رواية شمس الصعيد (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم سهيلة كامل
رواية شمس الصعيد الفصل الرابع والعشرون 24
في غرفة شمس
🌞🌞🌞🌞🌞
دخلت شمس إلى غرفتها و توجهت الى الحمام و وقفت تحت الدش بملابسها وجعلت المياة تغمرها و نزلت دموعها فى صمت
مر فترة وانهت شمس حمامها و خرجت و هى تلف جسدها بالمنشفة و جلست على السرير تغمض عيونها بتعب
بعد فترة توجهت إلى الدولاب واخذت عباية باللون الابيض ببعض النقوش السودة و رفعت شعرها إلى الأعلي
توجهت شمس الصغيرة الى غرفة جدها و ابوها الثاني و دخلت وجدته يجلس على السرير و هو يبكي فاسرعت له و رتمت بين أحضانة و بكت معه
بعد فترة بعدت شمس الصغيرة عن جدها و قبلتة على خده
شمس الصغيرة بابتسامة : قوم يا كبير وقف على رجلك علشان كلنا متشعلقين فيك
وهدان بابتسامة : الحمل كبير عليكي يا بت نجمة
شمس الصغيرة بابتسامة : عمرك شفت الشمس بتنحني او بتختفي
وهدان بابتسامة : طول عمر الشمس قوية
شمس الصغيرة بابتسامة : يبقي تثق في شمسك و تعرف ان شمسنا كلنا هترجع لينا علشان هي عارفة انها عمود البيت
وهدان : هترجع صح
شمس الصغيرة : هترجع قول يا رب
وهدان : يا رب
شمس الصغيرة بابتسامة : يالا يا حبيبي قوم جهز نفسك علشان الكل مستني تحت يالا
وهدان : حاضر يا قلبي
قام وهدان و جهز و نزل مع شمس الصغيرة الي الأسفل
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في الأسفل
🌞🌞🌞
نزلت شمس الصغيرة وهى تمسك ايد جدها و توجهت إلى السفرة وجدت الكل يجلس في انتظارهم
مر الوقت و دخل هاري واخذ شمس الصغيرة و خرج
شمس الصغيرة : في ايه
هاري : طقم الدكاترا اللي طلبتية موجود في المستشفى دلوقتي و فى انتظارك
شمس الصغيرة : تمام يالا بينا
غادرت شمس و توجهت الى المستشفي
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
تقابلت شمس الصغيرة مع الفريق الطبي
خضعت شمس الكبيرة للمعاينة و الجميع خائف من موعد فوقانها
كانت سمر تزداد فى غلها من شمس الصغيرة
مر يومين و أخيرا فاقت شمس الكبيرة و كان الجميع فى الخارج يضعون أيديهم على قلوبهم من شده القلق
أنهي الفريق الطبي الكشف على شمس الكبيرة و خرجو
شمس الصغيرة بجدية : حاله جدتي ايه
الدكتور بابتسامة : و لا حاجة
وهدان : يعني ايه
الدكتور بابتسامة : و لا اي حاجة
شمس الصغيرة بغضب مرعب : انطق في ايه
الدكتور بخوف منها : اقصد يعني المريضة ميت فل
زين باستغراب : يعني ايه بردو
الدكتور : اقصد يعني المريضة كويسة جدا و كل اللي فيها كسر في الدراع
شمس الصغيرة بابتسامة : يعني تيتة كويسة و هتخرج معانا
الدكتور بابتسامة : ايوة هتخرج معاكم بس اهم حاجه الرعاية
وهدان بابتسامة : متقلقش هخدمها بعيوني
حاتم بتصفير : يا عاشق يا جدو
زين بغمزة : مالك يا عم وهدان هو الحب شعلل
وهدان بغضب : اخرس يا حي*وان منك ليه
قصي بضحك : مالك بس يا جامد و نعمه انت عسل
شمس الصغيرة بابتسامة : لااااا اصبر بس ظبط نفسك علشان الموزة متخفش منك يا عم العاشق
