Ads by Google X

رواية قسوة عشق الفصل الاول 1 - بقلم ملك عبد اللطيف

الصفحة الرئيسية

 رواية قسوة عشق (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ملك عبد اللطيف

رواية قسوة عشق الفصل الاول 1

فى إحدى الغرف المظلمة التى لاترى فيها شيئاً غيرها هيا صاحبة الفستان الابيض الجميل تقترب ببطأ وتقول: اوعى تتخلى عن خواتك يابنتى اوعى 

البنت ببكاء وهيا تقترب منها ممسكة فى يدها: متخافيش ياماما عمرى ماهتخلى عنهم بس انتى متسبنيش لوحدى ارجوكى خليكى جمبى انا محتجالك اووى 

تبتعبد والدتها وهيا تقول: انا لازم امشى ياحياة ده مصيرى بس اوعى تنسى وصيتى أبدا خليكى مع أخواتك لأخر نفس فيكى 

حياة ببكاء وصورة والدتها تتلاشى من امامها: لا يامااااااماااااااا متسبنيييش ارجوووووكى

وبعد مرور بعض الوقت تستيقظ حياة منهذا الكابوس الذى يأتى اليهامنذ فترة وتفتح عيونها التى مثل الغزلان ببطأ وتقول وهيا تفرك عينيها بأصابعاها كالاطفال:اففففف هوا أنا كل يوم لازم احلم الحلم ده استرها يارب انا خايفة تكون فيه حاجه هتحصل استرها والنبى يارب 
وتنزل من على فراشها وتدلف الى الحمام لتأخذ حماما دافئا يهدأ اعصابها ثم تتوضأ لتؤدى فريضتها وبعد فترة منن الصلاة ترتدى حياة ثيابها الانيقة المعتادة وتهبط من على الدرج بغرورها المعتاد لتناول الافطار مع اخواتها 

.....................................................
استووووووووووووووووووووب
حياةرچدان:تبلغ من العمر25عاماً صاحبةاكبر شاركات عالمية فى مجال الهندسه وغيرها من المجالات الأخرى حياة بنت جميلة جداً جداً عيونها سوداء واسعة مثل الغزال وشعرها مثل لون القهوة طويل نسبيا يصل عند الكتفين تقريبا وبشرتها بيضاء صافية وبهما غمازتين يظهران عندما تضحك جسمها من النوع الكيرلى الرائع قاسية ومغروره جدا فى تعاملتها مع الناس ولا تعرف شئ اسمه الهزار والضحك وعمرها مابتسمت حتى 
.................................................................................
بااااااااااااك
حياة وهيا بتاكل الفطار لوحدها:دادة البنات مصحيوش ليه لغايت دلوقتي؟!
الدادة بخوف:صحيتهم واللهى يابنتى مش عارفة اتأخروا كدة ليه على معاد الفطار 

حياة وهيا تنهض بغضب:دول بيستهبلوا انا قولت كله يبقا جاهز الساعة 7بالظبط على الفطار والساعة دلوقتى 7ونص والهوانم مصحيوش دول بيتدلعوا 

الدادة بخوف من نبرة صوت حياة الغاضبة: يابنتى سيبيهم على راحتهم المدارس قربت وبكرة يصحوا غظبن عنهم

حياة بغصب وصوت عالى:لاااا يادادة فيه نظام فى القصر ده وكلوا لازم يلتزم بيه مش كل يوم تقوليلى سيبيهم وافطر انا لوحدى وهما نايمين فووق انا طلعالهم 
صعدت حياة الدرج لتصل إلى غرفة اختها سيلين 
حياة وهبا بتفتح باب الاوضة بغضب:سيلين انتى ياسيلين الكلب قووووومى بقا كفياكى نوووم انتى مبتزهقيش 
حياة عمالة تخاول عشان تصحا وهيا نايمة زى القتيلة 
حياة وهى تحدث نفسها:البنت ديه مش هتقوم غير بطريقة واحدة بس هيا مبتجيش غير بيها اساسا 
وتمسك حياة كوباية ماية سقعة وهووب تكبها على سيلين لتنهض سيلين بفزع وهى:اييييييهههههه فييييههههه اييييييهههههه عواصف التيفون ديه ولا ايه 
...............استوووووووووووووووووووب...................
سيلين رچدان:تبلغ من العمر20 عاماً تدرس فى كلية هندسة معمارية وهيا اخت حياة الوسطانية يعنى حياة اكبر منها ب5سنين سيلين جميلة مثل اختها عيونها بنية اللون مثل لون القهوة شعرها بنى لامع طويل جدا يتخطى ظهرها بكثير وجسدها ممشوق سيلين بنت مرحة واجتماعية جدا وتعشق الهزار عكس اختها تماماً.................بااااااااااااك............................
حياة بسخرية: انا هوريكى عواصف التيفون اللى على حق لو مصحتيش ونزلتى تفطرى زى الخلق مابيعملوا 

