رواية شمس الصعيد (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم سهيلة كامل
رواية شمس الصعيد الفصل التاسع عشر
في القاهرة
🌞🌞🌞🌞
جلست مي بجوار شمس الكبيرة
مي : عمتي عاوزة اسالك على حاجة
شمس الكبيرة : اسالي يا بتي
مي : هي اذاي شمس بقت كده و جابت القوة ديه منين
شمس الكبيرة بابتسامة : شمس من صغرها و هي قوية عمك وهدان كان بيخدها معاه المجلس و فهمها حاجات كتير اوي و غير ركوب الخيل و مسك الس*لاح خلها نسخة تانية من جدك عثمان لانها شبهو اوي غير كده شافت مو*ت امها قدام عنيها و كمان حاولو يقت*لو زين علشان كده هى على طول بتخاف عليه من اقل حاجه اي حد يسألها تقوله زين ابني مش اخويا غير لما عمك و اخوكي نزلو هنا مع زين علشان العملية المط*اريد نزلو من الجبل على اساس مفيش حد من الكبار موجود بس هى لبست لبس نجمة وخدت فرستها و طلعت و راهم الجبل قت*لت اللي قت*لتة و جابت معاها ناس غير تفجير الجبل و من يومها و الكل بيعملها مليون حساب و ياويله يا سواد ليلة اللي يفكر يقف قدامها أو قدام حد من عيلتها تنسفة من على وش الارض و انتى شفتي بنفسك اللي عملته في البلد
صابرين : بصراحة يا حاجة ربنا يبارك فيها و يحميها من كل شر من صغرها شافت كتير اوي
شمس الكبيرة : لغاية دلوقتي مقلتش مين ورا قت*ل امها البت شايله سر يهد جبل وساكته
نرمين بعياط : تيتة تيتة
شمس الكبيرة بفلعة : مالك يا بنتي
نرمين بعياط : ملك و صفا كلو الشوكولاتة بتاعتي و انا عوزاها
شمس الكبيرة : ربنا يعوض عليا عوض الصابرين
مي بحنان : خلاص يا قلبي انا هخلي حد من الحرس يجبلك منها تاني
نرمين بفرحة : بجد عمتو اروح اكل بقي
غادرت نرمين و نفجر الثلاثة في الضحك عليها
دخل حاتم إلى الفيلا و سلم على امه و باس اديها و باس ايد شمس الكبيرة و جلس بجوارهم بتعب
صابرين : مالك يا ولدي
حاتم : تعبان تعبان تعبان تعبان تعبان اوي
شمس الكبيرة : اطلب من الرجالة يجيبو الدكتور
حاتم : لا يا ستي مش مستاهلة كل الحكاية ان الشغل كتير عليا اوي بصراحة الله يكون في عون شمس قادة تسيطر على كل ده اذاي
مي : شمس عاملة ذي قصي يوم ما صالح تعب و دخل في غيبوبة كان كده و الحمد لله سيطر على كل الفوضة اللي كانت شغالة و رجع الشركة احسن من الاول
شمس الكبيرة : ربنا يحنيهم من كل شر و يوقف ليهم ولاد الحلال
مي : يا رب سلام انا بقي زمان صالح جيه
شمس الكبيرة : ماشي يا بتي
صابرين : انا هطلع انام
شمس الكبيرة : خديني معاكي يا بتي دول عيال مجانين
نرمين بصراخ : حاتم
حاتم بفلعة : نعم نعم
نرمين : فين الشوكولاتة
حاتم : و الله نارو
قطع كلامه دخول احدي الحرس يحمل شنطة مليئة بالشكولاته فأسرع له حاتم و اخذها منه
حاتم : اتفضلي يا قلبي
نرمين بابتسامة : حبيبي شكرا تعالى بقي استريح فوق
حاتم بعشق : يالا يا قلبي
وصعدو إلى الأعلي كما صعدت ملك الى الأعلي و هي مشتاقة لزوجها و حبيبها و عشيقها زين
مر الوقت و دخل زين إلى جناحة وجدت زوجته و حبيبته و عشق حياته تنام على السرير و تنظر على السماء فتسحب بهدوي و حضنها فنضفضد و لكن استكانت بعد أن شمت رائحته
ملك بعشق : زيني حبيبي حمدلله على السلامة يا قلبي
زين بعشق : الله يسلمك يا عمري وحشتيني اوي اوي
ملك بعشق : و انت اكتر يا قلبي
زين بعشق : تعالي بقي اصلك وحشتيني اوي اوي
وضمها لحضنة حتى يرتوي من عشقة لها طوال الايام الماضية و ذهبو فى عالمهم الخاص
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في صباح اليوم التالي
🌞🌞🌞🌞🌞🌞
نزلت شمس من الأعلي و جلست بجوار جدتها التى صدقتك و اخذها بلهفة بين أحضانها
شمس الصغيرة بابتسامة : قلبي يا شمسي
شمس الكبيرة بابتسامة : حمدلله على السلامة يا قلب شمس
شمس الصغيرة بابتسامة : الله يسلمك يا عمري