نظر وهدان للكل بارف و دخل الغرفة و اغلق الباب فى وجههم بعصبية فضحك الكل
تنهدت شمس الصغيرة براحة و غمضت عيونها و اخيرا فاقت عمود بيتهم
و لكن في لحظة واحدة كانت تفتح عيونها باتساع ولعنت غبائها و شاورت لهاري وتحدثت معه و غادر
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في الداخل
🌞🌞🌞🌞
دخل وهدان الى نصفة الاخر و شريكة حياتة و امسك اديها و قبلها بلهفة و نزلت دموعه
شمس الكبيرة بابتسامة : وحشتيني يا حبيبي
وهدان بابتسامة و دموع : و انتي اكتر يا قلبي
شمس الكبيرة بابتسامة : بلاش دموع لأنها غالية اوي
وهدان بابتسامة : و عمر دموعي منزلت اللي علشانك يا قلبي
شمس الكبيرة بابتسامة : فين العيال هما معرفوش
وهدان بابتسامة : لولا شمس كان بعد الشر رحتي مني
شمس الكبيرة : اذاي بس و هى مكانتش في القصر يومها
وهدان : تصدقي مجاش فى بالي اسالها
و بابتسامة : سيبك من الهبلة ديه و خليكي معايا وحشتيني اوي يا بنت قلبي
شمس الكبيرة بكسوف : و انت كمان يا روحي
وهدان بابتسامة و حب : لسه لغاية دلوقتي بتتكسفي مني
شمس الصغيرة : مالك يا عم الشباب و اخد الست على الحامي ارحم
وهدان بتلثم : ااااااااا
قصي بعشق : و النعمة عاشق يا جدو عقبال مالجبل ده يحس
شمس الصغيرة برفع حاجب : تقصد مين يا قصي
قصي بضحكة : حبيب قلبي
شمس الصغيرة بابتسامة : وهودي حبيبي مش يالا بقي نمشي و نسبها
شمس الكبيرة بغيظ : حد يناولني فردة شبشب
شمس الصغيرة بدلع : هو انتي هتفضلي كاتمة على نفسه روحي بيت ابوكي بقي و تسيبي حبيبي ليا
شمس الكبيرة بغيظ : متقوليش حبيبي ده حبيبي انا و بس و ده عشق عمري كله و اللي هيفرق بينا الموت
حاتم بتصفير : يا جامد يا عسل
زين بتصفير : هو ده العشق يا رجالة
مراد بضحك : الحب ولع يا رجالة
وهدان بغضب : برا يا كل*ب منك ليه
شمس الكبيرة بغيظ : ليها
شمس الصغيرة ببرود : انا قاعدة مع حبيبي و انتي مالك
شمس الكبيرة بغيظ : و الله هقت*لك فى يوم يخربيت برودك يا شيخة
شمس الصغيرة بجدية : تمام الكل برا عوزة شمسي لوحدها
وهدان : انا هفضل مش هخرج
الشباب : و حنا كمان
اغمضت شمس عيونها بشدة و فتحتهم و تنهدت
شمس الصغيرة بجدية : تمام تيتة ايه اللي حصل
شمس الكبيرة : معرفش انا صحيت علشان أذان الفجر ذي كل يوم و نزلت اعمل اللبن ذي العادة و بعد منزلت كام سلمه حسيت بايد حد على ظهري و بتزقني وقعت علي السلم و محستش باي حاجة
شمس الصغيرة بجدية : انتى متأكدة من كلامك
شمس الكبيرة : في ايه يا شمس هو انا هكدب عليكي
قصي : لا يا تيتة شمس اكيد مش تقصد
زين : في ايه يا شمس و مين هيعمل كده
شمس الصغيرة بهدوء : و لا حاجة حبيبي المهم تيتة كويسة هترجع انت و حاتم و البنات للقاهرة
زين : و هسيب تيتة لوحدها بالشكل ده
وهدان : في ايه يا شمس شكلك بيقول في حاجة
دخل حامد بغضب و توجه إلى شمس الصغيرة و مسك اديها بعنف فصرخت
وهدان : في ايه يا حامد سيب ايد البت
حامد بغضب : اسبها بعد مفضحتنا فى البلد كلها
شمس الصغيرة بغضب : انت بتقول ايه فضيحة ايه