سيلين بمرح: اظن ان الخلق دوول مش كلهم بيقوموا يبيعوا لبن زينا 
حياة: يبيعوا لبن! هوا انا عشان بقومك بدرى يبقا تبيعى لبن 
سيلين: لا لا مش قصدى والله بس احنا فى إجازة ياابلة ومن حقنا نأخذ قسط من الراحة ولا ايه 😂
حياة بسخرية: ليه ياختى تكنش انتى اللى بتخدمى هنا وانا مش عارفة 

سيلين بنوم: اففف بقا ياابلة سيبينى اناام بالله عليكى نصاية والنبى نصاية 

حياة: انا هروح اصحى اخواتك يدوبك تكونى غسلتى وشك ونزلتى يلااا 
سيلين: حااضر لفى لفة وارجعى 
لتخرج حياة من غرفة سيلين وطبعاً سيلين تكمل نووم وتدخل إلى غرفة اختها الاصغر نازلى لتراها تؤدى فريضتها بخشوع 
حياة بعد مانازلى خلصت صلاة: حرما ياهانم 
نازلى: جمعا انشاء الله ياابلة فيه حاجه 
حياة: لا واللهى لسة فكرة سامعة صوتى عمالة ازعق وانتى ولا هنا مهنش عليكى تنزلى حتى 
نازلى: كنت نازلة انتى اللى جيتى فجأة 
حياة: طب يلا انزلى عشان فيه كلام مهم عاوزة اقولهولكم 
نازلى: لو بخصوص سيلين مش هنزل انا بقولك من دلوقتى مش كل يوم خناق 
حياة بغضب: ايوة بخصوص سيلين وهتنزلى وتسمعى كلامى غظبن عنك يلاااا 
نازلى وهوا بتجرى للخارج: ماشى ياسطا هو انا قولت حاجة ده انت اللى فى الحتة الشماال 
استوووووووووووووووووووب.....................................
نازلى رچدان: تبلغ من العمر 19عاماً تدرس فى كلية علم نفس وفلسفة لأنها تحبها كثيراً اخت حياة وسيلين الوسطى نازلى جميلة جداً ولكنها لا تبين هذا الجمال لأنها ترتدى مثل الرجال وتضم شعرها الطويل البنى لفوق على شكل كحكة دائما عندما تخرج للجامعة وهذا من وقت موت امها وهيا تفعل ذلك.......................... بااااااك..........................................
حياة وهى تحدث نفسها: اهه يارب صبرنى على العيال ديه والنبى ي...... ليقاطعها صوت اختها الصغرى انجى التى تحبها كثيراً 

انجى: ماما حياة انتى بتكلمى نفسك؟ 
حياة وهى تستدير لها وتنزل لمستواها من الطول: لا ياقلب وروح حياة بس اخواتك جنونى شوية كالعادة 
انجى ببراءة: ليه هما بيعملوا ايه 
حياة: لا ولا حاجة خليكى انتى على نياتك يلا بينا ننزل ياروحى يلا 
انجى وهيا تعطى لحياة قبلة فى وجهيها: يلا 
وتنزل حياة وانجى معا ويجلسون على السفرة ونازلى معهم وسيلين لسة منزلتش ههههه 😂
حياة بغضب وصوت عالى لتسمعه سيلين: سيلييييييييين لوووو منزلتيش دلوقتى مششششش هتسافرى امريكاااااااااا 

