رواية شمس (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم امل السيد
رواية شمس الفصل الثاني والعشرون 22
الفصل الثاني والعشرين
شاف شمس مستسلمة قرب منها أكتر وبدأ يفك حجابها عنها شمس حست بأيدين عمار اللي بتفك حجابها زقته بعيد عنها قامت ضر"به بالقلم على وشه
عمار بصلها بصدمة وغضب: إيه اللي أنتِ عملته ده أنتِ مجنونة
شمس: مين أداكَ الحق تقرب مني ولا علشان عديتها لك أول مرة تبقى تعملها تاني لا يا دكتور أنا مش سهلة للدرجة دي قلت لك هتتعب قوي معايا أنا قلبي خدوا حد تاني مش حب غيره أحسن تروح تتجوز حد تاني لكن أنا لا
عمار: لما قربت لك دلوقتي حسيت أنك بتبدليني المشاعر نفسها بس
ماعرفش إيه اللي خليكي تبعدي فجأة كده أتصرفي بغباء بس ماشي شمس اعترفت بحبي أن أنا بحبك
أنتِ مش عاوزه الحب ده ماشي بس اللي أنا حسيت دلوقتي إنك بتحبيني خايفه
عاصم ما"ت يعني مش موجود وأنا اتجوزتك يعني أنا جوزك مش هو دلوقتي اقتنعي كده أنتِ لسه صغيرة واللي في سنك دلوقتي بيتجوزوا يعني مش هتضيعي حياتك كلها على ذكريات ملهاش أي فايدة شوفي حياتك قرار يرجع لك أنتِ
شمس بعناد: وأنا مش هغير رأيي
الذكريات اللي أنتَ بتقول عنها ملهاش أي فايدة بالنسبة لي حياتي مش هتفهم كده ما تفتكر الذكرياتك مع ولاء ولا أنتَ َنسيتها وتكمل حياتك عادي بس أنا لا
عمار: ما فيش حاجة بتنسي بس كملي حياتك أنتِ لسه 26 سنة أما أنا أبعد عنك خالص ومش هتشوفي وشي ده اعتبريني زي أي حد غريب قلت لك اللي أنا حاسو من ناحيتك وأنتِ رفضتي يبقى مش لازمه الكلام الكتير
عمار سابها ومشي
شمس: عمري ما فكرت إن حياتي تكون كده وصعبة بالشكل ده
مش هقدر أخو"ن حب حبيته صعب عليا ما حدش يحس بيا فاكرين إن حاجة هتكون سهلة بس صعب عليا أنا مرت سنين بس لسه مش قادرة اتخطى المرحله اللي أنا فيها
شمس طلعت من أوضة عمار وسكتها أدت الدواء لحماتها ودخلت عيال هيناموا دخلت اوضتها بس ما كانتش قادرة تنام بتفكر في كلام عمار فضلت صاحية لغاية الصبح قامت اتوضت وصلت خبطت على أوضة عمار بس ما حدش رد فتحتها بس ما كانش موجود وكل حاجة زي ما هي في الأوضة عرفت أن هو ما جاش دخلت المطبخ تعمل سندوتشات عشان المدرسة لمحيته ندهت عليه
شمس: عمار صباح الخير آسفة أني ضر"بتك بس كنت متعصبة منك
عمار: صباح الخير كنت متوقع أنك تعملي كده لو إحساسي كان غلط ما كنتش عملت كده بس أنتِ بدلتيني ومش هتنكري ده معناته إيه
شمس: غلطان واحسسك غلط
عمار: أنتِ شايفة كده تمام دخل أغير هدومي وأمشي
شمس: طب أستنى أفطر الأول أنتَ مش نمت صح
عمار: مش هتفرق كتير هفطر في شغلي مش عاوزه أتعبك معايا هترتاحي قريب باي
شمس بتكلم نفسها: يقصد إيه بالكلام ده وإيه اللي ناوي عليه قريب
شمس دخلت تصحي عيالها