قصي بغضب : ايه الكلام الفارغ ده ديه شمس المنشاوي فوق لنفسك
حامد بغضب : كلام فارغ ما انت لازم تقول كده
زين : ممكن تهدي بس و سيب اديها
ترك حامد ايد شمس و جلس
وهدان : في ايه حامد
حامد بغضب : البلد كلها ملهاش كلام غير على الهانم و البيه و عشقهم
شمس الصغيرة : بيه مين و عشق ايه انت بتقول ايه
حامد و هو يخرج الصور : صوركم منشورة في البلد و انتى فى حضنه
امسك الجميع الصور و وجدو شمس بين أحضان قصي فنظر الكل لبعضه و نظرو لشمس
شمس الصغيرة : الصور ديه كدب
قصي : ايوه كدب انا عمري مقربت من شمس بالشكل ده
حامد : امال دول ايه
شمس الصغيرة بهدوء : انت بتثق فيا
حامد : طبعا
شمس الصغيرة بسخرية : لا مهو واضح الثقة
و بجدية : اليوم اللي حضنت فيه قصي كان يوم دخول تيتة المستشفي
قصي بتأكيد : صح لما اتبرعت بالدم و رفضت تشرب أى عصير فانا حضنتها وخلتها تشرب بالغصب
زين : يبقي مين اللي شافهم و صورهم
حامد : هنعمل ايه
وهدان : شمسي و قلبي و بتي و كل حياتي انتى بتحبي قصي
شمس الصغيرة : نعم
وهدان بابتسامة : مش عيب و لا حرام انك تحبيه و تعشقيه كمان هو نصك التاني و باقي حياتك هتكمليها معاه
حامد بغيظ : لا هى مش بتحبه
شمس الصغيرة بابتسامة : فعلا انا بحبه عندك اعتراض يا حاج حامد
حامد بغيظ : بقي هتسيبي قلبي و تاخدي الواد ده
قصي : اهمد يا عم حامد و رحم و كفاية قر و نق الله يكرمكو قصي أول ما الحاجة تخرج
شمس الكبيرة بفرحة : انا كويسة و هخرج دلوقتي يالا
قصي بفرحة : و النعمة انت عسل يا جدو و اخيرا هتجوزك يا وحش الكون
شمس الصغيرة : لا معلش الواد طلع اهبل
قصي بابتسامة : اهبل اهبل خدي الاهبل تعيشي سعيدة
شمس الصغيرة بجدية : لحظة واحدة بس انا فعلا موافقة على قصي بس مش هنكتب الكتاب النهاردة
حاتم : ليه يا شمس ادام انتى موافقة هنستنا ايه
شمس الصغيرة بجدية : احنا كده بناكد الإشاعة احنا هناجل الخطوة ديه و هنشوف رأي اهل البلد ايه و انا واثقة فيهم
قصي : و انا مع كلام شمس لو حصل دلوقتي كتب الكتاب الكل هيفكر اننا بلم الليلة
زين : كلامهم صح على فكرة و ديه مس اي واحدة ديه كبيرة الصعيد
وهدان : خلاص يبقي كتب الكتاب فى ميعادة
حامد : بس البلد
شمس الصغيرة بجدية : انا قولت قراري واكيد عمري مقولت كلمة وطلعت غلط
شمس الكبيرة : خلاص كلام شمسي يتنفذ و يالا بقي عوزة اخرج من هنا
زين : حالا يا تيتة هجيب الدكتور
كتب الدكتور خروج لشمس الكبيرة كما امرت شمس الصغيرة ببعد الأوامر
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
وصلت السيارات إلى القصر و نزل منها الكل و ساعد وهدان الحاجة شمس الكبيرة على النزول
كان أهل البلد متجمعين عند القصر للاطمان على الحاجة شمس المنشاوي
وقفت شمس الصغيرة بكل عظمة و مسكت سكينة و ذبحت تحت قدم جدتها و تركت الباقي للرجالة
وقفت شمس الصغيرة بكل عظمة امام اهل البلد
شمس الصغيرة بجدية : يا اهل البلد يا أهلي و ناسي انا متربية و سطيكم و بينكم و الكل عارف تربية المنشاوية كويس محدش يقدر يتكلم كلمة واحدة علينا الصورة اللي اتنشرت ليا مع قصي ابن عمتي بتكون