فوق فى غرفة سيلين بعد ماحياة مشيت تليفونها رن وكانت صاحبتها لمار المجنونة زيها 
سيلين وهى تجيب على الهاتف:ايه يافصيلة انتى فيه حد بيرن الصبح كدة 
لماار بضحك:مانا عارفة ياختى ان اختك بتصحيكى دلوقتى وغظبن عنك 
سيلين بمرح: شكلى بقيت مشهورة بسبب موضوع النوم ده 
لمار:ماكلنا فى الهوا سوا ياختى ماانا كمان اختى بتصحينى بدرى ومش رحماانى 
سيلين بضحك:هههههه احسن تستهلى المهم ايه المخليكى متصلة دلوقتى ياكلبة البحر 
لمار:متصلة ياختى عشان تنزلى معايا نشترى حبة حاجات للجامعة بماانك مش مسافرة أمريكاا 
سيلين بتأفف:اوووف بقا مش عارفة حياة مش راضية ليه؟
لمار:خايفة عليكى ياعبيطة انتى هتروحى أمريكا ولوحدك مش الشارع اللى ورانا!
سيلين:برضو هحاول اقنعها اصل.............اعااااااا حياة بتنادى عليا بااى 
لتقفز سيلين من على السرير بسرعة وتغلق الهاتف بوجه صديقتها لمار وتجرى بسرعة على الدرج 
سيلين وهيا تنزل الدرج بسرعة:انا جييييت اهو معلش اتأخرت عليكو مهما جهزت نفسى 
نازلى وهيا تأكل وتقول بسخرية:لا ماهو باين عليكى حتى بالأمارة وشك اللى مغسلتهوش ده 
سيلين وهى تجلس على المقعد المجاور لنازلى وتهمس فى أذنها:اسكتى بقا يخربيتك انتى مبتفوتيش حاجة علطول كدة زى اختك!
حياة:سمعتك علفكرة 
سيلين:خلاص بقا ياابلة كنت بكلم البت لمار فنستنى انى انزل واللهى 
حياة:ولمار كانت عاوزة ايه علصبح كدة 
سيلين وهى تتمتم بصوت مهموس تكاد تسمعه حياة:طب كويس انك عارفة اننا الصبح بدرى 
حياة:بتقولى حاجة!
سيلين:لالا بقول ان لمار عاوزانى انزل معاها نشترى هدوم للجامعة بما انى مش مسافرة أمريكا يعنى 
حياة:ومين قال انك مش هتسافرى أمريكا 
سيلين بأستغراب:قصدك ايه؟!
حياة:قصدى انى موافقة تسافرى 
سيلين بسعادة وغير مصدقة:انتى بتتكلمى بجد ولا بتهزرى!
حياة بغضب من اختها الغبية:انا شكلى هغير رأيى عن إذنكم 
كانت لسة هتقووم راحت سيلين صوتت من الفرحة وفضلت تنطط 
سيلين وهيا بترقص من الفرحة:اعاااااااااااااا وهسافر أمريكا ياجدعاااااااااااااان 
نازلى:اهدى يامجنونة خرمتيلى ودنى 
حياة:كويس انك فهمتى 
سيلين وهيا تقفز على اختها لتضمها إليها:شكراً ياابلة مش عارفه اقولك ايه شكراًبجد 
حياة وهيا تحضنها:مفيش مابينا شكر ياهبلة انا اختك الكبيرة 
سيلين وهى تخرج من حضن حياة:طب ماكان من الاول ايه لزمته العقاب اللى عقبتهونى ده 
حياة:عشان انتى قليتى أدبك عليا واتخطيتى حددوك معايا
سيلين بضحك:خلاص واللهى مش هتتكرر تاني انا اسفة 
نازلى بسخرية:ايه المحن ده يابت جيباه منين 
سيلين:منك ياختى هيكون منين يعنى!
حياة:بس يابت انتى وهيا انتو هتتخانقوا قصادى!
وانتى ياسيلين روحى اشترى الهدوم اللى هتلزمك للسفر بس تروحى مع لمار 
سيلين بسعادة:حاضر ياابلة 
حياة وهيا تخرج شئ من حقيبتها وتعطيها لسيلين:وخدى الكريدت كارت بتاعك اهو 
سيلين:اوكى شكراً هروح بقا اجهز نفسى عن إذنكوا 
حياة:ماشى بس متتأخريش هما ساعتين شوبينج وتيجى وخدى السواق معاكى متسوقيش انتى 

