللي حصل ده بجد و لا هزار
قصي بذهول : مش عارفة و الله
صفا بذهول : ديه ضربت السفرة باديها كسرت الازاز
حاتم : نرمين يا بتي بلاش تزعلي من شمس
نرمين بدموع مزيفة : انا مخصماها و مش هكلمها تاني طول عمري
وهدان بقلق : نرمين انتى عارفه شمس لما بتغضب
نرمين : مليش دعوة انا كنت عوزة طبق الرقاق و المفترية و قعته و انا جعانة دوقتي اعمل ايه
مراد بذهول : يعني انتى زعلانة على طبق الرقاق مش على اللي شمس عملته في صفية
نرمين ببرود : عادي انا امي نجمة المنشاوي و بس الام اللي تربي و تكبر و تحبك و تخاف عليك لاكن صفية امي بالاسم و بس مش كل واحدة تحمل و تولد تبقي امي
شمس الكبيرة بابتسامة : ربنا يكملك بعقلك يا قلب ستك
نرمين بعصبية : طيب انا جعانة و عوزة رقاق
وهدان بضحكة : هاتي يا حاجة الرقاق للبت احسن تاكلنا
زين : انا هروح لشمس
حاتم : و انا كمان هاجي معاك
قصي : خدوني معاكم
وهدان بجدية : شباب مترجعوش من غير اختكم
زين : امرك يا جدي
توجة الشباب إلى الباب و لكن وجدو رجال شمس يقفون يمنعون خروجهم
زين : في ايه يا رجالة
جبل : اسف يا بيه بس ممنوع حد فيكم يخرج برا القصر
قصي : و ده قرار مين
جبل : اوامر الكبيرة
حاتم : بس احنا عوزين نخرج
جبل : اسف يا بيه بس ممنوع و انا مش قد غضب الكبيرة
قصي : بس
جبل : من غير بس يا بيه الكبيرة غضبانة و حنا بنبعد عن غضباها و بقينا رجالة كبيرة مش حمل بهدلة
زين : تمام يا عم جبل و لا يهمك
جبل : اسف يا بيه بس البلد مش امان لسه
حاتم : يالا شباب نقعد في الجنينة
توجة الشباب إلى الجنينة و توجه اليهم مراد و جلس الكبار مع بعضهم
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في الليل
🌞🌞🌞
كان الجميع يجلس على نار بسبب تأخر شمس فى الخارج
زين بغضب : هنفضل قاعدين كده مش عارفين هي فين
حاتم بغضب : انا هكلم الرجالة اخليهم يجو و نقلب البلد كلها عليها
قصي : رجالتي جاهزة و اي حد يفكر ياذي شمس و عزة و جلالة الله لق*تلة
حامد بغضب : لو شمس مظهرتش بعد ساعة هولع في البلد كلها لغاية ملقيها
وهدان بهدوء : اهدو زمانها هتيجي الصبر يا شباب
زين : الصبر من الصبح و اختي برا و محدش عارف هي فين و البلد مولعة و عوزنا نسكت
حاتم : جدي لو عارف هي فين قولنا و ريح قلوبنا
وهدان بتنهيدة : و الله العظيم معرف بس خير باذن الله
بعد فترة انفتح الباب و دخلت شمس بهدوء و نظرت للجميع و صعدت إلى غرفتها بكل هدوء
جاء زين يصعد خلفها و لكن كانت يد قصي أسرع و شاور بدماغة بالرفض فتنهد زين و مسح على شعره بغضب
وهدان بهدوء : يالا كل واحد يطلع على اوضة و يريح نفسه و محدش ليه دعوة بشمس دلوقتي سبوها تستريح
حامد : بس يا عمي
وهدان بهدوء : تصبحو على خير و بكرا يحلها الف حلال
تركهم وهدان يقفون وصعد إلى غرفته
صعد الشباب إلى غرفهم و كل واحد
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في صباح اليوم التالي
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
نزل الجميع الي الأسفل و جلسو في انتظار نزول شمس الصغيرة و لكن مر الوقت و لم تنزل من غرفتها مما زاد القلق في قلوب الجميع