قطع كلامها احدي الرجال
احدي الرجالة : انتى بتقولي ايه يا كبيرة الكل عارف تربيتك و اخلاقك و اي واحد معاه الصورة ديه ولعها انتى بتنا و كبيرة البلد و الصعيد و سمعتك من سمعتنا و اي كان الصورة هو خطيبك و ابن عمتك و النائب بتاعنا
أحد البنات : كمان يا كبيرة اللبس اللي فى الصورة كنتي لبساه يوم ما ستي شمس كانت فى المستشفى انا ممرضة هناك و شفتك و انتى كنتي متبرعة بالدم لستي شمس و كنتى هدوخي و هو لحقك اي واحد غريب لو فى مكانة كان هيعمل كده
احد السيدات : اطلعي يا كبيرة استريحي و ريحي نفسك احنا طول عمرنا معاكي و فى ظهرك و محدش هيقدر يقول كلمة عليكي
و محدش هيقدر يقول كلمة عليكي
شمس الصغيرة بابتسامة : طول عمرك أهلي و ناسي ربنا يخليكم ليا
وهدان بابتسامة : هما دول أهل الصعيد
دخلت شمس و الجميع الي الداخل و جلسو
شمس الصغيرة : الكل يجيب تليفونات
زين باستغراب : تقصدي ايه يا شمس
شمس الصغيرة بجدية : كلامي واضح الكل يسلم التليفونات بتاعته لهاري
حاتم : ليه شمس
شمس الصغيرة بجدية : و من امتي حد بيسالني ليه حاتم الكل بينفذ و بس الكبير قبل الصغير و لما الحكاية تكون متعلقة بشرفي و سمعتي يبقي فيها موت الكل
قصي بهدوء : اهدي شمس الكل هينفذ
اخرج الكل التليفونات و سلملها لهاري
شمس الصغيرة : سمر
سمر : عوزة ايه شمس
شمس الكبيرة : هما اهلك مربكيش يا بت الدهشوري لما تكلمي كبيرة عيلة المنشاوي و الصعيد كله تكلميها بادب و باخلاق و لا ايه
سمر بصوت عالي : اهلي علموني كويس بس الظاهر ان الكبيرة مشفتش ريحة التربية و الاخل
قطع كلامها صفعة على وشها بشدة وقعت على الأرض و يد تسحبها من شعرها فصرخت بشدة
بدر بغضب : كيف يا و***** تتكلمي مع شمس كده انتى مين يا حرمه اصلا
سمر بصراخ : سيب شعري و الله لوريكم من هي بت الدهشوري
نرمين بصوت عالي : هتكوني مين يعني و لا ليكي اي لزمة
ملك بصوت عالي : فوقي يا روح ام*ك و عرفي انتى واقفة قدام مين
سمر بغل : هكون واقفة قدام مين يعني انتم الاتنين اتجوزتم تخليص حق علشان الرجالة تعيش مرتاحة
شمس الكبيرة بغضب : اخرسي قطع لسانك بت عديمه الرباية صوح محدش رباكي بس احنا إللى هنربيكي و نعلمك الأصول
بدر بحده : هو الغلط من عندي انى دخلت واحدة معدومة الاصول و التربية قصر الكبار انتى طا
شمس الصغيرة بغضب : بدر اوعي تكمل
بدر : بس يا شمس
شمس الصغيرة : عمرك شفت اختك بتسيب حقها
رفعت شمس التليفون الخاص بسمر و رفعته للكل و ظهر صورة لشمس و هى بين أحضان قصي
شمس الصغيرة بهدوء مرعب : الصورة ديه بتعمل ايه على تليفونك
سمر بخوف منها : الصورة ديه مع البلد كلها مش انا و بس
زين : فعلا شمس ديه نفس الصورة اللي منشورة
هاري : بس ديه خارج من الكاميرا مش من الأستوديو
وهدان : يعني ايه
قصي بغضب مخيف : يعني الهانم هى اللي صورت الصورة و نشرتها صح
سمر برعب : لا لا انا معملتش حاجة اكيد هي
قصي بغضب مخيف : هي مين يا زبا*لة هى هتفضح نفسها و لا كان وقت تاخد صور انطقي