شمس : أنس حبيبي يلا قوم مش ما تتأخر على المدرسة
أنس: صحيت خلاص صباح الخير أحلى مامي
شمس: صباح الياسمين يا قلبي يونس قوم يلا المدرسة
يونس: سيبيني أنام هو كل يوم مدرسة مدرسة ما فيش يوم تسيبيني أنا زهقت
شمس: كفاية يوم الجمعة اللي أنتَ بتقعد وبتطلع عيني فيه
يونس: الملونة دي مش بتروح المدرسة وأنا زيها مش هروح بينفخوني هناك وأنتِ بتنفخيني هنا زهقت مش رايح
شمس: مانت لو بتذاكر وبتسمع الكلام مش هتتنفخ
يونس: قربت أفرقع حرام اللي بيحصل لي ده
شمس بصوت عالي: يونس يلا الوقت يجري
يونس: قايم صبرني يا رب مش عارف تتحول ليه دي طب أنا عاوز أكل
شمس: يصبرني أنا عليك هو أنتَ لسه تأكل يا ابني اتأخرت
يونس: أنا شايفك عامله مهلبية
شمس: بس دي مش بتاعتك بتاعه أختك
يونس: يعني آكليها ما تاكلي ابنك هو أنا مش ابنك عرفت أنتِ بتعامليني كده ليه شموسه هو بابا عمار هنا
شمس: بيغير هدومه ليه
يونس كام بسرعة أجرة على أوضة عمار
وفتح الباب عمار كان قاعد على السرير بتكلم في التليفون أول ما شاف يونس قافل التليفون (طيب نتكلم بعدين)
يونس: عموري بتكلم مين
عمار: وأنتَ مالك بعد كده ما تخش غير ما تخبط على الباب
يونس: أقول لي شموسه أنك كنت بتكلم واحدة وأول شفتني هكلمك بعدين
عمار: قلت نتكلم بعدين دكتوره زميلتي بتسالني على مريض في تحقيق
يونس: طيب هات 20 جنيه
عمار: ليه هتعمل إيه
يونس بصوت واطي: مش أنتَ بابا لازم تديني فلوس عشان أشتري شيبسي ما تقولش لماما هتنفخني أنا وأنتَ
عمار: هديك بس بشرط واحد
إنك تنادي الولاء بأسمها
يونس: فكر في الموضوع ده
عمار: آه يا ابن ولا على إيه خد
يونس: بحبك
عمار: وأنا بحبك يونس
يونس: وصلني على المدرسة أنتَ
عمار طلع شايل يونس شمس بتبصله
شمس: كان عاوز منك إيه فلوس
عمار: لا أوصله على المدرسة يلا يا يونس البس بسرعة
شمس: هو أنتَ زعلان مني
عمار: أنتِ عاوزه إيه يا شمس مش فهمك وبعدين أنا خدت قرار أبعد عنك خالص مش أنتِ عاوزه كده أنا هعمل كده أنسى الكلام اللي أنا قلته ما فيش حاجة اسمها حب بينا كنت بضحك عليكي مش أكتر ويا ريت أنتِ كمان تبعدي عني هيكون أحسن وأسف على اللي أنا عملته وعلى كل حاجة شفتها غلط ممكن تكون صح أنتِ اللي في أيديك كل حاجه تغيريها كان عندي أمل واحد إني أبقى صح
يونس: أناخلصت يلا علشان ما نتأخر
عمار: يلا
شمس دخلت تودي الفطر لحماتها وعينيها مليانة دموع
أم عمار: مالك مش هتفطري
شمس: ما ليش نفس
أم عمار: ليه إيه اللي حصل
شمس: اتخانقت أنا وعمار
أم عمار : علشان أنتِ غبية هو قال لك بيحبك أنتِ عارفة لو كنت لسه على رجلي كنت عملت نفس اللي عملته معاكي
شمس: بتتكلمي على إيه
أم عمار: فاكره اليوم اللي صحيتي فيه ولقيتي نفسك في حضن عمار أنا اللي عملت كده كنت عاوزاكم تقربوا من بعض