سيلين بغضب:لا ياابلة مش كل مااجى اخرج آخد السواق معايا مفيش فمرة خلتينى اسوق عربيتى 
حياة بغضب اكبر منها:ده اللى عندى مش عاجبك متنزليش ومفيش سفر كمان و.......
سيلين بمقاطعة:لالا خلاص وماله السواق ده حتى موززز 
حياة: خليتى السواق بقا موززز انا رايحة الشركة باى 
سيلين ونازلى وانجى فى نفس الوقت:باااااى 
وعلى الجهة الأخرى خرجت حياة من قصرها متجها إلى سيارتها التى هيا من اعلى الماركات العالمية 
متجهة إلى شركتها او بالأصح مجموعة شركاتها العالمية 
................................ 
فى قصر آخر بالقرب من قصر حياة رچدان 
تنزل لماار مسرعة من على الدرج 
لمار: صباح الخير ياچانسو 
چانسو وهيا تأكل: صباح النور ايه اللى مصحيكى بدرى كدة مش عاويدك؟! 
لمار وهى تجلس: اصلك خارجة مع سيلين هنشترى شوية هدوم للجامعة 
چانسو: امممم وحياة عارفة على كدة! 
لمار: اه اكيد عارفة 
چانسو وهيا تنهض: ماشى بس متتأخروش ساعتين بالكتير وخدى السواق معاكى انا ماشية رايحة الشركة بااى 
كادت لمار ان تعترض ولكن ذهبت چانسو لتحدث نفسها بغضب: اووففف ساعتين بس هوا انا هلحق ديه سيلين لوحدها عاوزة عشر ساعات يلا امرنا لله هنعمل ايه 
وتذهب لمار لتصتحب سيلين ليخرجوا معا
.................................................... 
وعلى الجهة الأخرى فى مجموعة شركات حياة رچدان تدخل حياة بهيبتها وغرورها المعتاد والجميع يسلمون عليها وخائفون منها لأن اليوم هوا يوم موتهم عندما تعلم حياة اللى حصل من وراها فى الشركة 
نادية السكرتيرة: صباح الخير حياة هانم 
حياة: صباح النور چانسو جت ولا لسة 
نادية: لا لسة مجتش 
حياة: ماشى لما تيجى خليها تعدى عليا فى متكبى وهاتيلى القهوة لوسمحتى 
نادية: حاضر ياهانم فى مو.......... 
لتمشى حياة قبل ان تقول لها نادية باقى الكلام 
نادية وهى تحدث نفسها: اففف مستعجلة على ايه دى يارب متزعقليش بس انى مقولتلهاش استر يارب.........................
وعلى الناحية الأخرى فى قصر اكثر فخامة وجمالا من قصر حياة رچدان تنادى الأم بأعلى صوتها على ولدها الكسول 
الأم بصوت عالى: كناااااان قوووم بقاااااااا يابنى حراااااام عليك تعبت منكككك قووووووووم 
كنان بنوم ويهلوس فى الكلام: خلاص بقا يابت ماتتعدلى حبة هوا انا هموتك 
الأم بصدمة من ابنها: بت! ده بيقولى بت ولا انا بقيت بخرف انت ياوااااااااد ياكناااااااان 
كنان وهو ينهض بسرعة وفزع: فيه ايه فيه ايه البوليس كبس ولا ايه؟ 
الأم بنفاذ صبر: لا انت شكلك اتجننت بوليس ايه يابنى ده اللى كبس واللهى حرام عليك ياكنان 
كنان: ايه ده هوا انا جيت على اوضتى إمتى؟ 
الأم: إمبارح ياصايع ياضايع يابتاع البنات 
كنان: ماانا عارف ياماما انى صايع وضايع قولى غيرها 
الأم: طب اتنيل قوم بقا عشان ابوك مجمع اخواتك وعاوزكم تحت يلا 
كنان: لا وانا اقوم ليه؟ ومالى اساسا باجتماع رئساء الوزرة اللى تحت ده مش نازل 