سمر برعب : انا معرفش حاجة
قصي بغضب مخيف : عارفة انا عمري مرفعت أيدي على ست بس شكلي هعملها
ص
الح بصوت عالي : قصي اهدي
قصي بغضب و صوت عالي : اهدي اهدي اذاي لما اشوف صورة مراتي بين ايد الناس طيب دول فهمو بس لو حد تاني هيبقي موقفها ايه لما شمس المنشاوي كبيرة عيلة المنشاوي و الصعيد كله فى الموقف ده حظك الحلو اني مش برفع أيدي على ست
صفا بغل : انا برفع عادي
شمس الصغيرة : صفا خليكي مكانك و انتى سمر هتتكلمي و لا اسبها عليكي
سمر ببكاء : انا معملتش حاجة الصورة ديه وصلت ليا مليش دعوة
شمس الصغيرة بغضب مرعب : وصلت ليكي اذاي يا روح ام*ك انتي هتستهبلي يا بت
وهدان بجدية : خلاص انتهي الكلام و انتى يا سمر اطلعي أوضتك دلوقتي
سمر ببكاء : لا يا جدي انا هرجع بيت اهلي
وهدان بغضب : قولت على فوق
سمر ببكاء : حاضر
شمس الصغيرة بغضب و صوت عالي : تطلع اوضتها و كده الموضوع خلص و سمعت حفيدتك
وهدان بغضب : محدش يقدر يتكلم كلمة واحدة على حفيدتي
شمس الصغيرة بسخرية : فعلا عندك حق الغرب محدش فيهم صدق الصورة لكن اللي مربيني صدقها
حملت شمس الصغيرة متعلقاتها و خرجت برا القصر و اخذت الحرس و اختفت
وهدان بغضب : ينفع اللي عملته ده يا حامد
حامد بحزن : انا مكنتش أقصد حاجة
قصي بغضب : مكنش اقصدك لا بجد برافو
جري قصي خلف شمس واخذ سيارة و ساق بسرعة خلف سياراتها
اما الباقي فنظرو لبعضهم البعض بصمت و صعدو إلى الأعلي
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في المطار
🌞🌞🌞
وصلت شمس الي المطار و نزلت وخلفها الحرس و فى لحظة كان هناك شخص يمسك اديها
قصي : اه يا حاجة مركبة عجل فى رجلك
شمس بملل : عاوز ايه قصي
قصي بابتسامة : و لا حاجة هسافر القاهرة معاكي
شمس : و انا مالي
هاري : برنسيسة الإجراءات خلصت
شمس : تمام يالا على الطيارة
اسرع قصي بامساك اديها و سحبها خلفة و توجه إلى الطيارة و جلسو بجوار بعضهم
بعد مرور أكثر من ساعة وصلت شمس الي القاهرة و انهي الحرس الإجراءات بسرعة و توجهو إلى الفيلا
احترم قصي سكوت شمس و لم يرد ان يتحدث معها حتي لا تغضب مرة اخري
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
بعد مرور يومين
🌞🌞🌞🌞🌞🌞
كان الأوضاع غير مبشرة بالمرة فقد خسرت شركة SH . Z . H صفقة مهمة و كانت الشركة مرعوبة من تلك الغاضبة
كان جميع الموظفين مرعبين
أما الشباب الأربعة فحدث و لا حرج فكانو ياخذون المكتب ذهابا و ايابا لعلمهم الشديد بخناقة معتبرة
دخل قصي الشركة و كان يشاهد رعب الموظفين حتى أفراد الأمن فتوجه إلى مكتب شمس و لكن وجد نفسه ينسحب من ملابسه و يدخل مكتب زين و وجد حاتم هو من سحبه
قصي باستغراب : في ايه مالكم و مال الشركة كلها
زين : مصيبة الشركة خسرت صفقة و الكل خايف من شمس
قصي : ليه يعني
حاتم : اصل احنا فى مرة خسرنا صفقة قلبت الدنيا فوق راسنا و كانت هتولع فينا و محترمتش حد فيا اصلا
قصي بابتسامة : انتم اصلا مهزقين فعادي لما تهزقكم