وهدان : هو فين حامد
زين : ابويا امبارح دخل اوضة شمس و نام فيها
وهدان بغضب : و انا مش قولت محدش يدخل ليها هو مفيش سمعان كلام ليه
مراد : و الله يا جدي انا خايف ليكون عمل فيها حاجة
نظر وهدان ليه و فى لحظة كان يضحك بشدة على كلامة و الجميع ينظرون له بذهول
وهدان بضحك : يخربيت فقرك يا مراد بقي حامد هيعملها حاجة عفشة ده مش بعيد تق*تله هى و تمشي في جنازته عادي
مي : عمي هو انت كنت عارف شمس راحت فين
وهدان بابتسامة : الشعر الأبيض ده مش من فراغ طبعا عارف هي فين بس سايبها براحتها
استمع الجميع لصوت كعب نسائي و عندما رفعو وجههم الي الأعلي وجدو شمس الصغيرة تنزل و بجوارها حامد و كانت تتألق بعباية باللون الاخضر و تركه لشعرها الحرية خلف ظهرها
الكل : صباح النور
شمس الصغيرة : فين نرمين حاتم
حاتم بابتسامة : حاشرة نفسها في المطبخ
شمس الصغيرة : و انت زين فين ملك
زين بابتسامة : في نفس المطبخ
شمس الصغيرة : حد يقول لستي تعملي قهوة
قصي : ايه يا بت متقومي تعملي لنفسك و لينا كمان
شمس الصغيرة برفع حاجب : مين ديه اللي بت و قوم اعملكم قهوة كمان قصي اعملي قهوة مظبوطة
قصي بصدمة : انا اللي هعمل للاسف مش بع
قطع كلامهم دخول هاري و على وجهه ابتسامة شر و توجه إلى شمس و تحدث معها في و دنها و فى لحظة تبدل ملامح شمس للشر و قامت وقفت
شمس بجدية : جهز نفسك و الرجالة و انا هنزل على طول
غادر هاري لتنفيذ أوامر شمس
وهدان : في ايه يا بتي
شمس الصغيرة بجدية : كل خير يا جدي متقلقش هطلع أجهز
صعدت شمس إلى الأعلي و قامت بتبديل ملابسها لبدله جلد باللون البيج و بوط اسود و نزلت
حامد : رايحة فين يا شمس
شمس بابتسامة : رايحة مشوار مهم
وهدان : هترجعي تاني هنا
شمس بابتسامة : لا حبيبي هطلع على القاهرة عندي شغل و البهوات ياريت يحصلوني سلام
زين : هاجي معاكي
شمس بجدية : قولت مع مراتك سلام
قصي و هو يمسك اديها : رجلي على رجلك يالا
شمس : قولت لا
وهدان بجدية : قصي مع بنت خالك لغاية البيت
قصي بابتسامة : امرك جدي
شمس بهمس في اذن جدها : بتحلم يا بن المنشاوية
وهدان بهمس في اذنها : و انا بنفذ أحلامي يا قلب ابن المنشاوية
قصي : يالا شمس انا جاهز
شمس بارف و هى تلبس النظارة : و رايا
خرجت شمس و خلفها قصي يسب و يلع*ن في برود تلك الفتاة
ركب الجميع السيارات و توجهو إلى طريقهم
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في سيناء
🌞🌞🌞🌞
قصي : احنا رايحين فين
شمس : لا رد
قصي : شمس شمس
شمس بنرفزة : ايه شمس شمس هو انا واخدة بنت اختي معايا اهدي على نفسك يخربيت كده
قصي بابتسامة : ربنا يخليكي يا برنسيسة
نظرت له شمس بتعجب و سكت مر وقت
هاري : برنسيستي وصلنا الرجالة نزلت
شمس : تمام
توجة أحد رجال البدو من سيارة شمس
الراجل : انتم مين
هاري : احنا رجالة شمس المنشاوي
الراجل بذهول : تقصد كبيرة الصعيد
هاري : ايوة هي
الراجل : يا مرحب يا مرحب نورتم سينا
رفع الرجل ايده و اخبر الجميع بوصول شمس الصعيد الي المكان فوقف الرجال فى انتظار نزول تلك القوية