الأم: كناااان ابوك عاوزك وقال كله يبقا على الفطار النهاردة متعصبهوش وانزل يلا وغير هدومك ديه 
كنان: ماشى ماشى هقوم وأمرى لله لينهض ويقبل رأس امه: صحيح مقوتلتلكيش صباح الفل ياست الكل النهاردة نستينى واللهى 
الأم: اه كل بعقلى حلاوة ياواد 
كنان: لا واللهى انتى بتشكى فى حبى ليكى ياموزتى 
الأم بصدمة: موزتك! يانيلة بختك فى ابنك الكبير يانرمين انا طالعة برة احسن هتجنن منك غير هدومك وانزل 
كنان: ماشى عرفنا خلاص 
لينهض كنان من على السرير ويتجه إلى الحمام ليأخذ حماما باردا ويتوضأ ويؤدى فريضته ويرتدى ملابسه الكاجول وينزل للأسفل...... 
استوووووووووووووووووووب..................................... 
كنان الجندى: شاب يبلغ من العمر 28عاماً وسيم جدا جدا موزز من الأخر طويل نسبيا مفتول العضلات عيناه بنية اللون ولامعة جداً ومرح ويحب الهزار جداً وضايع زى ماامه بتقول طول النهار مع البنات وسايب الشغل لخواته مع انه اكبر واحد فيهم بس مش ماسك شركات ابوه اللى هيا اكبر شركات العالمية بعد شركات رچدان والواد ده البطل ياجمااعة اللى بطلتنا القاسية هتطلع عينه هههه 😂
بااااااااااااك............................. 
كنان وهوا ينزل الدرج:صباح الورد والفل والياسمين على احلى عيلة فى مصر 
الجميع:صباح النور لسة فاكر تصحا 
كنان بمرح:ايييههه كلكوا عليا ولاايه 
الأم بضحك:قعد يابنى ربنا يهديك ويصلح حالك اقعد 
ليجلس كنان بجانب والده حازم الجندى وأمامه يزن اخوه الصغير
حازم:لسة فاكر تشرفنا على السفرة يابيه 
كنان:واللهى ياحجوج انت عارف الظروف مش بإديدى العيال مطلعة روحى 
الأم بصدمة:ايه عيال!!!!انت اتجوزت من ورانا يواد
يزن بضحك على امه:اتجوز ايه ياماما ده بيهزر زى عادته 
حازم:بطل تقل دمك ده ياكنان والنبى مش نقصك 
كنان:ليه ياحجوج ماما مزعلاك ولا ايه
الأم:كنان احترم نفسك 
كنان بضحك:خلاص خلاص فيه ايه بقا سبب الاجتماع المفاجئ ده!
حازم بجدية:عاوزك تكلم احمد اخوك عشان ميسافرش 
كنان بجدية هوا الأخر:ليه هوا احمد مسافر!
يزن:آه ياكنان مسافر بعد تلت ايام أمريكا وانت عارف بقا احمد لما بيعوز حاجة لازم يعملها
كنان:طب ماتسبوه يسافر ياجمااعة بتتقلوا عليه ليه كفاية اللى هوا فيه 
الأم والدموع تملئ عينيها:ماهوا مش ناوى يرجع مصر تانى يابنى يعنى سفره ده هيدوم هناك 
حازم:ايوة يابنى ولازم تقنعوه ميسافرش وإلا هتصرف معاه تصرف مش هيعجبه 
كنان بغضب:بابا احمد مش صغير وعارف هوا بيعمل ايه وكويس اووى كمان مش هنيجى احنا نحكمه سيبوه يسافر ويبعد عن الماضى بقا 
حازم:ماضى ايه ده اللى مش عاوز ينساه ومقاطعنى بسببه 
كنان:هوا ليه حق بصراحة يعمل كدة واكتر 
حازم بغضب:كناااان ولا كلمة فى الموضوع الزفت ده اعمل اللى قولتلك عليه وحاول تقنعه 
كنان وهو ينهض:ماشى هحاول مع إنى عارف اخويا بس ماشى عن إذنكم 
حازم بسرعة قبل ماكنان يمشى:استنى 
ليلتفت له كنان:ايوة 