حاتم : المشكلة مش فينا و لا الموظفين احنا اتعودنا على كده خلاص
قصي : امال ايه المشكلة
ملك : شمس من ساعة معرفت و هى قافلة على نفسها
نرمين بابتسامة : متدخل ليها قصي
قصي بفلعة : و انا مالي يا ختي حد منكم يدخل
نرمين بغباء : اصل لو واحد فينا دخل ليها ممكن تقتله عادي و حنا عندنا عيال عوزين نربيهم لكن انت فاضي
انت فاضي
قصي بارف : على رأى أمير كرارة انتم كتع كسل كسح
حاتم : انا ملاحظ انك متابع جامد للمسلسلات
زين بلطم : شمس لسه معملتش اي حاجة تفتكرو بتعمل ايه دلوقتي
قصي : انا هدخل و ربنا يستر
ملك : هتوحشنا يا قصي
قصي بارف : بس محدش فيكم هيوحشني
نرمين بصياعة : طريق السلامة يا عسل
توجه قصي إلى مكتب شمس و خبط و دخل
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في مكتب شمس
🌞🌞🌞🌞🌞
دخل قصي الى المكتب و ندهش من منظر شمس فكانت تجلس على الكرسي و رافعة قدمها على المكتب و تستمع لموسيقي و بتلعب باصابعها في الهواء
قصي بهمس : هي ديه اللي الكل خايف منها
توجه قصي لمكان شمس و وضع ايده على قدمها فشهقت شمس من الخضة
شمس بخضة : حرام عليك يا قصي اتخضيت
قصي : اهدي يا قلبي مالك
شمس بكلدمه : مخنوقة و عوزة اهرب من العيال الخنقة اللي برا دول
قصي : شمس انتى كويسة
شمس باستغراب : اه كويسة ليه
قصي : شمس حبيبتي الشركة خسرت مناقصة مهمة و الشركة برا مرعوبين منك
شمس بذهول : نعم ليه
قصي : علشان المناقصة
اطلقت شمس ضحكة رنانة دوي صوتها في ارجاء المكتب و الشركة
قصي بذهول : شمس يا قلبي انتى متأكدة انك كويسة
شمس بضحك : يا ابني المناقصة ديه فكسانة و اي حد هياخدها هيشيل ليلة كبيرة جدا و هيخسر كتير
قصي : نعم اذاي
شمس بجدية : الارض اللي هيتقام عليها المشروع مش صالحة للبناء خالص يعني ارض هبطانة بمجرد البناء عليها المبني هيقع لانها غير صالحة للبناء فهمت
قصي : اممممممم طيب الموزة مش زهقانة و عوزة تهربي تعالي معايا
شمس بدلع : يعني هتخليني العب و فرح
قصي : نفسك تروحي فين
شمس بهمس : الملاهي
قصي بحنان : تعالي الاول نروح اي محل نجيب منه هدوم و نطلع على الملاهي
شمس بفرحة : بجد قصي
قصي بابتسامة : بجد يا قلب قصي
اخذت شمس متعلقاتها و خرجت مع قصي و لم تهتم باي أحد و توجهو إلى احدي المحلات و اخذت ملابس كاجول و ابدلو ملابسهم
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في الملاهي
🌞🌞🌞🌞
توجهو إلى الملاهي
قصي بابتسامة : انطلقي يا قطتي
شمس بفرحة : يالا بسرعة علشان نلعب
قصي بابتسامة : يالا يا مجنونة
لم تترك شمس اي لعبة و لم تلعبها و كانت تضحك من قلبها و لم تهتم بالناس
قصي : تعالي نقعد شوية ناكل حاجة
شمس بزعل : انا عوزة أكمل لعب
قصي بحنان : طيب تعالي ناكل الاول اي حاجة و بعد كده نكمل لعب
شمس : بس
قصي بجدية : من غير بسبسة يالا
شمس : رخم 😛😛
قصي بابتسامة : يالا يا هبلة
توجهو إلى المطعم و طلبو الاكل و كانت شمس تاكل بسرعة حتي تكمل لعب
قصي بضحك : براحة براحة الاكل مش هيطير
شمس بتزمر : انا باكل بسرعة علشان الحق أكمل لعب ايش فهمك انت
قصي بابتسامة : طيب براحة اليوم لسه طويل
شمس : انا خلصت اكل يالا بقي
قصي بجدية : شمس اقعدي كملي اكلك عدل ياما مفيش لعب و هنروح
شمس بغيظ : روح انا هفضل العب
قصي بجدية : شمس
شمس : كل حاجة شمس شمس شمس
قصي بحنان : حبيبتي انا خايف عليكي كملي اكلك و شربي العصير
شمس بابتسامة : حاضر بابي
قصي بمشاكسة : قلب بابي طيب مفيش بوسة لبابي
بصياعة : لا فيه طلقة في المخ لبابي تنفع
قصي : يالا يا بت نلعب يخربيت الرومانسية بتاعتك
مر الوقت و كانت شمس تنام بعمق اثر مجهود كبير فعلته فى الملاهي و ساق قصي و عادو الى الفيلا
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في الفيلا
🌞🌞🌞
نرمين : هي شمس فين كل ده
زين : مش عارف و تصلت على قصي و عليها محدش رد
ملك و هى تحمل القهوة : زمانهم جايين اهمدو بقي و سيبو البت تعيش حياتها
حاتم : احنا مش معترضين بس نطمن عليهم
زين : شكلها وصلت
خرج يجري و وجد قصي يركب السيارة و يلتفت حتي يحمل شمس النائمة و لكن زين كان أسرع منه و حملها بين أحضانة
زين : هي مالها
قصي بابتسامة : نامت من المجهود
زين : أدخل جوا عقبال مطلعها
قصي : لاااااا انا هروح انام مقتول تعب و الله كويس اننا وصلنا يالا سلام
حاتم : و العربية
قصي : هبقي اجي اخدها بكرا يالا تصبحو على خير
توجه قصي لفيلته من خلال الجنينة المشتركة بعد ان أمرت مي بهدم السور وضم الفيلتين مع بعض
صعد زين و وضع شمس على السرير و نزع الحذاء الرياضي و خرج حتى تكمل نومها
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في منتصف الليل
🌞🌞🌞🌞🌞
كانت صفا تنام بجوار مراد و هي تتألم و تبكي من شده الألم و لم ترد ان تيقظ مراد و لكن فلتت منها شهقة انتفض فيها مراد و وجدها بتلك الحالة
مراد برعب : مالك يا أميرتي
صفا بدموع : تعبانة اوي و مش قادرة
مراد برعب : تعالي نروح المستشفي
صفا بدموع : انا خايفة اوي
تركها مراد و خرج يجري على غرفة عمه وخبط بشده فنتفض صالح و مي و اسرعو إلى الباب
صالح بخضة : مالك يا بني
مراد برعب : صفا صفا تعبانة اوي
مي بخضة : انزل بلغ الحرس يجهزو العربيات
صالح : روح انت جهز مراتك و انا هتصل عليهم
مي : انا هصحي قصي
اسرعت مي إلى قصي الذي اسرع بالذهاب إلى جناح شقيقتة
نزل الجميع الى الاسفل و كانت صفا تبكي بشدة و عندما وصلو كان الحرس على استعداد و انطلقو الي المستشفي
أما احدي الحرس الخاص بشمس شاهد ما حدث و بلغ هاري الذي بدورة ابلغ شمس
توجهت شمس إلى غرفة زين واخذته بما يرتدي و توجهت الى غرفة حاتم و اخذته مثل زين و توجهو إلى المستشفى
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في المستشفى
🌞🌞🌞🌞🌞
وصلت شمس الي المستشفي و حاولت الاتصال على قصي لم يرد فسأل حاتم و اعلم بمكانها و توجهو لهم
نظر الجميع و جدو شمس و زين و حاتم يدخلون إلى مكان العمليات
وقفت شمس بجوار قصي و مسكت ايده
شمس بابتسامة : اطمن خير باذن الله
قصي بخوف : خايف عليها اوي
شمس : خير
مراد : هما بيعملو ايه كل ده
زين بابتسامة : الصبر يا بني و شوية و هتخرج
شمس : خد يولد دلوقتي كانت خلتها الصبح الواحد ينام امتي
مراد بغيظ : بت اخرسي خالص
شمس برفع حاجب : هي مين اللي تخرس
مراد : انا خايف على مراتي
قصي بضحك : جبت ورا فى ثانية
مراد : يا عم ديه شمس المنشاوي
شمس برفع حاجب : ايوه كده اعرف اتي شمس المنشاوي محدش يقدر يقف قدامي
المنشاوي محدش يقدر يقف قدامي
قصي بغمزة : مسيطر انت بكرا هتبقي متسيطرة
شمس بعظمة : محدش يعرف يسيطر على شمس الصعيد
صالح : اسكتو بقي
مراد بفرحة : في صوت صوصوة بيبي
خرجت الممرضة و هي تحمل بين أيديها طفلة صغيرة جميلة جدا
حملها مراد بفرحة و سمي و كبر في اذنها
مراد بدموع : نورتي الدنيا يا قلبي
صالح بفرحة : منورة يا قلب جدك
مي : بنتي فين كويسة
الدكتورة : الحمد لله كويسة شوية و هتتنقل غرفة عادية
مراد بخوف : هتخدو بنتي ليه
الدكتورة بضحكة مكتومة : متخفش دكتور الأطفال هيكشف عليها المهم اسمها ايه
مراد بابتسامة : لما امها تفوق تسميها
حملتها الممرضة و توجه الجميع إلى غرفة صفا
بعد فترة فاقت صفا و بارك لها الجميع و احضرو الطفلة لها
صفا بفرحة : ديه بتاعتي
شمس بضحك : حد ياخد النونة بسرعة قبل متتجنن
صفا بدموع : بس صغننه اوي
مي بابتسامة : بكرا هتكبر و تحلو اكتر
شمس : على فكرة مش هتحلو هتفضل وحشه
صفا بغيظ : ملكيش دعوة انتى عيالك هيكونو وحشين و سود كمان
قصي بشهقة : هيطلعو لمين امهم موزة و ابوهم عسل الدور و الباقي عليكي بنتك وحشة اوي
مراد : بس بنتى قمر و عجباني
حاتم : و انا بطلب ايد بنتك لابني قولت ايه.
مراد بضحك : موافق على خيره الله
زين : بس اسم العروسة ايه
شمس : ام سحلول
صفا بغيظ : حد يمشي البت ديه من هنا مش قادرة اقوم اضربها
صالح : المهم هتسموها ايه
صفا بابتسامة : هسميها على اسم جدتها روان
مراد بابتسامة جميلة : على اسم امي شكرا يا قلبي
مي بابتسامة : مبروك يا ابو روان
شمس بابتسامة : مبروك يا مراد روان
غادرت شمس و الشباب و معهم قصي و صالح و تركو مراد و مي مع صفا
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
عاد الشباب إلى الفيلا و كانت البنات في انتظارهم رفضت شمس الذهاب للشركة و ذهبت مع قصي الشركة الخاصة بيه
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في شركة المنياوي
🌞🌞🌞🌞🌞🌞
دخلت شمس إلى الشركة و هى ترتدي بدله نسائية باللون الاحمر و تركت لشعرها الحرية
توجهت شمس إلى مكتب قصي وسمحت السكرتيرة لها بالدخول
قصي بابتسامة : شمس اهلا و سهلا
شمس بابتسامة : أهلا بيك يا قصي
قصي : خير شمس في حاجة
شمس : المفروض انا اللي اسأل السؤال ده
قصي : مش فاهم شمسي
شمس بجدية : مين اكمل الجندي قصي
قصي بصدمة : اكمل الجندي انتى تعرفي الاسم ده منين
شمس بجدية : انا شمس المنشاوي قصي مين ده
قصي بهدوء : هحكيلك كل حاجة
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
يتبع
الي لقاء جديد في الحلقة القادمة
•تابع الفصل التالي "رواية شمس الصعيد" اضغط على اسم الرواية