نزل هاري و فتح الباب لشمس التى بدورها نزلت ولتف حولها الحرس و قصي و توجهو الى شيخ البدو
شيخ البدو : يا مرحب يا مرحب بكبيرة الصعيد
شمس بجدية : مرحب بيك يا شيخ عرفان كيفك
عرفان : الحمد لله يا كبيرة سمعتك سبقاكي من الشمال للجنوب و مفيش حد ميعرفش مين هي كبيرة عيلة المنشاوي و الصعيد كله
شمس بجدية : كده ريحتني عوزاك في موضوع مهم
عرفان : قبل الكلام قهوتك ايه عقبال ما الرجالة يجهزو الوكل
شمس : ملهوش لزوم
عرفان : و الله ميحصل طول عمركم اهل خير و كرم القهوة يا رجالة اوامرك يا كبيرة
شمس بابتسامة : سعيد الرحماني
عرفان بقلق : مالو
شمس بشر : عوزاه و عوزة كل تجارة ليه و اكيد انت عارف اني اعلنت عليه الحرب
عرفان بقلق : بس يا كبيرة
شمس بجدية : من غير بس ايه رايك لو تعرفني خط السير و انا هكمل من بعدك
عرفان بتفكر : اممممممم موافق طبعا
اعلمها عرفان خط السير و ميعاد تسليم البضاعة و اخبرها أيضا بأن سعيد الرحماني سوف يكون معهم و غادرت
جاء يوم تسليم البضاعة و كان يوسف و مجموعة كبيرة من رجال الشرطة معه و تم إلقاء القبض عليه
تقرب قصي من شمس و الشباب
جائت شمس لتعتذر من نرمين على ما فعلته مع صفية و لكن نرمين اخبرتها بان امها نجمة المنشاوي و ليست صفية
تركت صفية قصر العائلة و جلست فى بيت والدها بمفردها
رتبت شمس مع الشباب صفقة فى ايطاليا و جهزت نفسها للسفر إلى هناك
دخلت شمس شريكة فى قرية السياحة الخاصية بقصي و وافق على ذلك
اخذت شركات SH . Z . H مناقصة تابعة للحكومة
اشترت شمس قطعة ارض كبيرة و قررت ان تقيم عليها أكبر مركز متكامل طبي
علم قصي بسفر شمس و زين الي ايطاليا فذهب معهم
أصبحت نرمين و ملك فى الشهر الخامس و علمو بانهم يحملون في صبيان و سعدو بشده
قرر حاتم عدم السفر مع شمس و فضل بجوار نرمين و ملك لرعايتهم
جاءت شمس الكبيرة و صابرين الي القاهرة للجلوس مع البنات
حاول سعيد الرحماني الهروب فقام رجال الشرطة بإطلاق النار عليه و م*ات
علم الجميع بخبر حمل صفا و فرحو بشدة
لم تترك مي البنات و كانت بجوارهم في كل شي
قرر ليث تقديم موعد الفرح الخاص بيه على ياسمين
اخبرت شمس ياسمين بان فستان الفرح عليها كما فعلت مع البنات
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في ايطاليا
🌞🌞🌞🌞
سافرت شمس و زين و قصي و الحرس و على رأسهم هاري الى إيطاليا حتى يتم التعاقد على صفقة مهمه
بعد راحة يوم كامل و في صباح اليوم الجديد استيقظ الجميع و نزلو إلى الأسفل حتى يتناولو وجبة الإفطار
نزلت شمس و هي ترتدي فستان باللون الأبيض لمنتصف الفخد و على كتفها بالطو باللون الأبيض و شنطة باللون الجملي و تركت لشعرها الحرية خلف ظهرها
توجهت شمس إلى المطعم و وضعت الشنطة على الكرسي المجاور لها
شمس بابتسامة : صباح الخير
زين بابتسامة : صباح الورد شمسي
قصي بغيرة : هو انتى هتروحي الشركة كده
شمس بابتسامة : رد الصباح الاول و بعد كده ابقي اسأل و علشان اريحك ايوه هروح كده مالو لبسي وحش
قصي بغزل : عسل لبسك وكلك على بعضك عسل
و بغيرة : بس بردو لبسك وحش