شمس: أنا مش بحب عمار ولا هحبه
أم عمار: هتندمي أدي لنفسك فرصة وعيشي حياتك
الحب ما يجيش في يوم وليلة
شمس: عارفة ده
أم عمار: أنتِ حرة ما تجيش تعيطي بعدين قولي يلا ولا هتسيبيني آكل لوحدي
شمس: حاضر هاكل
عند غزل
غزل كانت تشتري هدوم للبيبي أو الطفلة اللي هتجيبها كل ما تشوف حاجة عجباها تشتري منها
نغم: هتفضلي ممشياني كتير كده
غزل: أمي قالت لك ما تسيبينيش يعني ما تسيبينيش خليكي ماشية ورايا
نغم: طيب ما كنتي خدت هدوم حنين وخلاص لازمتها تشتري ده يومين وتعينيهم وهترجعي تجيبي تاني
غزل: بنتي ما بتلبسش هدوم حد بعدين عايزة عينهملها يكونوا ذكرى لما تكبر
نغم: طيب تشتري إيه تاني
غزل: إيه رأيك في البلوزة الصغيرة الحلوة دي
نغم: حلوة
غزل: طيب ما تشتري الحنين
نغم: عندها كتير
غزل: ولا أبو حنين ما قالكيش
نغم: متفرقش كتير بس مش عيب إني أسمع كلام جوزي وأسأله الأول
غزل: إيه رأيك نأكل الكشري زي زمان
نغم: ماشي يلا وكمان نستريح شوية
غزل حسيت إن ممكن صحابيتهم ترجع زي زمان قاعد يأكلوا ويفتكروا أيام زمان كلمة شمس إن هي تيجي بس شمس اعتذرت لهم إن هي مش تقدر تيجي وفرحه لما شافتهم مع بعض فاضل يكلموها شوية وبعدين كملوا شراء
بالليل
شمس قاعدة تكتب الواجب مع يونس وحاطه عصاية على شكل ارنوب اللي بيضربوا بها الناموس😂 يونس بيبص لها من تحت لتحت
يونس: روحي اكتبي اللي الواجب مع أنس أحسن
شمس: هو عارف هو بيعمل إيه مش زيك بتقعد تلعب خلص بدل ما تنضر"ب
يونس: هو أنتِ ما ضر"بتيش أنتِ نفختني من كتر ضر"ب يا رب بابا يضر"بك زي ما تضر"بيني عشان
تحسي البتاعه دي بتلسع قد إيه
شمس: خلص بدل ما تنضر"ب تاني
يونس: روحي اقعدي مع تيتا وبابا يكون أحسن وأنا هخلص براحتي
شمس سمعت زرغوطه دخلت تشوف في آية ويونس اللي قام بسرعة
يونس: تيتة هو أنتِ تزغرطي هو في حد يتجوز
أم عمار: أيوه في حد يتجوز
يونس: يعني اشتري هدوم جديدة
شمس: يونس اطلع أكتب الواجب بتاعك
يونس: حاضر هروح أهو ما تبصليش كده
عمار: شمس شكرا على كل حاجة عملتيها ليا أو لبنتي أو لأمي عارف إن كلمة شكرا مش وتفيكي حقك بس مش عندي غيرها شيل من عليكي الحمل ده كله بنتي هيبقى لها أم تأخد بالها منها كفاية عليكي كده يا شمس تعبتك معايا أنا قررت اتجوز وخطبتي بكره على دكتورة زميلتي أتمنى تحضري
شمس صدمه: بكره إزاي خطوبتك
عمار بص في عينيها: هريحك مني مش أنتِ عاوزه كده اطمني هتجوز يا ريت تجهزي نفسك بكره عن إذنك عشان ورايا يوم طويل
شمس قعدت وحطت أيديها على وشها وبقت تعيط
أم عمار: مالك يا شمس في إيه بتعيطي ليه مش أنتِ عاوزه كده أهو يعمل كده بتعيطي ليه دلوقتي
شمس: أنا ......
•تابع الفصل التالي "رواية شمس" اضغط على اسم الرواية