صابرين : حمدلله على السلامة يا شمس
شمس الصغيرة بابتسامة : الله يسلمك يا طنط اخبارك ايه
صابرين : الحمد لله يا بنتي
شمس الصغيرة بابتسامة : اعملو حسابكم عمتو مي و عيلتها جايين بعد شوية هيفضلو اليوم كله معانا
شمس الكبيرة بابتسامة : تمام يا بتي
شمس الصغيرة بابتسامة : اه على فكرة جدو و بابي على وصول كلها ساعة و يوصلو
شمس الكبيرة بابتسامة : على خير
مر الوقت و نزل حاتم و نرمين و تفاجو بوجود شمس تجلس بجوار جدتها فاسرعت نرمين لها واخذت تقص عليها ما حدث معها و كيف كان الجميع يحرمها من الاكل
شمس الصغيرة برفع حاجب : كله ده و حرمينك من الاكل امال لو سيبينك تاكلي كنتي عملتي ايه كان زمانك انفجرتي
نرمين بعياط : انتى بتقري عليا
شمس الكبيرة : لا يا بتي هى متقصدش هى بتهز بس
الباب خبط و دخلت عائلة المنياوي و جلسو يهزرو و بعد فترة دخل وهدان و حامد فجريت شمس الصغيرة لهم وحضنتهم بشدة و بعد ذلك جلسو مع بعض
كان قصي يفتح جزء من سوسته الترنج و كانت شمس الكبيرة عيونها مسلطه علي شي بين عنقة
شمس الكبيرة : قولي يا قصي ايه اللي فى رقبتك ده
قصي : فين ده يا تيتة
شمس الكبيرة : السلسلة ديه و ريهالي كده
قصي : حاضر يا تيتة
اخرج قصي السلسلة و فى لحظة شهقت الشمسان الصغيرة و الكبيرة
شمس الكبيرة : جبت منين السلسلة ديه يا قصي
قصي بتعجب : السلسلة ديه معايا بقالها حوالي ٧ سنين ليه
شمس الكبيرة : ضاعت منك السلسلة فين يا بنت نجمة
شمس الصغيرة : لما كنت هنا ايام عملية زين
مراد : لحظة واحدة بس السلسلة ديه كانت في عربيتي بعد ملحقت بنت محاولة خطف و اغتصا
وهدان بصدمة : انت بتقول ايه مراد
مراد : ااااااااااا
شمس الصغيرة : متخفش يا جدي ده يوم مكنت نازله القاهرة بعد عملية زين سواق التاكسي دخل فى طريق غلط و كان عاوز يسرقني بس انا قتلتة على طول و مراد شاف التاكسي وجيه خدني و وصلني المستشفي و السلسلة اكيد وقعت منى فى العربية يومها
حامد : يعني انتي زينة يا بتي
شمس الصغيرة بجدية : مش شمس المنشاوي كبيرة عيلة المنشاوي و الصعيد كله اللي يتقلها كده يا ابويا
وهدان براحة بال : ابوكي ميقصدش يا بتي
شمس الكبيرة : ايه يا بنات هو انتم مش هتقومو تعملو الاكل و لا هنفضل جعانين
شمس الصغيرة بجدية : انا و رايا شغل كتير مينفعش يتاجل بعد اذنكم
توجهت شمس الصغيرة الي غرفة المكتب بعد ان سحبت السلسلة من عنق قصي
حامد : و الله يا مرت عمي مكنتش أقصد
مراد : و الله العظيم يا جدي انا لما رحت علشان اساعدها كانت قتلته و رمته بكل برود انا مقصدش اعمل مشاكل
وهدان : خلاص يا ولدي احنا وثقين في بنتنا بلاش كلام في الموضوع ده تاني وقفلو عليه
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في المكتب
🌞🌞🌞🌞
كانت شمس تجلس في المكتب على نار كيف لوالدها ان يشك في شرفها و عقلها و هو اعلم الناس بانها اكتر واحدة تحافظ عليهم احتراما لهم و لسمعة عائلتها
قصي : شمس اكيد خالى مش يقصد
شمس : عارفه بس انا مخنوقة اذاي بعد العمر و الثقة ديه كلها يشك فيا
زين : شمسي اهدي
شمس بغضب مكتوم : محدش يقولي اهدي مفهوم
سكت الكل وجلسو و هي تجلس تنهج بشدة قطع ذلك السكون دخول احدي الحرس بدون استئذان
الحارس : مصيبة يا برنسيسة
شمس بغضب : اصلها ناقصة قول
الحارس : مازن الشامي ظهر تاني
شمس بردح : نعم يا حيله ام*ك سمعني كده تاني مش كنه خلصنا من شكله
زين برعب : المرة ديه مش هيسكت هتعملي ايه
شمس بغضب أعمي : المفروض يتعمل من زمان كده الدنيا مش هتساعنا كلنا
حاتم بشر : اللي هيفكر يلمس مراتي هنسفة من على وش الارض
قصي : ممكن براحة كده وحد يفهمنا
زين : مازن الشامي كان صاحبي و بردو من الصعيد كان عاوز نرمين بس احنا قولنا هي صغيره مسكتش حاول يخطفها و لحقناها بس بقي مهوس بيها لدرجة كبيرة بس ابوه لحقه قبل ميقع تحت ايد شمس و سفره برا و قالنا انه تعبان و سفره يتعالج
قصي : يمكن اتعالج بصحيح و هيبعد عنها
شمس بهدوء : تمام و انت عينك عليه عاوزه اعرف النفس اللي بيتنفسه كل حاجة بيعملها تكون عندي مفهوم
الحارس : مفهوم يا برنسيسة
شمس : روح انت و بعتلي هاري
الحرس : الباشا مش موجود هنا
شمس : تمام أول ميوصل خليه يجي بسرعة
غادر الحارس و جلس الكل بهدوء
مر الوقت بسرعة وصعد وهدان و حامد الي الأعلي حتي يستريحو و فرضت شمس حماية مضاعفة على البنات
تم ارسال فستان زفاف لياسمين حتى تستعد لحفل زفافها
مر يومين و تم إقامة حفل زفاف ليث على حبيبة قلبة ياسمين و كان الفرح أسطورة بمعني الكلمة
ذهب قصي و صفا و مراد الي الفرح
تألقت نرمين بفستان باللون الازرق مناسب لجسدها و الحمل
اما حاتم تألق ببدلة باللون الاسود
اما ملك فتالقت بفستان باللون الاوف وايت و ايضا مناسب لجسدها و الحمل
اما زين فرتدي بدلة باللون الازرق الغامق
اما البرنسيسة شمس المنشاوي فكانت تتألق بفستان باللون الاسود عاري الكتف الأيسر و ترفع شعرها إلى الأعلي بكل فخامة
نزلت ياسمين بفستان زفافها الذي احضرته شمس لها كباقي البنات
مر الوقت و توجهت نرمين الي الحمام و لكن فى لحظة اختفت من المكان بعد دخولها الحمام و وقف الحرس في الخارج و لكن طال فترة دخولها فاحضر الحرس احدي البنات للاطمان عليها و لكن اخبرتهم بخلو الحمام من النساء
على الناحية الأخرى كان الفرح انتهي و غادر ليث و ياسمين
شمس : فين نرمين حاتم
حاتم : راحت الحمام
شمس بعصبية : و انت اذاي تسبها تروح لوحدها
حاتم : انا
شمس بغضب : خلاص
أسرعت شمس إلى الحمام و وجدت الحرس قالبين الدنيا عليها
شمس بغضب : فين نرمين يا بهوات
الحرس : و الله يا فندم هي دخلت الحمام و احنا وقفنا هنا بس منعرفش راحت فين
شمس بغضب أعمي : الفندق يتقفل كله و كل العربيات تتفتش عاوزة نرمين حالا يالااااااااااا يا بهايم
بهايم
حاتم برعب : نرمين نرمين
شمس بغضب : مش عاوزة اسمع صوت حد
هاري : شمس تعالي بسرعة
دخلت شمس إلى الحمام و وجدت رسالة موضوعة في احدي الحمامات
مضمون الرسالة
{ كان نفسي اخدها قدام عينك علشان تعرفي انك ضعيفة و مش هتقدري تلحقيها بس المرة ديه هبعتلك جثة ابنها اصل انا عاوزها فاضية و كمان هبعتلك فيديو حلو و انا بنزل ابن حاتم اللي فضلتية عليا سلام يا برنسيسة شمس }
صرخت شمس بقوة ارتعب منها الجميع
زين بغضب : لازم نلحق نرمين انا هلم كل الرجالة
شمس بغضب : لااااااا انت هتاخد ملك و الجماعة و هتطلع بيهم على الفيلا يالا
زين : شمس بس
شمس بهدوء مخيف : و حياتك عندي لرجعها هى و بنها بالف خير و انت حاتم
حاتم : رجلي على رجلك مش هسيبك و ده اخر الكلام
شمس : تمام يالا هاري هاتلي هدوم بسرعة
هاري : امرك
قصي : انا معاكي
شمس بجدية : اللي جاي مو*ت و الد*م هيوصل للرقاب
قصي بابتسامة : هفضل في ظهرك لاخر يوم فى حياتي
هاري : شمس الهدوم
اخذت شمس الهدوم و دخلت الحمام و دخلت خلفها صفا بعد ان شاورت لها شمس
خرجت صفا و هي تحمل الفستان و بعدها خرجت شمس و هي ترتدي بنطلون باللون الاسود و بدي اخضر و جاكت
شمس بجدية : هاري قسم الرجالة و طلع جزء مع زين و العيلة
قصي : شمس رجالتي تحت امرك
يوسف : انا معاكي شمس
وهدان بقوة : شمس اختك تنام فى حضن جوزها النهاردة
شمس بقوة : ميبقاش اسمي شمس المنشاوي كمان اصلا هي تحت أيدي
شاورت شمس للحرس بسرعة التحرك و غادرو إلى المجهول لارجاع نرمين و اقسمت شمس على قتل أي شخص مسؤل عن حرق قلوب عائلتها
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
يتبع
الي لقاء جديد في الحلقة القادمة
•تابع الفصل التالي "رواية شمس الصعيد" اضغط على اسم الرواية