حازم:عدى عليا بليل فى الشركة عاوزك في موضوع مهم 
كنان:ماشى هحاول 
حازم:متحاولش بقو...................
ومشى كنان من امامه متجها إلى اخيه احمد 
...................................................
وعلى الناحية الأخرى اما قصر رچدان تقف لمار منتظرة صديقتها المجنونة سيلين 
سيلين:لمااااااااااااااااااااار
لمار بخضة:ايه يامجنونة خضتينى فيه ايه مالك 
سيلين وهى ترقص وتقفز وتمسك يد لمار تدور بها:حياااااة واقفت على السفررررر اعاااااااااااااااا 
لمار بتعب من الف بتاع سيلين:طب اهدى اهدى 
سيلين بفرح بعد ان تركتها:انا مش مصدقة لغايت دلوقتي ان حياة وافقت 
لمار:ازاى وافقت بعد ماكانت معترضة وكمان عقبتك 
سيلين:واللهى ماعارفة هيا كدا بغزالة بس المهم هسافر يابت 
لمار بضحك:طب يامجنونة خلينا نروح نشتريلك حاجات اللى هتعوزيها للسفر يلا اركبى 
سيلين:اركب فين؟!حياة قيلالى خدى السواق معاكى وخدى لمار بالعربية 
لمار:چانسو قالتلى نفس الكلام خلاص انا هاجى معاكى والسواق بتاعى يمشى يلا 
سيلين:ماشى يلا نروح بسرعة عشان مقدمناش غير ساعتين 
لمار:اوعى تقوليلى حياة قالتلك ساعتين بس😂
سيلين بضحك:مع الاسف اه 
لمار:ربنا يهدى اخواتنا دول حتى تفكيرهم زى بعض هينقتونا 
سيلين بمرح وهى تركب السيارة:هنعمل ايه بقا جيل منيل اللى طالع ده 
لمار بضحك:ههههههه اه واللهى 
ليركبوا السيارة سوياً متجهين نحو المول 
..............................................................
فى شركة حياة رچدان وخاصة فيه مكتبها تجلس تشرب القهوة خاصتها وتنظر إلى الاوراق الصفقة التى أمامها بتمعن 
حياة وهى تكلم چانسو:كدة تماام اووى بليل انشاء الله نوقع الصفقة 
چانسو:حياة بس فيه حاجه انتى مخدتيش بالك منها 
حياة وهى تنظر للورق:ايه هيا؟
چانسو:الشرط الجزائى 10مليون جنيه 
حياة بغضب:ايه عشرة مليون انتى اتجننتى ياچانسو وليه مقولتليش من ساعتها 
چانسو:انا بحسبك عارفة هوا مش مكتوب فى الورق معاكى 
حياة:لا مش مكتوب الورق ده شاكله ناقص 
ليقطعهم صوت خبط على الباب وتدلف نادية السكرتيرة
نادية بخوف:حياة هانم الورق ده نسيت احطهولك على مكتبك امبارح 
حياة بغضب:ولسة فاكرة دلوقتى بعد ماچانسو وقعت عليها
نادية:نسيتت.....
لتقاطعها چانسو وتشير لها بالذهاب:خلاص ياحياة مفيهاش حاجه يعنى احنا كدة كدة بنكسب الصفقات كلها 
حياة:بس احتبرى حصل حاجة ولا الجندى الكلب ده اخدها مننا نبقا هنروح فى داهية 
چانسو:متخافيش ميقدرش يعمل حاجة ومعندهوش 
الميزانية اللى عندنا عشان يخدها بسعر اعلى 
حياة:هنشوف اخرتها مع الجندى ده ايهه 
...............انتهى البارت 
ده كدة الفصل الاول من الرواية هوا لسة مفيش احداث يجمااعة البارت ده تعريف عن الشخصيات وحياتهم لكن اللى جاى ضرب نااار صدقونى

  •تابع الفصل التالي "رواية قسوة عشق" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent