رواية منقذي (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم نور الفجر
رواية منقذي الفصل الحادي والعشرون 21
البارت الواحد والعشرين
منقذي
تغيرت ملامح وجه الي الغضب والانزعاج بعد قرائه العقد
-انا ما اتفقتش مع جاسر بيه علي كده.....انتي غيرتي العقد
كانت جالسه وعلي وجها ابتسامه سخريه وفي يدها القلم تحركه
-ده كان اتفاقق مع عمي...بس انا الي همسك الشغل
-يعني ايه
-يعني الشغل هيمشي بنظامي انا.....لو مشعجبك اتفضل بره...في مصانع غيرك تتمني الفرصه دي
همست دلالا له
-هو في ايه
-خدي اقرئي
اخذته لتندهش
-هتكون نسبه الربح بي التساوي....ونسبه الخصاره احنا نشيل 70%
-ده الي عندي....ها قولت ايه
نظر اسلام الي دلال
تحدثت بهمس
-انا برئي متعملش كده....هيكون في فرص تانيه
-بس انتي عارفه انا محتين الغشل ده كويس....وما اظنش ان هتجي فرصه زي دي
-اممممم خلاص
امسكت يده
-انا وثقه من اختيارك
ابتسم لها
-ماشي
كانت تراقب ما يفعلان والدماء تغلي داخلها بسبب قرب تلك الفتاه منه .....لكن لما هي مهتما به انه طليقها
-خلاص خلصتم....قرارك ايه يا اسلام بيه
-ماشي...هنمضي العقد
-تمام
وبي الفعل مضي اسلام العقد كما كان مخطط له كان هذه اول خطوات من انتقامها
-يشرفنا الشغل معاكي
-الشرف ليا
-يلا يا دلال
خرجوا وهي ذهبت إلى مكتبها
__________________
-جايه...من بيخبط لحظه
فتحت الباب لتجد جاسر امامها
-انت الي جايبك هنا
دخل وقفل الباب خلفه
-مالك مستغربه ليه
-هو الي مستغربه ليه....مش انت اخدت الي انت عيزه...عايز مني ايه بقي
-لسه...لسه يا وفاء مصفتش حسابي معاكي
-ايه....انت بتكلم عن ايه
-عن ايه....عن اهناتك ليا...زمان...عن خداعك...عن كذبك عليا.....بس متقلقيش...هاخد حسابي معاكي علي كل كلمه قولتيها في حقي
-اطلع بره...انت انسان قذ'ر
-تؤ تؤ....مش انا الي قذ'ر يا وفاء....انتي....انتي اخب'س..وحده شفتها في حياتي
-امشي من هنا....وياك تفكر تجي تاني
-ههههه...متخفيش.....مش انا الي هاجي....هيجي الوقت وانتي الي هتجي تترجني ....انا كنت جاي بس ...احذرك من الي جاي....سلاام ...يا وفاااء
غادر وهي كانت في حيره...ماذا يقصد بكلامه هذا
-اعمل ايه. ....اعمل ايه تعبت بجد
وفي هذه الاثناء....رن هتفها لتجيب عليه
________________
في المصنع...مكتب اسلام
-انا جعانه تحب ناكل بره.....اسلام....اسلم انت معيا
-هاا...اه اه....كنتي بتقولي ايه
-انت بتفكر في ايه
-ليه العقد اتغير...غيرت نسبه الخساره ليه....شوفتي النسبه بقيت عمل ازي. ...د ده لوحصل حاجه...مش هنستحمل
-ان شاء الله مش هيحصل حاجه...انت بس بتفكر كتر...سيبك بقي من الموضوع ده.....انت قولت ان علي اخر الشهر ده هيكون فرحنا صح
صمت....هل حقا سيقدم على تلك الخطوه ويتجوز من دلال....ولكن ماذا عن قلبه....انه مازال متعلق بها
-اسلام
-ايوه يا دلال اخر الشهر ان شاء الله
-كده فاضل تلات اسابيع....انا مبسوطه اوي
اقتربت منه وجلست علي قدمه
-انت مش متخيل انا كنت مستنيه اليوم ده قد ايه...من زمان اوي
اغمض عينه ....قلبه وعقله لا يفكر الي فيها
F
-ضووء...متغلبنيش معاكي....تعالي كلي
-ا انا لو كلت...هتدني..الدواء ...وهو مر ووحش
-لازم تخدي الدواء عشان تخفي
-بس انا....كويسه...م مش تعبانه
اخذها في حضنه واجلسها على قدمه
-عارف انك مش تعبانه....بس لازم الدواء ده عشان تقبي احسن...والنوبات دي مترجعش
-م..ماشي
-يلا كلي
-س.. سبني ...اقوم
-لاء...انا مستريح كده
-اسلااام
-هههه...بقنا نتعصب
B
-ضوء
همس بها بصوت مسموع نسبيا
نظرت له دلال بغيظ من ذكر اسمها وجده دمعه تسيل من عينه رغم عنه وهو مضغمض عينه
دلال لنفسها
-انت لسه بتفكر فيها...ليه...ليه يا اسلام...انا ضيعتك مره...ومش هتحصل تاني
قبله من خده
افاق على قبلتها
-امم سلوم...بتفكر في ايه قلتها بدلع
اعتدل في جلسته
-مفيش...ر روحي دلوقتي يا دلال عندي شغل
نهضت
-ماشي
خرجت
عاد لينظر هو في الفراغ
-ليه...ليه وصلنا لهنا
________________
-انسه ضوء....انتي طلبتني
-ايوه. ..الشحنه اول ما هتوصل خليهم ميحطهاش في المخزن تروح المصنع بتاع الاستاذ اسلام
استاذ...هكذا اصبحا يوجد القاب بينهم بعد ان كانت تناديه بسمعه....لكن لاوقت للرجوع...حق والديها يجب أن يعود....ولما عادت تفكر فيه...هو الشخص الذي بسبب عائلته تدمرت عائلتها
-انسه ضوء
افاقت على صوت اسماء
-فهمتي هتعملي ايه
-ايوه...هكلم بتوع المخزن وسواقين ...الشحنه تنزل هناك
-ماشي....خل الشغل يجهز بسرعه
-تمام
-اي اوامر تانيه
-لاء..روحي انتي....ااه..لوسمحتي خلي هادي يجي علي المكتب
-بس...
-بس ايه
-استاذ هادي خرج
-ايه..من امتي
-من حوالي ساعه
-امم..تمام...روحي خلصي الي قولتلك عليه
-ماشي
خرجت اسماء
-راح فين ده
____________
في المساء كانت عائده بسارتها رن هتفها
-الو...ايوه يا عمي......ايه. ...هو ....خلاص..خلاص.....انت هتصرف...متقلقش
قفلت
-الغبي
_____________
في احد النوادي الليله. ....كان جالس وحوله فتاتين وفي يده كاس من النبيذ
-اصبلك...تاني يا هادي
-ل..ل...ما ماشي
دخلت حينها وهي مشمئزه من المنظر جميع الفتيات هونا يرتدين ملابس تظر اكثر ما تستر
تقدمت نحوه ونظرت بقرف له ولي الفتاتين
-حضرت الاستاذ المحترم بيعمل هنا ايه
رفع نظره لها
-ض ..ضوووء....الي ج..جابك
-عمي قالي انك هنا....وهتكون شارب ومش هتعرف تسوق
-كتر...خيرك...انا..هروح لوحدي...ووبعدين...حد يسب...الجمال ده ويروح
كان يقصد الفتاتين
-قوم...خلينا نروح...لو حد شافك...هتكون فضيحه لشركتي
-ده ...كل الي همك
-ا ايوه
-ما تسبيه...انت مالك بيه
-ابعدي عني احسنلك يا بتاع انتي -هو مش عايز يروح...مش كده يا بيبي
-به ايه..وسعي كده
دفعتها واقترب منه
-قوم...خلنا نروح
نهض معهل ولكن لم يكن يتسطيع ان يسر وحده
-وكنت عايز تروح لوحدك
سندته حتي خرجا وصعده معها في السياره
-جته القرف يا اخي....معرفش بتستحمل المناظر دي ازي
-ا..انتي الي خلتني اجي هنا
قالت وهي تشغل السياره
-انا. .؟؟...ليه جنت ضربتك علي ايدك عشان تجي
-مش عارف انساكي...ل ليه مش عيزه تصدقي ان بحبك بجد
-ههههههههههه.....اسكت ياعم انت شارب...وبعدين انت مفكرني هصدقك....انت اخر واحد ممكن اصدق كلامه
عقد حواجبه
-ليه...مش عيزه تصدقني
-بسبب الي عملته وبتعمله...كل يوم تسبتلي انك مقرف وانك عمر ما هتتغير
-هتغير عشان...صدقني
-كنت اتغيرت .....بس زي ما انت....اسكت بقي خلني اركز في السواقه
_______________
-ايدا هو عمي فين
ساعدته في الدخول لغرفته
جلس على السرير
-اياك تروح هناك تاني
كان ينظر لها ولا يتكلم
-يلا نام
كانت ستخرج ولكن في غضون بعض الثواني كانت اسفه وهو فوقها
-ا انت بتعمل ايه يا مجنون....ابعد عني
-مش...قادر...بجد مش عارف ليه.....انا بحبك بجد
-وانا مش عيزه حبك....ابعد...ابعد بقي يا هادي
كانت تحاول الافلات منه ولكن كان يمسكها بي احكام.....بدء يقرب وجه منها حتي شعرت بي انفاسه الساخنه علي وجهها
لتتذكر ذالك اليوم
F
عندما كامت صغيره
-خدي كل.....عارف ان بابا قاسي عليكي اوي
كانت تبكي من الم جسدها
-بطلي عياط يا ضوء.....انا هحمكي منه
-ا ...ايدي...بتوجعنييي
-معلشي
قدم لها الطعام....كانت تأكل وهو عيونه تلمع بي الشهوه حتي في صغر سنه
-طعمه حلوه
-ايوه...شكرا
-في حاجه علي بوقك
-فين
-هنا
قلها وقام بتقبيلها بقوه حاولت دفعه لكنه استمر في ذالك
-طمعها حلو اوي...ومش هتكون لغيري
B
بدئت الدموع تتغلغل في عيونها وبدء جسدها يرتجف
-ا ابعد...ابع...
كان باقي صوتها في حنجرته....قبل'ها تش'هوه شديده....كان يقبلها يعن'ف
ابتعد عنها بعد مده .....استجمعت قوتها دفعته
-حقي'ر....ق'ذر
كانت ترتجف بشده ...تبكي
-ضوء
صفعته على وجه ...وخرجت
_____________
في الصباح
-اااه دماغي حاسس انها هتنفجر
نظر حوله
-انا جيت هنا ازي
تذكر ما حدث...نهض
-ضوء
خرج من غرفته وذهب اليها طرق الباب لكن لم تجب
دخل وجدها نائمه والدموع علي خدها....لقد ظبت تبكي طول اليل
خرج لانها لو استيقظت ورئته ستغضب
_______________
-مبسوط كده
-ماما...ارجوكي....انا فيا الي مكنفني
-ربنا يهديك
-انا نازل عيزه حاجه
-لاء...عيزه سلامتك
خرج وذهب المصنع
-دلال
-ايوه يا اسلام بيه
-الشغل بدء في الشحنه ابي جت
-ايوه...من انبارح
-تمام...لازم نخلصها بسرعه
-هتخلص حسب القدير علي اسبوع ونص
-تمام
-فيه...ايه....شكلك تعبان
-لاء..انا كويس متشغليش بالك...اعمليي قهوه بس
-ماشي
_______________
بعد مرور اسبوعان
-كله تمام
-ايوه...متشغليش بالك
-مش عيزه ولا غلطه...الغلط يعني الموت
-متشلش هم
-تمام يلا
____________
-اتصلي على الأستاذ اسلام عشان نحدد معاد لتسلم ونزول في الاسواق
-حاضر
-يلا بسرعه
_______
-اسلام بيه
-ايوه..مين
-انا اسماء من شركه وائل. ....انسه ضوء بتقولك ضروري تخي عشان نحدد وقت التليم بما ان الشغل خلص...تي وقت حضرتك فاضي فيه النهردا ممكن تجي فيه
-تمام...هاجي دلوقتي
-ماشي
قفل
-دلال. ..دلال
دخلت
-ايوه
-انا رايح مشوار...خلي بالك من الشغل
-تمام
_______________
عند الساعه الرابعة عصرا
-كده تمام...بكره كل حاجه هتتسلم
-ماشي....ض..انسه ضوء
-ايوه
-ضوء انتي ليه بتعملي فيا كده
-افندم. ...انا عملت ايه
-ليه بعدتي عني كده
-ده مكان شغل. ...معنديش وقت لتفهاتك
-تفهات....مسميه علاقتنا تفها
-ايوه. ..ايوه يا اسلام كانت ولا تزال تفها...وجودي معاك كان غلط....وغلط أكبر اني لسه بكبمك اصلا....اتفضل بره
-انتي بجد بقتي تكرهني....مبقاش عدنك حب ليا
صمتت ولم ترد
-ضوء....ا انا لسه مش عارف اتخطاكي
-هههه لاء بجد...فرحك بعد اسبوع وتقول مع عارف اتخطاكي....مفكر بتتضحك علي عيله صغيره....انا معوتش ضوء التي تعرفها
-ا...
قبل ان يتحدث رن هاتفه ولكن اغلقه
-ضوء....اسمعني انا مليش ذنب...ليه تعذبني معاكي
-الكلام خلص
خرج وهو حزين جدا لما تكره هكذا....ركب يسارته
رن هاتفه مجدد اجاب وفتح الاسبيكره
-ايوه ي...
سمع صوتها وهي خائفه وتبكي
-اسلام ا..المخزن...المخزن
-ماله..فيه ايه
-المخزن النار مسكته فيه
•تابع الفصل التالي "رواية منقذي" اضغط على اسم الرواية