شمس برفع حاجب : و انت مالك يا عم و اصلا انت جاي معانا ليه لزمتك ايه
قصي برفع حاجب : جدي وهدان قالي يا قصي خليك مع بنت خالك
شمس بردح : يا روح خالك
زين : شمس الناس بتتفرج علينا معلش
شمس بنرفزة : قوله ملهوش دعوة بيا
زين : قصي اهمد و انتى حبيبتي هدي اعصابك
قصي : يا حنين متقوم تبوسها احسن
شمس بدلع : و يقوم ليه و يتعب نفسه ابوسه انا انا عندي كام زين هو واحد و بس
قامت شمس و نحنت على زين و قبلت خدوده بمنتهي الرقة و الدلع
قصي بغيظ : نسيتي شفا*يفة كمان
شمس بدلع : بس كده عيوني
جائت لتقترب مرة اخري من زين و لكن كان قصي أسرع منها وشد زين لعنده
اطلقت شمس ضحكة رنانة دوي صوتها في ارجاء المطعم
زين بضحك : اداب مين ده يا عم احنا هنتمسك فسق و فجور لما يعرفو أنها اختي و شغالة بو*س فيا
شمس بزعل طفولي : مش اول مرة ابوسك و لا انام في حضنك على فكرة
زين بحنان : عارف يا قلبي انا كلي ملكك بس فى مصر لما نتمسك هنعرف نخرج لكن هنا فيها كلبوش
شمس بضحكة رنانة : لا يا قلبي هنا عادي لكن في مصر هتزف بصجات
قصي : شمس انتى مالك حاسك مهيبرة ( مجنونة )
شمس بضحكة : تصدق و انا كمان حاسه انى شربت أو كلت حاجة مش مظبوطة
هاري : برنسيستي اظبطي كده هنتحبس يا مجنونة
زين : يالا علشان الميعاد
قصي بغزل : اتفضلي يا وحش الكون
اطلقت شمس ضحكة رنانة دوي صوتها في ارجاء الفندق و جعلت انظار الناس تلتفت عليهم فاسرع قصي بوضع ايده على شفايفها حتى تكتم الضحك و اسرعو فى الخروج
جلست شمس في السيارة و خلفهم الحرس و توجهت الى الشركة اما الشباب فتوجهو إلى شركة اخري
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في شركة الكنج
🌞🌞🌞🌞🌞🌞
دخلت شمس المنشاوي بعظمة و قوة يليق بها الى الشركة و خلفها الحرس و توجهو إلى مكتب الكنج و دخلت
الحوار بالإيطالي
🌞🌞🌞🌞🌞🌞
شمس بجدية : صباح الخير
الكنج : صباح النور اتفضلي
جلست شمس و الكنج و بتدا الطرفين فى التعامل حتي توقفت شمس على احدي البنود
شمس : انت كده بتملك حق الصفقة كله ليك
الكنج بغرور : هو ده الصح
شمس بعظمة : انت عارف انا ابقي مين
الكنج : ايوة سيدة أعمال اسمك شمس
شمس بعظمة : انا شمس المنشاوى كبيرة عيلة المنشاوي و الصعيد كله اسال عليا فى اي حد هيعرفك مين هي شمس المنشاوي اسمعني يزن لو انت الكنج فانا البرنسيسة و عمل حسابك الصفقة لو متعدلتش على حسب الأصول و رحمه امي مهتتنفذ فى مصر
يزن بغضب : انتى بتهدديني فى شركتي
شمس ببرود : توتوتوتوتوتو انا بس بعرفك اللي هيحصل
يزن بغضب : الصفقة ملغية
مالك بسرعة : اهدي يزن و حضرتك بشمهندسة شمس اهدي و أكيد هنلاقي حل يرضي الطرفين
شمس ببرود : براحتك انا هفضل لاخر الاسبوع لو حبيت تغير رايك ابقي سلملي على سادن السيوفي
مالك : هو حضرتك عارفة سادن
شمس ببرود : انا و سادن بينا شغل كتير
يزن بغضب : انا مش بتهدد
منصور بصوت عالي : يزن اسكت خالص
يزن بغضب : بس
منصور : بس
و بابتسامة : اهلا و سهلا نورتي الشركة و البلد بشمهندسة شمس
شمس بابتسامة عملية : اهلا بيك منصور بيه
منصور بابتسامة : ايه سبب الاعتراض
شمس بعملية : فى بند في العقد بيحقلكم ملك الصفقة كلها و احنا مجرد وسيط و بس
منصور : البند ده هيتغير و بإذن الله العقد يتجهز و نمضيه بكرا قولتي ايه
شمس بجدية : تمام منصور بيه استاذن انا
قطع كلامهم اتصال يخبر منصور بوجود احدي الأشخاص في المستشفى فاسرعو إلى هناك
مر يومين و تم امضاء العقد بين يزن السيوفي و شمس المنشاوي على خير
و فى مساء يوم اسرع زين إلى الخارج و اخذ سيارة و توجه إلى احدي الأماكن
سيارة و توجه إلى احدي الأماكن
شمس بغضب : يعني ايه محدش عارف راح فين
هاري : و الله يا شمس خد العربية و طلع بسرعة محدش لحق
قصي : اهدي شمس
شمس بغضب أعمي : محدش يقولي اهدي مفهوم و انتم وقفين بتعملو ايه اقلبو ايطاليا عليه
تحرك الحرس بسرعة حتى يبحثو على زين و تركو شمس كالأسد الهائج الذي فى انتظار الهجوم على فريستة
قصي بصوت واطي : ليه كمية الغضب ديه
هاري بصوت واطي : انت متعرفش حاجة ده زين
قصي : يعني ايه زين
هاري : زين يبقي روح شمس و لو حصل حاجة فيه لو خدش صغير هتولع فى البلد بحالها تعرف انها هددت مدير الجامعة بالقتل علشان خاطر زين و علشان خاطرة بردو قلبت الصعيد علشان تعرف تجوزة اللي بيحبها
قصي بذهول : معقولة
هاري : امال لو تعرف انها طلعت الجبل علشان تجيب اللي اذي زين و مكنتش بتضرب و خلاص ديه كانت بتق*تل على طول و فجرت الجبل بالباقي
قصي : ربنا يستر امال لو عرفت اننا من كام يوم عملنا حادثة هتعمل ايه
هاري بغمزة : هتعملك كفتة يا عسل علشان انت اللي كنت سايق
كانت شمس مفصولة عن العالم واخذت الجناح رايح جاي و هي تشد على شعرها بغل و اصبحت عيونها كالع*نة اقسم الجميع اذا وقف امامها اي شخص سوف تق*تلة بد*م بارد
انقطع الكلام فى الجناح و كان اصوات تنفس شمس الظاهرة فقط
شق ذلك السكون المخيف رنين هاتف شمس برقم زين فاسرعت بالرد
شمس بغضب : زين
زين : شمس محتاجك
شمس برعب : انت فين حبيبي
زين : هبعتلك الموقع بس تعالي بسرعة
شمس : تمام
شمس : تمام
اسرعت شمس بالخروج من الجناح وخلفها قصي و هاري و نزلت إلى الأسفل و اخذت سيارة ليست ملكها و ركب الشباب معاها و نطلقت بسرعة بعد أن حددت الموقع
بعد فترة وصلت شمس الي المكان و كان عبارة عن فيلا جميلة نزلت شمس بسرعة و توجهت إلى الباب و خبطت و فتح لها زين فحضنته بلهفة و اخذت تتفحصة بعناية شديدة
زين بابتسامة : انا كويس و الله متخفيش
شمس بقلق : بجد كويس فيك حاجة وجعاك
زين : اقعدي بس و سمعي
حكي زين لها كل شيء حصل من يومين و ما حدث الآن
غضبت شمس و نظرت لقصي بغضب فأسرع برفع عيونه للسقف
مر الوقت و نزلت تلك الفتاة التي ساعدها زين وما كانت اللي جنة الدمنهوري فشكرتهم و دخل مجموعة من الحرس حملو متعلقاتها و غادرو المنزل
شمس بجدية : اتفضل يا بيه قدامي
زين بابتسامة : قدامك و راكي و جمبك و فى حضنك يا شمسي
شمس بسخرية : مش بتثبت يا بن حامد
ركبو السيارات و نطلقو عائدين الى الفندق
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
•تابع الفصل التالي "رواية شمس الصعيد" اضغط على اسم الرواية